دکتر محمد حسین نجفی

برای توصیف نوع خاصی از دردهای قفسه سینه از لفظ دردهای قفسه سینه پلورتیک استفاده می شود. اما این اصطلاح به چه معنی است؟ آیا این درد ها خطرناک هستند؟ مشخصات درد پلورتیک و درمان آن به چه صورت است؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

پلور چیست؟

پرده ی پلور به پرده ای گفته می شود که اطراف ریه ها را احاطه می کند و دارای میزان اندکی مایع نیز می باشد. به عبارت دیگر این پرده ها حفاظت از ریه ها و هم چنین تسهیل حرکت آنها را بر عهده دارند و به بهبود عملکرد آنها در هر تنفس کمک شایانی می کنند. مشابه این چنین پرده هایی در دور قلب نیز وجود دارد که به آن پرده ی پریکارد گفته می شود.

درد پلورتیک

درد پلورتیک چیست؟

تا اینجای راه متوجه شدیم که پرده ی پلور ریه ها را احاطه می کند. درد پلورتیک به دردی گفته می شود که منشا اصلی آن در این پرده ی محافظت کننده ی ریه باشد. به عبارت دیگر هر گاه این پرده ها دچار مشکلی شوند (که در ادامه در مورد این مشکلات بیش تر صحبت می کنیم) نوع خاصی از درد را ایجاد می کنند، که به آن درد پلورتیک گفته می شود. پس تا اینجا دانستیم که در واقع دردهای پلورتیک دردهای قلبی نیستند و منشا آنها در همین پرده های محافظت کننده ی قلبی هستند

مشخصات درد پلورتیک

یک سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که این دردهای پلورتیک چه تفاوتی با سایر دردها دارند و اصلا از کجا می توان تشخیص داد که دردی منشا قلبی دارد یا منشا از جای دیگریست. به طور کلی اصلی ترین ویژگی دردهای پلورتیک این است که این دردها با تنفس عمیق بدتر می شوند و ماهیت تیرکشنده در قفسه ی سینه ایجاد می کنند. در حالی که درد های قفسه ی سینه با منشا قلبی اینگونه نیستند و با تنفس تغییری نمی کنند. بلکه ماهیت سنگینی و فشار دارند و با راه رفتن و فعالیت است که شدت ایشان تشدید می یابد.

تشخیص پلورتیک

علل درد پلورتیک

هر عاملی که به هر طریقی بتواند پرده های ریوی را درگیر کند و باعث التهاب یا آسیب این پرده ها شود، می تواند باعث بروز دردهای پلورتیک گردد. به عنوان مثال: 

با عفونت ریه به هر دلیلی و گسترش پیدا کردن آن و درگیری این پرده ها با عفونت درد پلورتیک با مشخصات یاد شده ایجاد می شود. در این موارد ممکن است حتی بین پرده های ریوی حجم زیادی مایع تجمع کند که در موارد شدیدتر تنفس بیمار را با مشکل مواجه کند.

برخی موارد سوراخ شدگی های حاد پرده ی پلور (در اصطلاح پزشکی پنوموتوراکس) نیز می تواند به علایم مشابهی بینجامد. بیماری های نادرتری نظیر انواع سرطان با دست اندازی به پرده های دور ریه و یا سل ریوی نیز می توانند گه گاهی این علایم را ایجاد کنند. عفونت های ویروسی ریوی هم از عواملی هستند که به طور شایع تر با ایجاد التهاب در پرده های اطراف ریه ممکن است به آسیب این پرده ها و ظهور علایم دردهای پلورتیک منجر شوند.

درمان دردهای پلورتیک قفسه سینه

هر زمانی که شما دچار دردهای قفسه ی سینه با هر مشخصه ای شدید بهترین کار مراجعه به پزشک است. فراموش نکنید که تشخیص درد قلبی یا غیرقلبی تنها توسط پزشک و پس از معاینه و شرح حال و اخذ نوارقلب است که باید صورت بگیرد. پس هرگاه دچار درد قفسه سینه شدید، باید با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. 

اگر پزشک به منشا پلورتیک این دردها شک کند معمولا برای شما یک عکس ساده ی قفسه ی سینه درخواست خواهد کرد و در برخی مواقع هم آزمایشات خون مخصوص یا اکوکاردیوگرافی یا حتی سی تی اسکن ریه ها برای بررسی دقیق تر پرده ی پلور صورت خواهد گرفت. درمان دردهای قفسه سینه با منشا پلور و دردهای قفسه ی سینه ی با منشا قلبی بسیار متفاوت هستند و از این رو افتراق بین این دو درد بسیار مهم است و لازم است که حتما اقدامات تشخیصی درمانی به دقت و دقیق صورت گرفته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

نوبت دهی آنلاین 

4.3/5 - (6 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Negar جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام
    من كانادا زندگي ميكنم و از زماني كه مهاجرت كردن دچار مشكل پنيك اتك و anxiety هستم. حدود ٦ سال هست كه اينجا زندگي ميكنم و در اين مدت يك بار چك آپ كامل قلب داشتم و چندين مرتبه نوار قلبي ازم گرفته شده. و مشكلي مشاهده نشده.

    الان حدود يك هفته است كه درد شديد و نير كشيدن قفسه سينه دارم و شب ها بدتر ميشه و قطع نميشه. ميخواستم بدونم باز هم لازم أست كه چكاپ قلب بشم يا احتمالا علايم anxiety است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا همون مسايل اضطرابيه
      نهايتا اگر خيلي دردها مداومه تست ورزش انجام بديد
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام من 14 سالمه. من یک سال و نیم بود که درد قلبی داشتم اما الان مدتیه که بهتر شده . درد به این صورته که احساس درد در سمت چپ قفسه سینه و تنگی نفس دارم.هنگام درد بسیار خسته و بی حال میشم و پشت قفسه سینم هم تیر میکشه. تعداد ضربان قلبم در دقیقه 95 هست. آیا من مشکل قلبی دارم؟ اوضاع قلبم چطوره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكل سما اضطرابيه
      به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر ادامه داشت مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسینی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام
    من تقریبا بیشتر از ده سال با درد سمت چپ سینه و سنگینی و درد دست چپ به حدی که غیر قابل تحمل ماجه می شم البته کوتاه
    افتادگی دریچه و شل شدگی هم دارم اکو دادم گفتن مشکل خاصی ندارم به خاطر اعصابم هست اما هرموقع حالمم خوب باز پیش میاد طوری که نمی تونم تکون بخورم دهنمم خشک میشه
    آخرین بار بهم گفتن نباید اعصبانی بشم تحت هیچ شرایطی و این محال
    و یه موردی که همیشه باهاش برخورد می کنم نوار قلب که هربار یه جور موقعه ای که میرم ازفشار درد و می گیرم طوری که متخصص عمومی به خودش اجازه نداد دارو تجویز کنه از بس وخیمم بود ولی وقتی تکرار میشه عادی
    خسته شدم از بس رفتم دکتر و نتیجه نگرفتم . میشه شما راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      حتما به روانپزشك مراجعه كنيد
      از بابت قلب هم براي اطمينان تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    درد بازو دارم و این درد تازه بع سراغم آمده سمت چپ سیگار میکشم قلیون میکشم البته قبلا قفسه سینه سمت چپ درد کم گهگداری داشتم ولی بازو شانه درد شدید اولین بار. چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا قلبي نيست و بهتره به ارتوپد مراجعه كنيد
      اگر ادامه داشت بهتره به پزشك قلب مراجعه كنيد و نوار قلب بگيريد
      در كل بهتره ويزيت شويد
  • تصویر کاربر مارال جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام
    مدت 3ماه است درد قفسه سینه دارم که اوایل به گردنم میزد و چند روز گردنم رو‌تکون نمیتونستم بدم به دو طرف سینه و دستام میزنه و خیلی تیر میکشه و حالت قلنج دارم و به پشتم میرنه
    اکو قلب انجام دادم مشکلی نبود فقط افتادگی میترال که گفتن مشکلی نیس
    عکس از قفسه سینه گرفتم مشکلی نبود
    یک ماه خوب بودم دوباره شروع شد دلیلش چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد ويزيت و معاينه شويد
      شايد نياز به تست ورزش باشه
      ولي شرح حالتون بيشتر مسايل غير قلبي رو مطرح ميكنه
  • تصویر کاربر دانشور جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    نن دو رو است که در قفسه سینه هنگام حرکت یا نفس عمیق درد احساس میکنم هنگام دستم بالامی برم درد بیشتر نیشود و موقع راه رفتن پشت شونه هام درد میگیرد علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمال زياد از انسداد عروق قلبه
      فورا به پزشك قلب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر ح جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خدا قوت به شما دکتر عزیز . خانمی هستم 35 ساله که نزدیک دو سالی هست با مشکل درد شدید در قفسه سینه مواجه هستم . به متخصص قلب مراجعه نمودم نتیجه نوار قلب و اکو خوب بود اما درد همچنان باقی . تست ورزش انجام دادم که چند دقیقه بیشتر دوام نیاوردم علاوه بر درد حالت سرگیجه و تهوع هم بهم دست داد که دیگر تست ورزش را ادامه ندادم . چند روز پیش دوباره درد شدید به سراغم امد که نوار قلب این بار خوب نبود و فشار خونم 13 بود . قرص زیر زبانی و متورال تجویز شد . در ضمن به طور مداوم نه اما بیشتر اوقات احساس تپش قلب شدید دارم جوری که احساس می کنم الان که قلبم از دهنم خارج بشه و تنگی نفس بسراغم میاد . چند دکتر متخصص قلب در شهر خودم ایلام رفتم که گفتن سالمی اما نمی دونم چرا درد همچنان هست ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطراب داريد كه حتما بايد درمان شه
      ميتونيد براي قلب به جاي تست اسكن قلب انجام دهيد
  • تصویر کاربر ساعد چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    با سلام
    درد قفسه سینه دارم و گاه گداری تیر کشیدن قلب و پشت قلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علت هاي زيادي داره
      بايد ويزيت و معاينه سويد و نوار قلب گرفته بشه
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    با سلام چندسالی میشه که دست چپم درد میکنه ولی جدیدا دردش زیاد شده که گاهی اوقات قفسه سینم هم درد میکنه باید چ کنم چندسال پیش ام آر آی دادم گفت دست چپت غضروفش کلا کلسیم هاش خالی شده باید عمل کنی ولی من پیگیرنشدم آیا میتونه خطرناک باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نه خطرناك نيست
      ولي بايد به ارتوپد حتما مراجعه كنيد
      براي درد قفسه سينه بايد معاينه شويد و نوار بگيريد
  • تصویر کاربر 1 چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سوالی که قبلا از شما پرسیدم این بود که درد در قفسه سینه دارم دست چپم سر میشه کتفم سر میشه در سینه احساس سوزاش درد الان من اکو دادم تست ورزاش انژیو گرافی میگن افتادگی دریچه میترال داری نمیدونم میگن یه جایی از قلبم مادر زادی دو تیکه است الان دو بار دکتر رفتم اولی بهم گفت که سالمی دومی بهم به دارو دادبه اسم کارودیلول 625 هر شب نصفه ولی من حتی دست چپم شبا موقعه خواب سر میشه حتی تکونش نمیتونم بدم ریه میسوزه او اونجایی که سمت قلبم میشه میسوزه تیر میکشه من شبا خواب ندارم هفت ماه کمکی اگه چیزی از دستون بر میاد بکنید که دارم از دست میرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دريچه در اكو دولتي گزارش شده كه سي تي تاييد نكرده پس دريچه نرمال و سه قسمتيه
      افتادگي مهم نيست
      احتمالا اضطراب داريد و بايد به روانپزسك مراجعه كتيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر