دکتر محمد حسین نجفی

آتورواستاتین یا لیپوفیکس دارویی است که همراه با رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بد و چربی ها (مانند LDL و تری گلیسرید ) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون ،استفاده می شود. آتورواستاتین متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به نام “استاتین ها” است.نحوه ی عملکرد دارو با کاهش میزان کلسترول تولید شده توسط کبد است. کاهش کلسترول”بد” و تری گلیسریدها و افزایش کلسترول “خوب”، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به جلوگیری از سکته های مغزی و حملات قلبی کمک می کند.

علاوه بر داشتن رژیم غذای مناسب مانند رژیم کم کلسترول و کم چربی ، تغییرات شیوه ی زندگی که به عملکرد این دارو کمک می کنند عبارت اند از :

  • ورزش کردن
  • کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن
  • توقف سیگار کشیدن

بهترین زمان خوردن قرص آتورواستاتین

– بهتر است که این دارو را در ساعت مشخصی از شبانه روز مصرف کنید با این حال از آنجایی که بدن شما بیشترین میزان کلسترول را در طول شب تولید می کند، گاهی اوقات پزشک توصیه می کند که دوز تجویزی دارو را در هنگام عصر بخورید.

– این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون آن طبق دستور پزشک خود، معمولا یکبار در روز مصرف کنید.

– آتورواستاتین بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درما ، سن و سایر داروهایی که شما ممکن است مصرف کنید تنظیم می شود. اطمینان حاصل کنید که به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ،داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) بگویید.

– در هنگام استفاده از این دارو، از مصرف گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت اجتناب کنید مگر اینکه پزشک به شما دستورالعملی غیر از این دهد.گریپ فروت می تواند مقدار این دارو را در جریان خون شما افزایش دهد.

– اگر داروهای دیگری نیز برای کاهش کلسترول (رزین های اتصال دهنده صفرا مانند کلستیرامین یا کلستیپول )مصرف میکنید ، آتورواستاتین را حداقل یک ساعت قبل یا حداقل ۴ ساعت پس از مصرف این داروها استفاده کنید.این محصولات می توانند با آتورواستاتین واکنش داده و از جذب کامل آن جلوگیری کنند.

آزمایش چربی خون کودکان

– به منظور کسب بیشترین اثر دارو  آنرا به طور منظم استفاده کنید.به یاد داشته باشید هر روز آن را در زمان مشخص استفاده کنید. حتی اگر دیگر احساس بیماری نداشتید باز هم مصرف دارو را ادامه دهید زیرا اکثر افراد مبتلا به کلسترول یا تری گلیسرید بالا احساس بیماری نمی کنند.

– بسیار مهم است که توصیه های پزشکتان راجع به رژیم غذایی و ورزش را جدی بگیرید.

عوارض جانبی آتورواستاتین

به یاد داشته باشید که اگر پزشکتان این دارو را تجویز کرده تشخیص داده که منافع شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است؛ گرچه بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

۱- سردرگمی و تشدید دیابت

تعداد بسیار کمی از مصرف کنندگان آتورواستاتین ممکن است مشکلات خفیف حافظه ای یا سردرگمی داشته باشند.به ندرت استاتین ها ممکن است باعث ایجاد یا تشدید دیابت شوند.اگراین عوارض نادر برای شما رخ داد به پزشکتان اطلاع دهید.

مصرف کراتین برای دیابتی ها

۲- مشکلات عضلانی

آتورواستاتین به ندرت باعث مشکلات عضلانی می شود (که می تواند به مشکلات بسیار جدی مثل رابدومیولیز و میوپاتی خودایمن منجر شود). در صورت بروز هر یک از این علائم در طول درمان و یا باقی ماندن آن ها بعد از قطع دارو، فورا به پزشکتان اطلاع دهید. این علائم شامل درد عضلانی، حساسیت، ضعف (به ویژه با تب یا خستگی غیرمعمول) و نشانه های مشکلات کلیوی(مثل تغییر در رنگ ادرار) می باشد.

۳- مشکلات کبدی

این دارو به ندرت باعث مشکلات کبدی می شود. اگر متوجه یکی از این عوارض ناخوشایند اما جدی شدید به پزشک خود اطلاع دهید: زردی چشم یا پوست ، ادرار تیره ، درد شدید معده و شکم ، حالت تهوع و استفراغ مداوم.

۴- آلرژیک

واکنش جدی آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه هر نشانه ای از واکنش جدی آلرژیک شدید اقدامات سریع پزشکی را انجام دهید. این علائم شامل :

  • دانه های پوستی
  • خارش/ تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

البته این ها لیست کاملی از عوارض احتمالی نیست.اگر متوجه هر گونه عوارض جانبی که در بالا ذکر نشده شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

توصیه های ضروری قرص لیپوفیکس آتورواستاتین

– قبل از مصرف آتورواستاتین اگر به آن حساسیت یا آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید.این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند.

– پیش از مصرف این دارو درباره ی سابقه ی پزشکی خود با پزشک یا داروسازتان صحبت کنید به خصوص در مورد مشکلات کبدی ، مشکلات کلیوی و مصرف الکل

– قبل از انجام عمل جراحی به پزشک یا دندان پزشکتان درباره ی همه ی داروهایی که استفاده می کنید توضیح دهید. (شامل داروهای تجویزی،داروهای غیرتجویزی و محصولات گیاهی)

– نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.مصرف روزانه ی الکل باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری های کبدی می شود؛به خصوص وقتی با آتورواستاتین همراه باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک یا داروسازتان سوال کنید.

– بزرگسالان مسن ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی این دارو به ویژه مشکلات عضلانی داشته باشند.

– این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود. آتورواستاتین ممکن است باعث صدمه به جنین شود بنابراین در دوران استفاده از این دارو  باید از حاملگی جلوگیری شود.برای دریافت اطلاعات بیشتر و در مورد استفاده از فرم های قابل اطمینان کنترل تولد(مانند کاندوم و قرص های کنترل تولد )حین مصرف این دارو ،با پزشکتان مشورت کنید.اگر باردار شدید یا فکر می کنید ممکن است باردار شوید بلافاصله پزشکتان را مطلع کنید.

علائم بیماری قلبی در بارداری

– اینکه این دارو روی شیر مادر تاثیر دارد یا نه هنوز مشخص نیست ولی به علت خطر احتمالی برای نوزاد ، شیردهی هنگام مصرف این دارو پیشنهاد نمی شود با این حال قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی لیپوفیکس

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود.این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست.فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را همراه خود داشته باشید (شامل داروهای تجویزی/ غیرتجویزی و محصولات گیاهی) و به پزشک و داروسازتان نشان دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع، متوقف یا تغییر دوز ندهید.

– بعضی داروها که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند شامل: جم فیبروزیل، تلاپرویر، ریتوناویر

– سایر داروها می توانند حذف لیپوفیکس ۲۰ از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند که ممکن است بر عملکرد لیپوفیکس تاثیر بگذارد.

– هنگامی که آتورواستاتین مصرف میکنید هیچ محصولی از مخمر قرمز برنج مصرف نکنید زیرا برخی از محصولات مخمر برنج قرمز ممکن است حاوی استاتین به نام لوستاتین باشد.مصرف همزمان آتورواستاتین و محصولات مخمر قرمز برنج می تواند خطر ابتلا به مشکلات عضلانی و کبدی را افزایش دهد.

دوز فراموش شده قرص لیپوفیکس

در صورت فراموش نمودن مصرف یک نوبت دارو به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف نمایید اما چنانچه نوبت بعدی مصرف دارو فرارسیده است از نوبت فراموش شده چشم پوشی نموده و مقدار مصرف دوز بعدی را نیز دوبرابر نکنید و برنامه ی معمول مصرف دارو را ادامه دهید.

مترجم: دکتر نگار زاهدی

سوال :آیا به جای متورال ۵۰ می توانم لیپو فیکس ۲۰ استفاده کنم تشکر

پاسخ دکتر نجفی

3.5/5 - (66 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب جناب دکتر
    بنده ۳۳ ساله هستم، چربی خون ارثی دارم، آخرین آزمایش
    LDL 150
    کلسترول ۲۶۰
    تری‌گلیسیرید ۳۰۰
    پزشک قرص روزواستاتین ۴۰ تجویز کردن و گفتن بعد دو ماه دوباره چکاپ.
    دوره درمان با استاتین چقدر هست و آیا قطع این دارو عوارض ندارد؟
    با توجه به وراثت، امکان بازگشت چربی خون بعد از قطع دارو وجود دارد؟
    سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      داروی بسیار خوبی تجویز شده است و بهتر است حداقل بعد از سه ماه ازمایش بدهید
  • تصویر کاربر Shr چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام من یادم نمیومد که قرص لیپوفیکس توی یک شب یکی یا دوتا خوردم بعدش هم شیر خوردم نصف شب حالم بد شد و ضعف شدید داشتم و کل روز رو هم بی حال بودم بنظرتون باید به پزشکم مراجعه کنم مشکل جدی پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر لازم نیست
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ...۱۰ اذر آنژیوگرافی شدم از اون موقع قرص اترواستاتین ۱۰ و مادر او ۵۰ مصرف کردم الان یک هفته هست دکتر روانپزشک قطع کرده این قرصها رو ایا لزوم داره حتما مصرف کنم .....ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بیجهت قطع کردن
  • تصویر کاربر سمیر دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    میتوانم قرص اتورواستاتین ۴۰ را نصف کنم بعد بخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر وسطش خط دارد می شود اگر ندارد نمی شود
  • تصویر کاربر قادر پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    داروها داروها داروها
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تصاویر را مجدد بفرستید مشخص نیست چیزی
  • تصویر کاربر عقیق یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    آیا میتوان گریپ فروت رو صبح خورد و آتورواستاتین رو شب و قبل از خواب؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    باسلام بیمار باسابقه پرفشار خون وmi داروهای آملودوپین اسپیداکتون فورزماید۴۰ لوزار۴۰ وآسپرین وهمچنین قرص پیلاویکس ...آیا بعد از ۵ ماه مصرف باوجود فشار خون نرمال وثابت وبدون درد قلب وقفسه سینه نیاز به تغییر دارو ودوز مصرف دارد ؟؟لوزار وفوزمای۴۰ هر۱۲ساعت میباشد وقرصهای ذکر شده دیگر فقط یکبار در شبانه روز...درضمن بیمار ما سالمند هستد!با مشکلات بی خوابی وکم خوابی شدید !چه دارویی برای خواب دستور میفرمایید؟؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      تصاویر مدارک قبلی اعم از اگو و انژیو و نوارقلب را همینجا بفرستید
  • تصویر کاربر امين سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام
    فشار خون من در صبح ١٣٨/٩٤ و بعد از آن در ضهر كم ميشود و به ١٢٦/٨٤ ميرسد و در شب هم حدود١٣٠/٨٦
    سن من ٣٨ سال و داروى بايسوپرولول ١.٢٥ ميلى گرم مصرف ميكنم .
    به نظر شما چه دارويى مناسب تر براى من ميباشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      این نوساناتی که ذکر می کنید مورد مهمی نیست و در تمامی افراد چنین تغییراتی در صبح و شب وجود دارد و در حال حاضر فشارخونهای شما قابل قبول است و نیاز به تغییر دارو نیست ولی اگر خیلی خواستید مطمین شوید و خیالتان راحت شود یک هولتر 24 ساعته ی فشارخون ببندید، اگر نوسانات غیرطبیعی باشد در ان مشخص می شود
  • تصویر کاربر جلیل پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام لیپوفیکس۲۰ برای بیماری نقرق فایده دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله موثر است ولی داروی اصلی نقرس نیست، داروی اصلی نقرس الوپورینول است
  • تصویر کاربر امید چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام من مدت طولانی است فشارخون دارم عدم تحمل دارو دارم در طول بالغ بریک سال گذشته سعی کردم خودم را با قرص کاپتوپریل تطبیق بدم الان در حال حاضر چند روزی است به دستور دکترم هر ۱۲ ساعت یک عدد کاپتوپریل استفاده می کنم فشار خونم در طول روز قابل قبول شده اما مشکل اساسی که بالغ بر یک سال دارم عرق کردن و گر گرفتگی است حالا چندتا سوال دارم این عرق کردن و گر گرفتگی ۱- می تونه از مشکل قلب و فشار باشه ۲- از عوارض استفاده قرص کاپتوپریل می تونه باشه ۳- یا مربوط به هورمون و غدد است .اخیرا هم مراجعه ی دوری داشتم با توجه به سوابق اسکن قلب برایم نوشتن در پایان عمده مشکل که اعصابم را به هم ریخته گر گرفتگی و تعریق است . پوزش بخاطر اطاله کلام مدارکی هم از قبل به پیوست ارسال می گردد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله میتواند.خیر عارضه کاپتوپریل نیست.همکاران متخصص داخلی میتونن کمکتون کنن،
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      مدرک را دیدم خیلی خوانا ارسال نشده
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر