دکتر محمد حسین نجفی

دستگاه هولتر فشار خون یک روش برای اندازه گیری و مدیریت فشار خون بالا (هایپرتانسیون) در یک دوره ۲۴ ساعته است. در فشار خون بالا فشار خون سیستولیک (بالا) ۱۴۰ یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا بالاتر است.


هولتر فشار خون چیست؟

هولتر  فشار خون‌ ،فشار خون (BP) را طی یک دوره ۲۴ ساعته در حالیکه بیمار بیدار یا خواب است، ثبت می کند. در کلینیک پزشک، ابزاری به نام sphygmomanometer برای اندازه گیری فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. 

معمولا یک یا دو بار در طی یک ویزیت، فشار خون گرفته می شود.در اغلب موارد نظارت بر فشار خون سرپایی، فشارخون در طول روز هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار و در طول شب هر یک ساعت یک بار اندازه گیری می شود. ضربان قلب نیز می تواند همزمان اندازه گیری شود.

برای به دست آوردن میانگین فشار خون، می توان چندین بار فشار خون را در طول دوره ۲۴ ساعته محاسبه کرد. تغییرات فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشارخون و سایر آمارها نیز می تواند محاسبه شود.

هولتر
چرا هولتر ۲۴ ساعته فشارخون انجام می شود؟

نظارت بر فشارخون، اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط تغییرات فشارخون فرد با فعالیت های روزانه و الگوهای خواب را می دهد. نیروی کار خدمات پیشگیرانه ایالت متحده (USPSTF) در حال حاضر توصیه بر تایید تشخیص فشار خون بالا با این روش می کند.برای اکثر افراد، فشارخون سیستولیک در طول خواب حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. با این حال، در برخی افراد ممکن است فشارخون در طول خواب کاهش نیافته و حتی ممکن است افزایش یابد.

هولتر فشار خون می تواند نوسانات غیر طبیعی فشارخون را تشخیص دهد زمانیکه فشارخون فقط در مطب پزشک بررسی می شود و تشخیص داده نمی شود. این یک روش بسیار مفید برای تشخیص فشارخون روپوش سفید ، فشار خون masked و فشار خون پایدار است:

#فشارخون روپوش سفید (white coat hypertension)

فشار خون روپوش سفید
برخی از افرادی که داروهای کاهنده فشارخون مصرف نمی کنند (داروهای ضد فشار خون)، فشارخون بالا در مطب پزشک برای آنها اندازه گیری می شود که تحت عنوان “فشار خون روپوش سفید” شناخته می شود.
 
فشارخون روپوش سفید می تواند منجر به تشخیص اشتباه در بیماران با فشار خون نرمال شود. فشارخون روپوش سفید در ۱۵-۳۰% بیماران با فشارخون بالا مشاهده شده است. هنگامی که نظارت متحرک نتایج را در محدوده طبیعی خارج از مطب پزشک نشان می دهد، بیماران معمولا نیازی به مصرف داروهای ضد فشار خون ندارند.

# فشار خون masked

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فشارخون بیمار در مطب پزشک طبیعی است، اما زمانی که بیمار در خانه است افزایش می یابد که در ۲۰٪ افرادی که برای فشارخون بالا درمان می شوند، دیده می شود.

# پرفشاری خون پایدار

فشار خونی که هم در مطب پزشک و هم در خانه بالا است و با افزایش احتمال آسیب به قلب و کلیه ارتباط دارد.
فشار خون

اندازه گیری هولتر فشار خون متحرک به دست می آید؟

  • خواندن فشارخون به طور مداوم در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می شود. دستگاهی که در اندازه ی یک رادیو قابل حمل است به کمربند یا بند متصل به بدن متصل می شود و اطلاعات را در طول دوره ۲۴ ساعته جمع آوری می کند که بعدا به یک کامپیوتر منتقل می شود.
  • کاف فشارخون که به دستگاه متصل است بازو را می پوشاند. کاف ممکن است زیر لباس پوشیده شود بنابراین قابل مشاهده نباشد.
  • کاف در فواصل مشخصی در طول روز و شب باد می کند. ممکن است به شما گفته شود که یک دفترچه برای ثبت روزانه مقادیر داشته باشید که می تواند نشان دهنده ی تغییرات فشارخون در دوره های فعالیت یا استراحت باشد.
  • پس از ۲۴ ساعت می توانید دستگاه و کاف فشار خون را بیرون آورید و تجهیزات را به کلینیک پزشک تان بازگردانید. کامپیوتر یافته ها و نتایج را آنالیز می کند.

فواید استفاده از دستگاه هولتر فشار خون

نظارت متحرک می تواند فشارخون روپوش سفید را رد کند، بنابراین برای بیماران نسخه های غیر ضروری داروهای کاهنده فشارخون تجویز نمی شود. همچنین می تواند فشارخون masked را تشخیص دهد، بنابراین برای بیماران داروهای کاهنده فشار خون تجویز می شود. شیوع سکته مغزی، بیماری های قلبی و آسیب به ارگان ها به دلیل فشارخون بالا در میان این بیماران کاهش می یابد. ارزیابی پاسخ بیمار به داروهای ضد فشارخون در طولانی مدت هم انجام می شود.

عوارض هولتر فشار خون

هولتر فشار خون ممکن است موجب ناراحتی شود. فشار ناشی از باد کردن مکرر کاف می تواند موجب درد در ناحیه بازو شود. خواندن فشارخون در طول شب ممکن است موجب اختلال در خواب شود. کاف ممکن است پوست را تحریک کند و باعث خارش خفیف بر روی بازو شود که معمولا خود به خود از بین می رود.
 

برخی از شرکت های بیمه، بیماران را برای استفاده از دستگاه های متحرک بازپرداخت نمی کنند، مگر اینکه مشکوک به فشار خون روپوش سفید (white coat hypertension) باشند.

آیا استفاده دیگری از هولتر فشار خون وجود دارد؟

نظارت بر فشارخون متحرک برای تعیین اینکه برخی از داروهای ضد فشارخون می توانند فشارخون بالا را کنترل کنند، استفاده می شود. در بعضی موارد، داروهای ضد فشار خون به طور موثری فشارخون را در طول روز و شب کنترل نمی کنند. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم دوز تجویز شده یا زمان مصرف دارو را بسته به الگوهای فشارخون بیمار داشته باشد. در موارد دیگر برای تثبیت فشارخون ممکن است مصرف بیش از یک دارو لازم باشد.نظارت بر فشارخون متحرک همچنین می تواند به پیش بینی احتمال بیماری های قلبی_عروقی (رگ های خونی در قلب) و مغزی_عروقی (عروق خونی در مغز) مرتبط با فشار خون بالا و آسیب اندام کمک کند.

هولتر فشار خون همچنین ممکن است در شرایط دیگر مناسب باشد، مثلا:

_ زنان باردار با فشارخون بالا 

_بیماران با فشارخون بالای مرزی 

_عدم کنترل فشارخون با دارو

_تغییرات فشار خون در نتیجه داروهای دیگر
_ تغییرات در داروهای تجویزی که ممکن است بر فشارخون تاثیر بگذارد.
 _اپیزود های غش کردن یا فشار خون پایین (هایپوتانسیون)

چگونه انجام می شود؟

هولتر فشار خون چگونه انجام می شود؟

یک کاف استاندارد با اندازه مناسب روی بازوی شما (عموما بازوی دست غیر غالب) بسته شده و به یک پمپ و رکوردر باتری دار متصل می شود. پمپ فشار را به بالاتر از حداکثر فشار خون شما (فشار سیستولیک) رسانده و به تدریج فشار را تا به زیر فشار خون حداقل (فشار دیاستولیک) رها می کند.

 مهم است که بازوی شما در طول این اندازه گیری ثابت بماند. اگر دستگاه نتواند فشار خون شما را بصورت دقیق محاسبه کند، این روند را تکرار خواهد کرد.

اگر فشار خون شما بسیار بالا باشد، رکوردر باید کاف را تا فشار بالاتری پمپ کند. این کار ممکن است کمی آزاردهنده باشد. با این حال، در صورت بروز درد یا هر علامت نگران کننده دیگری، بهتر است دستگاه را بردارید و خاموش کنید.

پوشیدن لباس های گشاد ممکن است برایتان راحت تر باشد چرا که دستگاه زیر پیراهن یا تاپ شما قرار می گیرد. از لباس زیر معمولی نیز می توانید استفاده کنید. 

داروهای مصرفی تان حین انجام تست مهم بوده و باید پزشکتان را از آن ها مطلع سازید. بنابر این مهم است که هنگام نصب هولتر تمام داروهای خود را با خود  به همراه بیاورید.

شما نمی توانید در طول آزمایش استحمام کنید چرا که دستگاه ضد آب نیست. سایر فعالیت های روزانه برای شما ممنوعیتی نخواهد داشت.

پس از بستن هولنر چه اتفاقی می افتد؟

یک تکنسین هولتر را برای شما بسته و دستور العمل های مرتبط با آن را ارائه می کند؛

  • او در ابتدا الکترودها را به قفسه سینه شما وصل می کند. الکترودها قطعاتی کوچک، گرد و چسبناک هستند. ممکن است لازم باشد موهای قفسه سینه شما را بتراشد تا مطمئن شود که الکترودها متصل می مانند.
  • تکنسین به شما کمک می کند مانیتور دستگاه را به الکترودها وصل کنید. او همچنین نحوه مراقبت از مانیتور را به شما توضیح خواهد داد.
  • شما می توانید مانیتور را در یک جیب یا کیف حمل کنید. یا می توانید آن را با یک بند از خود آویزان کنید. همچنین می توانید آن را روی کمر خود چفت کنید.
  • شما می توانید عمده فعالیت های معمول و روزانه خود را در حالی که مانیتور به شما وصل است، انجام دهید.
  • همچنین تکنسین به شما توضیح می دهد که چگونه فعالیت ها و علائم خود را پیگیری کرده و علائمی مانند تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و درد قفسه سینه و زمان و علت وقوع آن ها را یادداشت کنید. پزشکتان نوار قلب شما را با توجه به این علائم و فعالیت های مرتبط با آن تفسیر خواهد کرد.

هنگام همراه داشتن هولتر، از چه فعالیت هایی باید اجتناب کرد؟

هنگام همراه داشتن هولتر موارد زیر را رعایت کنید:

  • حمام نکنید و به استخر نیز نروید.
  • تصویر برداری ایکس ری نداشته باشید.
  • به وسایل با ولتاژ بالا و نیز دستگاه فلزیاب نزدیک نشوید.

تفسیر هولتر فشار خون

هولتر مانیتور در تشخیص علت بیماری های زیر می تواند مفید باشد:

  • آریتمی (ریتم غیرنرمال قلب)
  • تپش قلب
  • سرگیجه های بی دلیل

همچنین می توان از هولتر مانیتور برای تعیین میزان اکسیژن رسانی قلب، اثر داروهای موثر بر سیستم قلبی عروقی و نحوه کار پیس میکر قلب استفاده کرد.

فرق بین نوار قلب و هولتر مانیتور چیست؟

نوار قلب فعالیت قلب شما را در همان لحظه (لحظه گرفتن نوار قلب) ثبت می کند ولی نمی تواند از تغییرات ریتمی قلب شما در طول روز اطلاعاتی بدست دهد.

برای تشخیص بیماری تان ممکن است که لازم باشد پزشک از تغییرات ضربان قلبتان در طی روز یا ارتباط آن با فعالیت های روزانه اطلاع داشته باشد. دستگاه هولتر مانیتور می تواند چنین اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار دهد. بطور معمول ما هولتر مانیتور را در مطب برای شما باز می کنیم. با این حال می توانید از فرد دیگری بخواهید که هولتر را از دستتان باز کرده و آن را به مطب بیاورد. جزئیات این موارد را هنگام بستن هولتر به اطلاعتان خواهیم رساند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.4/5 - (18 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر من مدتی متوجه فشار خون بالای پایین شدم فشارم حدود ۱۳ الی ۱۴ روی ۱۰ است و ضربان ۹۵ روزی سه قرص لوزارتان می خورم ولی فشارم خیلی تغییری نمی کند
    از عروق کلیه هم سونوگرافی داپلر انجام دادم مشکلی نداشته
    لطفا راهنمایی فرمائید.
    ساعت کاری از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب
    ساعت بیداری ۵ صبح ساعت خواب ۱۰ شب
    البته سابقه سنگ کلیه و فشارخون ارثی هم دارم.
    هر سه ماه تا چهار ماه ۵۰۰ سی سی خون می دهم.
    تغذیه را رعایت می کنم و پرهیز نمک دارم
    ورزش نمی کنم فرصت ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      هيدروكلرتيازيد يك عدد اضافه كنيد
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    بدون دارو و با استفاده از روش گياهي
    مي توان فشار خون را درمان كرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    من 45 ساله هستم و نزدیک به یک سال است که گاهی اوقات فشار من به ١4 میرود چکاب کامل هم داده ام اما جواب سالم است ولی نمیدانم فشارخون من از چه چیزی است لطفا کمکم کنید که کاری کنم فشارم استاندارد شود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      فشار رو مرتبا چك كنيد و اگر اكثر مواقع بالا هست
      بايد وردش و رژيم و كاهش وزن داشته باشيد
      و اگر بازم بالا بود دارو شروع شود
  • تصویر کاربر مجيد یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام متولد 1351 هستم دوسال است هرروز يك عدد از اين قرص هارو مي خورم ولي فشارم پايين نيامده 1- آملوديپين آريا 25 2- لوزارتن 25 3-تريامترن - اچ- سبحان بازهم بيشترمواقع قرص زيرزباني كاپتوپريل 25 اكسير استفاده مي كنم تاثيري ندارد وفشار بالا وسردر دارم قد 1.71 ووزن 95 مي باشد باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد مراجعه كتيد تا دوز داروها افزايش يابد و همچنين علل ثانويه بررسي شوند مثل علل غددي و كليوي
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر
    من مدت 3 ساله برای فشارخون انالاپریل مصرف میکنم بهمراه ایندرال...دوز انالاپریل ابتدا از 5 میلی گرم در دو دوز منقسم شروع شد و ایندرال در یک دوز 10 میلی...بعد از دو سال برای چکاپ رفتم دوز انالاپریل رو افزایش دادن به 10 میلی در دو دوز و ایندرال هم 20 میلی گرم در دو دوز. بعد یه مدت دچار آریتمی حمله ای میشدم که بعد از مراجعه مجدد به پزشک ایندرال رو از 20 میلی به 40 میلی افزایش دادن، بهتر شدم ولی بعضی وقتا هنوز آریتمی حمله ای سراغم میاد و افت فشار هم دارم و همچنین نفس تنگی حمله ای دارم. نمیتونم داروم رو قطع کنم و در حال حاضر دکتر قلب هم در دسترسم نیست...لطفا راهنماییم کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      در كل بايد معاينه شويد و مدارك رويت شود به اين شكل نميشه نظر داد
  • تصویر کاربر امیری شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشین پدرم به خاطرفشارخون بالا مخصوصا در ساعات ابتدایی صبح( اذان صبح) فوروزماید 40 میخورن ولی این موضوع کلافشون کرده چون باید مدام برن دستشویی و این موضوع بدتر استرس ایجاد کرده براش مخصوصا به خاطر شغلش چون باید مغازه بره. امکانش هست قرص دیگه ای صبح بخوره که هم خطر افزایش فشار نباشه هم این مشکل برطرف شه دارو متورال صبح وشب دارو نیتروگلیسیرین متورال صبح و شب و پروزاسین و املودیپین شبها مبخورن. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ميتىانند مصرف دارو رو به ساعات ديرتر منتقل كنند يا دارو رو عوض كنند . مقدور بود ببينمشون
  • تصویر کاربر ريحانه یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    باسلام. دختر 20ساله ای هستم که همیشه فشارخونم روی 10هستش و همیشه سردرد دارم.. تیروئید یا مشکل قلبی هم ندارم و کم خون نیستم.. به نظرشما چه مشکلی دارم و باید چه آزمایشی بدهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين اصلا مشكلي نيست
      براي سردرد و احتمالا اضطراب به دكتر مغز و اعصاب يا روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با سلام ، خدا قوت . دکتر من فشارم مرتب بالا میره . قبل از عید اکو قلب انجام دادم و بهم گفتن افتادگی دریچه میترال و بازگشت خون به قلب دارم . مرتب تپش قلبم کند و تند میشه. چند وقت پیش دکتر داخلی گفت باید قرص زباکر استفاده کنم بخاطر فشارم مجدد پیش دکتر قلب رفتم و فشارم نرمال بود البته قرص فشار قبلش خورده بودم گفتن مشکل نداری و فقط همین زباکر رو استفاده کن . خواستم عمل انجام بدم به نظر شما مشکلی ندارم ؟ دکتر جان اکو و نوار قلب جدیدم دیگه مورد نداشت . چون وقتی ورزش هم انجام میدم احساس میکنم اذیتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به اين شكل نميشه نظر داد
      حتما بايد ويزيت و معاينه شويد و مدارك رويت شود
  • تصویر کاربر ابوالفضل چهارشنبه ۱۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    abolfazl bahrami, [06.08.18 16:37]
    سلام . من مدتی ست مه فشارم تا 16 بالا میرود و بعضی وقتها حدود 12 میشود. قبلا فشارم همیشه 12 روی 8 بود . قند و چربی وکلسترول تری گلیسرید در حد نرمال هست . کلیه ها هم سالم هستند . سنم 57 سال هست نوار فلب گرفتم خوب بود . غذا هم رعایت میکنم صبحها پیاده وری میرم . نمیدونم علت کجاست ؟ لطفا کمکم کنید. در ضمن صبحها اب لیمو و سیر و ابغوره ناشتا میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد هولتر فشار ببنديد و اگر فشار هميشه بالا بود بايد دارو شروع شود
      اگر گاهي بالا هست احتمالا فسار خون نداريد و علل اضطرابي بيشتر مطرحه
      در كل بايد ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من یه بار فشارم شد15_7 از اون روز همش استرس دارم بعضی وقتا فشارم مثلا15_7 میشه ولی ده دقیقه بعد زود خوب میشه12_7 میشه به نطر شما چیکار کنم ؟دکترم رفتم نوار قلبی برداشتن قلبم مشکلی نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر