دکتر محمد حسین نجفی

کارودیلول ۶/۲۵ از داروهای خانواده بتابلاکرهاست که عمدتا در درمان نارسایی قلبی به کار می رود. این دارو اندکی سبب کاهش فشار خون می شود؛ اما اثر عمده آن از طریق کاهش ضربان قلبی و کاهش مقاومت عروق محیطی است. از عوارض قرص کارودیلول ۶٫۲۵ کاهش شدید ضربان قلبی است که می تواند خطرناک باشد؛ در فاز حاد نارسایی قلبی استفاده از این دارو ممنوع می باشد.

عوارض مصرف کارودیلول

موارد مصرف کارودیلول

  • افزایش فشارخون ، CHF، آنژین صدری ، کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک کنترل هایپرتانسیون ، کنترل آنژین صدری ، کنترل نارسایی قلبی مزمن
  • سمپوماتیک (به همراه دیورتیکها یا دیگوگسین یا مهارکننده های ACE)

مکانیسم اثر کارودیلول ۶/۲۵

مکانیسم اثر قرص کارودیلول ۶/۲۵ را در ادامه بررسی می‌کنیم:

# اثر ضد هایپرتانسیون

دارو از طریق بلوک گیرنده های بتا سبب کاهش برون ده قلبی و تاکیکاردی، و نیز از طریق بلوک رسپتورهای آلفا سبب گشادی عروق و کاهش مقاومت محیطی می شود. همچنین دارو دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز می باشد.

# اثر درمانی در نارسایی قلبی

دارو سبب کاهش فشار خون ، فشار شریان ریوی، مقاومت عروق سیستمیک و نیز ضربان قلب می شود.

موارد منع مصرف کارودیلول ۶/۲۵

در بیمارانی با نارسایی کبدی، آسم برونشیال، بلوک دهلیزی بطنی، شوک کماردیوژتیک، برادی کاردی شدید، آسم برونکواسپاسم، سابقه بیماری های انسدادی ریه، اسیدوز متابولیک ، برادیکاردی سینوسی ، نارسایی قلبی کنترل نشده، فئوکروموسایتوما( مگر همزمان با آلفا بلوکرها)  منع مصرف دارد.

تداخل های دارویی کارودیلول

مصرف همزمان داروهای ضد دیابت از نوع سولفونیل¬اوره یا انسولین با این دارو ممکن است اثر داروهای ضد دیابت را افزایش دهد. مصرف همزمان دیلتیازم یا وراپامیل با این دارو، ممکن است سبب بروز اختلالات در سیستم هدایتی قلب شود.

عوارض جانبی کارودیلول

از جمله عوارض این دارو می توان به سرگیجه، بلوک AV ، برادی کاردی، کاهش فشار خون وضعیتی، سنکوپ، بیهوشی، گیجی، اختلالات خواب و گرگرفتگی اشاره کرد.

توصیه های لازم

بیمارانی با سابقه دیابت ، هایپوگلیسمی، تیروتوکسیکوز، سن بالا، ضایعات کلیوی، ضایعات کبدی، سابقه حساسیت و آنافیلاکسی حتما تحت نظر پزشک قلب و عروق و با مشورت وی این دارو را مصرف نمایند.

مقدار مصرف کارودیلول

دوز داروی کارودیلول بر اساس نوع بیماری متفاوت است. پس حتما بر اساس تجویز دکتر، از این دارو استفاده کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (206 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر راضیه یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام همسر من ۱۰روز هست که دچار آمبولی ریوی شدند که به دنبال شکستگی استخوان ران این اتفاق افتاد با توجه به اینکه برای پیشگیری از آمبولی ایشون ۱۴روز بعد از عمل کلگزان ۴۰استفاده میکردند ولی باز دچار آمبولی شدند.
    دکترشون سه روز کلگزان ۶۰ دوبار در روز به همراه دو عدد زالربان ۱۵که باید تا سه هفته مصرف کنند و بعد از اون زالربان ۲۰یکبار در روز شروع کنند رو تجویز کردند. اما روز سوم بعد از مصرف زالربان۱۵ آزمایش خون انجام شد که pttبا نتیجه بالاتر از۱۲۰و pt/Inrبا نتیجه ۲.۴ بود به همین دلیل دکتر یک روز مصرف زالربان رو قطع کردن و آزمایش مجدد گرفتن که pttنرمال شد و به ۳۵رسید البته سونو شکم و لگن هم انجام شد ولی نرمال بود و مشکلی نداشت و لی هموگلوبین خونشون ۸.۵است کلا از بعد از عمل جراحی خیلی کم خون شدند.دیروز دوباره pttگرفتن و از ۳۵به ۴۸رسید ودکترشون با توجه به اینکه گفته بودند سه هفته زالربان ۱۵بخورند الان بعد از یک هفته گفتند که زالربان ۱۵رو قطع کنند و زالربان ۲۰شروع بشه.
    آقای دکتر آیا این روال درمان درست هست ؟نیاز نیست که دو هفته دیگه زالربان۱۵مصرف بشه ؟آیا نیاز به آزمایش مجدد ptt و pt/Inrنیست برای روزهای آینده؟در ضمن خیلی معدشون ناراحته و اسیدی که دکتر براشون لانسوپرازول ۳۰تجویز کردند که قبل از شام و صبحانه مصرف بشه آیا تداخلی با زالربان نداره؟
    زمانی هم که شروع میکنند به راه رفتن خیلی احساس ضعف و تنگی نفس دارند و رنگشون سفید میشه این از عوارض کم خونیه یا به مصرف دارو مربوط میشه.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      درمان درست انجام شده است و نیازی به چک آزمایش دیگری نیست. لانسوپرازول هم تداخلی ندارد. تنگی نفس هم قابل انتظار است و بخاطر امبولی است و به مرور بهتر خواهد شد
  • تصویر کاربر محرم سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت آقای دکتر سولا من این است که قرص کارودیلول یا قرص زیلت راشب بهتره یا روز تشکر وممنون که کمک می کنی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      زمانش فرقی نمی کند هر موقع که راحت ترید
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    من قبل از اینکه برم دکتر قرص قبلی من تریامتون اچ بود یکشم والساتان ۱۶۰ بعد رفتم دکتر قرص.جدیدوالزومیکس الاکوئیت وکارودیلول
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      با این داروها فشارتان چند است؟
  • تصویر کاربر طولانی یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    عرض سلام واحترام جناب استاد دکتر نجفی
    پدرم 90 سالشونه و با توجه یه واریس قدیمی و ریتم AF که سه ساله مشخص شده روزی 2 عدد کاردیلول 6/25 نصف دیگوکسین یک زالربان 20 و یک چهارم تریامترن ا چ .البتع فشارشون همیشه حدود 10 و 9 روی 6 و7 هست .با توجه به تحرک کمشون (استفاده از واکر بخاطر شکستگی لگن)پاهاشون از زانو به پایین ادم زیاد و نقطه گزار دارن .لطف خواهشمندم جهت مشکل ادمشون راهنمایی بفرمایید. با تشکر ارادتمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      قرص فورزوماید نصف قرص روزانه اضافه کنید بهشان
  • تصویر کاربر نوبخت جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    میخ استم بدونم برای مادرم۸۴ساله باسابقه ینارسایی کلیوی مزمن وگرفتگی عروق کرونرودیابت وکارکردقلب ۴۱درصدباتوجه به داروهایمصرفی انسولین نیتروکانتین ونیکوراندیل وآاسآوآتورواستاتینوکاروویدیلول وپلاویکسوفوروزمایدولوزارتاناولا جایگزینی برای نیکوراندیل وجوددارد دوماجدیدا ورم درقسمت شکن وتحتانی بیشترشده که بادوزفوروزماید وآاسآ تاحدی کنترل پیشودولی سرفه زیادشده میخواستم بدونم باتوجه به شرایط موجود میتوانم دیگوگسین به داروهابرای اکسیژن رسانی بیشتراستفاده کنم یادورگاروودیلول رابالاببرم لطفا راهنمایی بفرماییدمتشکرم درضمن کراتینین ۱/۸میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دیگوکسبن را توصیه نمی کنم برای تنگی نفس و ورم و سرفه دور فورزوماید را بیشتر کنید بهتر است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام
    مادرم۷۹ سال سن دارن
    ۲۶روز مبتلا به کرونا شدن ودراین مدت بیشتر سردرد وافزایش فشار خون داشتن
    قرص کاپتوپریل ۲۵ میخوردن تا بیاد پایین
    بعدازاون روزی دوبار قرص کوریول ۶/۲۵استفاده میکنن امروز صبح فشار ۹روی ۶ رفت وضعف وسستی داشتن میخوام ببینم این قرص کوریول رابهشون بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بهتر است فعلن فقط همان کاپتوپریل را بهشان بدهید ولی بعد تعطیلات برای ویزیت حضوری پیش یک متخصص بروند
  • تصویر کاربر قريشي پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد ؛ بنده خانمي ٣٣ساله بيماري اسم دارم ؛ اخيرا به علت احساس بي حسي در ناحيه پيشاني ؛ دكتر مغز و اعصاب ؛ داروي كاروديلول 6/25 بهمراه ويتامين هاي گروه بي و دي و پاروكسيتين ؛ تجويز كردن ؛ ايا مصرف اين داروها ميتونه با بيماري اسم تداخل داشته باشه ؟ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      کارودیلول ممکن است تداخل کند
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام مادرم 66 سال دارن. قرص کارودیلول رو مصرف می کردن ولی پرستار جدیدشون نمی دونستن و قرص مادر رو سهوا با بقیه قرص ها ندادن که شامل زیلت. آ اس آ بوده ندادن و ما الان متوجه شدیم میشه مصرف رو دوباره از سر گرفت. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله اشکالی ندارد
  • تصویر کاربر یاس یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت آقای دکتر متاسفانه از ماه ۸ بارداری دچار فشار خون شدم که با داروی متیل دوپا کنترل شد وبعد زایمان متاسفانه نیز ادامه داشت به دکتر که مراجع کردم قرص آملوبر ۵ تجویز کردن که فشار دیاستلیک کنترل شد ولی فشار سیستولیک بالا می‌رفت مجدد دکتر قرص کارویدیلول ۶نصف صبح وشب نیز همراه آملوبر۵ شبی ۱ عدد تجویز کردن و گفتند ممکنه بعد ۶ ماه از زایمان نیاز به دارو نباشه الان نزدیک ۷ماه از زایمانم میگذره وفشارم با مصرف این داروها یا ۱۰ هست یا ۱۱میتونم داروها رو خودم قطع کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      کم کم قطع کنید اگر مجدد بالا بیاید باید ادامه بدهید
  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۵۴ساله هستم با سابقه ی فشارخون ومصرف لوزارتان
    اما به تارگی عدم تحمل به دارو بعلت رفلاکس شدید دارم
    که غیر قابل تحمل است
    به املودیپین هم عدم تحمل دارم
    مشکل قلبی نداشته اکو تست ورزش ونوار قلب نرمال است سابقه ی بیماری خاصی ندارم لطف می کنید چه دارویی را بتوانم جایگزین کنم
    در ضمن با بتا بلوکرها هم مشکل داشته ودکتر افسردگی شدید می شوم
    تشکر وسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید داروی بهتری از دسته ی لوزازتان نداریم، اگر خیلی ریفلاکس شدید است نزد متخصص گوارش درمانش کنید که بتوانید لوزارتان استفاده کنید اگر اصلن ممکن نیست والسارتان بهترین گزینه ی پیشنهادی است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر