دکتر محمد حسین نجفی

در واقع توضیح علمی برای قند عصبی یا دیابت عصبی وجود ندارد و تنها عبارتی است که در بین مردم رایج شده. وقتی قند خون یک فرد، حداقل دو بار در حالت ناشتا از ۱۲۶ بالاتر رود یا بعد از خوردن غذا از ۲۰۰ بالاتر رود به دیابت مبتلاست. هم افراد دیابتی و هم افراد سالم زمانی که تحت تاثیر فشارهای عصبی قرار می گیرند، قند خونشان بالا می رود و وقتی آرام می شوند، اندکی بهبود پیدا می کنند. علت این موضوع هورمون های استرس از جمله آدرنالین و نورآدرنالین است که هنگام تنش عصبی وارد خون می شوند. همچنین هورمون های دیگری مثل گلوکاگون، هورمون رشد و کورتیزول نیز ترشح می شوند که آن ها نیز موجب افزایش قند می شوند.

اضطراب چطور باعث دیابت عصبی می شود؟

به طور کل باید بدانیم که علت دیابت عموما مسایل ژنتیکی و هم چنین برخی عادت های سبک زندگی نظیر چاقی یا مصرف زیاد قند و مواد شیرین در رژیم غذایست. بنابراین اضطراب به تنهایی نمی تواند عامل بروز دیابت شیرین باشد. اما در کسانی که به هر دلیلی به یکی از انواع دیابت (نوع یک یا دو) وابسته شده اند اضطراب زیاد و نگرانی و تنش های فکری می تواند باعث شود که کنترل دیابت از دست فرد خارج شود.

دیابت عصبی خطرناک است

یعنی در چنین شرایطی علی رغم مصرف داروهای مناسب بخاطر افزایش برخی هورمون ها در خون نظیر کورتیزول و کاتکول آمین ها میزان قند بالا میرود. پس استرس و مشغولیت های فکری مداوم و فشارهای عصبی می توانند باعث کنترل دشوار دیابت در افراد مبتلا شوند و نیاز این افراد به مصرف داروهای دیابت را بالاتر ببرند. قند این افراد در مقایسه با افراد دیابتی با استرس کمتر بالاتر است.

آیا دیابت عصبی خطرناک است؟

ابتدا باید بدانیم که اساسا چیزی به نام دیابت عصبی وجود ندارد بلکه دیابت منشا ژنتیکی دارد. آنچه در بین عوام به دیابت عصبی مشهور است در واقع به شرایطی اطلاق می شود که فرد دیابتی به خاطر استرس های زیاد و تنش های فکری دچار افزایش قند خون می شود به طوری که داروهای قبلا تجویز شده برای وی دیگر قادر به تنظیم قندخون او نیستند. اما آیا این بیماری خطرناک است؟ باید بگوییم که بله. هر گونه افزایش قند خون و کنترل نشدن آن چه با منشا عصبی چه با منشا غیرعصبی خطرناک است و باید توسط متخصص غدد کنترل و درمان شود.

آیا دیابت عصبی درمان دارویی دارد؟

در چنین شرایطی درمان دارویی باید شدت بیش تری بگیرد. یعنی به عنوان مثال اگر بیمار قبلا یک دارو برای کنترل قند استفاده کرده است، لازم است تا تعداد داروهایش را افزایش دهد. یا اگر نیاز به انسولین نبوده است ممکن است نیاز به تجویز انسولین باشد. پس درمان دارویی برای این نوع از بالا رفتن قندخون هم وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که درمان اصلی شامل کنترل استرس از طریق درمان های ضداسترس دارویی تجویز شده توسط روانپزشک یا با کمک جلسات مشاوره ای است.

۱. درمان قند عصبی با دارچین

دارچین قند خون را کاهش نمی دهد، بلکه هموگلوبین AC1 را کاهش می‌دهد. در هر صورت، مصرف دارچین به همراه غذا باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن می‌شود. البته با پختن دارچین فواید آن خنثی می‌ شود.

۲. درمان قند عصبی با رازیانه

دانه ی رازیانه عطری قوی‌ دارد و دم‌نوش رازیانه برای نفخ نوزادان فوق‌العاده است. هم سبزی و هم دانه‌ی آن شامل ترکیباتی شیمیایی هستند که با قند عصبی مبارزه می‌کنند. آنتول، یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که مانع از عوامل التهابی در بدن می‌شود و با سرطان مبارزه می‌کند. جویدن دانه‌های رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی برای تمیز نمودن دندان در هند مرسوم است. اگر عطر و طعم داروی سرفه را دوست دارید، بدانید که رازیانه نیز سرکوب‌کننده‌ی خوبی برای سرفه است.

درمان دیابت عصبی

۳. درمان دیابت عصبی با سیر

سیر برای قلب مفید است و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. سیر خاصیت ضدالتهابی دارد و سرکوب کننده‌‌ی قند عصبی است. اما سیر می‌تواند از جهات دیگر هم موثر باشد از جمله: قند خون و چربی، همچنین پروتئین واکنش‌پذیر C و التهاب، را کاهش می دهد.

۴. درمان قند عصبی با نعناع

نعناع شامل آنتی اکسیدان‌های طبیعی‎ ‎ضد دیابت ‎‎، بیماری ‏قلبی، پیری و‎ ‎سرطان‎ ‎می باشد. طعم فوق‌العاده‌ای به چای می‌دهد. نعناع عضلات نزدیک معده و مری را آرام می‌کند . افراد مبتلا به رفلاکس معده باید از نعناع دوری کنند. اما برای سایرین یک ‏نوشیدنی خوش طعم است که به گوارش کمک می‌کند‎.

۵. درمان دیابت عصبی با رزماری

رُزماری تقویت‌ کننده‌ ی قلب است. ‏فعال‌ترین ماده‌ی شیمیایی رزماری، کارنوسل است که باعث‎ ‎کاهش استرس‎ ‎اکسیداتیو ‏می‌شود. در نتیجه برای مبارزه با التهاب و سرطان موثر است. نحوه ‌ی دستیابی به خواص رزماری از طریق طبخ آن به ویژه در ‏تهیه‌ی گوشت، خورشت، سیب زمینی سرخ کرده است. یا با دم نمودن یک چای رزماری، آرامش را تجربه و قند عصبی را کنترل کنید‎.

۶. درمان قند خون عصبی با آویشن

آویشن شامل ۷۵ نوع ماده‌ی گیاهی شیمیایی ضد دیابتی است و عطر بی نظیری دارد. آویشن از سایتوکاین‌ های مبارز با التهاب است و به سلول‌های ایمنی خاصی به نام ماکروفاژها، در ترشح عواملی ضد التهابی کمک می‌کند‎.

۷. درمان دیابت عصبی با زردچوبه

زردچوبه، ریشه‌ی زردِ محبوب در غذاهای هندی است که پای ثابت ادویه‌ی کاری است. ‏احتمالا بهترین داروی گیاهی یا ادویه برای پیشگیری از سرطان همین زردچوبه است. زردچوبه برای مبتلایان به قند عصبی بسیار مفید ‏است چرا که خاصیت های ضدالتهابی، ضدپیری، آنتی‌اکسیدانی، ضد تصلب شرائین، ‏محافظت کنندگی از قلب، کاهش‌دهنده‌ی وزن و عملکرد ضد عفونی‌کنندگی را دارد.

توصیه هایی مهم به افراد دیابتی

درمان دارویی قند خون عصبی چیست؟

# سولفونیل اوره

سولفونیل اوره با تحریک آزاد شدن انسولین از سلول های بتا پانکراس باعث پایین آمدن قند خون می شوند و در کنترل قند خون ناشتا بسیار مؤثرند و از این رو باعث خطر کاهش قند خون یا هایپوگلیسمی و کنترل قند عصبی می شود.

داروهایی که در این دسته قرار می گیرد شامل کلروپروپامید ، گلی مپیراید، گلی پی زاید ، گلی براید ، تولازامید ، تولبوتامید است.

# بی گوانید

متفورمین تنها داروی این دسته است. متفورمین مقاومت بدن به انسولین را کاهش می دهد و همچنین تولید گلوکز توسط کبد را مهار می کند. متفورمین جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش می دهد.

# تیازولیدین دیون

داروهای این دسته مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می دهند که عبارتند از: پیوگلیتازون و روزیگلیتازون

# مگلیتینایدها

داروهای این دسته شبیه سولفونیل اوره می باشند و باعث ترشح انسولین از پانکراس می شوند. آن ها کوتاه اثر هستند اما باعث خطر کاهش قندخون نمی شوند. داروهای این دسته شامل رپاگلیناید و ناتگلیناید است.

# مهار کننده ی آلفا گلوکوزیداز

داروهای این دسته جذب گلوکز موجود در مواد غذایی را در دستگاه گوارش به تاخیر می اندازد. این داروها برای کاهش قند خون بعد از غذا استفاده می شوند و شامل آکاربوز و میگلیتول می باشند .

# مهارکننده ی دی پپتیدیل پپتیداز

این دسته دارویی جدیداً توسط FDA تایید شده است و در حال حاضر تنها داروی سیتاگلیپتین یا جوانیا در این دسته قرار می گیرد. این دارو با مهار آنزیم ۴-DPP باعث ترشح انسولین در یک مدت طولانی بعد از غذا می شود و در نتیجه قندخون پایین می آید.

# انسولین

همه ی افرادی که به دیابت نوع اول مبتلا هستند و برخی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انسولین مصرف می کنند. پنج نوع انسولین وجود دارد که شامل انسولین سریع اثر، کوتاه اثر ، متوسط اثر ، طولانی اثر و ترکیبی است.

# سیتاگلیپتین یا زیپتین

داروی سیتاگلیپتین با نام تجاری زیپتین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. داروی جدید زیپتین به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

برای آشنایی کامل با داروی زیپتین کلیک کنید.

اگر فکر میکنید که گرفتگی عروق دارید یا علائم قلب درد را تجربه میکنید بهترین راه تشخیص انجام عمل آنژیو قلب است

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (57 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پارامیس سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من چند سالی هست فوبیای ایست قلبی دارم و زندگیم رو مختل کرده به پزشک مراجعه کردم میگه قلبت سالمه اما همش می ترسم ایست قلبی کنم فقط فکر مشغول قلبم شده چند درصد احتمال داره ادم سالم ایست قلبی کنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      به روانپزشک مراجعه کنید...همه در نهایتا ایست قلبی می کنند
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    .ولی فکر و عصبی وقند عصب دارد.ولی پاهایش نمی تواند چند متر راه برود.پایش گرفته. کرده کم ن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      ؟؟
  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    خانمی هستم ۲۷ساله باسابقه شیمی درمانی یکسال گذشتع ورادیوتراپی ۷ماه گذشته به علت سرطان پستان چپ
    چندین بار به علت تپش قلب بی حالی و احساس ضربان نابجا به دکتر قلب مراجعه کردم میگفتن نوارقلبم یه تغییراتی داره بعداکو کردن گفتن خوبه مشگلی نیست اون تغییراتم بخاطردرمان هایی که گذروندم اقای دکتر نظرشما چیه راجب نوارقلبم خطری هست مشکلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      من مشکل خاصی در نوارقلب نمیبینم اگر اکو خوب است نیاز به نگرانی نیست و اینها بعد از دوره ی شیمی درمانی بهتر خواهد شد
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    با سلام .. از مازندران-ساری .. زیر نظر دکتر زهرا کاشی ...
    به مدت ۱۲ سال ...
    من دیابت نوع اول هستم ..
    روزی دو بار ۵دقیقه بعداز غذا صبحانه novorapid 16 واحد , basalin 8 واحد و یک عدد قرص متفرمین ۵۰۰ مصرف میکنم
    ه دقیقه بعداز نهار هم بدین صورت مصرف میکنم . ولی متاسفانه بیشتر بعدازظهر حدودا از ساعت ۱۲ الی ۱۳ و عصر از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ در طی این مدت عرق شدید ، لرزیدن،قفل شدن دندان ، خشک شدن بدن دارم . هفته ای ۳ الی ۴ بار به این صورت میشم . این بیماری هیچ تغییری نکرد فقط واحد بیشتر شد . واقعا نمیدونم چیکار کنم . خواهشا راهنمایی کنید و درمانی پیش روی من بذارید. ممنون از حمایت شما .. همیشه سلامت و پایدار باشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم افت قند است بیشتر تا مشکل قلبی یک بار برای تنظیم داروها با پزشک دیابت مشورت کنید و یک بار هم نوارقلب محض اطمینان بگیرید
  • تصویر کاربر عزیز چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    جناب دکتر ،چند هفته ای هست که در دست چپم درد احساس میکنم، درد قطع و وصل میشه ولی به اندام های دیگه سرایت نمیکنه،از بازو تا انگشتان دستم درد میگیره، ۴۲ ساله و مرد هستم، آزمایش و نوار قلبم مشکلی نداشته، درد خودبخود کاهش پیدا میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تست ورزش انجام بشه
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سه ماه است که هرکاری میکنم قندم پایین نمی آیدداروهای گیاهی وشیمیایی مصرف کردم ولی تاثیری نداشت لطفا راهنمایی فرماییدباتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باید یک متخصص غدد ببیند شاید تزریق انسولین لازم باشد
  • تصویر کاربر صادقپور سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام من هفته پیش آزمایش دادم تریگلیسریدم ۴۶۰ چطور درمان کنم درضمن دوماه پیش ۲۰۰ بود کم خونی هم دارم تو این دوماه زینک و ویتامین دی و اهن منیزیم هم مصرف کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      روزوواستاتین 20 را سه ماه بخورید و مجدد ازمایش بدهید
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام من اکو قلب و تست ورزش و نوار قلب انجام دادم.دکتر فرمودن که فشار ریه هام بالاست .میشه بگید باید چیکار کنم.تنگی نفس دارم.پشت گردنم درد میکنه.شبها خیلی سرفه میکنم .سی سالمه
    باید چه مواد غذایی بخورم.ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      این علایم شما با این فشار ریه گه در حد متوسط است توجیه نمی شود یک بار هم متخصص ریه ببینند و اگر لازم شد سی تی اسکن یا تست تنفس بگیرند فعلن داروی خاصی از نظر قلبی لازم نیست
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 428 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت خدمت جناب آقای دکتر نجفی.
    امیر هستم از خراسان شمالی شهرستان بجنورد
    بنده مادری دارم حدودا 25سال هستش که مبتلا به دیابت نوع 2 هستش و حدودا 10 سال پیش هم سکته مغزی کردند. در این چند روز گذشته بسیار قندخون نامنظم شده ناشتا قبلا بین 100 الی 140 بوده ولی الان 250 تا 300 هم میاد و در طول روز تا 450 هم میره انواع داروها هم مصرف میکنه انسولین هم از نوع مدادی مصرف میکنه صبح ناشتا از نوع انسولین مدادی نارنجی 7واحد و نوع خاکستری 15 واحد شب هم نارنجی 8 واحد و خاکستری 15واحد باید چکار کنیم که قند خون مادرم مانند یک ماه گذشته برگرده ضمنارژیم غذایی هم کاملا رعایت می‌شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      این افزایش ناگهانی قند حتمن علتی دارد، داروها را سر موقع استفاده کرده اند؟ رژیم غذایی تغییری نکرده؟ داروی جدیدی برایشان تجویز نشده؟ عفونتی یا مشکل جدیدی برایشان پیش نیامده؟
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام من چند روزیه که فقط موقع راه رفتن بالای ده دقیقه پشت بدنم پشت قلب تقریبا
    درد میکنه
    علتش چی میتونه باشه
    هیچ علائم دیگه ای مثل نفس تنگی یا احساس ضعف و... هم ندارم
    ممکنه از قلب باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر با ااه رفتن تشديد ميشه احتنال قلبي بودن هست و بررسي لازمه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر