دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پويا جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    آقاي دكتر سلام خسته نباشيد بنده ٢٤سالمه و چند ماه پيش به علت هري ريختن دل به دكتر قلب مراجعه كرده بودم و هولتر بستم حدود ٦هزار پي وي سي بود و اكو و تست ورزش هم نرمال بود.اما چندروزيه به علت درس خوندن تا دير وقت بيدارم و امروز هم موقع درس يهو ناگهاني تنگي نفس به سراغم اومد و بعدش تپش شديد قلب همراه با عرق كردن و من ضربان قلب با سرعت بالا رو حس ميكردم جوري كه خيلي ترسيده بودم و فكر ميكردم هر لحظه هست كه ايست قلبي كنم و بعد يكي دو دقيقه حالم نرمال شد.تا حالا همچين چيزي تجربه نكرده بودم اولين بار بود.نظر شما چيه اقاي دكتر؟بايد پيگيري كنم باز قلبمو؟ يعني تاكي كاردي بطني بوده ؟ يا فوق بطني؟ خيلي استرس گرفتم چون معمولا تاكي كاردي بطني به فيبريلاسيون بطني مبتلا ميشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا تاکیکاردی سینوسی معمولی و در اثر اصطراب بوده

      اضطرابتون رو درمان کنید و اگر تکرار شد مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر پويا جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      اخه ضربان قلبم خيلي بالا رفت خيلي هم ترسيده بودم حدود ١٩٠ يا بيشتر تعداد ضربان بود انگار حس ميكردم. يعني تاكي كاردي سينوسي هم اينقد ضربان قلب بالا ميره؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      به هر حال نمیشه گفت

      باید اگر رخ داد فورا مراجعه کنید و نوار بگیرید

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      به هر حال نمیشه گفت

      باید اگر رخ داد فورا مراجعه کنید و نوار بگیرید

      بهتره به فوق الکتروفیزیولوژی مراجعه کنید

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب واحترام جناب دکتر نجفی بنده 46 سال دارم وهمیشه استرس وضربان شکم موجب اذیتم میشود وقتی از خواب بیدارمیشوم سریع استرس وضربان شکمم را احساس میکنم لطفا مراراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید اصطرابتون درمان بشه و به روانپزشک مراجعه کنید

      و تست کم خونی و تیرویید انجام دهید و با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حبیب جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    با سلام.همسرم از ابتدای عید دچار ضربان شکم شده که بالای شکم میباشد که حتی سینه ها بعضی مواقع تکان می خورد میخاستم که ایا مشکلی ندارد و به چه علت ایجاد شده است۰ در ضمن همسرم به مدت ۱ سال هست که دچار سربلیت ویروسی شده است که عدم تعادل در بدن نیز دارد ونیز تکانه سر (اتاکسی) که ایا به این موضوع هم ربط دارد
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر ارتباط ندارد

      باید معاینه و سونو شوند

  • تصویر کاربر پروانه جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.من هفته ای دو عدد قرص پرانول 10 واسه کاهش استرس مصرف میکنم ولی احساس میکنم جوشهای صورتم بیشتر شده.میخواستم بپرسم قرص دیگه ای واسه کاهش استرس وجود داره که جایگزین کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Mohamad جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام
    دوروز هست که بصرت عجیبی معده من شروع به لرزش میکنه و خیلی واضح دیده میشه و حس میکنم ، بصورت نبض سریع ، دلیلش چی میتونه باشه دقیقا زیر قفسه سینه چهار انگشت بالای ناف
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه قلبی یا غیر قلبی باشه

      باید مراجعه کنید و معاینه شوید و نوار بگیرید

  • تصویر کاربر صدف چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید و تبریک سال نو. مدتی هست در قسمت چپ شکمم که نزدیک ناف هست ضربان دارم خواستم علتشو رو جویا بشم و اینکه خطرناک نباشه 47ساله هستم و متاهل.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      معمولا چیز مهمی نیست

      ولی بهتره معاینه و سونو شوید

  • تصویر کاربر اکرم دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید. یک روزی تقریبا هست سمت راست شکمم (معده) نبض زیادی احساس میکنم مثله ضربان قلب... میتونه مشکل جدی باشه یا اینکه نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      بعیده مشکلی باشه

      ولی بهتره جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر نیره شنبه ۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    من دریچه میترال مادرزادی دارم و هم افسردگی دارم دکتر به من آسنترا 50 و فلوکسامین 50 و آمی ترتیپیلین 10 و پرپرانول 10 داده وقتی قرص رو میخورم خوب هستم ولی وقتی احساس اضطراب شدید میکنم احساس سوزن سوزن شدن و بیحسی در سر دارم و احساس افتادن و سرگیجه دارم این قرصها تداخلی باهم ندارن و ضرر نمیکنن دکتر به من گفتن در روز 3 دفعه پرپرانول 10 بخورم اشکالی نداره من آخه فشارم پایین هست بعضی وقتها یک چهارم کلونازم و یا کلردوپوکساید و یا زاناکس میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      داروها خوبه 

      ولی به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام مدتی هست که هر از چند گاهی زیر شکمم حالت ضربان شدید احساس میکنم به شکلی که بطور محسوس تکانش را حس میکنم من قبلا واریکوسل داشتم عمل کردم دوباره عود کرده علت میتونه از اون باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      این به واریکوسل ارتباط نداره

      بهتره معاینه شوید

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده 10 ماه پیش روز دوم ماه رمضون شبانه دچار برگشت غذا شدم که چند دقیقه بعدش یهو دچار تپش شدید شدم که بین چند تپش احساس ریختن قلب میکردم....چندین بار به بیمارستان رفتم و گفتن رفلاکس معدس و با نوار قلب گفتن قلبت چیزیش نیس....8 ماه امپرازول 20 خوردم خوب نشدم ماه پیش دوباره رفتم امرازول 40 دادن خوردم بازم خوب نشدم فقط عوارض بیماری کمتر شده بود...از چهار روز پیش خیلی شدید حالم بد شده تپش قلبم 113 شده و بدنم دچار بی حالی و گزگز شدید شده...اغلب هم دچار حالت تهوع هستم و در مری احساس درد میکنم اما اندوسکپی نشون داد معده و مری سالمن....ممنون میشم کمک کنید بقدری حالم بده که مجبور به خوردن متوپرونولول برای تسکین تپش قلب شدم و هر بیمارستانی میرم میگن چیزیت نیس برو
    1. تصویر کاربر امیر شنبه ۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      اقای دکتر اینم بهتره بگم که در جریان باشید این اواخر گلاب به وتون در مدفوع خون دیدم و کم هم نیس خون تازه هست و این مورد رو بار ها دیدم در حد کم ولی گفتم شاید اشتباه میکنم،ولی همچنان برگشت غذا و سوزش قلب هم دارم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا اصطراب دارید

      برای اصطراب به روانپزشک مراجعه کنید

      برای خون مدفوع فورا به دکتر گوارش مراجعه کنید حتما باید کولونوسکوپی شوید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر