دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از عمل آنژیو قلب استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Hani سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من بالای نافم نبض میزنه لاغرم هستم وقتی یسری قرص مصرف میکنم خیلی شدید تر میشه ینی برامدگی نبض زدنش زیاده ولی در حالت عادی هم نبض میزنه نیاز به پیگیری داره ایا؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      یک بار سونوگرافی شکم کنید
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام
    خانم بابایی هستم ۲۹ساله هستم چندسالی هست دچار استرس و اضطراب و ترس هستم و الان تشدید شده تقریبا ۶ماه پیش تمام صورتم جوش زد و پس از انجام آزمایش و سونوگرافی متوجه شدم کیست تخمدان دارم که دکتر متخصص دو ورق قرص ال دی تحویز کرذن و برای درمان پوستم ب متخصص مراجعه کردم و دکتر قرص راکوتان و اسپیرولاکوتان۱۰۰تحویز کرد که تقریبا سه هفته مصرف کردم که یک روز صبح دچار ی حمله قلبی شدم که تمام بدنم شروع مرد به سوختن و تپش قلب زیاد پس از انجام نوار قلب و اکو گفتن مشگلی ندارن و به دکتر مغزو اعصاب مراجعه کردم و الان قرص پراپرانول ۲۰روزی یک عدد و داکسیپن ۱۰روزی یک عدد و ازیپم ۱۰روزی یک عدد و نصف قرص آلپروزلام ۵شب میخورم ولی همچنان لرزش بدن و تپش دارم ممنون میشم مشاوره بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      این علایم اضطرابی است اگر نوارقلب و اکو سالم بوده یعنی قلب شما سالم است و جای نگرانی وجود ندارد
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام حدود ده روزه پوست شکم زیر جناب سینه
    دقیقا جایی که برای احیاء قلب فشار میدن به صورت نا منظم میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ممکن است اضطراب باشد و مورد خطرناکی نیست ولی محض اطمینان یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من در قسمت چپ شکم ضربان دردناک حس میکنم و پارگی و بریدگی و این در حالی هستش ک ۴۱ سالمه و خانم هستم و خوندم تو نت ک این بیماری بیشتر برای آقایان سالمند شایع هست حالت نبض ک گفتم مانند پا زدن جنینی هست در شکم مادر و گاهی دردش زیاده و جدیدا بیشتر حسش میکنم در حالی ک باردار هم نیستم و چاقی شکمی هم دارم و چاق هم محسوب میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک سونوگرافی شکمی بدهید احتمالا مورد مهمی نباشد اصلا
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1040 مشاهده پرسش
    خواهش میکنم کمکم کنید
    سلام مرتضی هستم ۳۷ ساله و از کودکی حتی ۹ سالگی قلقلکی(شبیه حسی مانند اینکه پا خواب میره و قلقلکی سوزن سوزن در آن احساس میشه) در بالای شکم حس میکنم که از بیانش عاجز بودم و در نوجوانی با مصرف مخدر آروم آروم و بی اثر میشد و لی بعد از ترک و یا عدم مصرف با شدت بیشتری بر میگشت . تا حدی که بعد از ۶ سال پاکی به معنای واقعی در انجمن NA با شدت بسیار زیادی هنوز احساس ریسه قلقلک ادامه داره تا حدی،که همیشه همراه من هست ولی،وقت خواب اوج میگیره و از گلو تا معقدم،ریسه قلقلک میره و تقریبا خواب رو ازم گرفته تا جایی که عارضه ی پای بیقرار هم تشبیه میشه ولی گلو و شکم و تا معقد انقدر شدی درگیره که اصلا پای بی قرار یادم میره و مثه عقربه ساعت میچرخم . خواهش میکنم کمک کنید چون تقریبا زندگی من رو غیر عادی کرده و همش درگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک بار سونوگرافی شکم بکنید ولی این علایمتان را یک متخصص نورولوژی ببیند بهتر کمک می تواند بکند
  • تصویر کاربر میثاق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۳ سالمه از برج ۲پارسال احساس میکردم یچیزی میاد تو حلقم ک باید مینداختمش نمیذاشت بخام بهش توجه نکرد تا چند ماه بعدش بضاغ دهانم ک قورت میادم سفت میشد ازمایش هم دادم مشکلی نبود ولی الان احساس میکنم تو شکمم یچیزی میزنه افسردگی گرفتمه خواب ندارم اصلا سرویس هم ک میرم یوبس یوبسم نمیدونم چکار کنم بدطور دارم عذاب میکشم تمام دوستامم میگن چرا انقد لاغر شدی مفنگی شدی مگه...اذیتم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      نوارقلب و اکو گرفته اید؟
    2. تصویر کاربر میثاق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر دکتر نوار قلب و اکو نگرفته ام ولی تمامی ازمایشات خون و ام ار ای سر و گردن و کمر گرفتم.ول از گوارشم سونو نگرفتم.استرس شکمی میگیرم یروز دوروز ولم نمیکنه مجبور میشم ی نصفه الپرازرام بخورم ک بدم میاد ازین قرص لطفا بگین چکار کنم دیشب ساعت ۵ صبح خوابیدم ساعت ۸صبح از خواب پریدم اصلا خواب ندارم کاش سرطان حداقل میدونستم سرطان حتی نمیدونم چمه بلا نسبت دکترا خوزستان هم فقط بفکره پولن.
    3. تصویر کاربر میثاق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید ۱۵تومن فقط برا ی سوال ک نصفه نیمه ولش میکنین عجب بابا محرم بیماری هستی دیگه شما.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک سونوگرافی شکم بکنید و یک بار هم اکو و نوارقلب بگیرید اگر مشکلی باشد مشخص می شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۶ سالمه برج پیش قرص اورژانسی خوردم بعدش پریود شدم.الان ک چندروزه پریو تموم شده چرا معده وشکمم نبض داره بعضی وقتا.معدمو فشارمیدم ی حس درد دارم ونبض واحساس میکنم.یا بالای نافم ک فشارمیدم نبض داره.علتش چیه.استرس دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      مورد خطرناکی نیست علایم اضطرابی هستند نگران نباشید
  • تصویر کاربر کامران شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من برای سرگیجه و سردرد رفتم پیش دکتر کلان واسه بررسیه تمام بدنم متوجه شدم ماسل دارم من باید چیکار کنم آیا سرگیجه سردرد واسه ماسل یا نه یا درمانی دارد تو5دقیقه تپش میگره ول میکنه سمت چپم سنگینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      نه ربطی به ان موضوع اصلا ندارد سرگیجه و سردرد را نزد یک متخصص مغز و اعصاب پیگیری کنید
    2. تصویر کاربر کامران پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      دکتر درمان چی
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      برای ماسل نیازی به درمان خاصی نیست خیلی ها دارند و هیچ خطری هم ندارد
    4. تصویر کاربر کامران شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر جان وسط سینم یه درد بدی میگیره میزنه به گردن بعش سری سرگیجه میگیرم همون موقعم تنگی نفس میگیرم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      می توانید قرص متورال ۲۵ میلی گرم صبح و شب استفاده کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر parsison سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام من پسری هستم 23 ساله وزن 115 قد 185 حدودا 2 سالی میشه که بالای نافم ضربان داره و کاملا قابل مشاهدست و همیشه حسش میکنم به علاوه تنفسم هم تند تر شده و خیلی زود نفسم میگیره و بیش تر از چند قدم نمیتونم بدوم و پاهام هم 90 درصد اوقات خیلی سرد و رنگ پریده هست .خیلی اوقات هم بی دلیل هم سردرد و گردن درد دارم. یه اکو هم زمانی که خیلی بچه بودم انجام دادم که گفتن مشکلی نیست فقط یه صدای سوتی تو قلبم شنیدن که گفتن احتمال زیاد مشکلی نیست. میخواستم بپرسم آیا نیاز به مراجعه به پزشک هست برای بررسی آنوریسم آئورت؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      در سن شما نیاز به نگرانی از این بابت نیست اصلا، بیشتر منشا اضطرابی دارد و مصرف پرانول ۱۰ صبح و شب کفایت می کند
  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر نجفی.اقایی ۳۲ساله هستم .لاغر اندام.ودارای سابقه رفلاکس معده.تقریبا ۴.۵روزی هست درسمت چپ شکمم نبض دارد.وبعد از غذا خوردن این نبض بیشتر احساس میشود.ودرخانواده سابقه بیماری های قلبی نداریم.ایا این موضوع خطرناکه؟ممنون میشوم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      خیر در افراد لاغر طبیعی است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر