دکتر محمد حسین نجفی

آتورواستاتین یا لیپوفیکس دارویی است که همراه با رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بد و چربی ها (مانند LDL و تری گلیسرید ) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون ،استفاده می شود. آتورواستاتین متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به نام “استاتین ها” است.نحوه ی عملکرد دارو با کاهش میزان کلسترول تولید شده توسط کبد است. کاهش کلسترول”بد” و تری گلیسریدها و افزایش کلسترول “خوب”، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به جلوگیری از سکته های مغزی و حملات قلبی کمک می کند.

علاوه بر داشتن رژیم غذای مناسب مانند رژیم کم کلسترول و کم چربی ، تغییرات شیوه ی زندگی که به عملکرد این دارو کمک می کنند عبارت اند از :

  • ورزش کردن
  • کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن
  • توقف سیگار کشیدن

بهترین زمان خوردن قرص آتورواستاتین

– بهتر است که این دارو را در ساعت مشخصی از شبانه روز مصرف کنید با این حال از آنجایی که بدن شما بیشترین میزان کلسترول را در طول شب تولید می کند، گاهی اوقات پزشک توصیه می کند که دوز تجویزی دارو را در هنگام عصر بخورید.

– این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون آن طبق دستور پزشک خود، معمولا یکبار در روز مصرف کنید.

– آتورواستاتین بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درما ، سن و سایر داروهایی که شما ممکن است مصرف کنید تنظیم می شود. اطمینان حاصل کنید که به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ،داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) بگویید.

– در هنگام استفاده از این دارو، از مصرف گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت اجتناب کنید مگر اینکه پزشک به شما دستورالعملی غیر از این دهد.گریپ فروت می تواند مقدار این دارو را در جریان خون شما افزایش دهد.

– اگر داروهای دیگری نیز برای کاهش کلسترول (رزین های اتصال دهنده صفرا مانند کلستیرامین یا کلستیپول )مصرف میکنید ، آتورواستاتین را حداقل یک ساعت قبل یا حداقل ۴ ساعت پس از مصرف این داروها استفاده کنید.این محصولات می توانند با آتورواستاتین واکنش داده و از جذب کامل آن جلوگیری کنند.

آزمایش چربی خون کودکان

– به منظور کسب بیشترین اثر دارو  آنرا به طور منظم استفاده کنید.به یاد داشته باشید هر روز آن را در زمان مشخص استفاده کنید. حتی اگر دیگر احساس بیماری نداشتید باز هم مصرف دارو را ادامه دهید زیرا اکثر افراد مبتلا به کلسترول یا تری گلیسرید بالا احساس بیماری نمی کنند.

– بسیار مهم است که توصیه های پزشکتان راجع به رژیم غذایی و ورزش را جدی بگیرید.

عوارض جانبی آتورواستاتین

به یاد داشته باشید که اگر پزشکتان این دارو را تجویز کرده تشخیص داده که منافع شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است؛ گرچه بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

۱- سردرگمی و تشدید دیابت

تعداد بسیار کمی از مصرف کنندگان آتورواستاتین ممکن است مشکلات خفیف حافظه ای یا سردرگمی داشته باشند.به ندرت استاتین ها ممکن است باعث ایجاد یا تشدید دیابت شوند.اگراین عوارض نادر برای شما رخ داد به پزشکتان اطلاع دهید.

مصرف کراتین برای دیابتی ها

۲- مشکلات عضلانی

آتورواستاتین به ندرت باعث مشکلات عضلانی می شود (که می تواند به مشکلات بسیار جدی مثل رابدومیولیز و میوپاتی خودایمن منجر شود). در صورت بروز هر یک از این علائم در طول درمان و یا باقی ماندن آن ها بعد از قطع دارو، فورا به پزشکتان اطلاع دهید. این علائم شامل درد عضلانی، حساسیت، ضعف (به ویژه با تب یا خستگی غیرمعمول) و نشانه های مشکلات کلیوی(مثل تغییر در رنگ ادرار) می باشد.

۳- مشکلات کبدی

این دارو به ندرت باعث مشکلات کبدی می شود. اگر متوجه یکی از این عوارض ناخوشایند اما جدی شدید به پزشک خود اطلاع دهید: زردی چشم یا پوست ، ادرار تیره ، درد شدید معده و شکم ، حالت تهوع و استفراغ مداوم.

۴- آلرژیک

واکنش جدی آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه هر نشانه ای از واکنش جدی آلرژیک شدید اقدامات سریع پزشکی را انجام دهید. این علائم شامل :

  • دانه های پوستی
  • خارش/ تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

البته این ها لیست کاملی از عوارض احتمالی نیست.اگر متوجه هر گونه عوارض جانبی که در بالا ذکر نشده شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

توصیه های ضروری قرص لیپوفیکس آتورواستاتین

– قبل از مصرف آتورواستاتین اگر به آن حساسیت یا آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید.این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند.

– پیش از مصرف این دارو درباره ی سابقه ی پزشکی خود با پزشک یا داروسازتان صحبت کنید به خصوص در مورد مشکلات کبدی ، مشکلات کلیوی و مصرف الکل

– قبل از انجام عمل جراحی به پزشک یا دندان پزشکتان درباره ی همه ی داروهایی که استفاده می کنید توضیح دهید. (شامل داروهای تجویزی،داروهای غیرتجویزی و محصولات گیاهی)

– نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.مصرف روزانه ی الکل باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری های کبدی می شود؛به خصوص وقتی با آتورواستاتین همراه باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک یا داروسازتان سوال کنید.

– بزرگسالان مسن ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی این دارو به ویژه مشکلات عضلانی داشته باشند.

– این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود. آتورواستاتین ممکن است باعث صدمه به جنین شود بنابراین در دوران استفاده از این دارو  باید از حاملگی جلوگیری شود.برای دریافت اطلاعات بیشتر و در مورد استفاده از فرم های قابل اطمینان کنترل تولد(مانند کاندوم و قرص های کنترل تولد )حین مصرف این دارو ،با پزشکتان مشورت کنید.اگر باردار شدید یا فکر می کنید ممکن است باردار شوید بلافاصله پزشکتان را مطلع کنید.

علائم بیماری قلبی در بارداری

– اینکه این دارو روی شیر مادر تاثیر دارد یا نه هنوز مشخص نیست ولی به علت خطر احتمالی برای نوزاد ، شیردهی هنگام مصرف این دارو پیشنهاد نمی شود با این حال قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی لیپوفیکس

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود.این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست.فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را همراه خود داشته باشید (شامل داروهای تجویزی/ غیرتجویزی و محصولات گیاهی) و به پزشک و داروسازتان نشان دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع، متوقف یا تغییر دوز ندهید.

– بعضی داروها که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند شامل: جم فیبروزیل، تلاپرویر، ریتوناویر

– سایر داروها می توانند حذف لیپوفیکس ۲۰ از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند که ممکن است بر عملکرد لیپوفیکس تاثیر بگذارد.

– هنگامی که آتورواستاتین مصرف میکنید هیچ محصولی از مخمر قرمز برنج مصرف نکنید زیرا برخی از محصولات مخمر برنج قرمز ممکن است حاوی استاتین به نام لوستاتین باشد.مصرف همزمان آتورواستاتین و محصولات مخمر قرمز برنج می تواند خطر ابتلا به مشکلات عضلانی و کبدی را افزایش دهد.

دوز فراموش شده قرص لیپوفیکس

در صورت فراموش نمودن مصرف یک نوبت دارو به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف نمایید اما چنانچه نوبت بعدی مصرف دارو فرارسیده است از نوبت فراموش شده چشم پوشی نموده و مقدار مصرف دوز بعدی را نیز دوبرابر نکنید و برنامه ی معمول مصرف دارو را ادامه دهید.

مترجم: دکتر نگار زاهدی

سوال :آیا به جای متورال ۵۰ می توانم لیپو فیکس ۲۰ استفاده کنم تشکر

پاسخ دکتر نجفی

3.5/5 - (66 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارمین دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام. ببخشید میخاستم بدونم ایا ازمایشی داریم که نشون بده رگهای خونی گرفتگی دارن یا نه؟ اگه همچین ازمایشی داریم ممنون میشم اسمشو بگید. برای خودم و پدرم میخاستم چک کنم هر دو چربی خون داریم. خودم 40 سالم هست. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      می توانید سی تی آنژیوگرافی انجام دهید...آزمایش خونی وجود ندارد
    2. تصویر کاربر ارمین شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ارمین دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من قند ناشتام 104 هست و کلسترول 217 و چربی LDL 152 هست. دکترم لیپوفیکس 20 رو داده برای چربی خون گفته روزی 2 تا یکی صبح و یکی شب بخورم ولی با توجه به این مقاله من نگرانم باعث بدتر شدن قند خونم بشه چون لب مرزه. به نظرتون با این نتایج ازمایش نیازی هست این دارو رو مصرف کنم؟ و ایا ممکنه باعث شه قند خونم بدتر شه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      روزی یک عدد مصرف کنید
    2. تصویر کاربر ارمین شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیلی ممنون اقای دکتر. به نظرتون این دارو رو تا چه مدت روزی یکبار مصرف کنم؟
    3. تصویر کاربر ارمین شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیلی ممنون اقای دکتر. به نظرتون تا چه مدت لیپوفیکس 20 رو مصرف کنم؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      فعلا مصرف کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شیرزاد. سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من ۴۱ سالمه فشار خون طبیعی معمولا
    ۸: ۱۰ هست ولی سردرد که میگیرم فشارم یه خورده میره بالا نهایت تا ۱۱و۱۲ ولی الان چند روزه به علت غیر معلوم بعداز ظهر سردرد میگیرم وفشارم ۱۴و۱۵ میشه تهوع وسردرد وحشتناک میگیرم سابقه نداشتم این حالت رو
    درضمن سردردم میگرنیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      قرص لوزارتان اچ روزی نصف بخورید و اکو سر فرصت انجام بدهید
  • تصویر کاربر سوری شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۵۰ سال دارم از ۱۵ سال پیش
    صبح ها قرص هیدروکلروتیازید۵۰ یک عدد. ونصف انلاپریل ۲۰ و متورال ۵۰ یک عدد و شبها لوزار ۲۵ یک عدد و متورال ۵۰ یک عدد مصرف میکردم فشارم کنترل بود ولی حدیدا بخاطر گزگز کردن و مورمور شدن دست چپم به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کردم و قرصامو عوض کرد قرص والسارتان ۸۰ یک عدد صبح یک عدد شب و کارودیلول ۶/۲۵یک عدد صبح یک عدد شبح ولی فشارم از ۱۵ کمتر نشد لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      من توصیه ام این است از ترکیب لوزارتان اچ نصف قرص صبح و شب در کنار متورال ۵۰ یکی صبح و شب استفاده کنید
  • تصویر کاربر کیوان شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام

    مادرم فشار خون داشت ولی قابل کنترل بود با قرص های قبلیش، اما الان فشارش یک دفعه بالا و پایین میشه، نوار قلب گرفتیم و دکتر دارو های جدید تجویز کردن، میخواستم بدونم عوارض شون چیه؟ و آیا بخوره یا نه؟

    نیتروکاردین 2.6
    سوکاردیل 6.25
    دیورزید 50
    کاردیوسان 50

    (مادرم دیابت داره و قرص های چربی و تیروئید میخوره)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      داروهای خوبی تجویز شده منعی ندارد استفاده کنند اگر ظرف ۱۰ روز علایم بهتر نشد توصیه می شود مجدد ویزیت شوند
  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر
    من ۲۲ سال سنمه و بیماری منیک دیپریشن(دوقطبی)و پانیک دارم و به مدت ۲ سال روزی یک و نیم میلیگرم آلپرازولام و یک سال پروپرانول ۱۰ و دپاکین ۵۰۰ مصرف میکنم،سیگار میکشم روزی ۵ یا ۶ نخ ،۲ سال هم به ماریجوانا اعتیاد داشتم ولی الان یک سال هست که ترک کردم به صورت کامل،زمان هایی که استرس دارم یا حالت پانیک بهم دست میده فشارم ۱۳ هست و همین باعث میشه که بیشتر استرس بگیرم و فشارم تا ۱۴۵ بالا بره ولی ضربانم کلا همیشه بین ۶۰ تا ۷۰ هس و نهایتا تا ۷۵ بالا میره، تو زمان هایی که آرومم و آرامش دارم همیشه فشارم بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ هس ولی مشکل من دیاستولیک من هس که همیشه پایینه و همیشه بین ۶۰ تا ۶۸ هست و اغلب اوقات بین ۵۰ تا ۶۰ و گاهی به ۴۸ هم رسیده چه در فشار بالا و چه در فشار پایین ،دیاستولیک من مقدارش همینه و این منو خیلی میترسونه،روزی بین ۲۰ تا ۴۰ بار فشار خونمو میگیرم دیگه دیوونه شدم اقای دکتر، نوار قلب و اکو و آزمایش خون دادم، نظر شما چیه آقای دکتر؟فشار خونم نرماله؟علت این دیاستولیک پایین چیه؟ همش احساس میکنم بخاطر یکی ازین دلایلی که خدمتتون عرض کردم الان قلبم وایمیسه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      من پیشنهادم این است در این مرحله داروی فشار شروع نشود چون اکثر علایم منشا استرسی دارنو ولی یک بار هولتر ۲۴ ساعته ی فشارخون نصب کنید
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ،آقای دکتر تقریبا ۳ سال میشه داروی آملودیپلین مصرف میکنم و تقریبا فشارم روی ۱۳ و ۱۴ متغیر است ،سوالم اینه که بدلیل سفری که در پیش دارم میتوانم واکسن آسترازنیکا بزنم یا بعد از واکسن داروی خاصی باید استفاده کنم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      حتما واکسن را بزنید و نیازی هم به هیچ نوع دارویی قبل یا بعد آن نیست
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام ودرود،بنده۳۹سال دارم وفشارخونم اغلب۱۳ تا ۱۴ روی ۹ است وهر ۱۲ ساعت یک قرص لوزارتانHمیخورم،فقط میخوام بدونم چرا حوالی غروب فشارم بالا میرود۱۵روی۹
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      بخاطر تغییرات هورمونی بدن و تا حدی طبیعی است بهتر است صبح ها لوزارتان اچ را کامل بخورید
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من مشکوک به سندرم مارفان هستم ( تشخیص قطعی توسط پزشکان احراز نشد) و دارای فشار خون هستم
    2تا3 سال از والزومیکس 5/80 استفاده کردم
    اما به تازگی با مقاله ای مواجه شدم که مسدود کننده های کانال کلسیم باعث افزایش رشد ریشه آئورت و انوریسم در بیماران مارفان و ادهلر دانلوس میشود
    فشار خون بنده بدون قرص حدود 9/14 میباشد
    همچنین تپش قلب بعد غذا هم دارم
    چه دارویی جهت جایگزینی پیشنهاد میکنید و دوز ان را لطف کنید
    لینک مقاله مورد نظر:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4621743/#:~:text=Calcium%20channel%20blockers%20(CCBs)%20are,%2C%20rupture%2C%20and%20premature%20lethality.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      نه اینها موارد اثبات شده ای در مطالعات بزرگ بالینی نیستند و از نظر ما نیازی به نگرانی ندارید و می توانید به مصرف داروها ادامه بدهید
  • تصویر کاربر داریوش جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز....۲۰ روزه که سرگیجه داشتم همراه با زدن شقیقه های سرم.....خاستم سی تی بگیرم ار مغز ک نمیشه توو این ایام کرونا
    تا امروز رفتم ازمایش گرفتم ک عکس هاشو میفرستم.......دکتر جان امروز بهنگام شب رگ های پشت سرم و رگ های نبضی در گردنم و ضربان شقیقه هام و ضربان نبض پشت پاهامو تا ساعت ها حس میکردم ک محکم میزنن البته بدون سرگیجه فقط محکم زدن نبض رگهای شقیقه هام و رگ های گردنم و رگ های دستام و پاهامو حس میکردم.....چند ماه پیش هم اکو از قلبم و نوار قلب گرفتم ک کاملا نرمال و عالی بود.....اما نمیدونم الان چرا اینجور میشم....دارم دیوونه میشم .....بنظر شما از ldl میتونه باشه؟ باید چکار کنم؟ عکسها رو خدمتتون ارسال میکنم....با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بررسی های قلبی که سالم بوده است شاید بهتر باشد با یک متخصص مغز و اعصاب هم بررسی کنید ولی در کل از بابت قلبی نگران نباشید مورد خطرناکی نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر