دکتر محمد حسین نجفی

در واقع توضیح علمی برای قند عصبی یا دیابت عصبی وجود ندارد و تنها عبارتی است که در بین مردم رایج شده. وقتی قند خون یک فرد، حداقل دو بار در حالت ناشتا از ۱۲۶ بالاتر رود یا بعد از خوردن غذا از ۲۰۰ بالاتر رود به دیابت مبتلاست. هم افراد دیابتی و هم افراد سالم زمانی که تحت تاثیر فشارهای عصبی قرار می گیرند، قند خونشان بالا می رود و وقتی آرام می شوند، اندکی بهبود پیدا می کنند. علت این موضوع هورمون های استرس از جمله آدرنالین و نورآدرنالین است که هنگام تنش عصبی وارد خون می شوند. همچنین هورمون های دیگری مثل گلوکاگون، هورمون رشد و کورتیزول نیز ترشح می شوند که آن ها نیز موجب افزایش قند می شوند.

اضطراب چطور باعث دیابت عصبی می شود؟

به طور کل باید بدانیم که علت دیابت عموما مسایل ژنتیکی و هم چنین برخی عادت های سبک زندگی نظیر چاقی یا مصرف زیاد قند و مواد شیرین در رژیم غذایست. بنابراین اضطراب به تنهایی نمی تواند عامل بروز دیابت شیرین باشد. اما در کسانی که به هر دلیلی به یکی از انواع دیابت (نوع یک یا دو) وابسته شده اند اضطراب زیاد و نگرانی و تنش های فکری می تواند باعث شود که کنترل دیابت از دست فرد خارج شود.

دیابت عصبی خطرناک است

یعنی در چنین شرایطی علی رغم مصرف داروهای مناسب بخاطر افزایش برخی هورمون ها در خون نظیر کورتیزول و کاتکول آمین ها میزان قند بالا میرود. پس استرس و مشغولیت های فکری مداوم و فشارهای عصبی می توانند باعث کنترل دشوار دیابت در افراد مبتلا شوند و نیاز این افراد به مصرف داروهای دیابت را بالاتر ببرند. قند این افراد در مقایسه با افراد دیابتی با استرس کمتر بالاتر است.

آیا دیابت عصبی خطرناک است؟

ابتدا باید بدانیم که اساسا چیزی به نام دیابت عصبی وجود ندارد بلکه دیابت منشا ژنتیکی دارد. آنچه در بین عوام به دیابت عصبی مشهور است در واقع به شرایطی اطلاق می شود که فرد دیابتی به خاطر استرس های زیاد و تنش های فکری دچار افزایش قند خون می شود به طوری که داروهای قبلا تجویز شده برای وی دیگر قادر به تنظیم قندخون او نیستند. اما آیا این بیماری خطرناک است؟ باید بگوییم که بله. هر گونه افزایش قند خون و کنترل نشدن آن چه با منشا عصبی چه با منشا غیرعصبی خطرناک است و باید توسط متخصص غدد کنترل و درمان شود.

آیا دیابت عصبی درمان دارویی دارد؟

در چنین شرایطی درمان دارویی باید شدت بیش تری بگیرد. یعنی به عنوان مثال اگر بیمار قبلا یک دارو برای کنترل قند استفاده کرده است، لازم است تا تعداد داروهایش را افزایش دهد. یا اگر نیاز به انسولین نبوده است ممکن است نیاز به تجویز انسولین باشد. پس درمان دارویی برای این نوع از بالا رفتن قندخون هم وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که درمان اصلی شامل کنترل استرس از طریق درمان های ضداسترس دارویی تجویز شده توسط روانپزشک یا با کمک جلسات مشاوره ای است.

۱. درمان قند عصبی با دارچین

دارچین قند خون را کاهش نمی دهد، بلکه هموگلوبین AC1 را کاهش می‌دهد. در هر صورت، مصرف دارچین به همراه غذا باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن می‌شود. البته با پختن دارچین فواید آن خنثی می‌ شود.

۲. درمان قند عصبی با رازیانه

دانه ی رازیانه عطری قوی‌ دارد و دم‌نوش رازیانه برای نفخ نوزادان فوق‌العاده است. هم سبزی و هم دانه‌ی آن شامل ترکیباتی شیمیایی هستند که با قند عصبی مبارزه می‌کنند. آنتول، یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که مانع از عوامل التهابی در بدن می‌شود و با سرطان مبارزه می‌کند. جویدن دانه‌های رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی برای تمیز نمودن دندان در هند مرسوم است. اگر عطر و طعم داروی سرفه را دوست دارید، بدانید که رازیانه نیز سرکوب‌کننده‌ی خوبی برای سرفه است.

درمان دیابت عصبی

۳. درمان دیابت عصبی با سیر

سیر برای قلب مفید است و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. سیر خاصیت ضدالتهابی دارد و سرکوب کننده‌‌ی قند عصبی است. اما سیر می‌تواند از جهات دیگر هم موثر باشد از جمله: قند خون و چربی، همچنین پروتئین واکنش‌پذیر C و التهاب، را کاهش می دهد.

۴. درمان قند عصبی با نعناع

نعناع شامل آنتی اکسیدان‌های طبیعی‎ ‎ضد دیابت ‎‎، بیماری ‏قلبی، پیری و‎ ‎سرطان‎ ‎می باشد. طعم فوق‌العاده‌ای به چای می‌دهد. نعناع عضلات نزدیک معده و مری را آرام می‌کند . افراد مبتلا به رفلاکس معده باید از نعناع دوری کنند. اما برای سایرین یک ‏نوشیدنی خوش طعم است که به گوارش کمک می‌کند‎.

۵. درمان دیابت عصبی با رزماری

رُزماری تقویت‌ کننده‌ ی قلب است. ‏فعال‌ترین ماده‌ی شیمیایی رزماری، کارنوسل است که باعث‎ ‎کاهش استرس‎ ‎اکسیداتیو ‏می‌شود. در نتیجه برای مبارزه با التهاب و سرطان موثر است. نحوه ‌ی دستیابی به خواص رزماری از طریق طبخ آن به ویژه در ‏تهیه‌ی گوشت، خورشت، سیب زمینی سرخ کرده است. یا با دم نمودن یک چای رزماری، آرامش را تجربه و قند عصبی را کنترل کنید‎.

۶. درمان قند خون عصبی با آویشن

آویشن شامل ۷۵ نوع ماده‌ی گیاهی شیمیایی ضد دیابتی است و عطر بی نظیری دارد. آویشن از سایتوکاین‌ های مبارز با التهاب است و به سلول‌های ایمنی خاصی به نام ماکروفاژها، در ترشح عواملی ضد التهابی کمک می‌کند‎.

۷. درمان دیابت عصبی با زردچوبه

زردچوبه، ریشه‌ی زردِ محبوب در غذاهای هندی است که پای ثابت ادویه‌ی کاری است. ‏احتمالا بهترین داروی گیاهی یا ادویه برای پیشگیری از سرطان همین زردچوبه است. زردچوبه برای مبتلایان به قند عصبی بسیار مفید ‏است چرا که خاصیت های ضدالتهابی، ضدپیری، آنتی‌اکسیدانی، ضد تصلب شرائین، ‏محافظت کنندگی از قلب، کاهش‌دهنده‌ی وزن و عملکرد ضد عفونی‌کنندگی را دارد.

توصیه هایی مهم به افراد دیابتی

درمان دارویی قند خون عصبی چیست؟

# سولفونیل اوره

سولفونیل اوره با تحریک آزاد شدن انسولین از سلول های بتا پانکراس باعث پایین آمدن قند خون می شوند و در کنترل قند خون ناشتا بسیار مؤثرند و از این رو باعث خطر کاهش قند خون یا هایپوگلیسمی و کنترل قند عصبی می شود.

داروهایی که در این دسته قرار می گیرد شامل کلروپروپامید ، گلی مپیراید، گلی پی زاید ، گلی براید ، تولازامید ، تولبوتامید است.

# بی گوانید

متفورمین تنها داروی این دسته است. متفورمین مقاومت بدن به انسولین را کاهش می دهد و همچنین تولید گلوکز توسط کبد را مهار می کند. متفورمین جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش می دهد.

# تیازولیدین دیون

داروهای این دسته مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می دهند که عبارتند از: پیوگلیتازون و روزیگلیتازون

# مگلیتینایدها

داروهای این دسته شبیه سولفونیل اوره می باشند و باعث ترشح انسولین از پانکراس می شوند. آن ها کوتاه اثر هستند اما باعث خطر کاهش قندخون نمی شوند. داروهای این دسته شامل رپاگلیناید و ناتگلیناید است.

# مهار کننده ی آلفا گلوکوزیداز

داروهای این دسته جذب گلوکز موجود در مواد غذایی را در دستگاه گوارش به تاخیر می اندازد. این داروها برای کاهش قند خون بعد از غذا استفاده می شوند و شامل آکاربوز و میگلیتول می باشند .

# مهارکننده ی دی پپتیدیل پپتیداز

این دسته دارویی جدیداً توسط FDA تایید شده است و در حال حاضر تنها داروی سیتاگلیپتین یا جوانیا در این دسته قرار می گیرد. این دارو با مهار آنزیم ۴-DPP باعث ترشح انسولین در یک مدت طولانی بعد از غذا می شود و در نتیجه قندخون پایین می آید.

# انسولین

همه ی افرادی که به دیابت نوع اول مبتلا هستند و برخی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انسولین مصرف می کنند. پنج نوع انسولین وجود دارد که شامل انسولین سریع اثر، کوتاه اثر ، متوسط اثر ، طولانی اثر و ترکیبی است.

# سیتاگلیپتین یا زیپتین

داروی سیتاگلیپتین با نام تجاری زیپتین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. داروی جدید زیپتین به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

برای آشنایی کامل با داروی زیپتین کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (57 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام چند سالی هست تنگی نفس دارم جدیدا مقداری شدید شده و اذیتم میکنه.مدتیه تپش قلبم دارم و بعضی وقتا دردی در قفسه سینم احساس میکنم که به زیر بغل و کتفمم میکشه.موقع فعالیتم زود خسته میشم و به نفس نفس میفتم مخصوصا وقتی که از پله بالا میرم.به نظر شما به پزشک مراجعه کنم یا چیز مهمی نیست؟باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم ازدواج و روابط جنسی برای مردی که به مدت ۶سال بیماری هایپروتروفی بطن چپ داره و تقریبا با قرص و عمل نمیشه تغییری درش ایجاد کرد چقد میتونه مضر باشه
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      منظورتون HCM
      است؟
      يا هايپرتوفي ناشي از فشار خون
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    اگر ائورت به اندازه 8 سانت گشاد بشه پس از عمل جراحی،امیدی به مداوا شدن هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر جراحي نشود شانس پاره شدن بالاست
      زودتر اقدام نماييد
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 932 مشاهده پرسش
    سلام.من ۲۳ سال سن دارم.بیماری مادرزادی تک بطنی دارم.در ۲ سالی آنژیوگرافی کردم اما گفتن که ریسک عمل بالا هست و عمل نکردن منو.
    الان در ۲۳ سالگی پیگیر شدم.
    اکو مری انجام دادم.
    الان دکترا میگه فشار ریه بالا هست.
    برام آنژیوگرافی نوشتن.
    میخواستم بدونم آیا آنژیوگرافی عوارض داره برام؟
    درچه صورت عمل خواهم شد و در چه صورت نه؟
    آیا اگه قرار بر عمل شدن باشه،عملش خطرناکه و احتمال مرگ زیاده؟
    درضمن،مامانم مشکل قلبی داشتن و زیرعمل تمام کردن!
    الان من نمیدونم چیکار کنم!
    نظر شما چیه آقای دکتر؟?
    الان قلبم مثل چکش میزنه همیشه و بعضی اوقات دستم بیحس میشه و خیلی زود خسته میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      انژيوگرافي مانند هر عمل ديگر ريسك خاص خودش را دارد
      عمل سنگيني هست.
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر و تشکر از وقتی که در اختیارمان گذاشتید. همسر من 41ساله است و الان مدت 15 ساله که متوجه بیماری رماتیسم قلبی اش شده ایم بعد از زایمان اول که به بیمارستان شهید رجایی مراجعه کردیم و اکویی که دکتر ممتحن از ایشان گرفت گفت تنگی زیاد نیست و هر ماه یک پنی سیلین 1.200 تزریق کنید 5سال بعد از آن خانومم مجددا باردار شد و بدون مشکل با زایمان طبیعی فرزند دوممان به دنیا امد الان 9 سال هم از بارداری دوم سپری شده و مجددا باردار هستش در هفته32 بارداری قرار داره از پنج ماه پیش دچار سرفه های پی در پی شد 4 ماه پیش در بیمارستان قلب و عروق فرشچیان همدان اکو شد و گفتند که تنگی دریچه نسبت به قبل هبچ فرقی نکرده اما به خاطر سرفه الان ده روزه که تو همون بیمارستان تو همدان بستریه اکو کردن میگن تنگی دریچه خیلی بیشتر شده نه میتونه به صورت طبیعی زایمان کنه و نه میشه سزارینش کرد که در هر دوصورت مرگ مادر حتمیه و باید تحت عمل تعویض دریچه میترال قرار بگیره و وضعیت جنین هم پنجاه پنجاست یعنی پنجاه درصد احتمال از بین رفتن جنین هست و یا پنجاه درصد احتمال داره که جنین آسیبی نبینه با عرض پوزش از این که مطلبم طولانی شد میخوام از شما مشاوره بگیرم که خیالم راحت بشه . ایا هیچ راهی نداره که ما بتونیم دو سه هفته دیگه تحت نظر پزشک جنین رو نگه داریم تا سزارین بشه و بچه از بین نره و سوال دیگه این که آیا در صورت نگه داشتن جنین و سزارین احتمال این که وضعیت دریچه میترال برگرده به حالت قبل از بارداری که دیگه احتیاجی به عمل نباشه هست؟ و یا به بیمارستان شهید رجایی مراجعه کنیم یا همون خدمات تو همدان هم هست؟ممنون میشم کامل مشاوره بدین و تشکر میکنم که با حوصله وقت گذاشتین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر rezajadery چهارشنبه ۲۲ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    با سلام و‌خسته نباشید
    یکی از دوستان ما 9سالگی عمل قلب انجام داده و الان ۱۹ سالشه دوماهه داره بدنسازی میره و البته بدنش نسبت ب سنش کوچیکه میخواد بدونه ک استفاده از مکمل های بدنسازی و گینر اینا واسش ضرر داره یا ن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      مكملها و كراتين اصلا توصيه نميشود
  • تصویر کاربر پروانه سه شنبه ۱۵ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    باسلام درسال 94 با سن 29 به دلیل تپش قلب که به حدود 130تا170 میرسید و خستگی و تنگی نفسی که در زمان فعالیت بیشتر میشد به متخصص قلب مراجعه وبعد از انجام اکو با ef60 و نوارقلب تشخیص آریتمی و کاردیومیوپاتی هیپرتروفی خفیف ارثی دادند و پروپرانولول20 دادند ولی به دلیل مشکل ریه و آسمی که از پاییز 94 پیدا کردم دکتر قرص مرا به متورال50 تغییر داد و برای ریه هم اسپری سالبوتامول و قرص ملوکاست10 و اسپری نازونکس مصرف میکردم ولی از اردیبهشت 95 نمام علایم من تشدید پیدا کرد ودر اکو جدید efبه55 رسیده بود و به جای اسپری سالبوتامول اسپری سیمبیکورت320 و قرص ملاتونین و یک سری پرهیزغذایی و پیگیری هر دو ماه را توصیه کرد لطفا دلیل مشکلات پیش آمده و توصیه خود را به من بگویید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      تغيير كسر جهشي قلب در اين حد اهميت ندارد
      اگر نگران اين اعداد هستيد اهميتي ندارد.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر