دکتر محمد حسین نجفی

تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی به روش های متفاوتی بر اساس تکنولوژی های روز دنیا انجام می شود. بهترین راه تشخیص بیماری قلبی بستگی به علائم شما دارد. در اولین مرحله، پزشک برای شما نوار قلب را تجویز می کند. اما اگر علائم شما پیشرفته تر باشند، برای تشخیص بهتر بیماری قلبی شما تست های قلبی دیگری نیز انجام می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

اما بهترین راه تشخیص گرفتگی رگهای قلب چیست؟

۱- تشخیص بیماری قلبی با نوار قلب

نوار قلب نوعی ثبت فعالیت الکتریکی قلب است که در تشخیص و درمان بیماری های قلبی نقش مهمی دارد. برخی اختلالات مربوط به بیماری آترواسکلروز قلبی، به خصوص در موارد کاهش خونرسانی شدید و یا حمله قلبی، به صورت تغییراتی در نوار قلبی خود را نشان می دهد که می تواند در روند تشخیصی، راهنمای پزشک شما باشد. توجه داشته باشید که تغییرات نوار قلب در طول زمان بسیار برای پزشک کمک کننده است. به همین دلیل لازم است که نوارهای قلبی خود را در فایلی نگه داشته و دور نیاندازید و در مراجعات به پزشک یا اورژانس بیمارستان همراه بیاورید.

آیا نوار قلب گرفتگی عروق را نشان میدهد؟

خواندن نوار قلب

نوار قلب از ساده ترین و بهترین روش های تشخیصی است که به پزشک کمک می کند در زمان کوتاهی، احتمال اختلالات قلبی نظیر گرفتگی عروق و آریتمی ها و سایر اختلالات ساختاری را بررسی کند. در صورت رویت اختلال در نوار قلب، می توان با احتمال بالایی در مورد درمان بعدی و روش های تشخیصی پیش رفته تر تصمیم گرفت.

اما به مانند هر روش تشخیصی دیگری، دقت نوار قلب نیز 100 درصد نیست و نمی توان تنها با یک نوار قلب، در مورد سلامت قلبی اظهار نظر کرد. بلکه لازم است اطلاعات نوار قلب در کنار شرح حال و معاینه ی بیمار، قرار داده شود و تصمیم گیری درست و صحیح و دقیق، تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که تمامی این اطلاعات در کنار هم، به همراه آزمایش برای قلب، به صورت یک مجموعه تفسیر شوند.

۲- تست ورزش (ETT)

تست ورزش

در موارد شک به بیماری آترواسکلروزیس و موارد غربالگری یا بررسی های پیش از ابتلا به بیماری، یکی از اولین تست هایی که توسط پزشک برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی درخواست می شود، تست ورزش است. در این شیوه فشار خون و نوار قلب در حین راه رفتن روی یک نوار متحرک ( تردمیل) یا حین دوچرخه سواری ثبت و سپس توسط پزشک تفسیر می شود.

۳- اسکن قلب

اسکن قلب

در این روش کاهش خونرسانی به عضله قلب نشان داده می شود که اغلب ناشی از گرفتگی عروق خونرساننده به آن ناحیه می باشد. در این روش ماده رادیو ایزوتوپ به داخل خون تزریق شده و طی دو روز متوالی از قلب عکس گرفته شده، نتایج اسکن هسته ای قلب جهت وجود یا عدم وجود کانون های دچار کاهش خونرسانی توسط پزشک تفسیر می شود و در تشخیص و درمان بیماری های قلبی به کار می رود.

۴- تشخیص گرفتگی عروق قلب با اکو

اکوکاردیوگرافی-داپلر

اکوکاردیوگرافی قلبی روشی است که با استفاده از آن، ساختارها و دریچه ها و دیواره ی قلب تحت بررسی قرار می گیرند. همچنین اکوکاردیوگرافی نوعی مشاهده فعالیت قلب است که عمدتا برای آگاهی از وضعیت عملکردی و ساختمانی قلب در تشخیص و درمان بیماری های قلبی به کار می رود اما گرفتگی عروق ممکن است خود را در اکوکاردیوگرافی به صورت نواحی با فعالیت کم یا بدون فعالیت نشان دهد. 

پس اکوکاردیوگرافی به تنهایی نمی تواند به ما نشان دهد که آیا گرفتگی عروقی وجود دارد یا خیر و برای پاسخ به این سوال نیاز به بررسی های تشخیصی دقیق تر و بیش تر است. اما نباید فراموش کرد که اکوکاردیوگرافی روشی بی استفاده در این زمینه نیست و می تواند به طور غیرمستقیم در مورد گرفتگی عروقی اظهار نظر کند. مثلا اگر در اکوکاردیوگرافی حرکت دیواره های قلبی ضعیف شده باشند، این می تواند نشانه ای از گرفتگی عروق باشد و پزشک را به سمت بررسی های پیشرفته تر هدایت کند.

۵- آنژیوگرافی

آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی بهترین راه تشخیص بیماری قلبی در صورت گرفتگی عروق است که در آن نوع و محل دقیق و میزان گرفتگی عروق نشان داده می شود. توجه داشته باشید که انژیوگرافی صرفا یک روش تشخیصی است و نقشی در درمان بیماری قلبی ندارد.

۶- آنژیوپلاستی (PCI)

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی یک روش درمانی است که در طی آن از یک لوله فلزی بسیار ظریف (STENT) یا بالون جهت باز کردن گرفتگی رگ استفاده می شود. آنژیوپلاستی می تواند یا بدون استفاده از استنت یا فنر باشد. فنرها باعث باز نگهداشتن شریان تنگ شده و افزایش خونرسانی به قلب می شود. فنرها دو نوع دارویی و غیر دارویی دارند که بسته به نظر پزشک معالج استفاده می شوند.

۷- جراحی قلب باز

جراحی قلب باز

در برخی شرایط که گرفتگی چند رگ یا انسدادهای متعدد وجود داشته باشد یا به هر علتی امکان سایر روش های درمانی کم تهاجمی تر مثل آنژیوپلاستی وجود نداشته باشد برای بهبود جریان خون قلب ممکن است از روش عمل قلب باز برای پیوند زدن عروق استفاده شود.

بهترین راه تشخیص بیماری قلبی کدام است؟ 

توجه داشته باشید که انتخاب روش مناسب تشخیص و درمان بیماری های قلبی، و انجام آزمایش برای قلب شما، با توجه به شرایط خاص سلامتی و سنی و با نظر پزشک معالج انتخاب خواهد شد.

  برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

4.6/5 - (26 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب واحترام، آقا 42 ساله هستم مدتی است احساس دلشوره همراه با تپش قلب، درد کمی در قفسه سینه و سنگینی در تنفس و سرگیجه خیلی خفیف دارم، دارای فشار خون متغیر هستم، اکو قلب و نوار قلب مشکلی نداشتم، تست ورزش مشکلی نداشتم، ورزشکار هستم. احساس میکنم اکسیژن کافی به بدن نمیرسه، خلاصه مطلب سرو حال نیستم یه جای کار احساس میکنم مشکل هست.در ضمن یه مدت به علت رژیم نامناسب چربی و کلسترول هم لب مرز هست رو به بالا. تیرویید هم کمی بالا تر از نرمال. ممنون راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلاتتنون میتونه اصطرابی باشه

      به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی کامل تر به متخصص داخلی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر بشرا جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام من هنوز نمیدانمکه چرا شبها با تپش قلب از خواب بیدار میشم من شلی دریچه مترال دارم وزمانی که نفخ وشکمم ورم میکنه هم تپش دارم من قرص والسارتان 80نصف صبح ونصف شب میخورم در شب قسمت سمت راست بالاشکمم داغ میشود که باعث تپش میشود انقدر داغ که باید باحوله خیس ان را خنک کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شلی دریجه میترال چیز مهمی نیست و علایم نمیده

      مشکل گوارشیتون رو با مراجعه به دکتر گوارش درمان کنید

      اگر هم اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بعتر نشدید جهت بررسی بیشتز مراجعه کنید

  • تصویر کاربر هدایت یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی خدا قوت استند دارویی و غیر دارویی جریانش چیه استند که گذاشتم برا چند سال جواب میده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در گرفتگی های پیچیده تر استنت دارویی استفاده میشه

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من عروق کرونریم تنگ شده‌ و دکتر بهم قرص نیتروگلیسرین پیوسته رهش داده
    این قرصه زیرزبانی مصرف میشه؟؟
    و اینکه من نارسایی قلبی شدید هم دارم که گاهی اوقال قلبم تیر میکشه خیلی شدید و نمیتونم تکون بخورم
    عادیه؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو خوراکیه

      باید جهت معاینه با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام من مرد و 39ساله هستم اسفند گذشته عمل قلب باز انجام دادم بابت گرفتگی یک رگ اصلی و 3رگ فرعی . البته قبل از عمل هیچ مشکل جسمی نداشتم و صرفا جهت چک آپ
    تست ورزش دادم و بعلت مثبت بودن تست آنژیوگرافی انجام دادم و تشخیص داده شد فقط عمل باز چاره کار هست.
    مشکل الان من تنگی نفس در هوای گرم و چاق شدن شکم هست . قرص کونکور 2.5و پلاویکس 75صبح ها و آسپرین شبها و قرص چربی می خورم .
    دلیل تنگی نفس چیه و چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید معاینه و اکو شوید و از نظر عروق هم بررسی شوید

      به این شکل نمیشه نظر داد

      باید جهت معاینه با مدارک مراجعه کنید


       

  • تصویر کاربر بیتا شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام چند وقتیه احساس میکنم یه جسم سنگین روی قفسه ی سینه ام هست وفشار فراوانی رو احساس میکنم که باعث شده به سختی نفس بکشم وتحرک برایم سخت شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید مراجعه کنید تا معاینه شوید

      ممکنه اضطرابی گوارشی یا قلبی باشه

  • تصویر کاربر رحمان پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام گاهی وقتها زیر دوش حمام و یا اینکه پتو رو سر خودم بزارم مشکل تنفسی برام پیش میاد و گاها شبها در حالت ایستاده اب میخورم نفسم میگیره و راه پله که بالا میرم اذیت میشم تست ورزش گرفتم میگن مشکلی نیست ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی ندارید

      ولی بهتره اکو هم انجام دهید

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    وقت بخیر آقای دکتر.خواستم بدونم کسی که ۵ ماه پیش یک بار آنژیوگرافی کرده و گرفتگی عروق داشته آیا خطرناکه که دوباره اسکن انجام بده.چون دفعه ی اول تو شرایط بدی آنژیو گرافی انجام دادن.و یا اینکه مثلا یک بار دیگه آنژیو انجام بده اینبار از دست چون دفعه ی قبلی از پا آنژیو شدن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر ضرورت داشته باشه خطر نداره

  • تصویر کاربر فری یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدآقای دکترمن مادرم 50 سالشه ودوساله یائسه شده.دوسال پیش آنژیوکردندش درزاهدان وقرص فشارخون واعصاب میخوره.اینجاتشخیص نمیدندمیگندازیائسگی عرقش ولی آقای دکترمادرم سه سال پیش بالاسری مریض بوده توبخش عفونی مریضاهمه سل و.. داشتند.همون سال آزمایش خلط داد ولی جوابش منفی شد حالا آقای دکترمن مشکوکم به عفونت خون یاعفونت استخوان یاعفونت قلب .ستون مهره هاشم دوساله که دوتامهره پایینی کلا خرابشده وکمرش دردمیکندباکوچکترین تحرکی دچارکمردردشدیدوتنگی نفس می گردد.نمیدونم سل استخوان چیست.ولی من روی همه این عفونت ها شک دارم.اینجادکترخوبی نداره لطفا اگه می توانیدجواب مارابدهید بنویسیدلیست آزمایش ها را که من بدم انجام بده .جون عرق کردن تمام توانش برده جناب دکتر.داغ عزیزشم دیده.اجرشماباخدا.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه کفت

      حتما به پزشک عفونی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام راه میروم سینه ام درد می گیرد .تست ورزش مثبت .اسکن مثبت .سی تی انژیو متفی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر