دکتر محمد حسین نجفی

پیش بینی می شود طی سال های آینده ایران با یک سونامی از بیماری های قلب و عروق و بالطبع عوارض آن رو به رو خواهد بود. پیشگیری از سکته قلبی در خواب امروزه بسیار حائز اهمیت است چرا که علت مرگ و میر ایرانیان دیگر تصادفات و سرطان نیست. متاسفانه به علت پایین بودن سطح آگاهی، بسیاری بر این باورند که حملات قلبی بصورت ناگهانی رخ میدهد. در صورتیکه عوامل زمینه ای زیادی در رخداد این فرایند نقش داشته که میتوان با رعایت آنها از سکته قلبی پیشگیری کرد. یکی دیگر از  راه های پیشگیری از سکته قلبی عمل آنژیو  قلب است.

پیشگیری از سکته قلبی در خواب

علت سکته قلبی در خواب

زمانی که ما می خوابیم، تمامی عضلات ما از جمله عضلات گردن و گلویمان ریلکس می کنند. اگر در ناحیه گردن خود بافت اضافه یا چربی داشته باشید، به مسیرهوایی فشار وارد می شود.این فشار  موجب فروریختن آن می شود. با فروریختن مسیر هوایی، مسیری که هوا به سوی ریه های شما حرکت می کند باریک می شود و به جای راحت حرکت کردن، فشرده می شود. این امر باعث می شود به هنگام خواب خروپف کنید و حتی تا صدبار در شب نیز تنفس شما به طور موقت قطع شود. محروم شدن مداوم بدن شما از اکسیژن، تأثیر منفی زیادی روی بدن شما دارد.

دیگر علت احتمالی حملات قلبی به هنگام خواب، اختلال آپنه خواب انسدادی مزمن می باشد. به طور معمول، فشار خون شما در شب افت می کند، اگر آپنه انسدادی خواب دارید، فشار خون شما ممکن است افت نکند و منجر به بالا رفتن فشار خون شود. با هر بار افت سطح اکسیژن خون، فشار خون شما افزایش پیدا می کند و موجب افزایش آدرنالین می شود. در نتیجه، فشار روی قلب افزایش پیدا می کند، زیرا باید سخت تر کار کند تا فشار خون را به سطح طبیعی برگرداند. همچنین فشار خون بالا می تواند منجر به عواقبی مانند حمله قلبی و سکته شود. در پژوهش منتشر شده ای در مجله آمریکایی گزارش شد که آپنه انسدادی خواب به طور مکرر در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مشاهده می شود.

 همچنین مشخص شد که آپنه انسدادی خواب در 52 درصد از موارد دیابت نوع 2، 80 درصد از موارد فشار خون مقاوم، 77 درصد موارد چاقی و 50 تا 60 درصد از بیماری های مختلف قلبی عروقی وجود دارد. فشار خون بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب به طور مکرر بالا می رود و همچنین خروجی قلب آنها کاهش می یابد. در نتیجه منجر به نارسایی قلبی می شود. یک برنامه ی خواب ناکافی نیز فرد را در خطر ابتلا به حمله قلبی در حین خواب قرار می دهد. با اینکه یک یا دو شب کم خوابی قابل تحمل است، اما به طور مداوم برنامه ی خواب نامنظم داشتن می تواند موجب مشکلات  جدی شود. 

پیشگیری از سکته قلبی در خواب

حال که می دانیم حملات قلبی در حین خواب شایع هستند، متخصصان، اقدامات پیشگیرانه ی خاصی را برای جلوگیری از وقوع آنها توصیه می کنند. حفظ یک سبک زندگی سالم از جمله:

_ یک رژیم غذایی سالم

– ورزش منظم

– سیگار نکشیدن

– کنترل هرگونه مشکلات سلامتی مزمن مانند: فشار خون بالا برای سلامت قلب از اهمیت زیادی برخوردار است.

_ همچنین کنترل هرگونه اختلال خواب و خواب کافی بر یک اساس منظم بسیار مهم است.

بهترین وضعیت خوابیدن برای جلوگیری از حمله قلبی چیست؟

تعداد کمی از مردم ممکن است بدانند که داشتن آپنه خواب می تواند منجر به مشکلات قلبی شود. آریتمی، فشار خون بالا و نارسایی قلبی سه بیماری هستند که می توانند در اثر آپنه خواب ایجاد شوند. کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از این خطرات و باز شدن راه های هوایی هنگام خواب، به پهلوی راست بخوابید.

اقدامات لازم برای داشتن خوابی راحت

صرف نظر از اینکه سلامت قلبی عروقی شما باید در شرایط خوبی باشد، خواب شب خوب نیز ضروری است. سطح انرژی، توانایی فکر کردن به طور واضح و سلامت عمومی همگی با خواب خوب بهبود پیدا می کنند. تکنیک های ریلکسیشن را به کار بگیرید: برخی از روش های مفید برای افراد شامل:

_ تنفس عمیق

_یوگا

_ کشش آرام  و مراقبه ذهن 

_ به طور منظم فعالیت فیزیکی انجام دهید: ورزش منظم، به افراد کمک می کند در شب بهتر بخوابند.

همچنین  برنامه ی خواب منظم داشته باشید: یکی از مؤثرترین رویکردها برای تقویت خواب خوب، رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص است.

تشخیص اختلالات خواب:

افرادی که مشکلات خواب معمول مانند آپنه انسدادی خواب یا اینسومنیا (بیخوابی) را تجربه می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض تجربه ی آریتمی های قلبی، تجمع پلاک، نارسایی قلبی و بیماری شریان کرونری قرار دارند. تشخیص اختلالات و مدیریت آنها برای بهبود کیفیت خواب لازم است

در طول روز نور کافی دریافت کنید:

نور خورشید باعث می شود بدن ما ملاتونین تولید کند. ملاتونین، یک هورمون طبیعی در بدن است که به حفظ نظم چرخه خواب و بیداری کمک می کند و افراد باید از نور مصنوعی به ویژه قبل از رفتن به رختخواب دوری کنند.

محرک های مختل کننده ی خواب را به حداقل برسانید:

مصرف الکل، غذاهای سرشار از چربی یا شکر و کافئین باید در شب پرهیز شود، زیرا خواب را مختل می کنند. استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی نیز می تواند خواب را مختل کند.

اضطراب و استرس را کنترل کنید:

استرس های روزانه می توانند خوابیدن را دچار مشکل کنند. زمانی که افراد خوشبین و مثمر ثمر باشند، بهتر می توانند بخوابند.

یک فضای خواب راحت ایجاد کنید:

از تاریک، آرام بودن و دمای مناسب اتاق اطمینان حاصل کنید و نیازمندی های لازم برای راحتی و دمای مناسب را فراهم کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهناز یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    مامان ۳۸ساله هست قلبشدرد میکنه نوارقلب گرفت دریچه قلبش افتادگی پیدا کرده الانم سوزش تیرکشیدن قلبداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فقط افتادگی دریچه بوده هیچ جای نگرانی نیست این علایم بیشتر علایم اضطرابی هستند
  • تصویر کاربر نيلوفر شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام و احترام
    اقاي دكتر من چند روز پيش استرس داشتم و از صبح يكم قلبم سنگين بود خوب شد دوباره انگار الان احساس كردم مثل تير كشيدنه ولي كم قفسه سينم درد نمي كنه ، خواستم بپرسم حتما ولي اصولا خيلي قوز ميكنم و استرس بالايي دارم سابقه پنيك هم داشتم
    تپش قلب هم داشتم الان ندارم، مدتي هم مشكل رفلاكس و انگار كه باد گلوم گير كنه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوار محض اطمینان بگیرید
  • تصویر کاربر محمدجوادی چهارشنبه ۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشیدجواب داده بودید ب سوالم در مورد وز وز گوش ''شایدعوارض آسپرین باشد سوالم اینه باتوجه ب اینکه ۸یا۷سال یا بیشتر هرشب یک دونه آسپرین۸۰ خوردم۵۰سالمه اضافه وزن دارم'''کمی غلظت خون''اشکال نداره یکمرتبه نخورم مشکلی برام پیش نمیادتوصییه جنابعالی چیه چون قبلا پزشک گوش زیاد رفتم بابت وز وز گوشم خوب نشدم یکی گفت شاید عوارض آسپرینه با قطعیتم نگفت چون میگف دوزش پایینه باپزشک قلب مشورت کن ممنونم خدا جزای خیر بهتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید تا زمانی که کسی نارامتی قلبی اثبات شده نداشته باشد مصرف اسپرین برایش توصیه نمی شود، پیشنهاد من این ایت موقتا اسپرین را قطع کنید ولی حتما در این فاصله یک اکو و تست ورزش کنید اگر احتمال گرفتگی عروقی داشتید داروی جایگزین اسپرین بدهیم اگر گرفتگی هم نداشتید که اصلا دارویی لازم نیست
  • تصویر کاربر اسو جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام تورو خدا جواب بده من یک جوان ورزشکار 18 ساله که الان دوشب قلبم تیر میکشه روز کم شب موقع خواب زیادد تر که به زور میخواب و نفس عمییق میکشم شب دردش زیاد تر میشه چه قرص یا داروی بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایمتون اضطرابیه

      پروپرانولول ۱۰ و کلردیازپوکسایدذ۵ هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و  بعد برطرف شدن شرایط مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ناديا پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد،ببخشيد من ب مدت دوهفته سرفه خشك داشتم بعد ي مدت ي تكه هاي خون خشك شده بسيارررر ريز تويه خلطم دوبار بود،گوش سمت راستمم انگارهواكرفته باشه دردميكنه وهمچنين ماهي پشت گوشم،و چند روزي اهم هست كه كتف چپ دقيقه پشت قلبم دردميگيره گاهي،امكان حمله قلبي وجودداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر امین جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر . سمت چپ بدنم و پام یخ میزنه رگهای عصبیم چه دست چه پا و کتف وپشت گردن تیر میکشه ومفصلهای سمت چپ بدنم دارن ساییده میشن وبه سر صدا افتادن هراز گاهی قلبمم تیر میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام به روماتولوژیست مراجعه کنید اینها میتونه علائم بیماری روماتولوژیک  باشه اگر هم اضطراب دارید درمان کنید

  • تصویر کاربر فرید جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر ان شاالله آقای دکتر من ی جوان ۲۷ ساله هستم تقریبا ی ۵ الی ۶ ماهی هست موقعه ی استرس یا اعصبانیت قلبم لحظه ای درد میگیره تیر میکشه و طپش قلب پیدا میکنم در ضمن اقای دکتر آدم فوق العاده استرسیم وقتی ب دکتر هم مراجعه کردم و نوار قلب گرفتند گفتند خداروشکر چیزی نیس امکانش هست اقای دکتر این علائم از مشکل قلب باشه.ببخشید اقای فراموش کردم بگم مشکل معده هم دارم یعنی غذاهی سنگینم ک میخورم گاهی احساس سنگینی و سوزش در قسمت قلبم میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد قلبی نیست

      بهتره به روانپزشک مراجعا کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر و معاینهدمراجعه کنید

  • تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام .من شانه چپم همرا با قلبم خیلی درد میگیره با تحرک زیاد تپش میگیرم و میزنه ب شانم نشانه چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه قلبی و یا غیر قلبی باشه

      باید معاینه شوید و نوار قلب بگیرید تا بشه اظهار نظر کرد

    2. تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      معاینه شدم گفتن ک یکی از دریچه های قلبم گشاده یک سال پیش ..مخام بدونم مشکل جدی هست ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      بستگی به شدت نارسایی داره

      برای تشخیص گرفتگی عروق و علت درد باید تست ورزش انجام دهید

    4. تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی باید برم دکتر قلب؟
      شوهرم میگ کاریت نیست و متو دکتر نمیبره
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

    6. تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنونم اقای دکتر زنده باشید
    7. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      ممنون

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر تنها سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۳۱ساله هستم الان چندروزه سمت چپم درد میگیره وتپش قلبم زیاد میشه ونفس کشیدنم سخت میشه درضمن درد سمت چپم میزنه به پشتم میشه راهنمایی کنید ازچیه دردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم احتمالا قلبی نیست و اضطرابیه

      اما اگر ادامه داشت مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام دکترچندماهیه سینه چپم همراه شانه پشتم ودست چپم بشدت دردمیکنه وقلبم تیرمیکشه سونوی سینه هم دادم گفتن مشکلی نیس پیش چه دکتری برم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      روماتولوژیست یا دکتر مغز و اعصاب

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر