دکتر محمد حسین نجفی

داروی ریواروکسابان با نام تجاری زالربان ، زالرتو و نیز آکسابین شناخته می شود. این دارو حدود یک سال است که وارد بازار دارویی ایران شده است. 

زالربان یک داروی ضد انعقادی است که در برخی موارد جایگزین وارفارین می شود. افرادی که از داروی وارفارین استفاده می کنند موظف هستند که به صورت ماهیانه آزمایش PT/INR بدهند تا از میزان اثرگذاری این دارو مطلع شوند. چنانچه INR پایین باشد، موظف به افزایش دوز وارفارین هستند و اگر این میزان بالا رود، مقدار دارو را کاهش می دهند.

آزمایش PT/INR چیست؟

PT و یا زمان پروترومبین آزمایشی است که در آن مدت زمانی را که طول می کشد تا خون لخته شود، اندازه گیری می کنند. آزمایش PT/INR برای اطمینان از اینکه میزان دوز تجویزی داروی وارفارین درست عمل نموده یا خیر، و این که PT / INR در محدوده مناسبی قرار گرفته یا خیر، تجویز می شود.

قطعا انجام چنین آزمایشی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی به صورت ماهیانه خواهد بود. به همین دلیل دانشمندان، زالربان را کشف کردند تا جایگزین وارفارین شود و دیگر نیازی به چکاب ماهانه نباشد.

داروی زالربان برای چه بیمارانی مفید است؟

– در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی برای جلوگیری از ایجاد لخته در دهلیز، قرص زالربان تجویز می شود. افرادی که از گذشته تحت درمان با وارفارین هستند، به راحتی می توانند با تجویز پزشک متخصص قلب از زالربان به جای وارفارین استفاده کنند.

– افراد مبتلا به لخته وریدهای عمقی که تحت درمان با وارفارین هستند نیز می توانند داروی خود را با نظارت پزشک به زالربان تغییر دهند. حتی در افرادی که تشخیص کنونی آنها dvt است، بدون نیاز به وارفارین و انوکساپارین می توان این افراد را با داروی زالربان تحت درمان سرپایی قرار داد و نیازی به بستری شدن نیز ندارند.

– آمبولی ریوی از جمله بیماری های خطرناکی است که حتما باید لخته حمل شده به سمت ریه را برطرف کرد و از ایجاد لخته های بعدی نیز پیشگیری نمود. در این افراد نیز داروی زالربان می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای وارفارین باشد.

گاهی بعد از عمل آنژیو قلب نیز نجویز میشود

دوزهای موجود در بازار

دوز دارو توسط پزشک متخصص قلب و عروق تعیین می شود. زالربان به صورت قرص های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرمی در بازار یافت می شود.

قیمت قرص زالربان چقدر است؟

قیمت قرص زالرابان در ایران مقداری گران است اما در برنامه ریزی های آینده قرار است که تحت پوشش بیمه قرار گیرد. قیمت بسته ۲۸ تایی ریواروکسابان یا زالربان ۹۸ هزار تومان می باشد.

ممنوعیت استفاده از زالربان در چه افرادی توصیه می شود؟

امنیت استفاده از این دارو در طی حاملگی هنوز تایید نشده است. همچنین مصرف این دارو در نوزادان و کودکان ممنوع می باشد. استفاده از زالربان در افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز باید تحت نظارت پزشک و در شراطی خاصی انجام شود. همچنین مصرف اکسابین در افرادی که دچار اختلال دریچه بوده اند و عمل تعویض دریچه در آنها انجام شده است، تحت بررسی است و هنوز مفید بودن استفاده از زالرابان به جای وارفارین اثبات نشده است.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کاظم جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    باسلام مادر من قبلا قرص فشار اتنولول 50 استفاده ميکردن وضربان قلبش نامنظم بود دکتر قلب براش زالربان 10تجويز کرد الان باتوجه به استرسى که از بيمارى کرونا گرفته وفرد بسيار ترسويى هستش فشارش هر روز به 18ميرسه دکتر عمومى بهش لوزار 25متورال50داد همراه با اتنولول صبح وشب ميخوره به نظر شما ضرر نداره با اين اوضاع هم به هيچ جا دسترسى نداريم لطفا منو راهنمايى کنيد ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      لوزارتان رو استفاده کنند

      متورال و آتنولول همزمان قابل استفاده نیست

      تنها متورال را استفاده کنند

      برای اضطراب هم کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنند

  • تصویر کاربر شهرام پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    دکتراین داروروتجویزکردندولی دوزمصرفی روفراموش کردندبنویسندچطوربایدمصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      روزی یک عدد

  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید . دکتر تقریبا ۴ ماه پیش آمبولی ریه داشتم ک یک هفته بیمارستان بستری شدم و با دارو و وارفارین از بیمارستان مرخص شدم . تا ۲ ماه وارفارین مصرف میکردم که هر ۱۰ روز یکبار آزمایش پی‌تی میدادم بعد ۲ ماه دارو رو عوض کرد با زالربان۱۵ الان میخوام بدونم ک آیا لخته خون از بین رفته یا هنوزم وجود داره؟
    یا احتمال داره ک دوباره لخته خون ایجاد شه؟
    ممنون میشم اگه زود جوابم رو بدید لطف میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      لخته از بین رفته

      اما امکان ایجادش هست ولی با وجود مصرف قرص زالربان ریسک ایجاد خیلی کم هست

      البته دو زالربان باید قاعدتاً ۲۰ باشه

      بهتره با پزشک خود مشورت کنید

  • تصویر کاربر بهرام یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید دکتر جان پدر من ۷۳ سالشه قبلا یه لخته خون در ران یکی از پاهاش داشتند که بسیار ورم کرد، با وارفارین خوب شد، اما پس از شروع دیالیز جلسه دوم و قطع وارفارین بازم ورم کرد، حالا خون ادراری داره و دکتر می خواد قطع کنه وارفارین و به نظرتون جایگزینش چی هست؟ خیلی نگرانیم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

       سلام پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    10 سال پیش دوتا از رگ قلبم فنر گذاشتن ازآن موقع دارم قرص میخورم مدت4سال دارم قرص زالربان میخورم الان دکتر برام قرص اپیکسا بان نوشته آیا این قرص بهترواز قرصهای چربی فشار آسپرین متروال استفاده میکنم ویکی از رکهام هنوز مشگل دارم آیا این قرص بهتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      در صورتی که نیاز به داروی ضد انعقاد باشد از هر دوی این داروها می توان استفاده کرد 

      برای اظهار نظر صحیح باید بیمار و مدارک دیده شوند

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    عرض سلام، مادر بنده ۵۳ سالشونه. ۵ سال قبل سکته مغزی کردند،بدون هیچ گونه بیماری ای از قبل.علت سکته با وجود آزمایشات گوناگون و اکو از قلب و هولتر ۴۸ ساعته مشخص نشد. قرص وارفارین ۵ میلی مصرف میکنند و بشدت INR ایشون نوسان داره تنظیم نمیشه.و دائم آزمایش خون... آیا میتونه مادرم به جای وارفارین از زالبران ۲۰ بخوره. دکترش حرفی نداره. ممنون میشم شما نظرتون رو بگید و ما رو از این برزخ نجات بدید، سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام 

      اگر نارسایی کلیه نداشته باشند بله میتونند

      با پزشکتون مشورت کنید

  • تصویر کاربر فهیمه جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام پدر من از قرص زالربان استفاده میکنه به مدت یک ماه و نیمه.مشکل پدر من ریویه و یه مدت طبق دستور پزشک بعد از درمان ریه برای قلب توی بیمارستان بستری شدن. بعد از ترخیص ازین قرص استفاده مکردن و مشکلی نداشتن امه چند شبی میشه ک وقتی قرصو میخوره کل سیستم بدنش میریزه بهم یعنی احساس خفگی درد داخلی حتی بعضی شبا میگفت نمیدونم چ دردی دارم حتی.الان دو شبه ک این قرصو قطع کردم و نمیخورن و این‌دو شب تونستن راحت بخوابن‌ با توجه به شرایط جدید و وجود کرونا نمیتونم ببرمش دکتر چون هم ریه خیلی بدی داره هم‌نقص عضو دارن .میخواستم بدونم مشکلی ایجاد نمیشه ک من داروشونو قطع کردم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علائم که فرمودید جزو عوارض این قرص نیست

      مقطع ناگهانی و سرخود این قرص خطرناک است

      باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علائم که فرمودید جزو عوارض این قرص نیست

      مقطع ناگهانی و سرخود این قرص خطرناک است

      باید حتماً با پزشکتون مشورت کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من ۲ساله لخت خون دارم و زالربان مصرف میکنم الان رگ گردنم ورم کرده احتمال اینه ک لخته خون باشه یا گرفتگی عضلاته؟کارم با سفاله.احتمال اینه گردنمو زیاد کار زدم گرفته باشه؟
    لطفا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر رگ برجسته شده مخصوصا اگر صورت و دست ورم کرده ممکن لخته باشه باید حتماً معاینه شوید

  • تصویر کاربر بهزاد پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده هفت سال پیش dvt شدم و تو بیمارستان امام خمینی تهران خوب شدم و بعد دو سال وارفارین و با نظر پزشکم قط کردم،الان دوباره چن روز پیش همون علاعم رو داشتم که با گرفتن سنوگرافی داپلر مشخص شد که شریان وریدها مشکلی ندارن ولی رگهای سطحی دچار لخته ی خون شدن و خیلی سفت شده و درد شدیدی داره رفتم پیش متخصص قلب و قرص زالربان دوز ۱۵ روزی دوبار و واسم تجویز کرده با استراحت مطلق به نظر شما کافیه یا باید بیام خدمت شما؟الان سه روزه دارم مصرف میکنم اما سفتی رگ پام کمتر نشده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      لخته در عروق سطحی با دوز ۱۰ میلی گرم روزانه به مدت ۴۵ روز درمان‌میشه

      اگر فقط عروق سطحی درگیر هست و عروق عمقی درگیر نیست دوز دارو زیاد هست

      ولی برای علائمتون بدون معاینه نمیشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام.بنده ۳سال قبل پام زیرزانوی راستم خون لخته شددی وی تی شد.یه مدت وارفارین خوردم بعدتعویض شدبه ریواروکسابان ۲۰بعد۱۵بعد۱۰الان بعدازگذشت ۳سال پای راستم هم خوب شده زالربان ۱۰میخورم بنظرشما مصرف روقطع کنم.ضمنا بدلیل مسائل شغلی متاسفانه وقت دکتر رفتن ندارم.خواهش میکنم جواب بدید.ممنونم ازوقتی که برای مامیزارید.سلامت باشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر لخته در سن زیر ۴۵ سال ایجاد بشه و یا اینکه بدون زمینه مثل جراحی یا بستری  اتفاق افتاده باشه ممکنه نیاز باشد که دارو به صورت دراز مدت استفاده بشه بهتره که معاینه بشید و با مدارک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر