دکتر محمد حسین نجفی

این روزها استرس خانه تکانی و خریدهای عید قطعا علاوه بر مغز و روح شما، قلب تان را نیز تسخیر می کند. در این مقاله طرز تهیه چند دمنوش گیاهی معرفی می شود که می تواند به خانه تکانی بدن شما کمک کند.

 در طب سنتی فصل بهار دارای مزاج گرم و تر است به همین دلیل اغلب افراد در این فصل دچار احساس کسالت، سستی و افزایش غلظت خون می‌شوند. یکی از شربت‌های مفید در این فصل، شربت سکنجبین (سرکه انگبین) است که افراد برای تهیه آن باید یک قاشق چای خوری سرکه خانگی را به همراه سه قاشق چایخوری عسل طبیعی و یک قاشق چایخوری عرق نعناع با هم ترکیب کنند.

شربت سکنجبین

مصرف شربت سکنجبین همراه با کاهو سبب تقویت کبد، کاهش حرارت بدن و رقیق شدن خون می‌شود و استفاده از این شربت برای اشخاصی که دچار کبد چرب نیز هستند، بسیار مناسب است.

 دمنوش گیاهی اسطخودو‌س هندی ( لاوندر‌) به همراه به لیمو، گل محمدی و بهار نارنج خوش عطر و نشاط آور می باشد. این دمنوش گیاهی رفع کننده بوی بد عرق بدن نیز است.

از شربت‌های خانگی که نقش موثری در رفع غلظت خون، یبوست، کاهش حرارت بدن و افزایش شادی دارد می‌توان به شربت تشکیل شده از مخلوط بارهنگ به همراه اسفرزه، زرشک سیاه، تخمه شر‌بتی، لیمو ترش و عسل اشاره کرد که افراد برای تهیه این شربت باید ترکیبات ذکر شده را به مدت چند ساعت (از شب تا صبح) در یک پارچ آب غیر فلزی خیس کنند و روزانه یک استکان از این شربت را بنوشند.

 افراد باید توجه داشته باشند که در فصل بهار مصرف قند و شکر را به حداقل برسانند و شکر قهوه‌ای یا سرخ را جایگزین قند و شکر کنند. همچنین در فصل بهار سبک‌ترین رژیم غذایی را داشته باشند و از استفاده از غذاهای شور، انواع سس‌ها، غذاهای چرب مانند کله‌پاچه، مواد غذایی حاوی کلسترول بالا مانند جگر و ته‌دیگ اجتناب کنند.

ته دیگ زعفرانی مصرف ماست محلی به همراه تخم کتان آسیاب شده و آویشن در کنار وعده ناهار بسیار مناسب است و کمک بسزایی به تناسب اندام می‌کند. ضمن اینکه این ترکیب سبب کاهش حرارت بدن، تقویت معده و رفع مشکل یبوست نیز می‌شود.

 فصل بهار بهترین فصل برای پاکسازی بدن و سموم به شمار می‌آید که یکی از گیاهان مفید در این زمینه گیاهی به نام خار مریم است. افراد باید این گیاه را به مدت ۱۰ دقیقه دم کنند و روزانه ۲ استکان (صبح و ظهر) از این دمکرده‌ میل کنند.

دمنوش خار مریمامروزه قرص این گیاه به نام لیورگل‌ ۷۰ یا ۱۴۰ نیز در بازار موجود است که نقش موثری در کنترل علائم مبتلایان به کبد چرب دارد و برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا مناسب است.

 از دیگر دمنوش‌های مناسب برای فصل بهار می‌توان به دمنوش گیاهی میوه فلوس اشاره کرد ولی توصیه می‌شود افرادی که دارای مزاجی سرد هستند میوه فلوس را در آب جوش حل کنند و آن را به همراه یک قاشق چایخوری عسل میل کنند، اشخاص می توانند روزانه دو استکان از این دمنوش گیاهی به منظور پاکسازی روده و معده استفاده کنند.

فلوس

بیشترین عرقی که در فصل بهار از زمان قدیم تاکنون مصرف می‌شود عرق بید‌مشک است، گیاه بید‌مشک طبعی معتدل رو به سردی دارد. همچنین این گیاه تقویت کننده اعصاب است و سبب تعدیل حرارت بدن می شود.
افراد می‌توانند یک سوم استکان عرق بید‌مشک را شبها قبل از خواب میل کنند. مصرف عرق بید‌مشک در پیشگیری از غلظت خون، سستی، کسالت، کم تحرکی موثر است. همچنین این عرق خاصیت آرامش بخشی دارد و مصرف آن برای افرادی که دچار مشکل خواب هستند توصیه می‌شود.

 از دیگر شربت‌های مفید فصل بهار، شربت گلاب به همراه زعفران و لیمو ترش است که نشاط آور بوده و سبب کنترل قند خون و تقویت معده نیز می‌شود. همچنین شربت اوره نیز در پاکسازی کبد و بدن نقش موثری دارد و سبب کاهش حرارت بدن نیز می‌شود.

شربت گلاب و لیمو

عرق کاسنی یکی از عرقی‌جات مناسب فصل بهار است که تقویت‌کننده کبد و ضد خارش بدن محسوب می‌شود. عرق شاه‌تره نیز با وجود اینکه طبع گرمی دارد سبب تعدیل حرارت بدن می‌شود.

 عرق بید یا برگ چنار نیز کاهنده حرارت بدن و تقویت کننده کبد است و استفاده از آن برای اشخاصی که دچار غلظت خون هستند، توصیه می‌شود. اشخاصی که دچار لاغری هستند نیز در فصل بهار باید عرق یونجه مصرف کنند. این عرق نشاط‌ آور و چاق کننده بوده و سبب خونساز‌ی می‌شود.

 دمنو‌ش سنبل‌الطیب به همراه لیمو امانی و بهار نارنج نیز خاصیت آرامش بخشی دارد و مصرف آن در فصل بهار شبها قبل از خواب بسیار موثر است.

دمنوش سنبل الطیب

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

اشخاصی که دچار دیابت یا اضافه وزن هستند، نیز می توانند برای شیرین کردن دمنوش گیاهی خود برگ گیاه استو‌یا را به دمنو‌ش بیافز‌ایند که قند آن ۲۰۰ برابر قند معمولی شیرین‌تر است و در عین شیرین بودن سبب کاهش قند و همچنین کاهش فشار خون بالا می‌شود و لاغر‌کننده است. افراد باید توجه داشته باشند که دمنوش گیاهی را حداکثر سه تا چهار ساعت پس از دم کردن مصرف کنند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

2.5/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر