دکتر محمد حسین نجفی

داروی ریواروکسابان با نام تجاری زالربان ، زالرتو و نیز آکسابین شناخته می شود. این دارو حدود یک سال است که وارد بازار دارویی ایران شده است. 

زالربان یک داروی ضد انعقادی است که در برخی موارد جایگزین وارفارین می شود. افرادی که از داروی وارفارین استفاده می کنند موظف هستند که به صورت ماهیانه آزمایش PT/INR بدهند تا از میزان اثرگذاری این دارو مطلع شوند. چنانچه INR پایین باشد، موظف به افزایش دوز وارفارین هستند و اگر این میزان بالا رود، مقدار دارو را کاهش می دهند.

آزمایش PT/INR چیست؟

PT و یا زمان پروترومبین آزمایشی است که در آن مدت زمانی را که طول می کشد تا خون لخته شود، اندازه گیری می کنند. آزمایش PT/INR برای اطمینان از اینکه میزان دوز تجویزی داروی وارفارین درست عمل نموده یا خیر، و این که PT / INR در محدوده مناسبی قرار گرفته یا خیر، تجویز می شود.

قطعا انجام چنین آزمایشی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی به صورت ماهیانه خواهد بود. به همین دلیل دانشمندان، زالربان را کشف کردند تا جایگزین وارفارین شود و دیگر نیازی به چکاب ماهانه نباشد.

داروی زالربان برای چه بیمارانی مفید است؟

– در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی برای جلوگیری از ایجاد لخته در دهلیز، قرص زالربان تجویز می شود. افرادی که از گذشته تحت درمان با وارفارین هستند، به راحتی می توانند با تجویز پزشک متخصص قلب از زالربان به جای وارفارین استفاده کنند.

– افراد مبتلا به لخته وریدهای عمقی که تحت درمان با وارفارین هستند نیز می توانند داروی خود را با نظارت پزشک به زالربان تغییر دهند. حتی در افرادی که تشخیص کنونی آنها dvt است، بدون نیاز به وارفارین و انوکساپارین می توان این افراد را با داروی زالربان تحت درمان سرپایی قرار داد و نیازی به بستری شدن نیز ندارند.

– آمبولی ریوی از جمله بیماری های خطرناکی است که حتما باید لخته حمل شده به سمت ریه را برطرف کرد و از ایجاد لخته های بعدی نیز پیشگیری نمود. در این افراد نیز داروی زالربان می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای وارفارین باشد.

گاهی بعد از عمل آنژیو قلب نیز نجویز میشود

دوزهای موجود در بازار

دوز دارو توسط پزشک متخصص قلب و عروق تعیین می شود. زالربان به صورت قرص های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرمی در بازار یافت می شود.

قیمت قرص زالربان چقدر است؟

قیمت قرص زالرابان در ایران مقداری گران است اما در برنامه ریزی های آینده قرار است که تحت پوشش بیمه قرار گیرد. قیمت بسته ۲۸ تایی ریواروکسابان یا زالربان ۹۸ هزار تومان می باشد.

ممنوعیت استفاده از زالربان در چه افرادی توصیه می شود؟

امنیت استفاده از این دارو در طی حاملگی هنوز تایید نشده است. همچنین مصرف این دارو در نوزادان و کودکان ممنوع می باشد. استفاده از زالربان در افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیز باید تحت نظارت پزشک و در شراطی خاصی انجام شود. همچنین مصرف اکسابین در افرادی که دچار اختلال دریچه بوده اند و عمل تعویض دریچه در آنها انجام شده است، تحت بررسی است و هنوز مفید بودن استفاده از زالرابان به جای وارفارین اثبات نشده است.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سال 95 تو بیمارستان شهید رجایی تهران جراحی عمل باز انجام دادم و تعویض دریچه ائورت شدم دریچه مکانیکی گزاشتند بعد من تا الان وارفارین مصرف میکنم ک تو این 5 سال عوارض چاقی زیاد و صدا های زیاد تو مفصل زانو هستم و زود ب زود هم ازمایش inr انجام نمیدم سالی ی بار ولی خوب اقای دکتر قرص زالربان قرص کم عوارضتری نسبت ب وارفارینه ولی قیمتش بالاس برا قشر کم در امدم سخته ولی با این حال با هر چی که با وارفارین جایگزین بشه و عوارض کمتری مثل قرص زالربان باشه حاضرم زود جایگزین کنم هزینشم دیگه مهم نیس .طولانی شد معذرت میخوام اقای دکتر سوالم در این مورد بود که زالربان بهتر از وارفارینه و اینکه برای بیمارایی مثل من ک تعویض دریچه ائورت انجام دادند و دریچه مکانیکی گزاشتند امکان جایگزین وارفارین با داروی زالربان هست یا نه؟ ممنون و خدا قوت خدمت شما دکتر عزیز که وقت با ارزشتون و دانش خود را با مردم تقسیم میکنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما چون دریچه ی فلزی دارید نمی توانید دارویی جایگزین وارفارین کنید زالربان برای سایر بیماری ها توصیه می گردد
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشید اقای دکتر ما خانوادگی چربی خون داریم و من قرص رزووواستاتین مصرف میکنم و ازمایش دادم کلسترول من پایینه اما تری گیلیسرین یه ذره بالاس که دکتر بهم گفت یه روز رزوواستاتین 10 بخور یه روز فنوفیبرات 100 خواستم بدونم تداخل ایجاد نمیکنه ازمایشو میفرستم تو عکس ببینید وضیعتمو و اینکه اقای دکتر کدوم قرص برای چربی خون کدوم برای چربی دور قلب یا کلسترول و در اخر من برای خوردن قرص هام یک روز در میان روز زوج فرد گذاشتم روز زوج فنوفیبرات روز فرد روززواستاتین اما چون شب قرص چربی رزوواستاتین میخورم ناهار اومگا 3 مصرف میکنم تداخل نداره که ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      فنوفیبرات را کنار بگذارید و روزوواستاتین ۱۰ را منظم روزانه استفاده کنید
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      مرسی از راهنماییتون فقط جسارت عکس فرستادم نمی‌دونم دیدید یا خیر و اینکه اومگا 3 یک روز در میان مشکلی نداره ؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      نه اشکالی ندارد عکس را هم دیدم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام و تبریک سال نو خدمت شما
    پدر من ۷۳ سالشون هست و حدود ۳ ماه پیش کرونا گرفتند اماعلایم شدیدی نداشتند و درمنزل درمان شدند،متاسفانه ۳ هفته بعدازکرونا،افت شدیداکسیژن پیداکردند که بامراجعه به بیمارستان معلوم شدکه دچار امبولی ریوی شدند و هنوز عوارض کرونادربدنشان بوده، ۱۸روز بستری شدند،بعدازترخیص فقط قرص زالربان ۱۵ روزی دوبار به مدت۲۱روز برایشان تجویزشد و بعدازآن قرارشد قرص ریواروکسوبان۲۰ روزی یک عدد مصرف کنند، اما متاسفانه ۱۹ روز بعدازترخیص شدنشان به یکباره دچار تنگی نفس مجدد شدند(تا روز۱۸ سطح اکسیژن خونشان تا ۹۴ بدون دستگاه بالا رفته بود) مقداری هم دچاررنگ پریدگی شده بودند،مراجعه به فوق تخصص قلب کردیم و با انجام اکو و نوارقلب گفتند که ازنظر قلبی هیچ مشکلی ندارندولی به نظردچارکم خونی شده اند،آزمایش خون گرفتیم و مشخص شد هموگلوبین خونشان تا ۵.۶ رسیده است، بلافاصله به بیمارستان مراجعه کردیم و ۲ واحد خون تزریق شد و افزایش هموگلوبین تا ۸.۹ داشتند،اسکن ریه مجدد انجام شد و گفتند درگیری ریوی شدید دارن و احتمالا آمبولی مجدد صورت گرفته،۱۲ روز بستری بودند و با هموگلوبین ۱۱.۹ و سطح اکسیژن ۸۳،ترخیص شدند، فقط برایشان قرص زالربان ۲۰ روزی یک عدد و کپسول پنتاپرازول۴۰ روزی دوعددتجویزشد.برای کم خونی ایشان هیچ دارویی تجویزنکردند، خواستم بپرسم که : ۱- آیا امکان دارد مجددا دچارآمبولی شوندبا این داروها؟ ۲- آیا مصرف قرص زالربان ممکن است باعث کم خونی شدید دراین حد بشود؟(احتمال خونریزی داخلی معده یا روده توسط فوق تخصص گوارش دربیمارستان منتفی شده بود)
    ۳-ایا میتوانیم از قرصها و مکملهای آهن برای جلوگیری از کم خونی مجدد ایشان استفاده کنیم؟(قبل از کرونا پدرم دچارغلظت خون شدید بودند اما بعد از کرونا و مصرف قرص زالربان دچارکم خونی شدند)
    ضمنا جدیدا فشارخونشان معمولا ۱۰ روی ۶.۵ هست( پدر چندسال بود که فشارخون بالا داشتند و لوزارتان ۲۵ روزی دوعدد مصرف میکردند،اما بعدامبولی فشارشان پایین امد و پزشک گفتند روزی نصف لوزارتان۲۵ مصرف کنند، این اندازه فشارخون نرمال هست یا خیر؟)
    ببخشید که سوالم طولانی بود، فقط خواستم کامل شرح حال بیمار رو برایتان بفرستم تا راهنمایی بفرمایید. ممنون و سپاسگزار.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      احتمال امبولی با این داروها کم است. زالربان اگر خونریزی ایجاد کرده باشد می تواند به کم خونی منجر شود اگر خونریزی ندارند پس علت کم خونی زالربان نیست. استفاده از مکمل اهن هم منعی ندارد. فشارشان هم اگر کمتر از 9 نمی آید و سرگیجه برایشان ایجاد نمی کند مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    همسرم در سال ۸۶ به حمله قلبی دچار شدند که چهار رگ اصلی گرفتگی داشتند به تشخیص دکتر عمل باز شدند و تا دو سال پیش مشکل خاصی نداشتند دو سال پیش دوباره سکته کردند و دوباره رگ های پیوندی گرفته بودند به تشخیص پزشک استنت زدند و یکی از رگ هاشون باز نشد و الان چند هفته ای هست که گاهی دچار نفس تنگی هستند دکترشون پس از اکو داروهاشون رو عوض کردند و آمیدارون۲۰۰ به جای سوستاک دادن و فوروزماید ۴۰,ایزوکور۴۰,زالربان ۲۰ به داروهاشون اضافه کردند یعنی قبلاً این دارو ها رو مصرف نمی کردند و بقیه دارو ها مثل آسپرین۸۰، پلرون ۲۵،کاردیلول ۶/۲۵رزروکسین ۴۰،سیتالوپرام ۴۰ رو تغییر ندادن می خواستم نظر شما رو در مورد دارو ها و شرایطش بدونم ممنون میشم پاسخ دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      داروهای خوبی تجویز شده است در کل با توحه به شرایطشان فعلن در این مرحله درمان دارویی گزینه ی مناسبی است حتمن روزانه سی دقیقه پیاده روی هم انجام بدهند قلب اندکی کم کار شده است ولی مورد خطرناک و جدی اورژانسی نیست خوش بختانه
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشیدخدمت آقای دکتر
    خانم بنده ۵ ماه پیش بعلت سابیدگی مفصل ران عمل هیپ انجام دادن بعد یک ماه بعلت داشتن لخته خون در رگ پامدت ۴ روز بستری شدن وبا تزریق امپول مشکلش برطرف شد قرص زالربان ۲۰ استفاده میکردکه یکماه پیش تمام شد بازم بعد یکماه پاش ورم کرده ایا فقط استفاده از زالربان مشکل رو برطرف میکنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله درمان اصلی زالربان و یا داروهای ضدلخته ی مشابه است
  • تصویر کاربر رسول یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    با سلام
    من دوماه پیش آمبولی ریه کردم و در بیمارستان بستری شدم
    به مدت ۳۵ روز قرص وارفارین مصرف کردم
    با تجویز دکتر و انجام ازمایشات مصرف وارفارین را قطع کردم و زالربان مصرف میکنم
    الان چندوقتی مزه خون در دهان احساس میکنم
    دوروزی هم هست سرگیجه دارم و پشت سرم احساس درد مثل ضرب دیدگی دارم
    اینها از عوارض قرص است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکن است ، فقط مزه ی خون حس می کنید یا خونریزی هم داشته اید؟
    2. تصویر کاربر رسول یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      فقط یه مقدار خون از لثه ها میاد
    3. تصویر کاربر رسول یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      فقط یه مقدار خون از لثه ها میاد
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر خفیف است اهمیتی ندارد نگران نباشید به هر حال این قرص خون را رقیق می کند
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شکری سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام . آیا کسی که از قرص زالربان 15 استفاده می کند مثل قرص وارفارین بایستی آزمایش خون PT را بصورت ماهانه انجام دهد . یا خیر . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      نه نیازی نیست
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام ۴ سال پیش دچار AF شدم زالربان ۲۰ مصرف می‌کنم به علت renal stone دچار هماچوری ماکروسکوپی شده ام و متخصص قلب زالربان بنده را به ۱۵ کاهش داده اند ولی بعد از ۷ روز ضربان متوسط روزانه بنده از ۶۵ به ۹۰ افزایش یافته آیا نیاز به کاری دارم یا خیر البته ایشان فرمودند اگر ضربان بالا رفت باید دیگوکسین استفاده کنم
    با تشکر از شما
    ارادتمند دکتر امین زاده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      زالربان تاثیری روی ضربان ندارد یعنی این افزایش ضربان شما ناشی از کاهش دوز زالربان نیست، گاها این افزایش ضربانها پیش میاید، همان دیگوکسین را که تجویز کرده اند مصرف کنید مناسب است
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    چند سال پیش رگ وریدی پای چپ من در اثر سوار شدن هواپیما و فشار هواانبولی شد و بارفتن به پزشک درمان کاملی انجام نشد بادادن امپول شکمی وبعد اسپرین انبولی باز شد ولی در رگ پا اثرش ماند وبارفتن به چندین دکتر با دردی که در پای چپ هنوز باقی هست ورگ وریدی کمی فشار به پاهایم میاد باد کرده وسوزش ودرد میگیرد اخرین دکتر زالربان ۱۵ داد کمی بهتر شد الان هم کورونا گرفتم وخونم هم غلیز هست دوباره سوزش ودرد دارد رگ پا دوز زالربان رو میشه در روز دوتا ۱۵ مصرف کرد که خون رقیق تر بشه چند سال هست زالربان ۱۵ روزی ۱ عدد مصرف میکنم بعد تاکی باید مصرف کنم ptt خون۱۵.۳ هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      نه دوبار استفاده نکنید چون خونتان زیاد رقیق می شود و خطر خونریزی رابالا می برد، به نظرم اگر درد دارید یک بار نزد متخصص قلبی که مداخلات وریدی انجام می دهد ویزیت شوید، اگر لخته داخل پا مانده باشد و خیلی اذیت کند شاید لازم به مثلا بالن زدن در وریدهای پا باشد تا برطرف شود، به خصوص اگر علی رغم مصرف دارو هنوز علامت دارید
  • تصویر کاربر نیکنام چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما اگروارفارین راجای گزین زالربان کنم مشکلی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بستگی دارد چرا این داروها تجویز شده اند، در برخی موارد جایگزینی مشکلی ندارد ولی گاها و بسته به شرایط هر بیمار ممکن است این جایگزینی به صلاح نباشد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر