دکتر محمد حسین نجفی

داروی ریواروکسابان با نام تجاری زالربان ، زالرتو و نیز آکسابین شناخته می شود. این دارو حدود یک سال است که وارد بازار دارویی ایران شده است. 

زالربان یک داروی ضد انعقادی است که در برخی موارد جایگزین وارفارین می شود. افرادی که از داروی وارفارین استفاده می کنند موظف هستند که به صورت ماهیانه آزمایش PT/INR بدهند تا از میزان اثرگذاری این دارو مطلع شوند. چنانچه INR پایین باشد، موظف به افزایش دوز وارفارین هستند و اگر این میزان بالا رود، مقدار دارو را کاهش می دهند.

آزمایش PT/INR چیست؟

PT و یا زمان پروترومبین آزمایشی است که در آن مدت زمانی را که طول می کشد تا خون لخته شود، اندازه گیری می کنند. آزمایش PT/INR برای اطمینان از اینکه میزان دوز تجویزی داروی وارفارین درست عمل نموده یا خیر، و این که PT / INR در محدوده مناسبی قرار گرفته یا خیر، تجویز می شود.

قطعا انجام چنین آزمایشی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی به صورت ماهیانه خواهد بود. به همین دلیل دانشمندان، زالربان را کشف کردند تا جایگزین وارفارین شود و دیگر نیازی به چکاب ماهانه نباشد.

داروی زالربان برای چه بیمارانی مفید است؟

– در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی برای جلوگیری از ایجاد لخته در دهلیز، قرص زالربان تجویز می شود. افرادی که از گذشته تحت درمان با وارفارین هستند، به راحتی می توانند با تجویز پزشک متخصص قلب از زالربان به جای وارفارین استفاده کنند.

– افراد مبتلا به لخته وریدهای عمقی که تحت درمان با وارفارین هستند نیز می توانند داروی خود را با نظارت پزشک به زالربان تغییر دهند. حتی در افرادی که تشخیص کنونی آنها dvt است، بدون نیاز به وارفارین و انوکساپارین می توان این افراد را با داروی زالربان تحت درمان سرپایی قرار داد و نیازی به بستری شدن نیز ندارند.

– آمبولی ریوی از جمله بیماری های خطرناکی است که حتما باید لخته حمل شده به سمت ریه را برطرف کرد و از ایجاد لخته های بعدی نیز پیشگیری نمود. در این افراد نیز داروی زالربان می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای وارفارین باشد.

دوزهای موجود در بازار

دوز دارو توسط پزشک متخصص قلب و عروق تعیین می شود. زالربان به صورت قرص های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرمی در بازار یافت می شود.

قیمت قرص زالربان چقدر است؟

قیمت قرص زالرابان در ایران مقداری گران است اما در برنامه ریزی های آینده قرار است که تحت پوشش بیمه قرار گیرد. قیمت بسته ۲۸ تایی ریواروکسابان یا زالربان ۹۸ هزار تومان می باشد.

ممنوعیت استفاده از زالربان در چه افرادی توصیه می شود؟

امنیت استفاده از این دارو در طی حاملگی هنوز تایید نشده است. همچنین مصرف این دارو در نوزادان و کودکان ممنوع می باشد. استفاده از زالربان در افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز باید تحت نظارت پزشک و در شراطی خاصی انجام شود. همچنین مصرف اکسابین در افرادی که دچار اختلال دریچه بوده اند و عمل تعویض دریچه در آنها انجام شده است، تحت بررسی است و هنوز مفید بودن استفاده از زالرابان به جای وارفارین اثبات نشده است.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    مادرم 76 سال سن دارند از دوسال پیش معلوم شد رماتیسم قلبی دارند و از آن موقع به بعد داروی زالربان 20میخورند از زمانیکه قرص زالربان رو شروع کرده مدفوع آن سیاه رنگ و دوبارخون تزریق کردن سونوگرافی و کرونوسکوپی دوبار انجام داده و مشکلی ندارد همه چیز سالم است سطح خون یکبار 5 و بار دو 6 بوده است و هر دوبار خون تزریق کرده اند به نظر شما ما باید چه کار کنیم ؟
    کلیه داروهایی که مصرف می کند: لوزار25 آتورواستاتین 40 کونکور 5 لانوکسین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اگر دارو را نخورند در معرض سکته ی قلبی هستند، باید نزد پزشک متخصص این موضوع را مطرح کنید، چون کاهش هموگلوبین و خونریزی هم عارضه دارد، شاید پزشکشان تشخیص دهند که خطر سکته مغزی ناچیز است و ارزش ریسک خونریزی را ندارد، ولی خیلی بعید است که اندوسکوپی و کولونوسکوپی کسی سالم باشد و هموگلوبینش در حد 6 افت کند، یک بار با متخصص گوارش هم مشورت کنید مجددا
  • تصویر کاربر هومن پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پدر من دو هفته قبل سکته کردن و دوباره احیا شدن. هفته گذشته عمل آنژو گرافی و آنژوپلاستی رو انجام داده و یک استند براش گذاشتن (مرکز قلب تهران).
    در گزارش آنژو گرافی نوشته شده لخته خونی در قلبشون هست.
    پزشک تهران داروی آسپرین رو تجویز کرده
    اما برای چکاپ پزشک شهرستان داروی زالربان۲۰ رو تجویز کرده .
    لطفا راهنمایی بفرمایید کدوم قرص رو مصرف کنند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تجويز زالربان كار درستيه
  • تصویر کاربر امید چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.اقای دکتر پدر من انوریسم آئورت شکمی داشتن که عمل کردن بعد از عمل واسشون اکسابین 20 روزی یک عدد تجویز شده و در حال حاضر هشت ماه از عملشون میگذره و حالشون خوب هستش ایا میشه که دیگه مصرف اکسابین رو قطع کنن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام فعلا ادامه بدن
    2. تصویر کاربر امید یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اقای دکتر تا چه مدت باید ادامه بدن؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      حداقل تا یکسال
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سیمین پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام . مادرم جراحی تعویض مفصل زانو شدن ..دکترشون قرص زالربان نوشتن ...امکانش هست بجای آن قرص آسپرین مصرف کنن صبح و شب ؟
    بخاطر عوارض خطرناک زالربان..چون سر درد شدید میشن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خير حتما زالربان استفاده شود و شانس لخته پا در مصرف اسپرين تنها بسيار بالاست
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما دکتر عزیز و دلسوز
    پدرم ۹ ساله قرص وارفارین به دلیل سکته قلبی و مغزی مصرف میکردن به دلیل کرونا از تاریخ ششم اردیبهشت که nir اون.موقع ۱.۷ بوده دکتر قلبشون قرص زالبران ۲۰ رو جایگزین وارفارین کردن الان خیلی حالشون بده اصلا راه نمیتونه بره و نفس صحبت کردن نداره امروز یعنی ۲۱ اردیبهشت آزمایش پی تی دادیم nir ۱.۲ شده حالا میتونیم وارفارین رو به جای زالبران بدیم چقدر
    چون هم مشکل غلظت خون دارن و هم بستگی بیشتر رگهای قلب
    ناگفته نمونه چهار ماه که مریضی زونا درگیرش کرده
    ممنون میشم راهنماییمون کنید نمیدونیم باید چکار کنیم
    طاعات و عباداتتون قبول
    انشالله هر چی از خدا میخواهید خدا بهتون بوه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله میشه نکته مهم اینه که وقتی به بیمار زالربان داده بشه نیاز به چک تستهای انعقادی نیست
  • تصویر کاربر کریمی چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.ببخشید من دی ماه واسه dvtحاد بستری شدم و بعد از 5 روز مرخص شدم و زالربان 30 یک ماه گرفتم از بهمن زالربان 20 برام دکتر شروع کرد و گفت برو فرودین با سونو بیا...ولی فروردین به دلیل کرونا دکتر نیست یه سونو گرفتم که گفت لخته شدیدی نداری و کمتر شده از اون روز حدودا ده روز میشه زالربان 15 شروع کردم تا دکتر بیاد و ویزیت کنن...اما حس میکنم پام ورم کرده...دلیلش کاهش دوزه قرصمه؟ صلاح میدونین دوز رو کم کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مجدد سونو انجام شود فعلا ٢٠ روزانه ادامه دهيد
  • تصویر کاربر حشمت سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با عرض سلام بنده مشکل راه اضافه در قلب دارم که چند روزپیش بخاطر اریتمی قلب بستری شدم دکتر قرص زالربان۲۰روزی یک عدد برام تجویز کردن حالا خاستم بدونم اسپیرین ۸۰هم میخوردم ایا با زالربان باز هم نیاز هست بخورم یا دیگه اسپرین را نخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر هاشمی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من مدت دو ماهه که قرص ریوارکسابان 20 می خورن و تو اسفند ماه وقت سیتی آنژیو داشتن که به خاطر کرونا نتونستن برن بیمارستان بقیه الله الان مشکل اینه که سه روزه لثه هاشون خونریزی داره من احساس میکنم کمی هم رنگشون پریده نمیشه جایی هم مراجعه کنیم از ترس کرونا دکتر خیلی دعاگوهستیم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سه ماه پیش بیماری آمبولی داشتم ک در زیر زانوی پای چپ و ریه لخته داشتم ک بستری شدم از همون موقع قرص زالربان رو ب دستور پزشک شروع کردم ک یک ماه پیش قرص آسپرین و قرص اتورواستاتین رو هم شروع کردم ک هم بدنم ورم کرده و دستهایم بی حس می‌شوند و خیلی سنگینن ب طوری ک بالا آوردن دستهایم خیلی مشکل هست ب نظرشما استفاده از این قرص ها باعث شده است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام خیر اصلا عارضه اینها نیست
  • تصویر کاربر الهام پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیرآقای دکتر خانمی 29 ساله هستم دختر1ساله ونیم شیرخواره دارم ومشکل التهاب روده به شدت عصبی ودارای استرس زیادکه بعضی اوقات اعصابم به دست چپم وکمرم میزنه ودکترقلب هم پارسال رفتم گفت مشکل قلبی نیس قرص پرانول هم دادن هرسری چندتا میخورم دیگه نمیخورم بهم نمیسازه میشه داروی ضداسترس دیگه ای هست که مصرف کنم ؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      سرترالین ۵۰ هفته اول نصف صبح ها

      سپس روزی یک عدد 

      و به روانپزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر