دکتر محمد حسین نجفی

داروی ریواروکسابان با نام تجاری زالربان ، زالرتو و نیز آکسابین شناخته می شود. این دارو حدود یک سال است که وارد بازار دارویی ایران شده است. 

زالربان یک داروی ضد انعقادی است که در برخی موارد جایگزین وارفارین می شود. افرادی که از داروی وارفارین استفاده می کنند موظف هستند که به صورت ماهیانه آزمایش PT/INR بدهند تا از میزان اثرگذاری این دارو مطلع شوند. چنانچه INR پایین باشد، موظف به افزایش دوز وارفارین هستند و اگر این میزان بالا رود، مقدار دارو را کاهش می دهند.

آزمایش PT/INR چیست؟

PT و یا زمان پروترومبین آزمایشی است که در آن مدت زمانی را که طول می کشد تا خون لخته شود، اندازه گیری می کنند. آزمایش PT/INR برای اطمینان از اینکه میزان دوز تجویزی داروی وارفارین درست عمل نموده یا خیر، و این که PT / INR در محدوده مناسبی قرار گرفته یا خیر، تجویز می شود.

قطعا انجام چنین آزمایشی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی به صورت ماهیانه خواهد بود. به همین دلیل دانشمندان، زالربان را کشف کردند تا جایگزین وارفارین شود و دیگر نیازی به چکاب ماهانه نباشد.

داروی زالربان برای چه بیمارانی مفید است؟

– در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی برای جلوگیری از ایجاد لخته در دهلیز، قرص زالربان تجویز می شود. افرادی که از گذشته تحت درمان با وارفارین هستند، به راحتی می توانند با تجویز پزشک متخصص قلب از زالربان به جای وارفارین استفاده کنند.

– افراد مبتلا به لخته وریدهای عمقی که تحت درمان با وارفارین هستند نیز می توانند داروی خود را با نظارت پزشک به زالربان تغییر دهند. حتی در افرادی که تشخیص کنونی آنها dvt است، بدون نیاز به وارفارین و انوکساپارین می توان این افراد را با داروی زالربان تحت درمان سرپایی قرار داد و نیازی به بستری شدن نیز ندارند.

– آمبولی ریوی از جمله بیماری های خطرناکی است که حتما باید لخته حمل شده به سمت ریه را برطرف کرد و از ایجاد لخته های بعدی نیز پیشگیری نمود. در این افراد نیز داروی زالربان می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای وارفارین باشد.

دوزهای موجود در بازار

دوز دارو توسط پزشک متخصص قلب و عروق تعیین می شود. زالربان به صورت قرص های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرمی در بازار یافت می شود.

قیمت قرص زالربان چقدر است؟

قیمت قرص زالرابان در ایران مقداری گران است اما در برنامه ریزی های آینده قرار است که تحت پوشش بیمه قرار گیرد. قیمت بسته ۲۸ تایی ریواروکسابان یا زالربان ۹۸ هزار تومان می باشد.

ممنوعیت استفاده از زالربان در چه افرادی توصیه می شود؟

امنیت استفاده از این دارو در طی حاملگی هنوز تایید نشده است. همچنین مصرف این دارو در نوزادان و کودکان ممنوع می باشد. استفاده از زالربان در افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز باید تحت نظارت پزشک و در شراطی خاصی انجام شود. همچنین مصرف اکسابین در افرادی که دچار اختلال دریچه بوده اند و عمل تعویض دریچه در آنها انجام شده است، تحت بررسی است و هنوز مفید بودن استفاده از زالرابان به جای وارفارین اثبات نشده است.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (42 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Sara چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام
    من خانوم30ساله20تیر 1402 آمبولی ریه شدم، 15روز سی سی یو بستری شدم،بعد از مرخصی وارفارین استفاده می‌کردم که دکتر ریه با زالربان 20 تغییر داد
    الان که زالربان 20 مصرف میکنم دیروز از دماغم خون اومد و درجا لخته شد،واین یعنی هنوز خونم رقیق نشده و غلظت خونم بالاست، خواستم بپرسم باید قرصم عوض بشه یا به کدوم دکتر مراجعه کنم خیلی استرس دارم لطفا جواب منو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      جای نگرانی میست...وقتی خون بیرون از بدن باشد سریع لخته می کند
  • تصویر کاربر مهرسا شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من تو۴۰سالگی dVtوامبولی کردم وبارداربودم ۵هفته.قبل بارداری تمام ازمایشات وتست ورزشم سالم بود چون جراحی بینی انجام دادم .واینکه کل ازمایشات رو بررسی کردن همه سالم وخواهرم توسن ۴۰ سالگی باردارنبودن وامبولی و دیویتی کردن.دلیل اون هم مشخص نشد.گفتن همه سالمه وژنتیکی هم نیس.من الان زالربان ۲۰ مصرف میکنم ۲ساله تا کی میتونم قطع کنم قرصمو ممنونم از راهنماییتون۰
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با توجه به نبود علت و ریسک کم خونریزی برای شما ،در صورت امکان روزانه ادامه دهید
  • تصویر کاربر مژگان یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده باردار بودم و بچه ی 8 ماهه را مرده از طریق سزارین به دنیا آوردم. تعداد 30 عدد آمپول انوکسان 4000 انوکسا پارین سدیم برای من تجویز شده است. می خواستم بدانم آیا تزریق 30 عدد آمپول ضروری است یا خیر؟ همچنین علت تجویز دارو چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام براي جلوگيري از ايجاد لخته در وريدهاي پا
  • تصویر کاربر گیتی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشیدخانمی ۴۳ ساله هستم ۴ سال پیش بطورناگهانی dvt پای راست شدم که مدت ۴۰ روزدربیمارستان رجایی بستری بودم که علت dvt بطورژنتیکی کمبودپروتیین CوS درخونم تشخیص داده شدتواین ۴ سال ۸ بارdvt مکرر هردودست وهردوپا وآمبولی ریه شدم قبلا روزی یک عددزالربان ۲۰مصرف میکردم ولی درحین مصرف زالربان مجددا dvt شدم که الان باخوردن روزی ۲ تا وارفارین inr هم بالاتراز ۲ نمیره فقط ptt تا ۳۸ میره که دچارخونریزی شدیدرحم میشم جوری که با آمپول دیفرلین هم خونریزیم قطع نمیشه الان میخام بدونم بااین شرایط میتونم بجای روزی دوتا وارفارین دوتازالربان ۲۰ استفاده کنم آیا دوعددزالربان ۲۰ جایگزین دوعددوارفارین هست لطفاراهنماییم کنیدباتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام خیر زالربان برای شما مناسب نیست
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،پدر من ۶۳ سال سن دارند ۳ هفته پیش عمل TUR-BT انجام دادن و تومور از مثانه خارج کردن،بعد از ۲ هفته متوجه شدن که رگ های دست چپشون سفت شده بعد با مراجعه به بیمارستان و داپلر گفتند که لخته خون در تمام طول وریدهای بازلیک و آگزیلاری وجود داره و بستری کردن الان ۶ روز هست که بهشون هپارین وریدی تزریق میشود ولی بخاطر زخمی که داحل مثانه دارند از عمل قبل اگر دوز رو بالا ببرن ادارشون خونی میشود،و الان بعد ۶ روز هیچ کار مثبتی انجام نشده و PTT روی ۲۸ است و INR نزدیک ۱ در واقع بدون اثر،که از امروز قرار شده هر ۱۲ ساعت یک زالربان ۱۵ مصرف کنن.دکترشون میگن اگه این جوتب بده اصلا دو روز دیگه مرخصت میکنیم که بقیه درمان در خونه باشه چون از بین رفتن این لخته خون ۳ ماه طول میکشه،میخواستم بپرسم آیا روشی که این دکتر در نظر گرفته درست هست،اگه خون ریزی بازم شروع بشه چه باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بله زالربان ۱۵ داروی صحیح و کاملا درستی است که باید طبق دستور استفاده شود . واقعیت این است که خطر لخته از خونریزی بیشتر است پس چاره ای نیست جز تجویز این دارو
  • تصویر کاربر ستاره پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر

    من ۶۶ سالمه، با سابقه عمل قلب باز و دیابت دارم
    داروهایی که مصرف میکنم شامل:
    والزومیکس، زیلت، گلوکوفاژ، رزرواستاتین، گلوریپا، سوستاک، نولپازا
    یه سوال از حضورتون داشتم، اگر گاهی لازم باشه برای درد خای عضلانی، قرص مسکن مصرف کنم با توجه به شرایطم چه مسکنی رو‌توصیه میکنید ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر ستاره شنبه ۲۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام اقای دکتر وقتتون بخیر

      من ۶۶ سالمه، با سابقه عمل قلب باز و دیابت دارم
      داروهایی که مصرف میکنم شامل:
      والزومیکس، زیلت، گلوکوفاژ، رزرواستاتین، گلوریپا، سوستاک، نولپازا
      یه سوال از حضورتون داشتم، اگر گاهی لازم باشه برای درد های عضلانی، قرص مسکن مصرف کنم با توجه به شرایطم چه مسکنی رو‌توصیه میکنید ممنون میشم راهنماییم کنید.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      بهترین مسکن برای شما استامینوفنن است که با داروهایتان تداخل نمیکند در موارد بسیار کم هم ناپروکسن گزینه ی خوبی است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حشمت پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام
    همسرم 30 ساله اس و یک سال پیش به دیل امبولی شدید تحت عمل جراحی قرار گرفتند و خداروشکر بهبود یافتند و تا الان زالربان 15 مصرف میکردند روزی یک عدد و مشکلی نداشتند و بعد از مرخصی از بیمارستان دکتر کنکور هم براشون تجویز کردند که گفتند اگر ضربانت بالا بود بخور چون اخرین اکوشون مشکل قلبی نداشتند و گفتند نیازی نیست که کنکور و منظم مصرف بشود.الان چند روزه که احساس تپش قلب و بالا رفتن ضربان قلب دارند(در حالت استراحت) که با خوردن کنکور کمی بهتر میشوند ولی مثلا روزی یک بار در حد چند ثانیه میگن انگار قلبشون تند میزنه و ضربان و که میگیریم خوبه حدود 60 است. درد قفسه سینه و احساس سنگینی هم ندارند اصلا
    سوالم اینه آیا این بالا رفتن ضربان قلب و حس تپش قلبی که دارند ممکنه از این باشه که خدایی نکرده دوباره خون لخته شده باشد؟؟؟؟ با اینکه مرتب زالربان میخورن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      نه ربطی به لخته ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست ولی می توانند از کنکور استفاده کنند احتمالا اینها علایم استرسی هستند
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. خانم بنده ۴۰ ساله هستند. پنج دوز رمدسیویر تزریق کردند از روز سوم که از بیمارستان مرخص شدند.از داروی زالربان ۱۰ تا امروز ۴ روزه استفاده کرده اند. کمردرد شدید از دیروز گرفتند و ندانستیم و یک قرص ۵۰۰ ناپروکسن بهش دادیم. امروز دیگه نوافن بهش دادم برای کمر دردش. رنگ ادرارش خونی هست و کمرش شدید درده. ایا باید دارو زالربان عوض کنیم یا مقدار قرص کمتر کنیم. ممنونم از راهنمایی تان جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      این تغییر رنگ بخاطر زالربان است خطری ندارد یک شب در میان استفاده کنند
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    من دوسال پیش دچار آمبولی ریه شدم و 11 روز در ای سی یو بیمارستان خاتم الانبیا بستری بودم بعد از معالجه و ترخیص به مدت یک سال وارفارین و بعد تا کنون قرص ضد انعقاد زالربان 15 مصرف میکنم آیا با توجه به اینکه 62 ساله هستم و ن بت واکسینه رسیده است واکسن بزنم یا نه چون در گ گل بررسی که کردم مشاهده کردم که در نوع چینی در بعضی اشخاص عارضه لخته خون مشاهده شده است شما چه نوع واکسنی را صلاح میدانید اصولا نظرتان در مورد واکسیناسیون بن ه چیست ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      حتما واکسن بزنید هیچ اشکال و خطری ندارد برای شما واجب تر هم هست
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام
    من پارسال تیر ماه به مدت دو روز دچار ضربان قلب بالای 135 شدم و بعد برای دو روز ضربان نامنظم با ضربان 75 داشتم. همان روز اول به متخصص مراجعه کردم تشخیص ایشان فلاتر بود. و تا کنون دیگه این شرایط تکرار نشده وضربان نرمالی داشتم.
    همچنین بنده مشکل مادرزادی قلبی داشتم( دو مورد از تترالوژی فالوت) و 17 سال پیش عمل کردم. و تا این مورد اشاره شده اصلا مشکلی نداشتم.
    الان به مدت 9 ماه است که روزانه زالربان 20 مصرف میکنم. به نظر شما باید مصرف این دارو را ادامه بدهم؟ نیازی به تغییر دوز نیست؟
    در ضمن هیچ داروی دیگه ای مصرف نمی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله فعلا باید به مصرف زالربان ادامه بدهید تا از تشکیل لخته و احیانا سکته ی مغزی جلوگیری کند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر