دکتر محمد حسین نجفی

در واقع توضیح علمی برای قند عصبی یا دیابت عصبی وجود ندارد و تنها عبارتی است که در بین مردم رایج شده. وقتی قند خون یک فرد، حداقل دو بار در حالت ناشتا از ۱۲۶ بالاتر رود یا بعد از خوردن غذا از ۲۰۰ بالاتر رود به دیابت مبتلاست. هم افراد دیابتی و هم افراد سالم زمانی که تحت تاثیر فشارهای عصبی قرار می گیرند، قند خونشان بالا می رود و وقتی آرام می شوند، اندکی بهبود پیدا می کنند. علت این موضوع هورمون های استرس از جمله آدرنالین و نورآدرنالین است که هنگام تنش عصبی وارد خون می شوند. همچنین هورمون های دیگری مثل گلوکاگون، هورمون رشد و کورتیزول نیز ترشح می شوند که آن ها نیز موجب افزایش قند می شوند.

اضطراب چطور باعث دیابت عصبی می شود؟

به طور کل باید بدانیم که علت دیابت عموما مسایل ژنتیکی و هم چنین برخی عادت های سبک زندگی نظیر چاقی یا مصرف زیاد قند و مواد شیرین در رژیم غذایست. بنابراین اضطراب به تنهایی نمی تواند عامل بروز دیابت شیرین باشد. اما در کسانی که به هر دلیلی به یکی از انواع دیابت (نوع یک یا دو) وابسته شده اند اضطراب زیاد و نگرانی و تنش های فکری می تواند باعث شود که کنترل دیابت از دست فرد خارج شود.

دیابت عصبی خطرناک است

یعنی در چنین شرایطی علی رغم مصرف داروهای مناسب بخاطر افزایش برخی هورمون ها در خون نظیر کورتیزول و کاتکول آمین ها میزان قند بالا میرود. پس استرس و مشغولیت های فکری مداوم و فشارهای عصبی می توانند باعث کنترل دشوار دیابت در افراد مبتلا شوند و نیاز این افراد به مصرف داروهای دیابت را بالاتر ببرند. قند این افراد در مقایسه با افراد دیابتی با استرس کمتر بالاتر است.

آیا دیابت عصبی خطرناک است؟

ابتدا باید بدانیم که اساسا چیزی به نام دیابت عصبی وجود ندارد بلکه دیابت منشا ژنتیکی دارد. آنچه در بین عوام به دیابت عصبی مشهور است در واقع به شرایطی اطلاق می شود که فرد دیابتی به خاطر استرس های زیاد و تنش های فکری دچار افزایش قند خون می شود به طوری که داروهای قبلا تجویز شده برای وی دیگر قادر به تنظیم قندخون او نیستند. اما آیا این بیماری خطرناک است؟ باید بگوییم که بله. هر گونه افزایش قند خون و کنترل نشدن آن چه با منشا عصبی چه با منشا غیرعصبی خطرناک است و باید توسط متخصص غدد کنترل و درمان شود.

آیا دیابت عصبی درمان دارویی دارد؟

در چنین شرایطی درمان دارویی باید شدت بیش تری بگیرد. یعنی به عنوان مثال اگر بیمار قبلا یک دارو برای کنترل قند استفاده کرده است، لازم است تا تعداد داروهایش را افزایش دهد. یا اگر نیاز به انسولین نبوده است ممکن است نیاز به تجویز انسولین باشد. پس درمان دارویی برای این نوع از بالا رفتن قندخون هم وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که درمان اصلی شامل کنترل استرس از طریق درمان های ضداسترس دارویی تجویز شده توسط روانپزشک یا با کمک جلسات مشاوره ای است.

۱. درمان قند عصبی با دارچین

دارچین قند خون را کاهش نمی دهد، بلکه هموگلوبین AC1 را کاهش می‌دهد. در هر صورت، مصرف دارچین به همراه غذا باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن می‌شود. البته با پختن دارچین فواید آن خنثی می‌ شود.

۲. درمان قند عصبی با رازیانه

دانه ی رازیانه عطری قوی‌ دارد و دم‌نوش رازیانه برای نفخ نوزادان فوق‌العاده است. هم سبزی و هم دانه‌ی آن شامل ترکیباتی شیمیایی هستند که با قند عصبی مبارزه می‌کنند. آنتول، یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که مانع از عوامل التهابی در بدن می‌شود و با سرطان مبارزه می‌کند. جویدن دانه‌های رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی برای تمیز نمودن دندان در هند مرسوم است. اگر عطر و طعم داروی سرفه را دوست دارید، بدانید که رازیانه نیز سرکوب‌کننده‌ی خوبی برای سرفه است.

درمان دیابت عصبی

۳. درمان دیابت عصبی با سیر

سیر برای قلب مفید است و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. سیر خاصیت ضدالتهابی دارد و سرکوب کننده‌‌ی قند عصبی است. اما سیر می‌تواند از جهات دیگر هم موثر باشد از جمله: قند خون و چربی، همچنین پروتئین واکنش‌پذیر C و التهاب، را کاهش می دهد.

۴. درمان قند عصبی با نعناع

نعناع شامل آنتی اکسیدان‌های طبیعی‎ ‎ضد دیابت ‎‎، بیماری ‏قلبی، پیری و‎ ‎سرطان‎ ‎می باشد. طعم فوق‌العاده‌ای به چای می‌دهد. نعناع عضلات نزدیک معده و مری را آرام می‌کند . افراد مبتلا به رفلاکس معده باید از نعناع دوری کنند. اما برای سایرین یک ‏نوشیدنی خوش طعم است که به گوارش کمک می‌کند‎.

۵. درمان دیابت عصبی با رزماری

رُزماری تقویت‌ کننده‌ ی قلب است. ‏فعال‌ترین ماده‌ی شیمیایی رزماری، کارنوسل است که باعث‎ ‎کاهش استرس‎ ‎اکسیداتیو ‏می‌شود. در نتیجه برای مبارزه با التهاب و سرطان موثر است. نحوه ‌ی دستیابی به خواص رزماری از طریق طبخ آن به ویژه در ‏تهیه‌ی گوشت، خورشت، سیب زمینی سرخ کرده است. یا با دم نمودن یک چای رزماری، آرامش را تجربه و قند عصبی را کنترل کنید‎.

۶. درمان قند خون عصبی با آویشن

آویشن شامل ۷۵ نوع ماده‌ی گیاهی شیمیایی ضد دیابتی است و عطر بی نظیری دارد. آویشن از سایتوکاین‌ های مبارز با التهاب است و به سلول‌های ایمنی خاصی به نام ماکروفاژها، در ترشح عواملی ضد التهابی کمک می‌کند‎.

۷. درمان دیابت عصبی با زردچوبه

زردچوبه، ریشه‌ی زردِ محبوب در غذاهای هندی است که پای ثابت ادویه‌ی کاری است. ‏احتمالا بهترین داروی گیاهی یا ادویه برای پیشگیری از سرطان همین زردچوبه است. زردچوبه برای مبتلایان به قند عصبی بسیار مفید ‏است چرا که خاصیت های ضدالتهابی، ضدپیری، آنتی‌اکسیدانی، ضد تصلب شرائین، ‏محافظت کنندگی از قلب، کاهش‌دهنده‌ی وزن و عملکرد ضد عفونی‌کنندگی را دارد.

توصیه هایی مهم به افراد دیابتی

درمان دارویی قند خون عصبی چیست؟

# سولفونیل اوره

سولفونیل اوره با تحریک آزاد شدن انسولین از سلول های بتا پانکراس باعث پایین آمدن قند خون می شوند و در کنترل قند خون ناشتا بسیار مؤثرند و از این رو باعث خطر کاهش قند خون یا هایپوگلیسمی و کنترل قند عصبی می شود.

داروهایی که در این دسته قرار می گیرد شامل کلروپروپامید ، گلی مپیراید، گلی پی زاید ، گلی براید ، تولازامید ، تولبوتامید است.

# بی گوانید

متفورمین تنها داروی این دسته است. متفورمین مقاومت بدن به انسولین را کاهش می دهد و همچنین تولید گلوکز توسط کبد را مهار می کند. متفورمین جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش می دهد.

# تیازولیدین دیون

داروهای این دسته مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می دهند که عبارتند از: پیوگلیتازون و روزیگلیتازون

# مگلیتینایدها

داروهای این دسته شبیه سولفونیل اوره می باشند و باعث ترشح انسولین از پانکراس می شوند. آن ها کوتاه اثر هستند اما باعث خطر کاهش قندخون نمی شوند. داروهای این دسته شامل رپاگلیناید و ناتگلیناید است.

# مهار کننده ی آلفا گلوکوزیداز

داروهای این دسته جذب گلوکز موجود در مواد غذایی را در دستگاه گوارش به تاخیر می اندازد. این داروها برای کاهش قند خون بعد از غذا استفاده می شوند و شامل آکاربوز و میگلیتول می باشند .

# مهارکننده ی دی پپتیدیل پپتیداز

این دسته دارویی جدیداً توسط FDA تایید شده است و در حال حاضر تنها داروی سیتاگلیپتین یا جوانیا در این دسته قرار می گیرد. این دارو با مهار آنزیم ۴-DPP باعث ترشح انسولین در یک مدت طولانی بعد از غذا می شود و در نتیجه قندخون پایین می آید.

# انسولین

همه ی افرادی که به دیابت نوع اول مبتلا هستند و برخی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انسولین مصرف می کنند. پنج نوع انسولین وجود دارد که شامل انسولین سریع اثر، کوتاه اثر ، متوسط اثر ، طولانی اثر و ترکیبی است.

# سیتاگلیپتین یا زیپتین

داروی سیتاگلیپتین با نام تجاری زیپتین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. داروی جدید زیپتین به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

برای آشنایی کامل با داروی زیپتین کلیک کنید.

اگر فکر میکنید که گرفتگی عروق دارید یا علائم قلب درد را تجربه میکنید بهترین راه تشخیص انجام عمل آنژیو قلب است

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (57 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داود جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب . بنده اکوی قلب دادم با توجه به اینکه فشارخونم بالا بود و کنترل نکرده بودم میخاستم نظرتان را در خصوص اکوی قلبم اعلام فرمایید آیا سالم است یا احتیاج به پیگیری بیشتر دارد با تشکر از زحمات حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    دست درد شديد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حقیقت جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام. درد پشت کمر از ناحیه قلب و درد قلب از جلو
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      نياز به معاينه است
  • تصویر کاربر آذر دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادرم حدود دو سال پيش نفسش گرفت كه اورژانسي مراجعه كرديم دكتر گفتن اطراف قلبش به حجم ٤٠ درصد اب گرفته و خلاصه تا چند روز بستري بود و طي جراحي لوله انداختن و تخليه كردن اب رو و بروفن هم دادن مدتي كه يك مقدار كه مونده دفع شه... اونموقع ريه هيچ مشكلي نداشت تا چند ماه بعد رفت واسه چكاپ گفتن كه ريه حالا اب اورده و كلي ازمايش حتي با سرنگ شروع كردن به كشيدن اب و نمونه برداري چون دكتر ريه مشكوك بود نكنه سرطان پستاني كه مادرم سي سال پيش داشته در سن سي سالگي برگشته باشه، اما نمونه ها چيزي نشون نداد... مشكل مادرم چي ميتونه باشه و خوب ميشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      پريكارديت
      احتمالا يك عفونت ويروسي
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دكتر محترم، من حدود ١ ماه و نيم از عمل قلبه بازم ميگذره. من ٢ روزه پيش ديدم كه نخه بخيم از زخمم زده بيرون در نتيجه به دكتر وراجعه كردم، ولي دكتري كه عملم كرده بود نبود، چون من عملم ايران انجام شد ولي ما تركيه زندگي مي كنيم. دكتر قلب يكي بيمارستان هاي استانبول، نخه رو بريد، ولي من الان در برخي حالت هاي خاص سوزش دارم. اون دكتر گفت نخ ها جذبين و نيازي به نگراني نيست.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اصلا جاي نگراني نيست
  • تصویر کاربر ليلا یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام مجدد
    به پدرم گفتم بايدداروي متوهگزال ومتفورمين واكسابين وزيپيتين استفاده كنه
    ناگفته نماندپدرم زياداهل دارو ودكترنيست وبسختي انجام ميده وميترسه از جراحي چون در مورد برادر خدابيامرزشون خاطره ي خوبي نداره
    البته مادرم همراه پدرم بودن و دكتر بهشون گفته بايدآنژيوبشن وبعدنيازشدجراحي وپدرم راضي نميشه و ميگن پس بعدازاينكه اين داروها استفاده شد سه ماه گذشت مراجعه كنيد وگفتن در قلب لخته اي ديده شده قبلنم آب آوارده بود.
    باپدرم نميشه صحبت كردسريع ناراحت ميشه
    من خيلي خيلي نگرانشم ومدام سردردم بخاطرفكرپدرم كه نكنه اتفاقي بيوفته
    مادرخانواده اي زندگي ميكنيم كه دركنارهم سحروافطارميخوريم وپايبنديم من به روشهايي
    نتونستم مانع روزه گرفتنشون بشم تورو خدا كمكم كنيد
    خداوند خيردنياوآخرت به شما وخانواده ي محترمتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 631 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر،آقای دکتر خداوند خیرتان بدهد که جواب بیماران قلبی را می دهید، اینجانب به علت ضربه ای و وزنه ای سنگینی که در بدنسازی دچار دی وی تی پا از بالای زانو شدم،و چون نمی دانستم دچار آمبولی ریه شدم .(دقیقا بعد از زدن وزنه دچار دی وی تی پا شدم) به علت اینکه رگ پای بنده دچار التهاب شد،چندین چند آزمایش بیماری های خود ایمنی دادم، مانند بهجت و ... که همه منفی شدند و پزشک روماتولوژ بنده گفتند که آمبولی ریه در سندرم بهجت بسیار نادر می باشد ، پس از گذشت حدود شش ماه فشار ریه اینجانب از ۷۶ میلی متر جیوه به ۴۶ میلی متر جیوه رسید و سمت راست قلبم نرمال شد، اما در سر بالایی ها کم میاورم،تمام لخته ها در ریه ام آب شده اند و زیر ریه ام آتلکتازی کرده است، دکتر قلب اینجانب گفته است شریان پولمونری را بالن بزنم، آیا بنده این کار را بکنم؟ گفتند الان قلب و ریه ات باهم دوست شدند و قلبت به بالا بودن فشار ریه ات عادت کرده است ولی در طولانی مدت باعث نارسایی قلب می شود ، مثلا در ۱۰ -۱۵ سال آینده،الان هم وارفارین و سلدنافیل تجویز کردند...گفتند ممکن است ایرادی نیز پیش نیاید چون سمت راست قلب نرمال شده است و فقط مشکل در زیاد راه رفتن پیدا کنید،و گفتند اگر می خواهی به شرایط کاملا عادی برگردی ، بالن بزنید...بالاخره من متوجه نشدم که بالن لازم است یا خیر؟؟ با تشکر از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      من متوجه بالون زدن نشدم
      كجا را بالون بزنند پا با ريه را
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر پدرم چند وقته شب خوب نمی تونه نفس بکشه و چند تا نتکا زیر سرش میزاره تا بتونه بخوابه از پله ها بالا میاد نفس کم میاره به یه پزشک قلب مراجعه کردیم بعد از کلی آزمایش گفتن قلبشون مشکل خاصی نداره باید به دکتر ریه مراجعه کنید دکتر ریه گفتن به خاطر قلبشون هست و مشکوک هست به این که ریه آب آورده باشه ؟ ممکنه آب آوردن ریه مربوط به نارسایی قلبی باشه و خطرناکه ؟ نمی دونیم چکار کنیم ؟ ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      حتما اكوي قلب و نعاينه مناسب لازم است
      احتمالا قلبي است
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام.26 سالمه..رباتتون رو توی گروه پانیک بچه ها فرستادن.. امیدوارم جدوابمو بدید.. سال پیش اکو و نوار قلب دادم نتیجه اش mild mvp..mild mr...ef60 مبتلا به پانیک اتک هستم و ضربانم تا 130 موقع حملات بالا میاد تا یکی دو ساعت..اکثر لحظات تپش قلبمو حس میکنم..نه به صورت تاکی کارد بلکه با تعداد نرمال ولی در حد احساس مثلا وقتی که میخوام از زمین پاشم چند ثانیه میزنه..گاهی هم 4 5 بار به علت استرس دلم میریزه..توی نوار قلبم که بیش از 30 بار دادم پی وی سی مشاهده نشده..من سوالم اینه این حملات ب قلبم اسیب میزنه؟اصلا تپش قلب به این نحو خطرناک؟میدونم درمانش پروپرانول و غیره اس..من فقط میترسم اسیبی ببینم..چون یکسال چکاب نکردم با این استرس حملات میترسم تو این یک سال mildتبدیل بهmodrate شده باشه یا مثلا ef ام پایین اومده باشه.من روان مشاوره هم میکنم..اما دنبال اگاهی از این استرسم ...چون توی یه انیمیشن دیدم که میگفت باعث سکته قلبی میشه..من 26 سالمه ..خیلی نگرانم..فعالیتم کم شده14 ماه پیش اکو دادم .لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علي چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام من پدرم 6٢ سال سن دارد و از جواني سيگار گشيده و ترياك هم هر از گاهي مصرف نموده ايشان سكته قلبي كردن و اسيبي نديدن و به بينارستان رفته و تشخيص داده شد يه وگ ٩٩ درصد بسته شده فنر انداختن ٢ عدد و گفتن مشكل حل شد الان داروي پلاويكس دادن يك عدد و دو عدد اسپرين شما هم گفتين نبايد اين دو دارو با هم مصرف شه الان من بايد حرف پزشك خودش رو گوش ندم چون تاكيد بر مصرف داشتن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      افرادي كه استنت برايشان تعبيه شده بايد بمدت يكسال پلاويكس و اسپرين مصرف نمايند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر