دکتر محمد حسین نجفی

کارودیلول ۶/۲۵ از داروهای خانواده بتابلاکرهاست که عمدتا در درمان نارسایی قلبی به کار می رود. این دارو اندکی سبب کاهش فشار خون می شود؛ اما اثر عمده آن از طریق کاهش ضربان قلبی و کاهش مقاومت عروق محیطی است. از عوارض قرص کارودیلول ۶٫۲۵ کاهش شدید ضربان قلبی است که می تواند خطرناک باشد؛ در فاز حاد نارسایی قلبی استفاده از این دارو ممنوع می باشد.

عوارض مصرف کارودیلول

موارد مصرف کارودیلول

  • افزایش فشارخون ، CHF، آنژین صدری ، کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک کنترل هایپرتانسیون ، کنترل آنژین صدری ، کنترل نارسایی قلبی مزمن
  • سمپوماتیک (به همراه دیورتیکها یا دیگوگسین یا مهارکننده های ACE)

مکانیسم اثر کارودیلول ۶/۲۵

مکانیسم اثر قرص کارودیلول ۶/۲۵ را در ادامه بررسی می‌کنیم:

# اثر ضد هایپرتانسیون

دارو از طریق بلوک گیرنده های بتا سبب کاهش برون ده قلبی و تاکیکاردی، و نیز از طریق بلوک رسپتورهای آلفا سبب گشادی عروق و کاهش مقاومت محیطی می شود. همچنین دارو دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز می باشد.

# اثر درمانی در نارسایی قلبی

دارو سبب کاهش فشار خون ، فشار شریان ریوی، مقاومت عروق سیستمیک و نیز ضربان قلب می شود.

موارد منع مصرف کارودیلول ۶/۲۵

در بیمارانی با نارسایی کبدی، آسم برونشیال، بلوک دهلیزی بطنی، شوک کماردیوژتیک، برادی کاردی شدید، آسم برونکواسپاسم، سابقه بیماری های انسدادی ریه، اسیدوز متابولیک ، برادیکاردی سینوسی ، نارسایی قلبی کنترل نشده، فئوکروموسایتوما( مگر همزمان با آلفا بلوکرها)  منع مصرف دارد.

تداخل های دارویی کارودیلول

مصرف همزمان داروهای ضد دیابت از نوع سولفونیل¬اوره یا انسولین با این دارو ممکن است اثر داروهای ضد دیابت را افزایش دهد. مصرف همزمان دیلتیازم یا وراپامیل با این دارو، ممکن است سبب بروز اختلالات در سیستم هدایتی قلب شود.

عوارض جانبی کارودیلول

از جمله عوارض این دارو می توان به سرگیجه، بلوک AV ، برادی کاردی، کاهش فشار خون وضعیتی، سنکوپ، بیهوشی، گیجی، اختلالات خواب و گرگرفتگی اشاره کرد.

توصیه های لازم

بیمارانی با سابقه دیابت ، هایپوگلیسمی، تیروتوکسیکوز، سن بالا، ضایعات کلیوی، ضایعات کبدی، سابقه حساسیت و آنافیلاکسی حتما تحت نظر پزشک قلب و عروق و با مشورت وی این دارو را مصرف نمایند.

مقدار مصرف کارودیلول

دوز داروی کارودیلول بر اساس نوع بیماری متفاوت است. پس حتما بر اساس تجویز دکتر، از این دارو استفاده کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (206 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر طباطبایی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام ، ایا من بخاطر ترومبوز وریدی روزانه 20میلی گرم زالربان مصرف میکنم آیا مجازم روزانه یک عدد امگا تری مصرف نمایم و از طرفی مبتلا به کبد چرب استیج یک هستم مجاز هستم از دمنوش یا قرص خارمریم استفاده کنم ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر زهراء سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام من 10 سال است که لوپوس دارم؛ داروهایم جمعه ها 3 عدد متوتروکسات و روزانه نصف آزارام و یک روز در میان نصف پردنیزلون 5 میل می باشد؛ دچار اختلال خواب هستم و اضطراب هنگام خوابیدن، در طول روز هم هنگام کار نفس کم می آورم و گاهی هنگام سکون هم ضربان قلبم بالای 100 می زند و نفسم مشکل می شود و سرم کمی درد می گیرد و هنگام طاق باز خوابیدن هم قفسه سینه ام درد می گیرد البته گاهی. سابقه آلرژی و به گفته پزشک دیگری برونشیت ریه دارم و همینطور آلرژی بینی؛ پزشک روماتولوژ من حدود 2 ماه است که برایم دپاکین 200 روزانه تجویز کرده همینطور ایندرال 10 صبح و شب؛ به متخصص قلب مراجعه کردم ایشان قلبم را معاینه کردند و اکو هم گرفتند و گفتند قلبت مشکلی ندارد؛ ولی معتقد بودند به جای ایندرال 10، یک چهارم متورال 50 در دو نوبت بخورم؛ نظر شما در این مورد کدامیک است؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر طباطبایی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام طباطبایی ام خبرنگار و گزارشگر :با سلام و عرض احترام دکترجان من بعلت ابتلا به ترومبوز وریدی عمقی پا پزشک معالجم به جای وارفارین حرود یکسالی است که روزانه 20میلی گرم ریواروکسابان تجویز نموده - آیا می توانم روزانه 25 میلی گرم اسنترا مصرف کنم تداخلی با هم ایجاد نمی کنند و یا مشکلی برایم ندارد لطفا راهنمایی ام بفرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بله ميتوانيد و هيچ تداخلي ندارند
  • تصویر کاربر پريسا پنجشنبه ۸ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 572 مشاهده پرسش
    با سلام،
    پدر من حدود ٩ ماه قبل تعويض دريچه ميترال و آئورت انجام داده و به صورت مرتب داروهايي از قبيل وارفارين و .. مصرف ميكند. ماهي دوبار هم ازمايش پي تي ميرود كه نتيجه اكثرا مابين ٢/٥ تا٣/٥ ميباشد. اكنون با رسيدن فصل سرما خواهان تزريق واكسن انفلوانزا ميباشد. ايا زمان و ساعت خاصي يا مراقبت خاصي مورد نياز است يا نه؟
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بدون نگراني واكسن بزنند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر