دکتر محمد حسین نجفی

برای توصیف نوع خاصی از دردهای قفسه سینه از لفظ دردهای قفسه سینه پلورتیک استفاده می شود. اما این اصطلاح به چه معنی است؟ آیا این درد ها خطرناک هستند؟ مشخصات درد پلورتیک و درمان آن به چه صورت است؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

پلور چیست؟

پرده ی پلور به پرده ای گفته می شود که اطراف ریه ها را احاطه می کند و دارای میزان اندکی مایع نیز می باشد. به عبارت دیگر این پرده ها حفاظت از ریه ها و هم چنین تسهیل حرکت آنها را بر عهده دارند و به بهبود عملکرد آنها در هر تنفس کمک شایانی می کنند. مشابه این چنین پرده هایی در دور قلب نیز وجود دارد که به آن پرده ی پریکارد گفته می شود.

درد پلورتیک

درد پلورتیک چیست؟

تا اینجای راه متوجه شدیم که پرده ی پلور ریه ها را احاطه می کند. درد پلورتیک به دردی گفته می شود که منشا اصلی آن در این پرده ی محافظت کننده ی ریه باشد. به عبارت دیگر هر گاه این پرده ها دچار مشکلی شوند (که در ادامه در مورد این مشکلات بیش تر صحبت می کنیم) نوع خاصی از درد را ایجاد می کنند، که به آن درد پلورتیک گفته می شود. پس تا اینجا دانستیم که در واقع دردهای پلورتیک دردهای قلبی نیستند و منشا آنها در همین پرده های محافظت کننده ی قلبی هستند

مشخصات درد پلورتیک

یک سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که این دردهای پلورتیک چه تفاوتی با سایر دردها دارند و اصلا از کجا می توان تشخیص داد که دردی منشا قلبی دارد یا منشا از جای دیگریست. به طور کلی اصلی ترین ویژگی دردهای پلورتیک این است که این دردها با تنفس عمیق بدتر می شوند و ماهیت تیرکشنده در قفسه ی سینه ایجاد می کنند. در حالی که درد های قفسه ی سینه با منشا قلبی اینگونه نیستند و با تنفس تغییری نمی کنند. بلکه ماهیت سنگینی و فشار دارند و با راه رفتن و فعالیت است که شدت ایشان تشدید می یابد.

تشخیص پلورتیک

علل درد پلورتیک

هر عاملی که به هر طریقی بتواند پرده های ریوی را درگیر کند و باعث التهاب یا آسیب این پرده ها شود، می تواند باعث بروز دردهای پلورتیک گردد. به عنوان مثال: 

با عفونت ریه به هر دلیلی و گسترش پیدا کردن آن و درگیری این پرده ها با عفونت درد پلورتیک با مشخصات یاد شده ایجاد می شود. در این موارد ممکن است حتی بین پرده های ریوی حجم زیادی مایع تجمع کند که در موارد شدیدتر تنفس بیمار را با مشکل مواجه کند.

برخی موارد سوراخ شدگی های حاد پرده ی پلور (در اصطلاح پزشکی پنوموتوراکس) نیز می تواند به علایم مشابهی بینجامد. بیماری های نادرتری نظیر انواع سرطان با دست اندازی به پرده های دور ریه و یا سل ریوی نیز می توانند گه گاهی این علایم را ایجاد کنند. عفونت های ویروسی ریوی هم از عواملی هستند که به طور شایع تر با ایجاد التهاب در پرده های اطراف ریه ممکن است به آسیب این پرده ها و ظهور علایم دردهای پلورتیک منجر شوند.

درمان دردهای پلورتیک قفسه سینه

هر زمانی که شما دچار دردهای قفسه ی سینه با هر مشخصه ای شدید بهترین کار مراجعه به پزشک است. فراموش نکنید که تشخیص درد قلبی یا غیرقلبی تنها توسط پزشک و پس از معاینه و شرح حال و اخذ نوارقلب است که باید صورت بگیرد. پس هرگاه دچار درد قفسه سینه شدید، باید با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. 

اگر پزشک به منشا پلورتیک این دردها شک کند معمولا برای شما یک عکس ساده ی قفسه ی سینه درخواست خواهد کرد و در برخی مواقع هم آزمایشات خون مخصوص یا اکوکاردیوگرافی یا حتی سی تی اسکن ریه ها برای بررسی دقیق تر پرده ی پلور صورت خواهد گرفت. درمان دردهای قفسه سینه با منشا پلور و دردهای قفسه ی سینه ی با منشا قلبی بسیار متفاوت هستند و از این رو افتراق بین این دو درد بسیار مهم است و لازم است که حتما اقدامات تشخیصی درمانی به دقت و دقیق صورت گرفته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

نوبت دهی آنلاین 

4.3/5 - (6 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر NH چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام‌ خسته نباشید، من یک شب موقع خواب احساس سنگینی شدید در سمت چپ سینه کردم قبل از اینکه بخوابم کاملا خوب بودم، الان هم احساس سنگینی در سمت چپ سینه دارم و احساس میکنم خود سینه ام هم سنگین شده علاوه بر قفسه سینه، شب هم‌به مدت تقریبا ۳۰ ثانیه قلبم‌ ضربانش شدید میشه و بعد آروم میگیره،پروپرانولول ۱۰ میخورم یک مقدار سنگینی کمتر میشه، میشه لطفا راهنمایی بفرمایید، تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمال اینکه مشکل قلبی باشد بر اساس شرح حال زیاد نیست ولی یک نوارقلب و اکو محض اطمینان بکنید
  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر . جناب دکتر، 25 سالمه، از یک ماه و نیم خستگی ، درد ملایم قفسه سینه و تنگی نفس پیدا کردم، در حالی که اکسیژن خونم روی 98 بودش، فشارم عادی 110/60 و در تست ورزش 130/80 چندین بار تپش قلب پیدا کردم طوری که ضربان قلب به 160 یا 188 هم میرسید، معمولا بعد غذای سنگین و فعالیتی که ملایم باشه.
    تیروئید کم کار هم دارم با TSH 20 که تازه ازمایش دادم
    اینها رو قبلا نداشتم، الان پیاده روی و فعالیت برام سخت تر و خسته کننده شده.
    اکو نرمال بود، تست ورزش خوب ولی نه عالی، مشکلاتی داخل اون نشون داده شد و نوار قلب هم که عادی مشکلی نداشت اما هنگام تپش قلب شدید تاکی کاردی سینوسی و Abnormal T wave رو نشون میداد. خواستم نگاهی به تست ورزش من بندازید و آیا سی تی انژیو لازمه یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اکویتان که سالم است ولی در تست ورزش تغییراتی مشکوک دیده شده که بخاطر همین سی تی انژیو خواسته اندبا توجه به اینکه به خصوص می گویید اخیرا فعالیت برایتان سخت شده به نظرم سی تی انژیو بدهید بهتر است، برای اینکه دقیق تر بشود اظهارنظر کرد
    2. تصویر کاربر وحید یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسگویی شما جناب دکتر نجفی عزیز
      من هیچکدوم از ریسک فکتور های بیماری قلبی رو ندارم. نه اضافه وزن نه، نه اعتیاد، نه سابقه خانوادگی قلبی یا هیچ چیز دیگه ای.
      احتمال فیبریلاسیون دهلیزی و یا PSVT رو چقدر میدونید؟
      تغییرات مشکوک تست ورزش از نظر شما چقدر جدی است؟ نظر تخصصی شما چی میگه؟

      ببخشید اینقدر سوال میکنم ، چون با وضیعت کرونا، منم باید برم شهر دیگه چون نزدیکم سی تی انژیو نیستش و بیماری قلبی و کرونا دیگه خیلی خطرناک میشه.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      در این مدارک که چیزی به نفع af یا psvt وجود ندارد ولی با توجه به اینکه می گویید موقع فعالیت خسته می شوید و تغییرات تست ورزش سی تی انژیو بدهید بهتر است، فوری نیست ولی برنامه ریزی کنید ظرف همین دو سه هفته انجامش دهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر، بنده در فروردین ماه دچار دندان درد های شدید شدم ک ریشه ی دندانی نداشت و با هیچ دارویی درد دندانم خوب نشد، تا بعد از ۱۰روز کم کم خود ب خود از بین رفت و در اردیبهشت ماه دچار تپش قلب و درد قفسه سینه سمت چپ و شانه و گردن شدم، حال تهوع داشتم، با متخصص قلب صحبت کردم فرمودن اضطراب هست و بهم قرص پرانول دادن اما من قبل از مصرف متوجه شدم باردار هستم و مصرف نکردم، جنین دچار هماتوم شد و در هفته ۸ایست قلبی کرد، هفته ی یازدهم بصورت طبیعی سقط شد اما بنده دچار کم خونی شدید شدم بطوریکه یکماه صدای ضربات چکش در سرم میشنیدم و تحت درمان کم خونی قرار گرفتم، در همین حین دچار عفونت رحم و عفونت گوش چپ شدم و چون ضمائم بارداری ازبین نرفته بود، ۵مرداد براساس خونریزی زیاد، کورتاژ اورژانسی داشتم، بعد از عمل دچار عفونت رحم و تخمدان چپ بودم، ک مدام ب دکتر مراجعه میکردم، حس عفونت شدید داشتم، اما داروها هیچ تاثیری نداشتن تا اینکه درد در قفسه سینه سمت چپ مجدد سراغم اومد، قلبم درد میگرفت تیر میکشید تا گردنم و پشتم و سرگیجه و حال تهوع خفیف و لرز کم، حتی مغزم در سرم خواب میرفت و حس گیجی و مرگ داشتم، رفتم سی تی ریه دادم اما کرونا منفی بود، اندازه ی قلب و شش هم طبیعی و سالم گزارش شد، ولی دکتر متخصص عمومی تشخیص عفونت قدیمی دادند و آمپول جنتامایسین ۸عدد دوبار در روز تجویز کردند و آزیترومایسین ۵۰۰ روزی یک عدد، دردها و علائم تا زمان تزریقات کاهش پیدا کردند، اما درد قلب کمی ادامه دار بود، نیمه شبها از شدت درد بیدار میشم، در مغزم احساس سوزش دارم، چند روز پیش هم بی دلیل فشارم بالا رفته بود، تست قند دادم، قندم نرمال بود، نوار قلب نرمال بود، در قلبم احساس درد و سوزش دارم، سرگیجه و حال تهوع دارم، بشدت در خواب و در حین فعالیت تعریق دارم و دردم زیاد میشه، توی خواب مغزم و بدنم خواب میره، مدت چند شب هم هست ک چشمانم تار میشه و تا ب چیزی خیره نشم واضح نمیبینم، مدت یکسال هم هست بی دلیل صبح ک از خواب بیدار میشم سوزش شدید سر دل دارم، امروز هم با درد شدید قلب و قفسه سینه بیدار شدم، شدیدا سوزش شدید سردل پیدا کردم و درد در گردن و دست چپم پیچیدو یکساعت هم ادامه داشت همراه با سرگیجه وحال تهوع و درد شدید قلب و قفسه سینه، تا اینکه نشستم ب شما پیام بدم، کمی درد کمتر شده..نمیدونم مشکلم چیه؟تقاصا دارم بنده رو راهنمایی بفرمایید!من همش فکر میکنم دارم سکته قلبی میکنم، بینهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اول اینکه نگرام نباشید اینها علایم بیماری قلبی جدی نیست ولی احتمال زیادی وجود دارد که منشا تمام اینها اضطراب و استرس و نگرانی باشد، به هر حال شما دوره ی سختی را در چندماه اخیر گذرانده اید و اینها باعث می شود احساس کنید خطر مهمی وجود دارد. احتمال بیماری قلبی زیاد نیست ولی برای اطمینان و اینکه خیالتان راحت شود یک نوارقلب و اکو بدهید. کمترین مشکلی وجود داشته باشد با این تستها مشخص می شود
  • تصویر کاربر لاله شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    قفسه سینه ی من یک دفعه درد میگیره انگار فشار میدن و نفسم میگیره فرق نداره کار انجام بدم یا نه این حالت هست و زمانیکه دراز میکشم تک سرفه هم دارم ،هنگام دم درد هم دارم ، به دلیل کرونا امکان مراجعه به پزشک ندارم از منزل خارج نشدم مگر 3مورد ، حتی 8ماهه سرکار هم نمیرم ،. اگه امکان داره راهنمایی کنید علت چی هست و مراجعه به پزشک ضرورت دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید این نوع دردها خیلی مشخصاتش به درد قلبی نمیخورد ولی تا زمانی که اکو و نوارقلب نگرفته باشید هیچ اظهارنظری صحیح و دقیق نیست، به نظرم سعی کنید یک نوارقلب بگیرید حداقل بر اساس ان تصمیم گرفته شود که بررسی بیشتری میخواهد یا نه
  • تصویر کاربر افرا شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. من اول مهر مبتلا ب کرونا شدم حالم خوب شد ولی در ناحیه کتف احساس سنگینی و تنگی نفس داشتم اکو و عکس قفسه سینه رو خدمتتون فرستادم فرمودید نرماله،برای اطمینان از عدم آسیب ب ریه اسکن انجام دادم میگن ریه یمقدار درگیره ک ممکنه برای تیر ماه باشه ک باز کرونا گرفته بودم، چون تشخیص شما برای من سنده گفتم این اسکنو خدمت شما هم بفرستم،ممنون میشم راهنماییم کنید????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      من در این اسکن درگیری واضح ریوی نمیبینم که یا نشانه ای این است که ریه اصلا درگیر نیست یا این اینکه شدت درگیری اش خیلی کم است اگر گزارش این اسکن را هم دارید بفرستید
  • تصویر کاربر قدسی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده چند روز هست زیر سینه ی راستم در یک ناحیه کوچیک درد شدیدی احساس میکنم که جا ب جا شدن و حرکت و خوابیدن را برایم سخت کرده همچنین در هنگام نفس عمیق کشیدن و خندیدن شدیدن درد میگیرد و اذیت میکند ایا این یک مشکل عضلانی و گرفتگی عضله است یا میتواند یک مشکل جدی باشد؟ چه رمانی باید به دکتر مراجعه کنم مخصوصا تو این دوران کرونا ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مشكل عضلاني است و اهميت ندارد
  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام . من 29 سالمه.تیرویید پرکار دارم.جدا از ترس کرونا تپش قلب میگیرم گاها.و قلبم سوزن وار خیلی کم اما در روز تیر میزنه.مثل سوزن.خیلی کم البته. امروزم متوجه درد خفیف انتهای جناغ شدم که با تنفس عمیق دم یا فشار دستم دردش تشدید میشه زیاد نیست اما درد میگیره.در حالت عادی تنفسم حسش نمیکنم.و گاها هم هم چپ هم راست قفسه سینم هر چند ساعت یه بار یه نقطه متفاوت یا گز گز میکنه با یه سوزن وار درد میگیره خیلی مویرگی البته.پرانول 20 و متی مازول 5 مصرف میکنم.حدودا یک ماه و نیمه و تایم تعویض داروهام و ازمایش مجدد تیروییدمه.شبام بیشتر روی شکم میخوابم.آیا تاثیر داره در این درد ها؟؟؟مرسی بخاطر داروی پرانول سرگیجه و ضربان دارم . ضربانم کم شده خیلی اما با کوچیکترین فشار روحی با فکر تشدید میشه.مخصوصا شبها که گاها تیرویید گلوم اذیتم میکنه تپش میگیرم حس میکنم فشارم داره میره بالا و ضربانممم همینطور . و بعضا قلبم یا سمت راست سینه یا قسمت پهلویی سمت چپ قلبم تیر میکشه خیلی خفیف و کم.هیچوقت اینطور نبودم و 12 سال سالم ورزش حرفه ای کردم.از زمان تیروییدم اینطور شدم.و یا مثل الان یه درد خفیف روی قلبم حس میکنم که اار در سه ثانیه از کم به زیاد میرسه و قطع میشه.در طول روز شاید پنج بار این اتفاق بیفتع
    جناغ سینم نزدیک قسمتی که دلدرد رو حس میکنیم هم درد خفیف دارم که عرض کردم در متن اول
    ببخشید طولانی شد..ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام علائم ناشی از اضطراب است پروپرانولول ۱۰ و کلردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر صدیقه جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 18709 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.تقریبا یک دو هفته است که شبها در قفسه سینه خود احساس یخ زدن و سردی دارم که تا گلو ادامه دارد و دچار تپش قلب و بی خوابی نیز میشوم خواستم علتش را از شما جویا شوم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالاراضطراب یا ریفلاکس مری دارید

      پروپرانولول ۱۰ذو ملردیازپوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت مصرف کنید

  • تصویر کاربر روشنک شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشید، خانم چهل و شش ساله هستم، سابقه بیماری تیرویید دارم که پرکار بوده ولی با ید رادیو اکتیو کم کار شده و حدود بیست و پنج ساله لووتیروکسین مصرف میکنم، شانزده سال پیش برست کنسر گرفتم که الان خداروشکر خوبم، وارد فاز یائسگی زودرس شده ام ولی دو روز پیش آزمایش خون دادم به علت درد قفسه سینه و خستگی شدید و زرد شدن پوست و بی اشتهایی، الان کلسترول من روی 301هست در ضمن ال دی ال من روی 230 میباشد با این علایم شدید و گرگرفتگی هم که شبها دارم و در این وانفسایی که هیچ پزشک متخصصی نیست چکار میتونم کنم؟؟؟ در ضمن من شیراز هستم ممنون میشم پاسخ بدید، خیلی از شما سپاسگزارم ????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      برای چربی فعلا اتورواستاتین ۲۰ عصرها استفاده کنید و بعد از آن برای بررسی از نظر علت علایم مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام دوروز پیش فعالیت سنگین داشتم و بعدش مشروبات و مداری کافیین مصرف کردم...جند روزه سینم ییه درد کم داره تعریق زیاد دارم و نوک شونه هام و بازوی چپم درد میکنه پاها و دستام یجوری بی حسه و سرم‌سنگین....میشه بدونم دلیلش جیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و اگر علائم ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر