دکتر محمد حسین نجفی

با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود. اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

 

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از سی تی آنژیوگرافی استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

نبض در شکم در دوران حاملگی

بسیاری از خانم های باردار چیزی شبیه به نبض در زیر شکم خود حس می کنند. آیا نبض در شکم ربطی به جنین دارد؟

چنانچه شما فردی لاغر باشید و نتیجه سونوگرافی شما حاکی از سلامت جنین باشد، جای نگرانی وجود ندارد. نبض در شکم در واقع همان نبض شریان آئورت است که به سطح شکم منتقل می شود و وجود آن امری طبیعی است. البته در موارد نادری ممکن است قسمتی از شریان حالت بادکنکی پیدا کند که به آن انوریسم می گوییم.

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم برآمدگی غیر طبیعی و یا بالونی در رگ های خونی شما است. یک نوع از اشکال آنوریسم شریانی در آئورت شماست. آئورت خون را از قلب به اندام های حیاتی شما حمل می کند. شما ممکن است ندانید که آنوریسم دارید یا نه، چرا که انوریسم آئورت معمولا علامتی ایجاد نمی کند. حتی زمانی که بزرگ شود. با این حال، آنوریسم می تواند باعث ترکیدگی (پارگی) و یا شکافتن (تشریح) شود که در نهایت منجر به خونریزی داخلی و اغلب مرگ می شود.

انوریسم آئورتاورژانس آئورت

آنوریسم آئورت متفاوت از دایسکشن آئورت است. دایسکشن یا پارگی آئورت می تواند در همان محلی رخ دهد که بسیاری از آنوریسم ها در آنجا اتفاق می افتند. در دیسکسیون آئورت، پارگی در دیواره آئورت رخ می دهد. این اتفاق باعث خونریزی داخلی و در امتداد دیواره آئورت و در برخی موارد، به طور کامل خارج از آئورت (پارگی) می شود .

دایسکشن آئورت یک اورژانس تهدیدکننده زندگی است. درمان آنوریسم آئورت قبل از شکافتگی بسیار مهم است. اگر شکافتگی رخ دهد، افراد هنوزهم فرصت درمان شدن با عمل جراحی و درمانهای دیگری دارند، اما آنها بیشتر در معرض خطر عوارض قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنوریسم آئورت شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.7/5 - (134 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Fatemeh جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر
    من الان حدود ۸ ماهه که تپش معده دارم و الان این تپش معده تا زیر ناف و هم اومده
    مبخاستم بدونم عادی هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر شیوا پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۱۷ سالمه و دختر هستم و وزنم ۵۱ با این حال زیر قفسه سینه سمت راست ضربان دارم مشکل از قلبمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر رفعتی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام .خسته نباشید آقای دکتر.خانمی ۵۵ ساله هستم .دوماه پیشبعلت درد معده سیتی انژیو دادم .دوتا از رگهام ۳۰درصد گرفتگی داره .پزشگ معلج قرص اسپرین وقرص چربی خون تجویز کردن
    چن روزی احساس میکنم چیزی در شکمم در حال حرکت حرکت ودارای نبض هست.البته بدون درد .ولی پشت کتفم احساس سنگینی وکمی درد دارم .بسیار استرس دارم ونگرانم .لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم .ممنونم از پاسگوییتون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است و قلبی نیست
  • تصویر کاربر سپید شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 24سالمه لاغرم هروقت روی شکم بخوابم احساس میکنم قسمت نافم ضربان هس و تند تند مسزنه جوری ک بسشتر از یک دیقه نمیتونم بخوابم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      در افراد لاغر طبیعی است
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب واحترام، بنده خانم 34 ساله هستم که دو سزارین داشتم و سر سزارین دومم دکتر برام آمپول ضد التهاب دور ناف تجویز کرده الان دو هفته ای میشه که احساس میکنم یه چیزی دور نافم میچرخه و نبض داره و یبوست هم دارم با این حال پنج زوزه تب و لرز و سرگیجه و تاری دید سراغم اومده به پزشک عمومی مراجعه کردم برام آمپول نرومیام به همراه سرم تجویز کردند اما هنوز خوب نشدم به طوری که تمام ناخن های دست و پام سرد میشه و از درد دارم میمیرم لطفا راهنماییم کنیید باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ارتباط زیادی به دلرو ندارد و علائم اضطرابی است با متخصص زنان مشورت کنید
  • تصویر کاربر حاجی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دگتر... من تقریبا 15سال میشه مشکل ضربان شکمی و درد پایین قفسه سینه و دارم.خییلی دکترها رفتم اومدم. البتع لاغر هستم وزنم بیشتر از 51نمیشع. این دردها کلا حال احساسم و خراب کردن بیحال بی حوصله بی میلی بع غذا حالت تهوع از بوی غذا زیاد نمیتونم بشینم باید دراز بکشم.سرویس ک میرمـ مدفوع بیشتر سفت و تکه تکه(ساچمی) خلطِ مدفوع ام بالاست خستع شدم از هرچی خشک کننده، شبها خواب راحتی ندارم شکمم یعجوریه دکتر انگار آویزانه بع هرطرفی میچرخم(خواب) انگار همه ای اعضای داخلی شکمم بع همون سمت میان خشکی گلو زبان. موقع خواب آب دهانم چپ و راست میاد.. ولی این ضربان شکمی خییلی بالاست گاها ک بادست فشارش میدم انگار یه چیزی اونجا هست تکون میخوره برای فشار تحمل کن ضربان هم کم کم میشه یع حرارت گرمی از کمرم بیرون میشع گرچه با این درد، ض..شکمی انگار کمرم جداست.. ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در افراد لاغر احساس ضربان شکمی طبیعی است و نبود آن غیر طبیعی محسوب می شود...مراجعه به فوق تخصص گوارش...
  • تصویر کاربر Mehr چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، من ۳۹ سالم هست . تعویض دریچه ریوی انجام دادم و نارسایی سمت راست قلب دارم و در حال حاضر icd هم دارم .اگر خواب ببینم بلند که بشم نبض شدیدی در ناحیه شکم احساس می کنم ، بعضی اوقات هم دراز می کشم نبض میزنه . گاهی حس می کنم بالای ناف هست ولی گاهی سمت راست شکم تکان می خوره .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      آنالیز دستگاه را انجام دهید
  • تصویر کاربر شیرین شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام من کنار نافم ضربان خیلی زیادی حس میکنم سنو هم دادم ولی نرمال بود اما این نبضا خیلی زیاد و همیشه هست معمولا مخصوصا موقع هایی که ضربان قلبم میره بالابیشترم میشه،طبیعی؟نیاز هست پیش جراح عمومی برم؟من مشکل قلبی هم دارم ینی ضربان قلب نامنظم و زیاد دارم که گاهی قرص کنکور۲ونیم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در افراد لاغر احساس ضربان در شکم طبیعی ایت
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Fati سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من تقریبا ۸یا ده روز قبل از عادت ماهانه در قسمت ناف ضربان حس میکنم و معده درد و کمر درد و هر از گاهی در پایین شکم احساس درد میکنم آیا برای عادت هست یا ضربان و معده درد و کمر درد برای چیز دیگریست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در افراد لاغر ضربان شکمی طبیعی است
  • تصویر کاربر Kiana شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ۱۷ سالمه و حدود یک سالی میشه که تقریبا هر یک ماه یک بار دچار دل درد میشم و این درد بیشتر قسمت بالای نافم هست و این دل درد چندین ساعت طول میکشه و با هیچ دارویی هم خوب نمیشه و اکثرا با حالت تهوع و استفراغ همراه است
    به تازگی متوجه شدم که همیشه قسمت شکمم نبض احساس میکنم و این نبض زمان دل درد هام واضح تر حس میشه
    میشه راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سونوگرافی شکم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر