دکتر محمد حسین نجفی

یکی از مشکلاتی که در فصل زمستان گریبانگیر خیلی از مردم می شود، سردی انگشتان دست و پا است. این درمان بسته به علت سردی انگشتان می تواند متفاوت باشد.

درمان سردی انگشتان دست و پا با طب مکمل

تغییر در شیوه زندگی و مکمل هایی که گردش خون را بهتر می کنند ممکن است به شما در مدیریت پدیده رینود  (سردی انگشتان دست و پا)کمک کنند. با این حال، مطالعه بیشتری برای جلوگیری از سردی انگشتان نیاز است. با به کار گیری روش های زیر می توانید از سردی انگشتان دست و پا پیشگیری کنید:

  • روغن ماهی

مصرف مکمل های روغن ماهی می تواند در بهبود تحمل شما به سرما و به تاخیر انداختن باریک شدن رگ های خونی تان که باعث حمله رینود می شوند کمک نماید.این مکمل ها سردی انگشتان دست و پا را به تعویق می اندازند.

  • بیوفیدبک

با استفاده از ذهن خود درجه حرارت بدن تان را (بیوفیدبک) کنترل کنید این کار ممکن است به کاهش شدت و تعداد حملات رینود کمک کنند.تمرکز روی درجه حرارت بدن، سردی انگشتان دست و پا را کنترل خواهد کرد.

بیوفیدبک شامل هدایت تفکرات برای افزایش دمای دست و پا است که با تنفس عمیق، و دیگر ورزش های شل کننده انجام می پذیرد. پزشکتان ممکن است قادر به پیشنهاد یک روانشناس برای شما باشد کسی که بتواند به شما در یادگیری تکنیک های بیوفیدبک کمک نماید تا با یادگیری این تکنیک ها سردی انگشتان دست و پا نداشته باشید.

  • طب سوزنی

این عمل به نظر می رسد جریان خون را بهبود بخشیده، و پس از آن ممکن است در کاهش حملات رینود (سردی انگشتان دست و پا) مفید واقع شوند.

مقابله با پدیده رینود نیازمند صبر و تلاش است. با پزشک خود برای مدیریت وضعیت تان و حفظ نگرش مثبت همکاری کنید. اکثریت مردم با رینود به درمان پاسخ می دهند.

طب سوزنی در درمان سردی انگشتان دست و پا

درمان و داروهای حمله رینود

پوشیدن لباس در هوای سرد و استفاده از دستکش و یا جوراب های سنگین معمولا در مقابله با علایم و خفیف کردن سردی انگشتان موثر می باشند. داروهایی برای درمان اشکال شدید از این وضعیت، موجود می باشند. اهداف درمانی عبارتند از:

  1. کاهش تعداد و شدت حملات رینود
  2. درمان این بیماری و یا بیماری زمینه ای
  3. جلوگیری از آسیب بافتی بر اثر سردی انگشتان دست و پا

داروها

بسته به علت علائم شما، داروها ممکن است به درمان سردی انگشتان دست و پا (رینود) کمک کننده باشند. برای گسترش به (گشاد شدن) عروق خونی و ترویج گردش، پزشک تان ممکن است داروهای زیر را به شما تجویز کنند:

  • مسدود کننده های کانال کلسیم

این داروها عروق خونی کوچک در دست و پای شما را باز و ریلکس نموده، و تکرار و شدت حملات در بسیاری از افراد مبتلا به سردی انگشتان دست و پا را کاهش می دهند.

این داروها همچنین می توانند به درمان زخم پوستی در انگشتان دست و پا کمک کنند. مثال ها شامل نیفدیپین (Afeditab CR، Procardia)، آمیلودیپین (Norvasc) و (felodipine (plendil می باشد.

  • مسدود کننده های آلفا

برخی از افراد، مسکن ها با دارو هایی به نام مسدود کننده های آلفا را مصرف می کنند، که با اقدامات نوراپی نفرین، هورمون منقبض کننده عروق خونی، مقابله می کند. مثال ها عبارتند از پرازوسین (مینی پرس) و دوکسازوسین (Cardura).

قرص

  • بازکننده عروق

برخی از پزشکان یک دارو که شل کننده رگ (گشادکننده عروق) می باشد، مانند کرم نیتروگلیسرین تجویز می کنند که به پایه انگشتان دست برای کمک به التیام زخم های پوستی مالیده می شود. برخی گشاد کننده های عروقی معمولا برای درمان شرایط دیگر، از جمله فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند مانند لوزارتان (Cozaar)، سیلدنافیل برای اختلال نعوظ (ویاگرا، Revatio) و فلوکستین داروی ضد افسردگی (پروزاک، Sarafem) و غیره.

یک طبقه از داروها به نام پروستاگلاندین ها، ممکن است علائم و نشانه سردی انگشتان دست و پا را تسکین دهند.

با پزشک خود برای پیدا کردن آنچه که برای شما بهتر است، همکاری لازم داشته باشید. اگر یک دارو اثر کافی ندارد و یا با عوارض جانبی نگران کننده ای همراه می باشد پزشک خود را در جریان بگذارید.

برخی از داروها می توانند پدیده رینود را با افزایش اسپاسم عروق خونی تشدید کنند. پزشکتان ممکن است توصیه نماید که از مصرف برخی داروها اجتناب کنید.

  • برخی داروهای بدون نسخه (OTC) و داروهای سرماخوردگی

مثالها عبارتند از داروهایی که حاوی پزودوافدرین می باشند (کلر تریمتون، Sudafed) و غیره.

  • مسدود کننده های بتا

قرص مسدود کننده بتا

این گروه از داروها، برای درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی استفاده می شوند، که شامل متوپرولول (Lopressor، Toprol-XL)، نادولول (Corgard) و پروپرانولول (ایندرال، InnoPran XL).

روش های پزشکی سردی انگشتان دست و پا

برای برخی از موارد شدید سردی انگشتان دست و پا، روش های دیگری بغیر از داروها ممکن است یک گزینه درمانی به حساب بیایند:

  • جراحی عصب

اعصابی که اعصاب سمپاتیک نامیده می شوند، گشاد و منقبض شدن رگهای خونی در پوست دست و پای شما را کنترل می کنند. برش این اعصاب پاسخ بیش از حد آنها را قطع می کند.

جراحی عصب

از طریق برش های کوچک در دست و یا پا مبتلا به سردی انگشتان دست وپا، پزشک این مسیر اعصاب کوچک اطراف عروق خونی را برطرف می سازد. این عمل جراحی (سمپاتکتومی) ممکن است تکرار و مدت حملات را کاهش دهد، اما آن همیشه عمل موفق آمیزی نیست.

  • تزریق مواد شیمیایی

بوتاکس

پزشکان می توانند مواد شیمیایی مانند داروهای بی حس کننده موضعی و یا سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) برای مسدود کردن اعصاب سمپاتیک در دست و یا پای مبتلا به حملات رینود تزریق کنند. در صورتیکه علایم تان بازگشتند و یا باقی بودند شما ممکن است نیاز به تکرار انجام این روش را داشته باشید.

شیوه زندگی و راه حل های خانگی حمله رینود

انواعی از اقدامات می توانند حملات رینود را کاهش داده و به شما در ایجاد یک احساس بهتر کمک کنند.

  • سیگار نکشید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن با محدود کردن عروق خونی باعث افت درجه حرارت پوستی می گردند، که ممکن است به یک حمله رینود منجر شود. استنشاق دود سیگار همچنین می تواند پدیده رینود را تشدید کند.پس با توجه به مضرات سیگار، باید هر چه زودتر سیگار را ترک کنید.

  •  کنترل استرس کنید.

یادگیری موقعیت های استرس آور و پیشگیری از بروز این موقعیت ها ممکن است به کنترل سردی انگشتان دست و پا شما کمک کنند.

  • ورزش کنید.

ورزش کنید

ورزش در میان دیگر فواید سلامتی می تواند گردش خون را افزایش می دهد. اگر شما مبتلا به پدیده رینود هستید، قبل از ورزش کردن در هوای سرد با پزشک خود صحبت کنید.

  • از تغییرات سریع دمایی اجتناب کنید.

سعی کنید به یکباره از یک محیط گرم به اتاق دارای تهویه و کولر نروید. در صورت امکان، از رفتن به بخش منجمد مواد غذایی فروشگاه های مواد غذایی پرهیز کنید.

در طول یک حمله رینود چه کاری باید انجام بدهید؟

نخست، دست، پا و یا دیگر مناطق آسیب دیده را گرم نماید. به آرامی سردی انگشتان دست و پای خود را گرم کنید:

  • در داخل خانه یا یک منطقه گرم قرار بگیرید.
  • انگشتان دست و پا خود را تکان دهید.
  • دست تان را زیر بغل خود قرار دهید.
  • دستان خود را چرخش بدهید.
  • با آب گرم – نه داغ – انگشتان دست و پا خود را بشویید.
  • دست و پای خود را ماساژ دهید.

مالیدن دست ها بهم

اگر استرس باعث حمله شده، از وضعیت پر تنش خود را رها ساخته و استراحت نمایید. تکنیک های کاهش استرس را تمرین کنید تا بتوانید در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید. دست و یا پای خود را در آب گرم برای کمک به کاهش این حملات قرار دهید.

پیشگیری از سردی انگشتان دست و پا

برای کمک به پیشگیری از سردی انگشتان دست و پا می توانید از توصیه های زیر استفاده کنید:

  • برای خروج از منزل می توانید از باند استفاده کنید. هنگامی که هوا سرد است، کلاه، شال گردن، جوراب و چکمه، و دستکش دو لایه یا دستکش های برای قبل از خروج از منزل داشته باشید.
  • یک کت نسبتا گرم و نرم و دستکش، برای جلوگیری از رسیدن هوای سرد به دست و بدنتان بپوشید. می توانید از گرم کن های دستی استفاده کنید. اگر نوک بینی شما و لاله گوش تان نسبت به سرما حساس است لباس محافظ گوش و ماسک صورت داشته باشید.

لباس گرم

  • ماشین تان را گرم کنید. بخاری ماشین خود را برای چند دقیقه قبل از رانندگی در هوای سرد روشن نمایید.
  • نگاهی به اقدامات احتیاطی در داخل خانه بیندازید. جوراب بپوشید. هنگام برداشتن غذا از یخچال یا فریزر، از دستکش، یا دستکش فر استفاده کنید. برخی از افراد را پیدا کنید تا در پوشاندن دستکش و جوراب در طول زمستان در رختخواب به شما کمک کنند.
  • از آنجا که تهویه مطبوع می تواند حملات را آغاز کند، تهویه مطبوع خود را با یک درجه حرارت گرمتر تنظیم کنید.

لیوان و پوشیدن دست ها

  • از لیوان های نوشیدنی عایق دار استفاده کنید.
  • جابجایی هوا را در نظر بگیرید. حرکت آب و هوای گرم ممکن است به افراد با رینود شدید ( یا همان سردی انگشتان دست و پا) کمک کند. با این حال، سردی انگشتان دست و پا می تواند حتی در آب و هوای گرمتر هنگامی که درجه حرارت کاهش می یابد رخ دهد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.5/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با عرض پوزش چند بار سوال کردم ولی جوابی دریافت نکردم ،،فقط نوشتید تکراری ،،خوب سوال تکراری ،چرا جواب ندادین ،h97o5615. J20v2617. 43y8616لطف کنید لا اقل جواب بدین ،من اگه دست رسی به دکتر داشتم هیچوقت مزاحم نمی شدم ،،سوال تکراری هست ولی خودتون خواستسد که سوال و گزارشات رو با هم دوباره ارسال کنم ،،اگه مورد پسرم حاد باشه و مشگلی براش پیش بیاد نمیبخشمتون ،،،یا علی،،،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر