دکتر محمد حسین نجفی

متورال یک بتا بلاکر است که بر روی قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان ها و وریدها) تاثیر می گذارد. از متورال برای درمان آنژین صدری (درد قفسه سینه) و  پایین آوردن فشار خون بالا استفاده می شود. هم‌چنین برای درمان یا پیشگیری از حمله ی قلبی نیز کاربرد دارد.

متورال ۵۰

قرص متورال ۵۰ برای کاهش فشار خون بالا و تسکین درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب استفاده می شود. همچنین برای درمان سایر عوارض مرتبط با قلب و عروق خونی نیز مصرف می گردد.

نکات لازم قبل از مصرف متورال

دقت کنید اگر به متوپرولول و یا دیگر بتا بلاکرها حساسیت دارید (آتنولول، کارودیلول، لابتالول، نادولول، نبیولول، پروپرانولول، سوتالول، و غیره) و یا هر یک از بیماری های زیر را دارید نباید از این دارو‌ استفاده کنید:

# مشکل جدی قلبی مانند بلوک های قلبی، سندرم سینوس بیمار و یا ضربان قلب کند
# مشکلات شدید گردش خون
# نارسایی شدید قلب (که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید)
# سابقه ی ضربان قلب آهسته که باعث غش شود.

برای اینکه مطمئن شوید که مصرف متورال برای شما بی خطر است، در صورت داشتن آسم، بیماری های مزمن انسدادی ریه، اختلال در تنفس، دیابت، بیماری کبدی، نارسایی احتقانی قلبی، مشکلات مربوط به گردش خون (مانند سندرم رینود)، بیماری های تیروئیدی و فئوکروموسیتوم (تومور غده آدرنال)حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین زمان مصرف قرص متورال

متورال را دقیقا همانگونه که پزشک تجویز کرده است، مصرف نمایید. تمام دستورالعمل های نسخه ی خود را دنبال کنید. ممکن است گاهی اوقات پزشکتان دوز دارو را تغییر دهد تا مطمئن شود که شما بهترین نتایج را دریافت می کنید. هرگز بیشتر یا کمتر از تجویز متخصص قلب و عروق، مصرف نکنید.

– دارو را هر روز در همان زمان مصرف کنید.
– متورال باید همراه یا بعد از غذا مصرف شود.
– در حین استفاده از متورال اغلب باید فشار خونتان بررسی شود.
– نباید استفاده از متورال را به طور ناگهانی متوقف کنید؛ چرا که وضعیت شما را بدتر می کند.
– اگر برای درمان فشار خون بالا از این دارو استفاده می کنید، حتی زمانی که احساس حال خوب دارید به مصرف آن ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است نیاز باشد تا بقیه ی عمر خود را دارو استفاده کنید.

متوپرولول 50

متوپرولول ۵۰

متوپرولول به عنوان یک قرص در دوزهای استاندارد ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم (میلی گرم) در دسترس است. پزشک ممکن است به تدریج این دوز را افزایش دهد. برای افرادی که قرص های طولانی مدت Toprol XL مصرف می کنند، میزان مصرف اولیه بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز است.

نصف قرص متورال

این دارو در دوز 50 میلی گرمی در دسترس است و بر اساس شرایط بیمار و توسط پزشک دوز آن تنظیم می شود. مهم ترین عارضه ی دارو کاهش ضربان قلب به زیر 50 است که در این صورت و به خصوص در صورت بروز سرگیجه باید داروی بیماری کاهش پیدا کند. بهتر است در صورت بروز این علایم حتما با پزشک مشورت کنید. هم چنین قطع دارو نباید به صورت ناگهانی صورت بگیرد و باید زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود. همچنین در صورت بروز علائم زیر در صورت مصرف دارو، و در صورت تشخیص متخصص نصف متورال تجویز میشود:

  • ضربان قلب
  • فشارخون
  • داروهای مصرفی دیگر
  • نوع بیماری
  • شدت بیماری
  • سایر بیماری های همراه

عوارض متورال در بارداری

علائم بیماری قلبی در بارداریهنوز دقیقا مشخص نیست که متورال می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر؟ اما قطعا برخی از عوارض این دارو از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل می شود. توجه کنید که متوپرولول نباید برای افراد زیر ۱۸ سال تجویز شود.

اگر یک دوز قرص متورال فراموش شود چه اتفاقی می افتد؟

به محض اینکه به یاد آوردید، قرص متورال را مصرف کنید. اما اگر تقریبا موقع نوبت بعدی بود، نوبت قبلی را فراموش کنید. برای جبران دوز فراموش شده هرگز مقدار بیشتری مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد متوپرولول چه کنیم؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانس بروید.

در هنگام مصرف متوپرولول از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

– متورال ممکن است تفکر یا پاسخدهی شما را مختل کند. پس در رانندگی و یا هر کاری که به هوشیاری نیاز دارد، دقت کنید و یا آن را به تعویق بیاندازید.

– الکل می تواند عوارض جانبی خاصی از متوپرولول را افزایش دهد.

عوارض جانبی متوپرولول چیست؟

اگر هر گونه نشانه ای از واکنش آلرژیک به متوپرولول دیدید از جمله: کهیر، اشکال در تنفس، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو دیدید، به اورژانس مراجعه کنید. از جمله عوارض متورال می توان موارد زیر را نام برد:

## ضربان قلب بسیار آهسته
## احساس سرگیجه
## تنگی نفس (حتی با فعالیت خفیف)، تورم، افزایش وزن سریع
## احساس سرما در دست و پا
## کابوس و مشکلات خواب
## اسهال
## خارش پوست

اطلاعات دوز مصرفی متورال

۱- دوز معمول متوپرولول برای پیشگیری از آنژین صدری در بزرگسالان

* دوز اولیه: ۱۰۰ میلی گرم به صورت خوراکی در ۱ یا ۲ دوز
* دوز نگهدارنده: ۱۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در روز

۲- دوز معمول متورال برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان

* دوز اولیه: ۱۰۰ میلی گرم به صورت خوراکی در ۱ یا ۲ دوز
* دوز نگهدارنده: ۱۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در روز

۳- دوز معمول متوپرولول برای سکته قلبی در بزرگسالان

الف- درمان فوری سکته قلبی با متورال

* تزریق داخل وریدی: ۳ تزریق بولوس از ۵ میلی گرم در فواصل ۲ دقیقه
* خوراکی: در بیمارانی که دوز داخل وریدی کامل (۱۵ میلی گرم) را تحمل کرده اند، قرص متوپرولول، ۵۰ میلی گرم هر ۶ ساعت تجویز می شود که باید ۱۵ دقیقه بعد از آخرین تزریق آغاز شود و به مدت ۴۸ ساعت ادامه پیدا کند.
* دوز نگهدارنده: ۱۰۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز.

بیمارانی که به نظر می رسد دوز کامل تزریق را تحمل نکرده اند، باید قرص متوپرولول ۲۵ میلی گرم یا ۵۰ میلی گرم هر ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه پس از آخرین دوز داخل وریدی مصرف کنند.

ب- درمان تاخیری سکته قلبی با متورال

* خوراکی: ۱۰۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز

کدام داروها با متورال تداخل دارند؟

اگر از دارو های زیر استفاده می کنید حتما پزشکتان را مطلع سازید:

— پرازوسین
— تربینافین
— داروهای ضد افسردگی ( بوپروپیون، کلومیپرامین، دزیپرامین، دولوکستین، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین)
— داروهای قلب یا فشار خون ( آملودیپین، کلونیدین، دیگوکسین، دیلتیازم، دی پیریدامول، هیدرالازین، متیل دوپا، نیفدیپین، کینیدین، رزرپین، وراپامیل، و غیره)
— داروهای بیماری های روانی ( کلرپرومازین، هالوپریدول فلوفنازین، تیوریدازین )

قرص متورال برای استرس

تحقیقات نشان می دهد که داروهای بتابلوکر می توانند در تخفیف و کنترل برخی از علائم فیزیکی استرس و اضطراب نقش داشته باشند. اگرچه آنها نمی توانند علل واقعی روانشناختی این بیماری را درمان کنند، اما می توانند در کنترل تعریق، سرگیجه، تپش قلب و لرزش صدا و دست ها – که واکنش های معمول به استرس هستند – مفید باشند.

بتا بلوکرها برای کنترل اضطراب اجتماعی و سایر عوامل استرس زای کوتاه مدت نیز کاربرد دارند. برای مثال، پزشکتان ممکن است به شما توصیه کند قبل از سخنرانی در جمع، از یک بتا بلوکر برای کاهش اضطراب و ترس از صحنه مصرف نمایید. با این حال، متوپرولول تارتارات (با نام تجاری لوپرسور)، پروپرانولول (با نام تجاری ایندرال)، آتنولول (با نام تجاری تنورمین) و سایر بتا بلوکرها برای درمان طولانی مدت استفاده نمی شوند.

لازم بذکر است که بتابلوکر ها زمانی که همراه با درمان هایی از جمله روان درمانی، تغییر سبک زندگی و داروهای دیگر تجویز شوند حداکثر کارایی خود را خواهند داشت.

عوارض قطع مصرف متورال

این دارو دارای هشدار جعبه سیاه (بلک باکس) است. هشدار جعبه سیاه جدی ترین هشداری است که سازمان غذا و داروی آمریکا از طریق آن پزشکان و بیماران را از اثرات جانبی خطرناک داروها آگاه می سازد.

مصرف متوپرولول را بصورت ناگهانی قطع نکنید. چرا که ممکن است دچار درد قفسه سینه، افزایش ناگهانی فشار خون یا حتی حمله قلبی شوید. اگر می خواهید مصرف این دارو را متوقف کنید، ابتدا باید با پزشکتان مشورت کنید. دوز مصرفی داروی شما باید تدریجا و زیر نظر پزشک معالجتان کاسته شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.9/5 - (236 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر