دکتر محمد حسین نجفی

چربی خون یا تری گلیسیرید یک ماده شیمیایی است که از چربی های اضافی موجود در غذا، در بدن شما به وجود می آید. چربی خون به همراه کلسترول در پلاسمای خون وجود دارد. بدن ما به مقدار کمی چربی برای سلامتی نیاز دارد.

تری گلیسیرید خون از چربی های خورده شده و یا از منابع غذایی کربوهیدراتی به وجود می آید. انرژی موجود در غذا، بلافاصله در بدن مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه تبدیل به چربی خون می شود و در سلول های چربی ذخیره می گردد. در بین وعده های غذایی، هورمون ها باعث آزادسازی تری گلیسیرید خون از بافت چربی می شوند.

کاهش چربی خون

تفاوت کلسترول و چربی خون چیست؟

کلسترول و تری گلیسیرید خون از انواع چربی های خون هستند. اگر مقدار زیادی کالری مصرف کنید، تبدیل به چربی خون می شود و انرژی لازم را برای شما فراهم می کند. کلسترول سازنده سلول ها و هورمون ها می باشد. چربی خون و کلسترول در خون حل نمی شوند و با کمک پروتئین ها در حمل و نقل چربی ها دخالت می کنند.

عوارض افزایش چربی خون

مقدار زیاد چربی موجود در خون باعث سختی و سفتی رگ های خونی و سکته قبلی می گردد. این عارضه باعث بیماری های انسداد شریان و رگ می گردد. همچنین باعث بیماری سندرم متابولیک می گردد. سندرم متابولیکی شامل: فشار خون بالا، قند خون بالا، تجمع چربی در شکم، مقدار کم کلسترول خوب (HDL) و مقدار زیاد چربی خون می باشد.

عکس چربی خون در آزمایشگاه

چه عواملی موجب افزایش چربی خون می گردند؟

داروهایی که چربی خون را افزایش می دهند

در مواردی چربی خون بالا به دلیل استفاده از این دارو ها است. ممکن است پژشک، از شما بخواهد برای کاهش چربی خون این دارو ها را قطع کنید.

علائم افزایش چربی خون

غالبا بدون علامت می باشد. اما اگر شما از نظر ژنتیکی دچار افزایش چربی خون باشید، زیر پوست تان، رسوب چربی به شکل لکه های زرد رنگی دیده می شود. این لکه های زرد به نام xanthomas خوانده می شود.

چربی خون وبیماری قلب

رزواستاتین برای کاهش چربی خون

اخیرا دارویی تحت عنوان رزوواستاتین در کشور عرضه شده که با استقبال بسیار خوب پزشکان مواجه شده است. اگرچه دارو تحت پوشش بیمه نیست اما بسیاری از بیماران در مورد تفاوت این دارو با سایر استاتین ها از پزشکان سوال می کنند. داروهای خانواده استاتین برای کاهش چربی خون استفاده می شوند. وجه برتر رزوواستاتین این است که اثر آن بر کاهش چربی خون بالاتر است. همچنین در بالابردن چربی مفید خوب یا HDL نیز بهتر عمل می کند.
رزوواستاتین بواسطه هیدروفیل بودن، نفوذ کمتر به عضله دارد و به همین دلیل انتظار می رود مانند پراواستاتین عارضه میوپاتی با آن کمتر باشد که در بعضی مطالعات هم تایید شده است، لیکن در حال حاضر قطعیت ندارد. این دارو با سقف دوز ۴۰ میلی گرم روزانه تجویز می گردد. این دارو کمتر از سایر داروهای هم کلاس خود، توسط سیستم آنزیمی ۳A4 متابولیزه می شوند و لذا مجموعا تداخلات کمتری نسبت به سایر استاتینها دارد.

تداخل دارویی و عوارض رزواستاتین برای کاهش چربی خون

با این وجود رزوواستاتین، از مسیر دیگری با داروهای مهارکننده پروتئاز تداخل دارد. همینطور سیکلوسپورین می تواند تا ۴-۳ برابر غلظتهای سرمی رزواستاتین را افزایش دهد و باید از مصرف همزمان اجتناب کرد یا در صورت مصرف همزمان، رزوواستاتین را با حداکثر دوز ۵ میلی گرم روزانه تجویز نمود.

رزوواستاتین با مقادیر کمتری نسبت به سایر استاتینها، تاثیر معادل بر کاهش LDL دارد و مانند آتورواستاتین در کاهش تری گلیسرید از سایرین قویتر عمل می کند. اثر این دارو در افزایش HDL نسبت به سایرین بیشتر است. طبق نتایج یک مطالعه، این دارو تاثیر متوسطی درکاهش ریسک پنومونی داشته است.

اما از عوارض ناشایع در مصرف استاتین ها، می توان به دردهای عضلانی اشاره کرد که بواسطه صدمه دیدن تارهای عضلانی ایجاد می شوند. خوشبختانه میزان این عارضه در داروی رزوواستاتین کاهش پیدا کرده است. اما در مجوع باید مراقب بود چرا که گروه استاتین ها با بسیاری از داروها تداخل دارند و ممکن است غلظت خونی این داروها همزمان با مصرف این داروها به شدت افزایش پیدا کند.

چگونه چربی خون را پایین بیاوریم؟

مهم ترین منبع تری گلیسیرید خون چربی های موجود در غذا می باشد. بعد از خوردن غذا، کبد فرایند تولید آنها را فراهم می کند. مقدار کمی چربی در خون افراد سالم وجود دارد. اما اگر کالری زیادی مصرف کنید ( از منابع کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین)، بدن کالری اضافی را به صورت تری گلیسیرید خون ذخیره می کند. این تری گلیسیرید ذخیره شده، همان چربی های بدن می باشد. بنابراین افراد چاق، دارای چربی خون زیادی هستند.

مصرف سبزیجات برای کاهش چربی خون

کاهش چربی خون با رژیم غذایی

رژیم غذایی مناسب، به کاهش چربی خون کمک می کند، در ادامه به  نکاتی در مورد رژیم غذایی صحیح اشاره می کنیم.

3.3/5 - (22 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mmn چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .من ۲۶ سالمه ازمایش دادم کلسترولم ۲۰۲ تریگلیسیدم ۴۷۵ .خیلی زود عرق می کنم کف پام هم زود گرم میشه . برم دکتر قرص مصرف کنم.یا با ورزش درست میشه.و چرا تریگلیسیدم اینقدر بالاست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونه ژنتیکی یا بعلت تغذیه نادرست باشه

      کاهش وزن و ورزش و رژیم غذایی داشته باشد و ۳ ماه بعد ازمایش رو تکرار کنید

      تعریق به چربی ارتباط ندارد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من ۳ سال ldlبالا داشتم و بیتوجهی کردم سه سال پیش ۱۵۰ بوده و تیر ۹۸ ۱۹۴ بوده. الان بعد خوردن ۹۰ قرص روپیکسون ldlبه ۹۴ رسیده
    علائم قلبی ندارم.میخواستم ببینم اگر رگی رسوبی حتی جزئی به واسطه چربی بالا داشته باشه با این قرصها و ورزش باز میشه و رسوبها حل میشه یا خیر
    خیلی سرچ کردم ولی کسی در این رابطه حرفی نزده
    میخوام رگهام پاکسازی بشه
    چه کار کنم
    خیلی ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر رسوب سفت و کلسیفیه نشده باشه تا حدی قابل برطرف شدن هست

  • تصویر کاربر جهان دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من خانمی 46 ساله هستم جدیدا آزمایش دادم کلسترول 258 ، تریگلیسرید 218 ، HDL 48، LDL 156، VLDL 44 ،
    LDL/HDL3.3 ، کلسترول / HDL 5.4 می باشد . پزشک مربوطه قرص روپیکسون 10 تجویز کردن ، ولی من نگران عوارض هستم ، اگر مصرف نکنم و رژیم غذایی و ورزش و پیادروی که رو شروع کردم ادامه بدم رو صلاح می دانید یا قرص رو هم مصرف کنم ؟ البته گاهی اوقات روی دست چپم ادامه انگشت وسط و انگشتری کمی کز کز می کنه . از لطف شما سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید سه ماه ورزش کنید و رژیم بگیرید بعد مجدد ازمایش دهید

      برای گز گز به متخصث مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهتاب جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام ، خانم ٤٦ ساله هستم به طور ناگهانى دچار درد شكم شدم پس از سونو تشخيص دو تا سنگ بزرگ كيسه صفرا و عفونت داده شد نسبت به عمل و در اوردن كيسه صفرا نگرانم چه كار كنم تا دوباره دچار درد شكم نشوم و چطورى ميتونم بدون جراحى اين سنگ ها را دفع كنم ،،، ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید با جراح مشورت کنید در حوزه تخصص من نیست

  • تصویر کاربر سحر شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام من ازمایش دادم گفتن چربی خونت بالاس مدام سردردم و تقریبا فشار به چشم و سرم زیاده چه حین کار چه قبل و بعدازبیدارشدن ازخوا هرچی به مقدارکم هم میخورم احساس ورم و خفگی دارم سوزش پشت گردن و کمی تاری دید سرگیجه و بیحالی چون مشکل چربی نداشتم و تازه گرفتم گفتن دارو بخاین تجویزکنم اما من قبول نکردم گفتن باورزش برطرف میشه میخاستم بدونم دارو نخورم خوبه یعنی همینجوری با ورزش ادامه بدم بنظرتون چون این علائمم بیشترشده و دردم بیشتر شده میشه راهنماییم بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم به چربی ارتباط نداره

      اینها علایم اضطرابیه 

  • تصویر کاربر ساناز چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من چند وقتی هستش که وقتی از جابلند میشم و میشینم دیگه نفس کم میارم و چند دقیقه ای نمی تونم درست نفس بکشم میخواستم بدونم دلیلش چیه میشه راهنمایی ام کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل قلبی یا ریوی باشه

      باید معاینه و اکو شوید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل قلبی یا ریوی باشه

      باید معاینه و اکو شوید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهمانپذیر دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید چند روز که پشت کتف سمت چپ درد داشتم به پزشک مراجعه کردم فشار خونم هفده روی ده بود سابقه خانوادگی فشار خون بالا داریم چهل پنج ساله هم هستم لطفا راهنمایی کنید برا پیشگیری چه کارهایی انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این فشار نیاز به دارو داره

      کاهش وزن رژیم کم کالری ورزش هوازی

  • تصویر کاربر کمال یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .دست و پا خواب میرود . دستم تازگی وقتی خواب هستم بیدار میشوم کامل بی حس . اکثر وقت ها سینه چپ درد میگیره و استرس پیدا میکنم با تشکر منتظر جواب شما هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل عصبی یا اصطرابی باشه

      باید جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر عیوضی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام من62 ساله سال75بایپس شدم وچند سال از گزگز پا رنج میبرم ولی دو ماه است که پاهایم تا مچ شدید داغ وگزگز میکند وشبها خواب ندارم چکنم ودیابت نیز دارم وانسولین مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

       Bسلام

      نوزوپاتی دیابتی هست

      گاباپنتین ۳۰۰ شبها مصرف کنید

  • تصویر کاربر عیوضی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام بند 62ساله درسال 75بایپس شدم ودیابتی هم هستم چند سالی گزگز پا دارم ولی دوماهی هست که شدت ان زیاد شده ودوماهی هست که شبها خواب ندارم دو یا سه ساعت چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوروپاتی دیابتی هست

      گاباپنتین مصرف کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر