دکتر محمد حسین نجفی

در واقع توضیح علمی برای قند عصبی یا دیابت عصبی وجود ندارد و تنها عبارتی است که در بین مردم رایج شده. وقتی قند خون یک فرد، حداقل دو بار در حالت ناشتا از ۱۲۶ بالاتر رود یا بعد از خوردن غذا از ۲۰۰ بالاتر رود به دیابت مبتلاست. هم افراد دیابتی و هم افراد سالم زمانی که تحت تاثیر فشارهای عصبی قرار می گیرند، قند خونشان بالا می رود و وقتی آرام می شوند، اندکی بهبود پیدا می کنند. علت این موضوع هورمون های استرس از جمله آدرنالین و نورآدرنالین است که هنگام تنش عصبی وارد خون می شوند. همچنین هورمون های دیگری مثل گلوکاگون، هورمون رشد و کورتیزول نیز ترشح می شوند که آن ها نیز موجب افزایش قند می شوند.

اضطراب چطور باعث دیابت عصبی می شود؟

به طور کل باید بدانیم که علت دیابت عموما مسایل ژنتیکی و هم چنین برخی عادت های سبک زندگی نظیر چاقی یا مصرف زیاد قند و مواد شیرین در رژیم غذایست. بنابراین اضطراب به تنهایی نمی تواند عامل بروز دیابت شیرین باشد. اما در کسانی که به هر دلیلی به یکی از انواع دیابت (نوع یک یا دو) وابسته شده اند اضطراب زیاد و نگرانی و تنش های فکری می تواند باعث شود که کنترل دیابت از دست فرد خارج شود.

دیابت عصبی خطرناک است

یعنی در چنین شرایطی علی رغم مصرف داروهای مناسب بخاطر افزایش برخی هورمون ها در خون نظیر کورتیزول و کاتکول آمین ها میزان قند بالا میرود. پس استرس و مشغولیت های فکری مداوم و فشارهای عصبی می توانند باعث کنترل دشوار دیابت در افراد مبتلا شوند و نیاز این افراد به مصرف داروهای دیابت را بالاتر ببرند. قند این افراد در مقایسه با افراد دیابتی با استرس کمتر بالاتر است.

آیا دیابت عصبی خطرناک است؟

ابتدا باید بدانیم که اساسا چیزی به نام دیابت عصبی وجود ندارد بلکه دیابت منشا ژنتیکی دارد. آنچه در بین عوام به دیابت عصبی مشهور است در واقع به شرایطی اطلاق می شود که فرد دیابتی به خاطر استرس های زیاد و تنش های فکری دچار افزایش قند خون می شود به طوری که داروهای قبلا تجویز شده برای وی دیگر قادر به تنظیم قندخون او نیستند. اما آیا این بیماری خطرناک است؟ باید بگوییم که بله. هر گونه افزایش قند خون و کنترل نشدن آن چه با منشا عصبی چه با منشا غیرعصبی خطرناک است و باید توسط متخصص غدد کنترل و درمان شود.

آیا دیابت عصبی درمان دارویی دارد؟

در چنین شرایطی درمان دارویی باید شدت بیش تری بگیرد. یعنی به عنوان مثال اگر بیمار قبلا یک دارو برای کنترل قند استفاده کرده است، لازم است تا تعداد داروهایش را افزایش دهد. یا اگر نیاز به انسولین نبوده است ممکن است نیاز به تجویز انسولین باشد. پس درمان دارویی برای این نوع از بالا رفتن قندخون هم وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که درمان اصلی شامل کنترل استرس از طریق درمان های ضداسترس دارویی تجویز شده توسط روانپزشک یا با کمک جلسات مشاوره ای است.

۱. درمان قند عصبی با دارچین

دارچین قند خون را کاهش نمی دهد، بلکه هموگلوبین AC1 را کاهش می‌دهد. در هر صورت، مصرف دارچین به همراه غذا باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن می‌شود. البته با پختن دارچین فواید آن خنثی می‌ شود.

۲. درمان قند عصبی با رازیانه

دانه ی رازیانه عطری قوی‌ دارد و دم‌نوش رازیانه برای نفخ نوزادان فوق‌العاده است. هم سبزی و هم دانه‌ی آن شامل ترکیباتی شیمیایی هستند که با قند عصبی مبارزه می‌کنند. آنتول، یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که مانع از عوامل التهابی در بدن می‌شود و با سرطان مبارزه می‌کند. جویدن دانه‌های رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی برای تمیز نمودن دندان در هند مرسوم است. اگر عطر و طعم داروی سرفه را دوست دارید، بدانید که رازیانه نیز سرکوب‌کننده‌ی خوبی برای سرفه است.

درمان دیابت عصبی

۳. درمان دیابت عصبی با سیر

سیر برای قلب مفید است و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. سیر خاصیت ضدالتهابی دارد و سرکوب کننده‌‌ی قند عصبی است. اما سیر می‌تواند از جهات دیگر هم موثر باشد از جمله: قند خون و چربی، همچنین پروتئین واکنش‌پذیر C و التهاب، را کاهش می دهد.

۴. درمان قند عصبی با نعناع

نعناع شامل آنتی اکسیدان‌های طبیعی‎ ‎ضد دیابت ‎‎، بیماری ‏قلبی، پیری و‎ ‎سرطان‎ ‎می باشد. طعم فوق‌العاده‌ای به چای می‌دهد. نعناع عضلات نزدیک معده و مری را آرام می‌کند . افراد مبتلا به رفلاکس معده باید از نعناع دوری کنند. اما برای سایرین یک ‏نوشیدنی خوش طعم است که به گوارش کمک می‌کند‎.

۵. درمان دیابت عصبی با رزماری

رُزماری تقویت‌ کننده‌ ی قلب است. ‏فعال‌ترین ماده‌ی شیمیایی رزماری، کارنوسل است که باعث‎ ‎کاهش استرس‎ ‎اکسیداتیو ‏می‌شود. در نتیجه برای مبارزه با التهاب و سرطان موثر است. نحوه ‌ی دستیابی به خواص رزماری از طریق طبخ آن به ویژه در ‏تهیه‌ی گوشت، خورشت، سیب زمینی سرخ کرده است. یا با دم نمودن یک چای رزماری، آرامش را تجربه و قند عصبی را کنترل کنید‎.

۶. درمان قند خون عصبی با آویشن

آویشن شامل ۷۵ نوع ماده‌ی گیاهی شیمیایی ضد دیابتی است و عطر بی نظیری دارد. آویشن از سایتوکاین‌ های مبارز با التهاب است و به سلول‌های ایمنی خاصی به نام ماکروفاژها، در ترشح عواملی ضد التهابی کمک می‌کند‎.

۷. درمان دیابت عصبی با زردچوبه

زردچوبه، ریشه‌ی زردِ محبوب در غذاهای هندی است که پای ثابت ادویه‌ی کاری است. ‏احتمالا بهترین داروی گیاهی یا ادویه برای پیشگیری از سرطان همین زردچوبه است. زردچوبه برای مبتلایان به قند عصبی بسیار مفید ‏است چرا که خاصیت های ضدالتهابی، ضدپیری، آنتی‌اکسیدانی، ضد تصلب شرائین، ‏محافظت کنندگی از قلب، کاهش‌دهنده‌ی وزن و عملکرد ضد عفونی‌کنندگی را دارد.

توصیه هایی مهم به افراد دیابتی

درمان دارویی قند خون عصبی چیست؟

# سولفونیل اوره

سولفونیل اوره با تحریک آزاد شدن انسولین از سلول های بتا پانکراس باعث پایین آمدن قند خون می شوند و در کنترل قند خون ناشتا بسیار مؤثرند و از این رو باعث خطر کاهش قند خون یا هایپوگلیسمی و کنترل قند عصبی می شود.

داروهایی که در این دسته قرار می گیرد شامل کلروپروپامید ، گلی مپیراید، گلی پی زاید ، گلی براید ، تولازامید ، تولبوتامید است.

# بی گوانید

متفورمین تنها داروی این دسته است. متفورمین مقاومت بدن به انسولین را کاهش می دهد و همچنین تولید گلوکز توسط کبد را مهار می کند. متفورمین جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش می دهد.

# تیازولیدین دیون

داروهای این دسته مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می دهند که عبارتند از: پیوگلیتازون و روزیگلیتازون

# مگلیتینایدها

داروهای این دسته شبیه سولفونیل اوره می باشند و باعث ترشح انسولین از پانکراس می شوند. آن ها کوتاه اثر هستند اما باعث خطر کاهش قندخون نمی شوند. داروهای این دسته شامل رپاگلیناید و ناتگلیناید است.

# مهار کننده ی آلفا گلوکوزیداز

داروهای این دسته جذب گلوکز موجود در مواد غذایی را در دستگاه گوارش به تاخیر می اندازد. این داروها برای کاهش قند خون بعد از غذا استفاده می شوند و شامل آکاربوز و میگلیتول می باشند .

# مهارکننده ی دی پپتیدیل پپتیداز

این دسته دارویی جدیداً توسط FDA تایید شده است و در حال حاضر تنها داروی سیتاگلیپتین یا جوانیا در این دسته قرار می گیرد. این دارو با مهار آنزیم ۴-DPP باعث ترشح انسولین در یک مدت طولانی بعد از غذا می شود و در نتیجه قندخون پایین می آید.

# انسولین

همه ی افرادی که به دیابت نوع اول مبتلا هستند و برخی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انسولین مصرف می کنند. پنج نوع انسولین وجود دارد که شامل انسولین سریع اثر، کوتاه اثر ، متوسط اثر ، طولانی اثر و ترکیبی است.

# سیتاگلیپتین یا زیپتین

داروی سیتاگلیپتین با نام تجاری زیپتین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. داروی جدید زیپتین به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

برای آشنایی کامل با داروی زیپتین کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (57 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    نوجوانی 15 ساله هستم و چند روزی است که دست چپم از ناحیه کتف درد میکند اما هراز چندگاهی پایین تر از زیر بغل و حتی گردنم کمی درد میگیرد قبلا هم بار سنگین برداشته بودم اما به نظرم نباید به جاهای دیگر دردش سرایت کند که برای من کرده .
    من از بچگی قلبم کمی تیر میکشید هرچند وقت یک بار و امروز هم در حد 1 یا دوثانیه پایین قلبم تیر میکشد اما خیلی کم هست دردش.
    میخواستم ببینم که این درد در ناحیه چپ بدنم ربطی به حمله قلبی یا قلبم دارد؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا قلبي نيست
      حتما به ارتوپد مراجعه كنيد
      اگر هم اضطراب داريد بهتره روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    پدرم 60 سالشه مدتیست دچار گر گرفتی اضطراب دلشوره خستگی بی حوصلگی خواب رفتگی دست و پا میشه دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطرابه
      ولي بايد ويزيت شوند
      پر كاري تيروييد هم بايد رذ شه
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام
    همکارم مشکل تپش قلبی داشت الان چن روزه بستریه تو مدنی تبریز دوبار عمل کردن والان دکتر میگه باید سریعا باتری قلب دوحفره ای بزارن تا قلبش از کار نیفته دوستان منو راهنمایی کنین واقعا خانوادش از شدت ناراحتی نمیتونن تصمیم بگیرن بخصوص که وضع مالی خوبی هم ندارن لطفا راهنمایی کنین چطور با حداقل هزینه در سریعترین زمان ممکن براش باتری تهیه کنیم ... دختر کوچولوی خوشگلش منظره مامانشه ومن نمیتونم تحمل کنم مادر ودختر اینقدر عذاب میکشن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. در کل باتری قلب کم یاب شده. مناسب ترین هزینه در بیمارستانهای دولتی میباشد از جمله مدنی
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام با انجام آزمایشات و آنژیوگرافی و اکو ها با درخواست پزشکان مختلف متوجه تنگی دریچه آئورت شدم و گفتن نیاز به جراحی تعویض دریچه دارم میخواستم ببینم آیا با فرستادن اکوها میشه لطف کنید بهم بگین که خطر برای جراحی هست یانه؟ و اینکه آیا نمیشه تعویض دریچه بدون جراحی باز صورت بگیره؟ اگه میشه بدون جراحی کدوم بیمارستان انجام میدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فراز چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 928 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقتتون بخیر.
    من 31 سالمه. 3،4 سالی هست که بدنسازی کار میکنم. ولی نه بطور متناوب. مهرماه 96 بعد از 2ماه رفتم باشگاه، بدون مشکل تمرین سینه انجام دادم ولی وقتی تمرین جلوپا یکم سنگین کار کردم به محض تموم شدن ست احساس سرگیجه و سبکی سر بم دست داد. انگار که خون و اکسیژن کافی به مغز نرسه ! بعد یکی 2 دقیقه دوباره تمرین کردم که علائم شدیدتر شد و تمرینو رها کردم و با استرس زیاد رفتم بیمارستان و نوار قلب گرفتم گفتن که مشکلی نیست . تا2،3هفته ای بعد اون روز حتی هنگام پله بالا رفتن و جابجا کردن اجسام سنگین اون حس میومد سراغم . ولی به مرور از بین رفت و 2جلسه ای فوتبال هم بازی کردم، حس کردم که خوب شدم رفتم باشگاه! سبک شروع کردم وکم کم تمرینامو جدی تر کردم. 3ماه . مشکلی نبود و طبق آنالیزعضله سازی هم داشتم. ولی گاهی زمان تمرین جلو بازو و پا وقتی ستای آخر رو سنگین میکردم ( نه بالا تر از آخرین حد توانم ) حس سرگیجه و سبکی سر به محض رها کردن وزنه سراغم میومد. مخصوصا زمان تمرینای پا. (آب کافی حین تمرین میخورم و دردی هم نداشتم تابحال)
    2هفته عید باشگاه نرفتم. دوباره که شروع کردم همین علائم با وزنه های سبک هم وجود داشت و نمیشد تمرین کنم. البته هنگام تمرین هوازی مشکلی ندارم.
    رفتم پیش متخصص قلب ، نوار قلب و اکو انجام شد که گفتن مشکلی برای ورزش ندارم. هولتر 24 ساعته هم جوابش نرمال بود. آزمایش خون هم دادم مشلی نبوده. فقط رنج نرمال سدیم که زده بود 135-145 ، واسه من 135 بود. فشارمم زمان معاینه نرمال بود.
    تمرینمو کم کم دوباره شروع کردم. الان زمان تمرین سینه و پشت بازو سنگین هم کار میکنم مشکلی پیش نمیاد برام، ولی جلو بازو و پا علائم پیداش میشه. مخصوصا تمرین پا که یکم میخوام سنگین کنم(خیلی پایین تر از حد توانم ) اون حس سرگیجه بعد رها کردن وزنه میاد سراغم و نمتونم تمرین کنم. یکم هم حس تاری دید بم دست میده.
    البته در جواب اکو برای میترال و تریکوسپید Regurgitation ( trivial) گزارش شده. آیا همین میتونه دلیل سرگیجه باشه؟ منعی برای ورزش بدنسازی و هوازی داره ؟ و اینکه ایا مصرف قهوه و کافئین برای من مضر هست و علائمو تشدید میکنه؟
    این مسئله که اجازه تمرین خوووب بم نمیده خیلی نگران و ناراحتم کرده.  خیلی خیلی ممنون میشم بری حل مشکل راهنماییم کنید.
    جواب اکو هم براتون ارسال کردم. آیا لازمه هرچندوقتی چک بشم ؟ خیلی ممنون از لطفتون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شیخ جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    15 سال پیش عمل تعویض دریچه آئورت و میترال و وردی ریه داشتم
    دیروز اکو دادم میگن دریچه قلبم رسوب گرفته باید عمل باز بشم
    هیچ عوارض چون کبودی لب و تنگی نفس و ....ندارم
    عایا روشی جز عمل باز هست؟؟
    و امکان داره چون عوارض ندارم جواب اکو اشتباه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اكوتون ابتدا تكرار شه و نتيجه رو ارسال كنيد
      مركز قلب يا رجايي مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      جواب اكورو ارسال كنيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Parvaneh جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    خانمی 40 ساله هستم، مدتیست هرچندوقت یکبار وقتی درحال استراحت هستم، یکباره دردی نواری شکل از وسط جناق سینه تا توی حلقم ایجاد میشه که با هیچ کاری رفع نمیشه، حدود 2 یا 3 دقیقه طول میکشه و خودش برطرف میشه، گاهی شدید و گاهی خفیف هست، لطف بفرمایید راهنمایی کنید، سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر جعفری جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام ممنونم از جوابتون آقای دکتر بیمارستان امام خمینی به من گفتن که برای تیر یعنی سه ماه بعد از اکو قبلی مجددا اکو بگیرم بعدش اگر نیاز بود ام آر ای مجدد انجام بدم به نظرتون نیاز هست یا همون اکو انجام بدم من اکو انجام دادم خدمتتون میفرستم فقط سوال من اينه آیا این قرص با ای اف 50 باید همیشه بخورم یا ممکنه زمانی قطع بشه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر GolamReza جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    باسلام.
    مدتی است مادرخانمم دچاردردقلب شده است وپزشک درداوراعصبی دانسته ،داروهای اودیلتیازم وازیپم ونیتروکاردین وآلپرازولام وآ.اس.آ میباشد.
    بامصرف این داروهااوسردرد شدیدمیگیرد ،حالااوبرای این سردردچکارکند؟لطفادستورات لازم رامبذول فرمایید.
    باتشکرفراوان...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رستمی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    باسلام پدرم قبل ازاکومری شایدیک استکان اب ولی شب قبل ازاکومری سیگارزیاد وحدودیک ساعت قبل اکومری سیگارکشیده بود درحین یا بعدازاکومری ایست تنفسی داده است ایا کلا افرادسیگاری تنگی نفس مجاز به اکومری هستند یا نه. چون پدرم دچار انوریسم قوس ایورت بوده روشی مطمن تر به غیراز اکومری وجود داشت که پدرم دچارایست تنفس نشود اصلا اتفاقی بوده یا قصور بیمار یا دکتر بوده است ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر