دکتر محمد حسین نجفی

امروزه تپش قلب به یک مشکل بسیار شایع تبدیل شده است و در واقع پاسخ طبیعی بدن به استرس یا اضطراب زندگی مدرن است. شما ممکن است در برهه‌های مختلفی از زندگی خود دچار تپش قلب شوید. معمولا تپش قلب باعث می‌شود که احساس کنید قلب شما بیش‌ از حد می‌تپد و تعداد ضربان آن طبیعی نیست. 

شما می‌توانید این وضعیت را در قفسه سینه و همچنین در گردن یا گلو خود حس کنید. در شرایط زیر، بروز تپش قلب به احتمال زیاد به ریتم غیر طبیعی قلب مربوط می‌شود:

  • وجود فاکتورهای خطر مهم و مرتبط با بیماری‌های قلبی
  • ابتلا به بیماری قلبی
  • غیر طبیعی بودن وضعیت دریچه‌های قلب

آرام کردن ضربان قلب با ریلکس کردن

سعی کنید با پاهای ضربدری بنشینید و به آرامی از سوراخ های بینی خود هوا را وارد ریه کرده و سپس از دهان خارج کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید ت اضطراب از شما دور شود. گاهی در مواقع استرس، گوش دادن به یک موزیک آرام، انجام یک خرید کوچک، دیدن فیلم و یا صحبت با یک دوست می تواند به شما کمک کند.

پای ضربدری

تپش قلب چگونه درمان می‌شود؟

اصولا انتخاب بهترین روش درمانی برای شما به علت تپش قلب بستگی دارد. حتی ممکن است نیازی به درمان خاصی نداشته باشید. اگر تپش قلب مربوط به مصرف غذاهای خاصی است، باید از مصرف این عوامل محرک اجتناب کنید.
اگر مبتلا به بیماری قلبی یا ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) هستید، ممکن است برای اصلاح مشکل به دارو درمانی، جراحی یا نصب دستگاه‌های خاصی در قلب نیاز داشته باشید. به‌همین‌دلیل، مهم است که اگر تپش قلب شما بدتر شد یا به طور ناگهانی به تعداد دفعات بیشتری اتفاق افتاد، با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

چه میوه هایی به کاهش تپش قلب کمک می کنند؟

میوه هایی که سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند، مانند: موز، آووکادو و پرتقال ممکن است به تنظیم عملکرد قلب و کاهش بروز تپش قلب کمک کنند.

برای تپش قلب چه بخوریم؟

بهتر است بگوییم برای درمان تپش قلب چه نخوریم. تپش قلب اغلب بدون درمان دارویی از بین می‌رود. البته اگر بتوانید محرک‌های زیر را حذف یا کنترل کنید:

بسیاری از افراد کافئین را به‌صورت روزانه در قالب قهوه یا چای صبحگاهی دریافت می‌کنند. مصرف کافئین موجود در یک یا دو فنجان قهوه نگران‌کننده نیست، اما اگر در طول روز بیش از این میزان قهوه می‌نوشید یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنید، باید سعی کنید به روشی تپش قلب خود را کاهش دهید.

به همین ترتیب، مصرف متعادل الکل (یک نوبت در روز برای زنان و دو نوبت در روز برای مردان) خوب است، اما مصرف زیاد آن مشکل‌ساز می‌شود. غذاهای شیرین می‌توانند باعث افزایش سریع فشار خون شوند که در بروز تپش قلب موثر است. به‌همین‌دلیل، اگر قند خون شما هنگام غذا خوردن پایین باشد، دریافت بیش‌ازحد قند می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. 

اگر می‌دانید که دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) هستید، بلافاصله پس از ناشتا بودن یا گرسنگی شدید شروع به خوردن غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات زیاد نکنید. تیرامین هورمونی است که بدن شما از آن برای تنظیم فشار خون استفاده می‌کند. 

بنابراین خوردن غذاهای حاوی آن می‌تواند محرک افزایش سریع فشار خون باشد. از غذاهای سرشار از تیرامین می‌توان به پنیرهای بیات‌شده، سس سویا، سالامی (سوسیس نمک زده) و کلم ترش اشاره کرد. برخی از مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند باعث بروز تپش قلب شوند. مواردی مانند:

درمان تپش قلب

اگر پس از مصرف هر مکملی دچار تپش قلب یا سایر اثرات جانبی منفی شدید، مصرف آن را متوقف کنید و قبل از شروع مجدد آن از پزشک خود سوال کنید. توجه داشته باشید که ممکن است در تهیه مکمل‌های غذایی، استانداردهای خالص‌سازی خیلی رعایت نشود و موادی در آن‌ها یافت شوند که عنوان آن‌ها بر روی برچسب محصولات ذکر نشده باشد.

همچنین مهم است که یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا به شما کمک کند واکنش فردی خود را نسبت به برخی غذاها ثبت و پیشگیری کنید. اگر برخی از غذاها باعث ایجاد تپش قلب در شما می‌شوند، وقت آن رسیده است که از خوردن آن‌ها اجتناب کنید.

اگرچه بروز تپش قلب رایج است، اما ممکن است تجربه آن نگران‌کننده باشد، زیرا معمولاً از روند ضربان قلب طبیعی خود آگاه نیستید. معمولا احساس تپش قلب موقت است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. ازآنجایی‌که برخی از از عوامل محرک تپش قلب چیزهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، بهتر است با آگاهی قبلی برای پیشگیری از اثرات آن‌ها اقدام کنید.

علت ابتلا به تپش قلب

تپش قلب می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

چه زمانی باید نگران تپش قلب باشیم؟

اگرچه معمولا بروز تپش قلب خطرناک نیست، اما ممکن است نشانه وجود یک مشکل جدی‌تر برای سلامتی باشد. به‌خصوص اگر با علائم زیر همراه شود:

🔔 اگر همزمان با تپش قلب علائم زیر را دارید، فورا با اورژانس پزشکی تماس بگیرید:

3.7/5 - (33 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارغوان پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    خانمی هستم 32ساله که حدود 10روزی هست که دچار تنگی نفس و تپش قلب شدم به صورتی که حتی توی خواب هم این مشکل برام پیش میاد خیلی اذیت میشم،نمیتونم گرما و بخار رو تحمل کنم
    تو این مدت دچار گرفتگی عضلات گردن هم میشم
    تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
    2. تصویر کاربر ارغوان چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نوار قلب گرفتم ضربان قلبم خیلی بالاست
    3. تصویر کاربر ارغوان چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ممنون از پاسخگویی شما
      انشاءالله که همیشه موفق باشید
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      .
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر جاسم یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام من جاسم هستم سی و چهار سال دارم احساس میکنم قلبم تند میزنه بعضی وقت ها احساس ترس و وحشت دارم احساس تنگی نفس و سبکی سر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      علائم اضطرابی است
  • تصویر کاربر Sh شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من چند وقته که تپش قلب دارم رفتم نوار قلب گرفتم ولی مشکلی نداشتم تپش قلب دارم میزنه و قفسه سینه‌م درد میکنه
    تیروئید کم کارم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام نوار قلب از زمان تپش قلب بگیرید و یا اگه در ۲۴ ساعت تکرار میشه هولتر ۲۴ ساعته نوار قلب ببندید تا ریتم تپش قلبتون ثبت بشه به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب براتون انتخاب بشه
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر من چندسالی بود تپش قلب داشتم. اما الان بیشترشده. به شکلی که تپش میگیرم پاهام احساس خستگی میکنم. رفتم دکتر بهم پروپرانول10دادن.صبح وشب. اما استفاده نمیکنم تپش میگیرم. قرص پروپرانول میخورم دچارسبکی سر میشم. ممنون میشم راهنمایی کنید. نوار قلبم دادم خوب بود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است
  • تصویر کاربر ابراهیمی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    خانومی ۲۶ ساله هستم ،چند ماهی هست متوجه شدم دریچه قلبم گشاد شده ،تپش قلب و تنگی نفس میگیرم چند روزی هست در حالت معمولی هم این حالات رو دارم
    دکتر برام قرص پرانول وآلوینتا تجویز کرد که آلوینتا حالمو بد کرد ،چیکار باید بکنم دارویی هست که حالمو خوب بکنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...احتمالا علائم اضطرابی هست...در صورت ادامه علائم بررسی مجدد
  • تصویر کاربر راضیه جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من به صورت مداوم مقطعی تپش قلب دارم همراه با سردرد شدید ودرد قفسه سینه به خاطر وضعیت مالی نتونستم دکتر برم ۲۹ سالم و از بیماری رنج میبرم اگر توصیه ای برام دارید که در منزل بتونم انجام بدم
    قد ۱۶۵ وزن ۶۵ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام من چندروز پیش سر خوردم سرم باگوشه گاز برخورد کرد خون زیادی ازدست دادم از اون روز دچار تپش قلب وتنگی نفس میشم دیروز دکتر رفتم دارو داد بهتر شدم ولی دوباره از صبح تپش قلب گرفتم خواستم ببینم باید چیکار کنم خیلی حالم بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام‌ علائم اضطرابی است
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    من همیشه دچار تپش قلب شدید چند سال بودم و دکتر قلب یک سال پیش تشخیص افتادگی دریچه میترال داد و الان روزی یدونه کنکور5 استفاده میکنم و خیلی بهترم. اما مشکلی که دارم هنوز اینه ک بعد از هروعده غذایی چه سبک چه سنگین دچار تپش قلب و در نتیجه دلهره شدید میشم و بعد بیست دقیقه رفع میشه.پرانول هم دکتر گفته استفاده نکن. نمیدونم مشکل کجاس دکتر قلب میگه از قلب نیست. چیکار باید بکنم؟ این دلهره ایجاد شده آسیب زننده خواهد بود؟ یا طبیعیه؟ درمانی براش هست؟ خسته شدم. فقط بعد غذا. میشه راهنماییم کنید؟ دلهره هه بیشتر اذیتم میکنه و همش بعد غذا و بعد تپش قلبه وخودشم خوب میشه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      این اترس اسیب نمی زند ولی علایم برای شما ایجاد می کند بررسی های قلبی وقتی می گوید قلب سالم است دیگر نگرانی ندارد توصیه می کنم برای کنترل استرس با روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر خیرخواه سه شنبه ۲۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام من بیمار شما هستم داروی فشارم رو دوماه پیش به والزامیکس۸۰ ۵تغییر دادین و متورال نصف صبح و نصف شب میخوردم الان با وجود اینکه یک چهارم متورال صبح و یک چهارم شب میخورم ضربانم خیلی پایینه در حال استراحت زیر ۶۰ میشه ووقتی راه میرم یا بالی ۷۰ میشه تنگی نفس ودرد سینه میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      متورال را به یک چهارم فقط صبح ها تبدیل کنید
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    یکی دوهفته پیش احساس خفگی درناحیه گردن میکردم جوری که پوست گردنم رامیکشیدم که کمی راحتر نفس بکشم الان چندروزاست که باهرحرکت طپش قلب دارم احساس میکنن قلبم توی حلقم میزند ونفس هام بشماره افتاده احساس کندشدنش رامیکنم.من ۵۴سالم است وبتازگی وازدانگلستان شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      حتما یک نوار قلب و اکو سریع تر بگیرید که مشکل قلبی مهمی نباشد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر