دکتر محمد حسین نجفی

برای توصیف نوع خاصی از دردهای قفسه سینه از لفظ دردهای قفسه سینه پلورتیک استفاده می شود. اما این اصطلاح به چه معنی است؟ آیا این درد ها خطرناک هستند؟ مشخصات درد پلورتیک و درمان آن به چه صورت است؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

پلور چیست؟

پرده ی پلور به پرده ای گفته می شود که اطراف ریه ها را احاطه می کند و دارای میزان اندکی مایع نیز می باشد. به عبارت دیگر این پرده ها حفاظت از ریه ها و هم چنین تسهیل حرکت آنها را بر عهده دارند و به بهبود عملکرد آنها در هر تنفس کمک شایانی می کنند. مشابه این چنین پرده هایی در دور قلب نیز وجود دارد که به آن پرده ی پریکارد گفته می شود.

درد پلورتیک

درد پلورتیک چیست؟

تا اینجای راه متوجه شدیم که پرده ی پلور ریه ها را احاطه می کند. درد پلورتیک به دردی گفته می شود که منشا اصلی آن در این پرده ی محافظت کننده ی ریه باشد. به عبارت دیگر هر گاه این پرده ها دچار مشکلی شوند (که در ادامه در مورد این مشکلات بیش تر صحبت می کنیم) نوع خاصی از درد را ایجاد می کنند، که به آن درد پلورتیک گفته می شود. پس تا اینجا دانستیم که در واقع دردهای پلورتیک دردهای قلبی نیستند و منشا آنها در همین پرده های محافظت کننده ی قلبی هستند

مشخصات درد پلورتیک

یک سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که این دردهای پلورتیک چه تفاوتی با سایر دردها دارند و اصلا از کجا می توان تشخیص داد که دردی منشا قلبی دارد یا منشا از جای دیگریست. به طور کلی اصلی ترین ویژگی دردهای پلورتیک این است که این دردها با تنفس عمیق بدتر می شوند و ماهیت تیرکشنده در قفسه ی سینه ایجاد می کنند. در حالی که درد های قفسه ی سینه با منشا قلبی اینگونه نیستند و با تنفس تغییری نمی کنند. بلکه ماهیت سنگینی و فشار دارند و با راه رفتن و فعالیت است که شدت ایشان تشدید می یابد.

تشخیص پلورتیک

علل درد پلورتیک

هر عاملی که به هر طریقی بتواند پرده های ریوی را درگیر کند و باعث التهاب یا آسیب این پرده ها شود، می تواند باعث بروز دردهای پلورتیک گردد. به عنوان مثال: 

با عفونت ریه به هر دلیلی و گسترش پیدا کردن آن و درگیری این پرده ها با عفونت درد پلورتیک با مشخصات یاد شده ایجاد می شود. در این موارد ممکن است حتی بین پرده های ریوی حجم زیادی مایع تجمع کند که در موارد شدیدتر تنفس بیمار را با مشکل مواجه کند.

برخی موارد سوراخ شدگی های حاد پرده ی پلور (در اصطلاح پزشکی پنوموتوراکس) نیز می تواند به علایم مشابهی بینجامد. بیماری های نادرتری نظیر انواع سرطان با دست اندازی به پرده های دور ریه و یا سل ریوی نیز می توانند گه گاهی این علایم را ایجاد کنند. عفونت های ویروسی ریوی هم از عواملی هستند که به طور شایع تر با ایجاد التهاب در پرده های اطراف ریه ممکن است به آسیب این پرده ها و ظهور علایم دردهای پلورتیک منجر شوند.

درمان دردهای پلورتیک قفسه سینه

هر زمانی که شما دچار دردهای قفسه ی سینه با هر مشخصه ای شدید بهترین کار مراجعه به پزشک است. فراموش نکنید که تشخیص درد قلبی یا غیرقلبی تنها توسط پزشک و پس از معاینه و شرح حال و اخذ نوارقلب است که باید صورت بگیرد. پس هرگاه دچار درد قفسه سینه شدید، باید با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. 

اگر پزشک به منشا پلورتیک این دردها شک کند معمولا برای شما یک عکس ساده ی قفسه ی سینه درخواست خواهد کرد و در برخی مواقع هم آزمایشات خون مخصوص یا اکوکاردیوگرافی یا حتی سی تی اسکن ریه ها برای بررسی دقیق تر پرده ی پلور صورت خواهد گرفت. درمان دردهای قفسه سینه با منشا پلور و دردهای قفسه ی سینه ی با منشا قلبی بسیار متفاوت هستند و از این رو افتراق بین این دو درد بسیار مهم است و لازم است که حتما اقدامات تشخیصی درمانی به دقت و دقیق صورت گرفته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

نوبت دهی آنلاین 

4.3/5 - (6 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    24 ساله هستم چند روزی است که حالت گرفتگی خفیف در قفسه سینه و تنگی نفس دارم که هنگام فعالیت تشدید می شود به متخصص قلب مراجعه کردم نوار قلب گرفتن و نرمال تشخیص دادن و گفتن نیازی به اکو و تست ورزش نیست ولی گفتن ضربان قلب بالاست و پروپانول تجویز کردن و گفتن صبح و شب باید بخورم تصویر نوار رو براتون ارسال کردم نظر شما چیست آقای دکتر ؟ تا چه مدت باید قرص خوردن رو ادامه بدم ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره اکو و تست ورزش انجام دهید و اگر هم اصطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید و تست تیرویبد هم انجام دهید

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام علکیم
    خوبین آقای دکتر
    من ۳۱ سالم هست و الان چندماهی میشه که قسمت چپ قفسه سینم درد میگیره،وسط هم میاد و سمت راستمم میره.تنگی نفس هم پیدا میکنم و گاهی اوقات به پشتمم میزنه.دکتر متخصص رفتم اکو کردن و نوار گرفتن گفتن سالم هست قلبم...بیشتر تنگی نفس دارم و این درد بیشتر ساعات بامنه اما وقتی خوابم نه اوکی هستم.با راه رفتن و فعالیتم فرقی نمیکنه و برعکس در زمان استراحت بیشتر هست.میخوام بدونم که مشکلم چیه.خواهشا زودتر جوابم بدین تا تصمیم قطعی بگیرم.سیگارم میکشم.بعدشم اگر مشکل قلبی باشه هنگام برقراری رابطه جنسی این درد احساس باید بشه یا نه؟؟
    ممنون و خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع دردها معمولا اضطرابیه و قلبی نیست

      اما باید معاینه شوید تا بشه دقیق نظر داد

  • تصویر کاربر فرشاد شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 4406 مشاهده پرسش
    سلام من چند روزه سوزش و خارش در قفسه سینه ام احساس میکنم و روز به روز بیشتر میشه احساس میکنم که توی هوای گرد و غبار دارم نفس می‌کشم احساس سوزش در قفسه سینه ام زیاده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی نیست

      ولی بهتره اکو و تست ورزش انجام دهید تا تکلیف مشخص شود

  • تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام اقایی دکتر من سینه چپم چندروزی ی بارتیرمیکشه حرارت بدنم زیاده توبدنم داغ میشه رفتم چندباردکترنوارقلب گرفت گفت قلب مشکلی نداره همش استرس داری بهم پروپرانول ۱۰داد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره با احتمال پانیک به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت تست ورزش مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقایی دکترقلبم پس مشکلی نداره
    3. تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکترپس قلبم مشکلی نداره
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      احتمالا خیر

      ولی بهتره ویزیت شوید

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من قفسه سینه ام درست استخوان بعضی مواقع درد میکنه این درد ی جا نیست و معمولا همه ی قفسه سینه ا م این طوریه اکو دادم ک دکتر گفت خوبه .الان نگرانم ک از قلبمه یا ن؟
    نیاز ب پیگیری بیشتر قلبم داره ؟ دکتر داخلی هم رفتم گفتش دریچه معدت گشاده اما دارو هاش تاثیری نداشته.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا این شکل دردها غیر قلبیه

      اما میتونید برای اطمینان تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    دکتر من دیزوز هم مزاحمتون شدم.30 ساله هستم.عرض کردم چند وقت دردهای پراکنده در پشت چپ و دست چپ و گاها گردن و دست راست هم دارم.ادم استرسی هستم و همش احساس میکنم مشکل قلبی دارم یا الان سکته میکنم.خیلی ازارم میده.6.7 بار تو این حالت نوار قلب دادم و دکتر های عمومی و اورزانس گفتن نرماله همه چیم.الپرازولام و پرپرانولول 10 برام تجویز کردن.ایا مشکل خاصی هست؟چیکار باید بکنم؟ایا لازم حضوری خدمتتون برسم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینها علایم پانیک هست 

      باید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خسته نباشید.خواهرم 12سالشه گف قلبم دردمیکنه بردیم نوارقلب گرفتن گفتن چون سنش پایینه این نوارقلب عادیه ولی ی اکو هم برای اطمینان کنین.اکو هم انجام دادن.کفتن دریچه سمت راستش یکم گشاده ک عادیه.ولی میخواستم نظر شماروهم بدونم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلی نیست و جای نگرانی نداره

    2. تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      دست شما درد نکنه آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با درود فراوان به دکتر نجفی .جناب دکتر بنده چند ماهه حدود ۱ سال که درد عجیب در داخل قفسه سینه سمت قلب دارم دردی هست که اغلب اوقات بیداری همراهم هست گاهی کمتر گاهی بیشتر .
    شیراز به دکتر قلب مراجعه کردم نوار قلب نورمال اکو نورمال . . رفتم سی تی اسکن قفسه سینه وریه انجام دادم اون هم بدون هبج عارضه ای گزارش شد .
    هیج دکتری متوجه درد من نشد چون‌من جر این‌درد علاعمی مثل نفس تنگی و ... ندارم فقط درد در داخل قفسه سینه. در ضمن‌ هر شب ۲ عدد زولپیدم ۱۰ مصرف میکنم.
    توروخودا دکتر یه راهنماییم کنیدتقریبا سر این جریان کامالا افسردگی گرفتم که چیزیم‌شده و دکترا نمیتونن پیداش کنن ا
    ازتون خواهش دارم به راهنمایی بمن بکنید من بباید جیکار کنم . این درد واعم وخفبف من چیه .که هیج فلاعمی‌جر همین درد و با خودش نداره
    فقط از شما راهنمایی میخوام که کمکم کنی
    تسکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا این دردها اضطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

      و گاهی ممکنه گوارشی باشه

  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام.بنده 34 سالمه و مدت یک ماهه زیر و روی قفسه سینه سمت چپم درد می کنه به طوریکه تا هفته پیش روزی 4 الی5 بار به صورت گذرا درد میگرفت و دردش به بازو و کتفم میرسید ولی الان تو این دو روزه دردم ادامه داره .یک هفته پیش بیمارستان قلب تهران رفتم که نوار قلب گرفت و از قلب و ریه رادیولوژی گرفتن و تست خون اورژانسی هم گرفتن ولی گفتن مشکلی نیست و باید به دکتر اعصاب مراجعه کنی…پیش دکتر گوارش هم رفتم بهم قرص نولپازا داده ولی هنوزم سوزش و درد بیشتری و تو قفسه سینم احساس میکنم.3روز پیش به مطب دکتر اقای هادی صفریان رفتم و ازم تست ورزش و اکو گرفتن گفتن مشکلی نیست و فقط از استرسه ولی هنوز با گذشت 3روز درد روی دست چپم و سنگینی رو قفسه دارم لطفا اگر امکانش هست میشه راهنماییم کنید که چیکار کنم تا از این درد راحت شم.دیشبم پیش شکسته بند رفتم گفت دنده قفسه سینم اسیب دیده و درد از اونه...ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اصطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهلا جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    من بعضی موقع ها قفسه سینم درد میگیره و چندتا نفس عمیق میکشم خوب میشه وبعضیی موقع ها اونجوری میشم ولی 14 فروردین بود درد خیلی شدید قفسه سینه داشتم نفس نمیتونستم بکشم سوزش داشتم در ناحیه قفسه سینه نفس کشیدن برام مشکل شده بود و بعدست چپم داشتم از درد میترکید و میزد به کتف و گردنم حالم اصلا خوب نبود گفتم الان ایست قلبی میکنم ولی خوب شدم از اون روز همون درد با شدت کمتر دارم نمیدونم برم دکتر قلب مشکل داره قلبم اوضام چه جوریه خیلی نگرانم وقتی استرس میگیرم قلبم درد میگیره و میزنه به دست چپم و یه سوال همیشه گردن درد میکنه و میزنه به دست چپم زیاد گردن رو مستقیم نگه میدارم یا پایین نگه میدارم وازیاد ایستاده باشم گردن درد میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایمتون اصطرابیه

      باید به روانپزشک مراجعه کنید و از نطر قلب هم تست ورزش بشید تا تکلیف مشخص شود

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر