دکتر محمد حسین نجفی

داروی ریواروکسابان با نام تجاری زالربان ، زالرتو و نیز آکسابین شناخته می شود. این دارو حدود یک سال است که وارد بازار دارویی ایران شده است. 

زالربان یک داروی ضد انعقادی است که در برخی موارد جایگزین وارفارین می شود. افرادی که از داروی وارفارین استفاده می کنند موظف هستند که به صورت ماهیانه آزمایش PT/INR بدهند تا از میزان اثرگذاری این دارو مطلع شوند. چنانچه INR پایین باشد، موظف به افزایش دوز وارفارین هستند و اگر این میزان بالا رود، مقدار دارو را کاهش می دهند.

آزمایش PT/INR چیست؟

PT و یا زمان پروترومبین آزمایشی است که در آن مدت زمانی را که طول می کشد تا خون لخته شود، اندازه گیری می کنند. آزمایش PT/INR برای اطمینان از اینکه میزان دوز تجویزی داروی وارفارین درست عمل نموده یا خیر، و این که PT / INR در محدوده مناسبی قرار گرفته یا خیر، تجویز می شود.

قطعا انجام چنین آزمایشی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی به صورت ماهیانه خواهد بود. به همین دلیل دانشمندان، زالربان را کشف کردند تا جایگزین وارفارین شود و دیگر نیازی به چکاب ماهانه نباشد.

داروی زالربان برای چه بیمارانی مفید است؟

– در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی برای جلوگیری از ایجاد لخته در دهلیز، قرص زالربان تجویز می شود. افرادی که از گذشته تحت درمان با وارفارین هستند، به راحتی می توانند با تجویز پزشک متخصص قلب از زالربان به جای وارفارین استفاده کنند.

– افراد مبتلا به لخته وریدهای عمقی که تحت درمان با وارفارین هستند نیز می توانند داروی خود را با نظارت پزشک به زالربان تغییر دهند. حتی در افرادی که تشخیص کنونی آنها dvt است، بدون نیاز به وارفارین و انوکساپارین می توان این افراد را با داروی زالربان تحت درمان سرپایی قرار داد و نیازی به بستری شدن نیز ندارند.

– آمبولی ریوی از جمله بیماری های خطرناکی است که حتما باید لخته حمل شده به سمت ریه را برطرف کرد و از ایجاد لخته های بعدی نیز پیشگیری نمود. در این افراد نیز داروی زالربان می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای وارفارین باشد.

گاهی بعد از عمل آنژیو قلب نیز نجویز میشود

دوزهای موجود در بازار

دوز دارو توسط پزشک متخصص قلب و عروق تعیین می شود. زالربان به صورت قرص های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرمی در بازار یافت می شود.

قیمت قرص زالربان چقدر است؟

قیمت قرص زالرابان در ایران مقداری گران است اما در برنامه ریزی های آینده قرار است که تحت پوشش بیمه قرار گیرد. قیمت بسته ۲۸ تایی ریواروکسابان یا زالربان ۹۸ هزار تومان می باشد.

ممنوعیت استفاده از زالربان در چه افرادی توصیه می شود؟

امنیت استفاده از این دارو در طی حاملگی هنوز تایید نشده است. همچنین مصرف این دارو در نوزادان و کودکان ممنوع می باشد. استفاده از زالربان در افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز باید تحت نظارت پزشک و در شراطی خاصی انجام شود. همچنین مصرف اکسابین در افرادی که دچار اختلال دریچه بوده اند و عمل تعویض دریچه در آنها انجام شده است، تحت بررسی است و هنوز مفید بودن استفاده از زالرابان به جای وارفارین اثبات نشده است.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Somy دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    بهترین زمان مصرف زالربان ۱۰ چه زمانی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عصر ها

  • تصویر کاربر Gol دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام پدر من3ماهه سکته مغزی کرده ازنوع لخته درمغز یکی ازداروهاش آسپرین هستش؛ به تازگی پزشک براشون زالربان تجویزکرده؛ آیا آسپرین قطع بشه یا اونم بهش بدیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بستگی داره که گرفتگی عروق مشخص دارند یا اریتمی همزمان دارند یا نه

      بیمار و مدارکسون باید دیده شود تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر فرهمند دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، من بعلت سرطان متاستاز لنف و استخوان و سیاهی در پا ، مشکوک به ایجاد لخته در پا هستم و قرص زالربان استفاده میکنم . آیا این قرص با داروی تقویت کننده ژل رویال تداخل دارویی دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر حمزه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر همیشه سلامت باشین قبلا خدمتتان عرض کردم که پدرم دارای گرفتگی شدید عروق ورگها هستن گرفتگی سینه هم دارن به علت سن بالا عمل باز هم مقدور نبود وتعویض دریچه قلب هم انجام نشد خواستم ببینم پدرم میتونه لیمو ترش وسیر که دستورش توی اینترنت هست که میکس شده ویه جوش خورد (5تا لیمو با پوست بدون هسته و30 حبه سیر با یک لیتر آب) از صافی رد بشه وروزانه نصف استکان بخورد تا سه هفته بعد 8روز فاصله ودوباره تکرار شود مانعی نداره که مصرف کنه، در ضمن چون خیلی ضعیف شده وحجم کمی غذا میخورد یا چهذغذایی شما تجویز میفرمایید،آیا میتونه کمی شربت مولتی ویتامین برای بهتر شدن اشتها بخوره؟ سوال آخر آیا خوردن عرق بهار نارنج وگلاب برای ایشان خوبه؟ خیلی خیلی متشکرم از صبر وحوصله شما دکتر با اخلاق
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سیر و لیمو هیچ تاثیری برای ایشون نداره

      سایر موارد رو اشکال نداره مصرف کنند

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سیر و لیمو هیچ تاثیری برای ایشون نداره

      سایر موارد رو اشکال نداره مصرف کنند ولی تاثیر خاصی نداره

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    شش ماه است لخته خون در پا دارم
    زالربان 20 هم استفاده کردم خوب نشدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه نارسایی وریدی دارید باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام.من پای چپم ۶ سال پیش ورم کرد.پیش دکتر ارتوپد رفتم گفت که چیز خاصی نیست با اینکه تاکید کردم ممکنه لختگی خون داشته باشم با توجه به سنم گفتن ممکن نیست و من هم به ایشون اعتماد کردم و پیگیری بیشتری نکردم و پام خوب شد.مجدد پای راستم ۶ ماه پیش ورم کرد و اینبار پیش متخصص مغز و اعصاب رفتم تشخیص ایشون دیسک کمر بود.با اینکه علائم مثل قبل بود (ورم و قرمزی و کبودی رگها) و بعد یک ماه پام خوب شد.الان دوباره پای راستم ورم کرده که پیش متخصص قلب رفتم (بعد از ۵ روز از زمان ورم) و ایشون سونا داپلر نوشتن و مشخص شد که لختگی تا بالای ران پام هست.بعد از بستری شدن در سی سی یو، ورم پام حدودا ۲ سانت کم شد اما بعد چند روز دیگه ورم کم نشد.دکتر قلب نظرشون اینه که لختگی از دفعات قبل در پام هست (شایدم به علت تاخیر در مراجعه به پزشک در همین دفعه) و احتمالا باید ترومبکتومی وریدی انجام بشه.خواستم نظر شما رو بدونم.قرص زالربان ۱۵ دو عدد تا ۱۸ روز و بعدش زالربان ۲۰ یک عدد و رزوکسیر ۲۰ برام تجویز کرد.سنم ۳۸ سال هست.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تجویز دارویی صحیحه

      اما ممکنه انسداد یا نارسایی وریدی داشته باشبد که افگقدامات بیشتر لازمه که باید حتما مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمدی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    شش ماه است به خاطر لخته خون در پا سمت راستم پشت زانو هر روز زالربان 20 میخورم ولی هیچ تغییری ندیدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام احتمالا دچار نارسایی وریدی شدید باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام
    مادر من فروردین 1396 دچار آمبولی دوطرفه(نعل اسبی) قلبی ریوی شدند که با عمل قلب باز در بیمارستان شهید رجایی از مرگ حتمی نجات پیدا کردند. علت آمبولی تشکیل لخته های متعدد خون در پای چپ و حرکت آنها به سمت ریه و قلب تشخیص داده شد. بعد از عمل تحت درمان دارویی وارفارین قرار گرفتن و الان یک سال هست که بجای وارفارین زالربان 15 مصرف میکنن. اخیرا آزمایش داپلر رنگی پا انجام دادن و اثری از لخته در پاهاشون نیست و به گفته دکتر گرفتی پا تقریبا رفع شده. آزمایش اکو قلب ایشان هم خوب بوده و هیچ عارضه قلبی هم ندارند. ورزش مستمر هم انجام میدن به همراه مصرف آب کافی در روز

    می خواستم بدونم با توجه به برطرف شدن لخته ها آیا نیازی به ادامه مصرف قرص زالربان 15 دارند یا خیر؟ (لازم به توضیح است که در مورد مصرف قرص زالربان و یا عدم مصرف آن و همچنین دوز مصرفی بین دکترهایی که مراجعه کردیم اختلاف نظر وجود دارد)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      حداقل دوره درمان ۶ ماهه و بهتره طولانی مدت تر هم استفاده بشه

  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.مادرم ۳ ماه پیش مفصل زانویه چپشو تعویض کرد.بعد عمل دی وی تی شدید تو پاش دیده شد.۳ ماهه امپوله دور ناف میزنه واسه از بین بردن لخته .حالا نوار قلب و سونو از پاش گرفته دکتر قلب و عروق گفت دیگه امپول نزنه.لخته از بین رفته.هرروز تا ۲ ماه یه قرص زالربان مصرف کنه .به نظرتون تا کی باید نگران لخته باشیم و دارو مصرف کنه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید دارو ۳ تا ۶ ماه مصرف بشه

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید دارو ۳ تا ۶ ماه مصرف بشه زالربان ۲۰ روزی یک عدد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پریسا شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام من رفتم دکتر واسه لکه صورتم الان ولی تو گوگل سرچ کردم ک این قرص ترنسید هیچ ربطی ب لکه نداره میشه بگین ادامه بدم یا نه قرص
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مصرف نکنید و به دکتر پوست مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر