دکتر محمد حسین نجفی

پیش بینی می شود طی سال های آینده ایران با یک سونامی از بیماری های قلب و عروق و بالطبع عوارض آن رو به رو خواهد بود. پیشگیری از سکته قلبی در خواب امروزه بسیار حائز اهمیت است چرا که علت مرگ و میر ایرانیان دیگر تصادفات و سرطان نیست. متاسفانه به علت پایین بودن سطح آگاهی، بسیاری بر این باورند که حملات قلبی بصورت ناگهانی رخ میدهد. در صورتیکه عوامل زمینه ای زیادی در رخداد این فرایند نقش داشته که میتوان با رعایت آنها از سکته قلبی پیشگیری کرد.

پیشگیری از سکته قلبی در خواب

علت سکته قلبی در خواب

زمانی که ما می خوابیم، تمامی عضلات ما از جمله عضلات گردن و گلویمان ریلکس می کنند. اگر در ناحیه گردن خود بافت اضافه یا چربی داشته باشید، به مسیرهوایی فشار وارد می شود.این فشار  موجب فروریختن آن می شود. با فروریختن مسیر هوایی، مسیری که هوا به سوی ریه های شما حرکت می کند باریک می شود و به جای راحت حرکت کردن، فشرده می شود. این امر باعث می شود به هنگام خواب خروپف کنید و حتی تا صدبار در شب نیز تنفس شما به طور موقت قطع شود. محروم شدن مداوم بدن شما از اکسیژن، تأثیر منفی زیادی روی بدن شما دارد.

دیگر علت احتمالی حملات قلبی به هنگام خواب، اختلال آپنه خواب انسدادی مزمن می باشد. به طور معمول، فشار خون شما در شب افت می کند، اگر آپنه انسدادی خواب دارید، فشار خون شما ممکن است افت نکند و منجر به بالا رفتن فشار خون شود. با هر بار افت سطح اکسیژن خون، فشار خون شما افزایش پیدا می کند و موجب افزایش آدرنالین می شود. در نتیجه، فشار روی قلب افزایش پیدا می کند، زیرا باید سخت تر کار کند تا فشار خون را به سطح طبیعی برگرداند. همچنین فشار خون بالا می تواند منجر به عواقبی مانند حمله قلبی و سکته شود. در پژوهش منتشر شده ای در مجله آمریکایی گزارش شد که آپنه انسدادی خواب به طور مکرر در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مشاهده می شود.

 همچنین مشخص شد که آپنه انسدادی خواب در 52 درصد از موارد دیابت نوع 2، 80 درصد از موارد فشار خون مقاوم، 77 درصد موارد چاقی و 50 تا 60 درصد از بیماری های مختلف قلبی عروقی وجود دارد. فشار خون بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب به طور مکرر بالا می رود و همچنین خروجی قلب آنها کاهش می یابد. در نتیجه منجر به نارسایی قلبی می شود. یک برنامه ی خواب ناکافی نیز فرد را در خطر ابتلا به حمله قلبی در حین خواب قرار می دهد. با اینکه یک یا دو شب کم خوابی قابل تحمل است، اما به طور مداوم برنامه ی خواب نامنظم داشتن می تواند موجب مشکلات  جدی شود. 

پیشگیری از سکته قلبی در خواب

حال که می دانیم حملات قلبی در حین خواب شایع هستند، متخصصان، اقدامات پیشگیرانه ی خاصی را برای جلوگیری از وقوع آنها توصیه می کنند. حفظ یک سبک زندگی سالم از جمله:

_ یک رژیم غذایی سالم

– ورزش منظم

– سیگار نکشیدن

– کنترل هرگونه مشکلات سلامتی مزمن مانند: فشار خون بالا برای سلامت قلب از اهمیت زیادی برخوردار است.

_ همچنین کنترل هرگونه اختلال خواب و خواب کافی بر یک اساس منظم بسیار مهم است.

اقدامات لازم برای داشتن خوابی راحت

صرف نظر از اینکه سلامت قلبی عروقی شما باید در شرایط خوبی باشد، خواب شب خوب نیز ضروری است. سطح انرژی، توانایی فکر کردن به طور واضح و سلامت عمومی همگی با خواب خوب بهبود پیدا می کنند. تکنیک های ریلکسیشن را به کار بگیرید: برخی از روش های مفید برای افراد شامل:

_ تنفس عمیق

_یوگا

_ کشش آرام  و مراقبه ذهن 

_ به طور منظم فعالیت فیزیکی انجام دهید: ورزش منظم، به افراد کمک می کند در شب بهتر بخوابند.

همچنین  برنامه ی خواب منظم داشته باشید: یکی از مؤثرترین رویکردها برای تقویت خواب خوب، رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص است.

تشخیص اختلالات خواب:

افرادی که مشکلات خواب معمول مانند آپنه انسدادی خواب یا اینسومنیا (بیخوابی) را تجربه می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض تجربه ی آریتمی های قلبی، تجمع پلاک، نارسایی قلبی و بیماری شریان کرونری قرار دارند. تشخیص اختلالات و مدیریت آنها برای بهبود کیفیت خواب لازم است

در طول روز نور کافی دریافت کنید:

نور خورشید باعث می شود بدن ما ملاتونین تولید کند. ملاتونین، یک هورمون طبیعی در بدن است که به حفظ نظم چرخه خواب و بیداری کمک می کند و افراد باید از نور مصنوعی به ویژه قبل از رفتن به رختخواب دوری کنند.

محرک های مختل کننده ی خواب را به حداقل برسانید:

مصرف الکل، غذاهای سرشار از چربی یا شکر و کافئین باید در شب پرهیز شود، زیرا خواب را مختل می کنند. استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی نیز می تواند خواب را مختل کند.

اضطراب و استرس را کنترل کنید:

استرس های روزانه می توانند خوابیدن را دچار مشکل کنند. زمانی که افراد خوشبین و مثمر ثمر باشند، بهتر می توانند بخوابند.

یک فضای خواب راحت ایجاد کنید:

از تاریک، آرام بودن و دمای مناسب اتاق اطمینان حاصل کنید و نیازمندی های لازم برای راحتی و دمای مناسب را فراهم کنید.

نویسنده: دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یزدان جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام بنده سه روز پیش شب که خواب بودم هر دو طرف پهلوم صبح سنگین شد و از اون روز 2 روز میگذرد و حالا تیری در درون دست چپم احساس میکنم و یه ذره سنگینی در پشت چپم احساس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجيد دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد
    مجيد 56 ساله با وزن حدود 6٨ كيلو و قد ١٧6 سانتيمتر و سيگاري هستم و تا بحال به لطف خدا بيماري خاصي نداشته و يا حداقل خودم تا كنون متوجه ان نشده ام و قرصي هم مصرف نميكنم
    چند روزي است احساس درد و تير كشيدن خفيف در قلبم سمت چپ متمايل به زير بغل كه بكرات پيش ميايد و البته گاهي هم با سوزن زدن از همان قسمت يعني سمت چپ پشت قلبم همراه ميباشد
    خواست محبت كنيد راهنمايي بفرماييد اينها نشانه چيست؟
    ايا بهتر نيست بلافاصله خوردن قرص اسپيرين براي رقيق كردن خون و جلوگيري از انعقاد خون در رگها را شروع كنم
    البته سيگار را خيلي خيلي كم كرده و نسبت به گذشته كه بالغ بر يك بسته ميكشيدم به روزي 4 تا 5 نخ كاهش داده ام و كاملا احساس ميكنم وقتي سيگار ميكشم تعداد درد خفيف بيشتر ميشود تا بلكه به اين شكل انشالله سيگار را ترك كنم
    ممنون از زحمات و لطف شما عزيزان نسبت به پاسخگويي
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پریساک پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    س.چراشبهاقلبم دردمیکنه 27س بیماری ندارم سندروم بروگادابااکویاام ارای قلب تشخیص داده میشه رفتم دکترتشخیص ندادخانواده ام تمامشوقلبی هستن تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بروگادا رو نوار مشخص ميشه و در شرح حال
      اگر مقدور بود در مطب ببينمتان
      https://t.me/drhsnajafi
  • تصویر کاربر امير یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من ١٨ساله هستم و 5٠ كيلو وزن دارم و امسال كنكوري هستم ،من چند وقتي هست قلبم يه تير چند ثانيه اي ميكشه و بعدش درد خفيفي رو احساس ميكنم از ناحيه قلب، احساس ميكنم ضربان قلبم رو خيلي واضح با دست گذاشتن حس ميكنم انگار محكم ميتپه (نه تند)خيلي نگرانم لطفا كمك كنيد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سالار سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    Sssss: Sssss: سلام - من والیبال بازی میکنم و تانون کتف چپم اسیب دیده هس- اما سینه چپم نیز درد میکنه و بعضی اوقات تیر میکشه ممکنه از اسی دیدگی تاندون ها باشه یا از قلب هس درد سینم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ط سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    يكسال پيش سرماخوردگي شديدي داشتم، بعد حدود چند هفته بعد در هنگام خنديدن يا فشار به قفسه سينم و خم شدن دچار اسپاسم قلبي و سوزش شديد در قفسه سينم ميشدم. در مواقع استراحت اين درد كمتر سراغم ميومد اما حالا روزي چند بار دچار اين سوزش و صداي تق در قفسه سينم ميشم. ميخواستم ببينم آيا با قرص قابل درمان هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سحر جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یک ماه سوزش و درد در ناحیه سمت چپ قلبم دارم طوری که بی قرارم کرده طپش قلبم دارم و نفس عمیق میکشم سوزشم زیاد میشه از وقتی که سنگینی بلند کردم اینجوری شدم و کف دستو پاهام عرق میکرد و درد در ناحیه چپم فقط دارم درد قفسه سینه دارم. همراه با سوزش و اوایل دست چپم درد میکرد الان خوده ناحیه قلبم درد و سوزش شدید دارم. طوری که نه میتونم بخابم نه بشینم. قبلا بهم گفتخ بودن مشکوک به افتادگی دریچه قلب هستم میشه علتشو بدونم خیلی نگرانم کرده به شدت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      دردها قلبي نيست
  • تصویر کاربر مرضیه پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 36 سالم است و حدود 8 ماه است که ماهی یکبار یه حمله بسیار شدیدی در ناحیه معده ایجاد میشه که به پشتم میزنه و انگار غذا در سره معده ام گیر کرده و یک نفر باید با مشت به پشتم بزنه و بعد از 10 -15 دقیقه ول میکنه ، از هر دو طرف ارث بیماری قلبی دارم و بسیار عصبی هستم . من مشکلم مربوط به معده است یا قلب ؟؟ با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      معاينه قلب
      نوار قلب
  • تصویر کاربر Farhad شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    بنده38سالمه و سه ماه پیش سکته شدید قلبی داشتم که خوشبختانه به موقع به بیمارستان رسیدم و آنژیو پلاستی و یه دونه استنت گذاشتم و حدود یه ماه پیاده روی اول صبح داشتم و بعد از دو هفته روزی دو یا سه عدد سیگار میکشیدم که بعد از دو هفته ورزشم بعلت کشیدگی تاندون قطع شد ولی سیگارم بیشتر شد و پیرو سوال قبلی که حدود ده روز پیش عرض کردم که قلبم سوزش و درد داره به سرعت به پزشکم آقای یوسفی بیمارستان بهمن مراجعه کردم (البته قبلن ایشون فرموده بودن که رگ دیگمم گرفتگی داره ولی فعلن نیاز به استنت نداره ولی علتشو سر در نیاوردم که اگه گرفتگی داره چرا از قبل استنت نمیزاره و علاج واقعه قبل از وقوع نمیکنه ) ایشون بعد از آنژیوگرافی فرمودن که استنت قبلیم مشکل نداره و رگ دیگه مم هم به استنت احتیاج نداره هر چند سر عمل دیدم که به همکاراش گفتن که نظرشون چیه استنت بزاره یا نه ولی به این نتیجه رسیدن که استنت نزارن ولی هنوز درد و سوزش دارم انگار یکی با کارد رو قلبم میکشه البته نمیتونم سیگارو کنار بزارم روزی هفت هشتا میکشم ...شبا احساس میکنم که بخوابم دیگه بیدار نمیشم پنج دقیقه یه بار قلبم تیر میکشه از طرف دیگه دکتر واسم اسکن نوشته یعنی چی مگه آنژیو از اسکن واضحتر نشون نمیده آیا ممکنه دوباره سکته کنم ؟؟؟فقط از درد سکته میترسم موقع سکته صد برابر شکستگی درد داشتم میترسم هیچکی مثه من درد نداشته از خیلیا پرسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر Saeede شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    کمک
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سوالتون
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر