دکتر محمد حسین نجفی

متورال یک بتا بلاکر است که بر روی قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان ها و وریدها) تاثیر می گذارد. از متورال برای درمان آنژین صدری (درد قفسه سینه) و  پایین آوردن فشار خون بالا استفاده می شود. هم‌چنین برای درمان یا پیشگیری از حمله ی قلبی نیز کاربرد دارد.

متورال ۵۰

قرص متورال ۵۰ برای کاهش فشار خون بالا و تسکین درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب استفاده می شود. همچنین برای درمان سایر عوارض مرتبط با قلب و عروق خونی نیز مصرف می گردد.

نکات لازم قبل از مصرف متورال

دقت کنید اگر به متوپرولول و یا دیگر بتا بلاکرها حساسیت دارید (آتنولول، کارودیلول، لابتالول، نادولول، نبیولول، پروپرانولول، سوتالول، و غیره) و یا هر یک از بیماری های زیر را دارید نباید از این دارو‌ استفاده کنید:

# مشکل جدی قلبی مانند بلوک های قلبی، سندرم سینوس بیمار و یا ضربان قلب کند
# مشکلات شدید گردش خون
# نارسایی شدید قلب (که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید)
# سابقه ی ضربان قلب آهسته که باعث غش شود.

برای اینکه مطمئن شوید که مصرف متورال برای شما بی خطر است، در صورت داشتن آسم، بیماری های مزمن انسدادی ریه، اختلال در تنفس، دیابت، بیماری کبدی، نارسایی احتقانی قلبی، مشکلات مربوط به گردش خون (مانند سندرم رینود)، بیماری های تیروئیدی و فئوکروموسیتوم (تومور غده آدرنال)حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین زمان مصرف قرص متورال

متورال را دقیقا همانگونه که پزشک تجویز کرده است، مصرف نمایید. تمام دستورالعمل های نسخه ی خود را دنبال کنید. ممکن است گاهی اوقات پزشکتان دوز دارو را تغییر دهد تا مطمئن شود که شما بهترین نتایج را دریافت می کنید. هرگز بیشتر یا کمتر از تجویز متخصص قلب و عروق، مصرف نکنید.

– دارو را هر روز در همان زمان مصرف کنید.
– متورال باید همراه یا بعد از غذا مصرف شود.
– در حین استفاده از متورال اغلب باید فشار خونتان بررسی شود.
– نباید استفاده از متورال را به طور ناگهانی متوقف کنید؛ چرا که وضعیت شما را بدتر می کند.
– اگر برای درمان فشار خون بالا از این دارو استفاده می کنید، حتی زمانی که احساس حال خوب دارید به مصرف آن ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است نیاز باشد تا بقیه ی عمر خود را دارو استفاده کنید.

متوپرولول 50

متوپرولول ۵۰

متوپرولول به عنوان یک قرص در دوزهای استاندارد ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم (میلی گرم) در دسترس است. پزشک ممکن است به تدریج این دوز را افزایش دهد. برای افرادی که قرص های طولانی مدت Toprol XL مصرف می کنند، میزان مصرف اولیه بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز است.

نصف قرص متورال

این دارو در دوز 50 میلی گرمی در دسترس است و بر اساس شرایط بیمار و توسط پزشک دوز آن تنظیم می شود. مهم ترین عارضه ی دارو کاهش ضربان قلب به زیر 50 است که در این صورت و به خصوص در صورت بروز سرگیجه باید داروی بیماری کاهش پیدا کند. بهتر است در صورت بروز این علایم حتما با پزشک مشورت کنید. هم چنین قطع دارو نباید به صورت ناگهانی صورت بگیرد و باید زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود. همچنین در صورت بروز علائم زیر در صورت مصرف دارو، و در صورت تشخیص متخصص نصف متورال تجویز میشود:

  • ضربان قلب
  • فشارخون
  • داروهای مصرفی دیگر
  • نوع بیماری
  • شدت بیماری
  • سایر بیماری های همراه

عوارض متورال در بارداری

علائم بیماری قلبی در بارداریهنوز دقیقا مشخص نیست که متورال می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر؟ اما قطعا برخی از عوارض این دارو از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل می شود. توجه کنید که متوپرولول نباید برای افراد زیر ۱۸ سال تجویز شود.

اگر یک دوز قرص متورال فراموش شود چه اتفاقی می افتد؟

به محض اینکه به یاد آوردید، قرص متورال را مصرف کنید. اما اگر تقریبا موقع نوبت بعدی بود، نوبت قبلی را فراموش کنید. برای جبران دوز فراموش شده هرگز مقدار بیشتری مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد متوپرولول چه کنیم؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانس بروید.

در هنگام مصرف متوپرولول از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

– متورال ممکن است تفکر یا پاسخدهی شما را مختل کند. پس در رانندگی و یا هر کاری که به هوشیاری نیاز دارد، دقت کنید و یا آن را به تعویق بیاندازید.

– الکل می تواند عوارض جانبی خاصی از متوپرولول را افزایش دهد.

عوارض جانبی متوپرولول چیست؟

اگر هر گونه نشانه ای از واکنش آلرژیک به متوپرولول دیدید از جمله: کهیر، اشکال در تنفس، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو دیدید، به اورژانس مراجعه کنید. از جمله عوارض متورال می توان موارد زیر را نام برد:

## ضربان قلب بسیار آهسته
## احساس سرگیجه
## تنگی نفس (حتی با فعالیت خفیف)، تورم، افزایش وزن سریع
## احساس سرما در دست و پا
## کابوس و مشکلات خواب
## اسهال
## خارش پوست

اطلاعات دوز مصرفی متورال

۱- دوز معمول متوپرولول برای پیشگیری از آنژین صدری در بزرگسالان

* دوز اولیه: ۱۰۰ میلی گرم به صورت خوراکی در ۱ یا ۲ دوز
* دوز نگهدارنده: ۱۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در روز

۲- دوز معمول متورال برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان

* دوز اولیه: ۱۰۰ میلی گرم به صورت خوراکی در ۱ یا ۲ دوز
* دوز نگهدارنده: ۱۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در روز

۳- دوز معمول متوپرولول برای سکته قلبی در بزرگسالان

الف- درمان فوری سکته قلبی با متورال

* تزریق داخل وریدی: ۳ تزریق بولوس از ۵ میلی گرم در فواصل ۲ دقیقه
* خوراکی: در بیمارانی که دوز داخل وریدی کامل (۱۵ میلی گرم) را تحمل کرده اند، قرص متوپرولول، ۵۰ میلی گرم هر ۶ ساعت تجویز می شود که باید ۱۵ دقیقه بعد از آخرین تزریق آغاز شود و به مدت ۴۸ ساعت ادامه پیدا کند.
* دوز نگهدارنده: ۱۰۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز.

بیمارانی که به نظر می رسد دوز کامل تزریق را تحمل نکرده اند، باید قرص متوپرولول ۲۵ میلی گرم یا ۵۰ میلی گرم هر ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه پس از آخرین دوز داخل وریدی مصرف کنند.

ب- درمان تاخیری سکته قلبی با متورال

* خوراکی: ۱۰۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز

کدام داروها با متورال تداخل دارند؟

اگر از دارو های زیر استفاده می کنید حتما پزشکتان را مطلع سازید:

— پرازوسین
— تربینافین
— داروهای ضد افسردگی ( بوپروپیون، کلومیپرامین، دزیپرامین، دولوکستین، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین)
— داروهای قلب یا فشار خون ( آملودیپین، کلونیدین، دیگوکسین، دیلتیازم، دی پیریدامول، هیدرالازین، متیل دوپا، نیفدیپین، کینیدین، رزرپین، وراپامیل، و غیره)
— داروهای بیماری های روانی ( کلرپرومازین، هالوپریدول فلوفنازین، تیوریدازین )

قرص متورال برای استرس

تحقیقات نشان می دهد که داروهای بتابلوکر می توانند در تخفیف و کنترل برخی از علائم فیزیکی استرس و اضطراب نقش داشته باشند. اگرچه آنها نمی توانند علل واقعی روانشناختی این بیماری را درمان کنند، اما می توانند در کنترل تعریق، سرگیجه، تپش قلب و لرزش صدا و دست ها – که واکنش های معمول به استرس هستند – مفید باشند.

بتا بلوکرها برای کنترل اضطراب اجتماعی و سایر عوامل استرس زای کوتاه مدت نیز کاربرد دارند. برای مثال، پزشکتان ممکن است به شما توصیه کند قبل از سخنرانی در جمع، از یک بتا بلوکر برای کاهش اضطراب و ترس از صحنه مصرف نمایید. با این حال، متوپرولول تارتارات (با نام تجاری لوپرسور)، پروپرانولول (با نام تجاری ایندرال)، آتنولول (با نام تجاری تنورمین) و سایر بتا بلوکرها برای درمان طولانی مدت استفاده نمی شوند.

لازم بذکر است که بتابلوکر ها زمانی که همراه با درمان هایی از جمله روان درمانی، تغییر سبک زندگی و داروهای دیگر تجویز شوند حداکثر کارایی خود را خواهند داشت.

عوارض قطع مصرف متورال

این دارو دارای هشدار جعبه سیاه (بلک باکس) است. هشدار جعبه سیاه جدی ترین هشداری است که سازمان غذا و داروی آمریکا از طریق آن پزشکان و بیماران را از اثرات جانبی خطرناک داروها آگاه می سازد.

مصرف متوپرولول را بصورت ناگهانی قطع نکنید. چرا که ممکن است دچار درد قفسه سینه، افزایش ناگهانی فشار خون یا حتی حمله قلبی شوید. اگر می خواهید مصرف این دارو را متوقف کنید، ابتدا باید با پزشکتان مشورت کنید. دوز مصرفی داروی شما باید تدریجا و زیر نظر پزشک معالجتان کاسته شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.9/5 - (236 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میرزا شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    باسلام و تشکر فراوان از جناب آقای دکتر . من چندین سال است بی نظمی ضربان قلب دارم دو بار اکو کرده ام گفتند مشکل ساختاری قلبی وجود ندارد . متورال یا پروپرانول دادند ولی بازهم حدود 10یا 20بار در بعضی روزها احساس می کنم و موقع فعالیت اگر زیاد باشد ویا سر بالایی بی نظمی زیاد می شود و احساس می کنم پمپاژ قلب کافی نیست و یک گرفتگی احساس می کنم و درد قفسه سینه هم ندارم . حالا من دو بار در روز یک چهارم متورال مصرف می کنم.، حدود یک و نیم سال --- آیا مصرف قرص را ادامه دهم؟ آیا ورزش کنم ؟ لازم به ذکر است اضطراب هم دارم و مرد 48 ساله کارمند هستم.ممنون میشم از لطف و عنایات استاد ارجمند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      در ابتدا برای درمان اضطراب به روانپزشک مراجعه کنید

      با درمان اضطراب احتمالاً علائمتون برطرف میشه

      اگر برطرف نشد میشه داروهای دیگر را امتحان کرد

      اگر برطرف نشود مراجعه کنید

  • تصویر کاربر قنبری شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام ایا در افردای که به خاطر دیالیز فشار خونشان پایین هست به جای متورال می توان از پراپانول استفاده کرد به خاطر تپش قلب. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      بله البته به شرط اینکه نارسایی قلب نداشته باشید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام همسرم ۲۷ سالشه چند شب پیش رفت سنگینی بلند کرده بعد قلبش اذیت شده بود آریتمی قلبی داره پی اس وی تی به خاطر کرونا میترسیم بریم بیمارستان قرص متوپرولول رو شروع کرد به مصرف نفسش تنگ شده و موقع حرف زدن سرفه میکنه شدید نیس امروز بعد از خوردن دو سه روز قرص دیگه نخورد به نظرتون چیکار کنم خوب میشه نفسش ؟ قلبش الان بهتره زنگ زدم ۱۱۵ گفتن نگران نباش چیزی نیست علائمش اگه شدید شد دوباره تماس بگیر . الان به نظرتون برا تقویت قلبش چی بخوره چه قرصی که عوارض. نداشته باشه ممنون از پاسخگوییتون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر و تشکر برای این کار بسیار خدا پسندانه و عامه المنفعه حضرتعالی .
    من 43 سال دارم . از بچگی به علت تنگی عمومی رگ های کلیه دارای فشار خون ثانویه بوده و از قرص های مختلفی در گذر زمان استفاده کرده ام . ( میتیل دوپا . نیفیدیپین . اتنولول)
    از 4 سال پیش پس از اسکن کلیه و اکو و تست ورزش نزد پزشک قلب و پزشک نفرولوژی مشخص شد وضعیت کلیه بد نیست ولی قدری ضخامت عضلات یا دیواره قلب پیدا کرده ام .
    از آن زمان تا کنون روانه در 2 نوبت و هر نوبت 10 میل انلاپریل و 25 میل متورال مصرف می کنم .
    وضعیتم بد نیست ولی اگر دارو تاخیر بیفتد دچار طپش قلب و برافروختگی می شوم.
    با توجه به پیشرفت علم و دارو های جدید شما چه توصیه ای برای بنده دارید.
    با تشکر فراوان .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام درمان فشار خون همچنان دارویی هست باید دارو هاتون رو مرتب مصرف کنید اگر تنگی شریان کلیه دارید میتونید استنت بذارید و تنگی و باز کنید

  • تصویر کاربر و. یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    وقت شما بخیر
    من تقریبا از یه ماه پیش تنگی نفس و درد در سمت قفسه سینه و پشت قلبم داشتم رفتم دکتر گفت افتادگی دریچه میترال داری. و قرص متورال ۵۰ داد گفت صبح و شب بعد غذا نصفش رو بخور.
    بعد شروع قرص احساس تنگی نفس میکنم و نمیتونم نفس کاملا عمیق بکشم و گاها دردی هم سمت قلبم و روی سینه ام حس میکنم.
    آیا خوردن قرص رو باید ادامه بدم؟؟ چون تنگی نفس اذیتم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بعد از درمان اضطراب علائمتون باقی ماند باید تست ورزش انجام دهید و  به متخصص ریه هم مراجعه کنید

  • تصویر کاربر masomeh شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    من روز جمعه با یک سر گیجه خیلی بد بیدار شدم به بیمارستان مراجهه کردم الان که دارم این متن مینویسم ساعت۴:۱۹دقیقه صبح از سردرد خوابم نمیبره سوالم اینه که از قرص دیگه بجای اکتوسرک میشه استفادهکرد هنوزم سر کیجم بهتر نشده تورو خدا من و راهنمای کنید من تیرویدم دارم این قرص خیلی اذیتم میکنه قرص لوتیروکسین مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام می تونید سیتریزین استفاده کنید به متخصص گوش و حلق و بینی و مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر شیما شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر همسرم بسیار ادم استرسی هستن در بارداری چون ترس از فشارخون داشتن به خاطره سابقه اقوام هرسری که میخواستن فشاربگیرن اززشدت ترس تپش قلب میگرفتن ولی درماهای اول فشار زیر ۱۲ بود تا دوماه اخر که ۱۶ روی۹ شد متیل دوپا خوردن بعد زایمان هم همین داستان ادامه داشت که ۱۰ روزبعد که خواستن فشار بگیرن فشارشون ازشدت ترس ۱۶ میشد که دارو والسارتان خوردن الان هم که ۷ ماه میگذره دفعه اول فشارتا ۱۳ نیم میره بالا دوباره میاد زیر۱۲ شرایط هولتر نیستدکترفعلا میشع راهنمایی بفرماید الان فقط نصف قرص متورال ۵۰ میخورن.چیکار باید کرد من خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام فعلا متورال ۵۰ هر ۱۲ ساعت نصف مصرف کنند و برای درمان اضطراب هم با روان پزشک مشورت کنند

  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر، مادر بنده ۵۲ سالشونه که حدودا ۵ ساله یائسه شدن، این اواخر فشارشون بالاس، بخصوص فشار مینیمم، برای مثال دیروز فشارشون ۱۳ و خورده ای روی ۹ و خورده ای بود، قسمت پشتی سرشون درد میکنه و شبا از خواب بیدار میشن و بی حالن، میخواستم بپرسم تو این شرایط که مراجعه به دکتر یکم سخته شما دارو یا راه درمانی خاصی پیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام فعلا آملودیپین ۵ روز یک عدد مصرف کند و بعد به پزشک مراجعه کنند

  • تصویر کاربر كردي دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 935 مشاهده پرسش
    بإسلام بنده ٤٢ سال سمن دارم حدودا بكسال است كه فرص متورال مصرف مي كنم جهت كنترل فشار خون و تپش قلب در ابتدا حدود بكي دو ماه قرص متوتار گرفتم خيلي برام خوب بود قرص ها كه تمام شد داروخانه بهم متورال داد گفت يكي هستند مشكل نداره ولي ان چنان خوب نيست لطف بفرماييد بنده رو راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      می توانید مجدداً همان داروی اول را استفاده کنید

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر
    من حدود 2 سال پیش مراجعه کردم به دکترمتخصص داخلی برای چکاف بعد قرص متورال 50 روزی نصف تجویز کرد ایا از نظر شما باید ادامه بدم متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بستگی به این داره که به چه علت تجویز شده

      باید بیمار و مدارک دیده بشه تا بشه اظهار نظر کرد 

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر