دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی دریچه میترال (MR) یا پس زدن خون از دریچه میترال در بزرگسالان به دو دلیل ایجاد می‌ شود. یکی از این دلایل عوارض تب رماتیسمی است و علت دیگر نارسایی دریچه میترال، پاره شدن طناب‌های عضلانی است که به این دریچه‌ها متصل هستند.

شایع ترین و مهم ترین عارضه در نارسایی‌ دریچه میترال‌ MVP است. در این وضعیت دریچه میترال دچار نشت خون از ورای دریچه شده و اجازه می دهد که خون به سمت عقب و به دهلیز چپ پس بزند. پیشرفت تدریجی MR در بیماران مبتلا به MVP ممکن است منجر به افزایش گشادی و نقص عملکرد دهلیز و بطن چپ شود. شدید شدن MR می تواند به آریتمی های قلبی، نارسایی احتقانی قلب و افزایش خطر مرگ ناگهانی بینجامد.

خطرات نارسایی دریچه میترال

بیمارانی که از MR شدید رنج می برند در معرض خطر افزایش بروز اندوکاردیت عفونی نیز هستند که می تواند کشنده باشد. معاینه در تشخیص نارسایی‌ دریچه میترال‌ همیشه قابل اعتماد نیست و نمی تواند شدت MR را به درستی اندازه گیری کند بنابراین بطور دوره ای اکوکاردیوگرافی در این بیماران لازم میشود . بیماران مبتلا به MR ممکن است سال ها بدون علامت باشند.

بیشتر مرگ ها ناشی از نارسایی قلبی هستند اما مرگ ناگهانی نیز گاهی دیده می شود.

بیماران مبتلا به نارسایی‌ دریچه میترال‌ MVP که پس زدن را تجربه می کنند در معرض سه تا هشت برابر خطر بیشتر بروز اندوکاردیت عفونی قرار دارند. از آن جایی که اندوکاردیت با شیوع فراوان ناتوانی و مرگ و میر همراه است، به بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال به همراه MVPP توصیه می شود که پیش از انجام اعمال دندان پزشکی و برخی انواع جراحی آنتی بیوتیکک مصرف کنند. با آنتی بیوتیک درمانی پیشگیرانه، احتمال ابتلای بیماران به اندوکاردیت عفونی کمتر است. در بیمار مبتلا به MVP و بدونن پس زدن، شیوع اندوکاردیت عفونی مشابه جمعیت عامه مردم است و بنابراین پیشگیری با آنتی بیوتیک لازم نیست.

خطرات نارسایی خفیف میترال

نارسایی خفیف دریچه میترال معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. هر چقدر که میزان نارسایی دریچه میترال بدتر می شود، قلب نیز باید برای پمپاژ خون به سمت بدن، سخت تر کار کند.

علت نارسایی قلبی

درمان نارسایی دریچه میترال

۱- درمان بیماران بدون علامت در نارسایی‌ دریچه میترال‌

بیشتر بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال MVP  بدون علامت بوده و در معرض خطر بالای بروز عوارض جدی قرار ندارند. بیماران بدون علامت با پس زدن خفیف یا عاری از آن را می توان هر ۳ تا ۵ سال از نظر بالینی ارزیابی کرد. اکوکاردیوگرام های متوالی لازم نیست مگر علایم قلبی عروقی بروز کند یا پزشک مشکوک به پیشرفت MR شود.

بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال باید تشویق شوند که یک شیوه زندگی سالم را انتخاب کرده و به طور منظم ورزش کنند. در بیماران دچار عارضه MR پیشگیری از آندوکاردیت باکتریال با مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ها جهت‌ برخی اعمال‌ دندانپزشکی( مثل کشیدن دندان یا پرکردن ریشه)‌ یا اقدامات‌ جراحی‌ مربوط‌ به‌ مجاری‌ ادرار یا دستگاه گوارش و روده‌ها توصیه‌ می‌گردد. در غیاب وجود عوارضی مثل پس زدن خون ، محدودیتی از نظر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

رژیم‌ غذایی خاصی مورد نیاز نیست‌. اما در مورد بعضی‌ علایم‌ نظیر درد سینه یا تپش‌ قلب‌، قطع‌ مصرف‌ مواد حاوی کافئین،قهوه، نسکافه،شکلات کاکائو، چای پررنگ  و نیز مشروبات الکلی‌ ممکن‌ است‌ سودمند باشد.

۲- درمان بیماران علامت دار در نارسایی دریچه میترال

بیماران MVP که تپش قلب مرتبط با تاکی کاردی، افزایش علایم آدرنرژیک، درد قفسه سینه، اضطراب یا خستگی دارند اغلب به درمان با دوز پایین داروهای مسدودکننده بتا خوب پاسخ می دهند. علایم مرتبط با تغییرات ارتواستاتیک مانند افت فشار خون وضعیتی با افزیش مصرف مایعات و نمک درمان می شود.

اگر بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال علایم ارتواستاتیک شدیدی را تجربه کردند، درمان با مینرالوکورتیکوئیدها ممکن است لازم شود. بیماران علامت دار مبتلا به MVP با سابقه حملات ایسکمی گذرا می توانند از فواید آسپرین درمانی بهره مند شوند. به بیماران علامت دار مبتلا به نارسایی دریچه میترال MVP با سابقه سکته و حملات ایسکمی گذرای راجعه در حالی که آسپرین درمانی دریافت می کنند توصیه می شود درمان طولانی مدت ضد لخته مانند وارفارین را نیز دریافت کنند.

بیماران مبتلا به نارسایی‌ دریچه میترال‌ سندرم MVP اغلب تشویق می شوند که به منظور تصحیح نقص عملکرد اتونومیک خود معیارهایی را در نظر بگیرند. برخی معیارها مانند رژیم غذایی مناسب، محدودیت مصرف کافئین و افزایش فعالیت های ورزشی هستند.

۳- جراحی نارسایی‌ دریچه میترال‌

بیماران علامت دار مبتلا به MR شدید باید نسبت به تعمیر دریچه میترال ارزیابی شوند که گاهی اوقات نیز تعویض دریچه ضروری است. جراحی دریچه برای بیماران بدون علامت اما مبتلا به MRR شدید همراه با فیبریلاسیون دهلیزی یا هایپرتانسیون ریوی توصیه می شود. انواع مختلف روش های جراحی برای بیماران ترمیم و تعویض دریچه میترال هستند. جراحی والوولوپلاستی یا آنولوپلاستی یا ترمیم نارسایی‌ دریچه میترال‌ یک فرایند جراحی است که دریچه میترال بیمار را حفظ می کند. جراح تلاش می کند تا دریچه میترال اصلی را اصلاح کند تا برگشت جریان خون به عقب را از بین ببرد.

تعویض دریچه میترال هنگامی که ترمیم دریچه میترال‌ ممکن نیست انجام می شود. در این فرآیند دکتر قلب دریچه میترال آسیب دیده را با یک دریچه مصنوعی جایگزین می کند. دو نوع دریچه مصنوعی به کار می رود که دریچه های مکانیکی و بافتی نامیده می شوند. دریچه های مکانیکی از فلز ساخته می شوند.

بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال که این روش را انتخاب می کنند برای بقاء زندگی شان به یک داروی ضد انعقاد نیاز خواهند داشت. دریچه های بافتی از بافت بیولوژیک مانند دریچه های قلبی خوک یا گاو ساخته شده اند و بیماران نیازی به مصرف داروی ضد انعقاد ندارند. معمولاً دریچه های مکانیکی نسبت به دریچه های بافتی طول عمر طولانی تری دارند.

نارسایی دریچه میترال و بارداری

بیماری های دریجه ای به صورت تنگی دریچه میترال، تنگی دریچه آئورت، پس زدگی خون از دریچه میترال و آئورت و در نهایت به صورت شایع تر پرولاپس میترال را شامل می شوند. تنگی دریچه میترال یکی از خطرناک ترین بیماری ها در زمان حاملگی است؛ چرا که به علت افزایش حجم خون در دوران بارداری، این افراد در معرض تنگی نفس و ادم ریوی قرار می گیرند. اهمیت این مساله تا جایی است که گاهی بیمار با دستور پزشک مجبور به سقط جنین می شود تا جان مادر حفظ شود.

تنگی آئورت از دیگر بیماری های خطرناکی است که باعث ممنوعیت بارداری می شود. به طور کلی تنگی های دریچه در دوران بارداری بسیار سخت قابل تحمل هستند و علایم آنها شدیدتر می شود.

فشار خون بالا در دوران بارداری

در مورد پس زدگی خون از دریچه میترال و دریچه آئورت خوشبختانه هر دو بیماری در دوران بارداری به خوبی قابل تحمل هستند و علایم خاصی را ایجاد نمی کنند. در مجموع در دوران بارداری تقریبا حجم خون بیست درصد، و ضربان قلب ده تا پانزده درصد افزایش پیدا می کند. به علت افزایش حجم خون و ضربان در حاملگی بیماری های نارسایی دریچه میترال و آئورت به خوبی قابل تحمل می باشند.

آیا پرولاپس میترال برای بارداری خطرناک است؟

این بیماری اغلب خطری برای مادر نخواهد داشت. تنها در صورتی که شدت آن زیاد شود، برای جلوگیری از عفونی شدن دریچه در دوران زایمان، آنتی بیوتیک های خاصی برای مادر تجویز می شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مژگان جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    من وقتی یه کم ایستاده میمونم با کسی حرف میزنم احساس لرزش خفیف دارم و باید حرکت کنم و راه برم که بهتر شم علت چیست با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شايد اضطراب داريد
      اما نميشه دقيقا گفت بايد ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر عباسزاده چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام.برادرم 6روزقبل پس ازسکوت باپاراگلایدربه علت خونریزی داخلی تحت عمل جراحی قرارگرفت.سه روزبعدش دچارامبولی ریوی شده واکنون دربخش سی سی یوبیمارستان درارومیه بستریست.فشارش 6وتبش بالاست.دکترش اقای مسعودی تنهاراه درمانشودارومیدونه ومعتقدبه عمل جراحی برای رفع امبولی نیست.یعنی میگه راهی نیست جزمصرف دارو.لطفاراهنماییم کنید.یه دکترمتخصص که شمادرارومیه میشناسیدکه قادربه عمل جراحیش باشه معرفی کنید.یااگه میشه باهواپیمابه تهران کلینیک خودتان اعزامش کردبگید.ممنونم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      درمان معمولا داروييه و عمل جراحي توصيه نميشه
  • تصویر کاربر نبیلی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    LEV,Reduced systolic function,
    Hyper trabeculated LV apex LAE

    True bicuspid AV with eccetric anterioly orifice with heavy calcification
    Critical AS,severe AR
    Dilated AAO 42mm
    minimal MR
    جواب اکوی قلب از مری
    دریچه ائورت با شدت 42درجه و دولتی بودن تشخیص داده شده
    معنیش چیه ؟
    عمل تعویض دریچه لازمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      يكي از دريچه ها تنگه
      اگر فرد علامت داشته باشه يا كار قلب ضعيف شده باشه دريچه بايد عوض شه
  • تصویر کاربر بهلول شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر.دختری دارم 5 ساله که طی یک ماه 3 بار از بینی اش خون آمده .دیروز ازش آزمایش گرفتن که PT 13 SEC , PTT 58 SEC بود.ایا این ارقام نشانه بیماری خاصی میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر بهلول شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون از شما دکتر عزیز.تو رو خدا اگر مشکلی هست بهم بگید خیلی نگرانم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نه مشكلي جدي نيست ولي بايد پيگيري كنيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رقیه یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    من سندرم asdدارم هفته 25بارداریمه میخوام بدونم زایمان طبیعی واسه من خطری داره؟ایا باید سزارین بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به اندازه ان و شدت جريان خون از طريق اون داره
  • تصویر کاربر مونا یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام.از وقتی ک روزه گرفتم قلبم شدید درد گرفته پشت گردن و بازوی چپم هم درد میکنه قبلا دکتر هم رفتم گفت افتادگی دریچه میترال داری.حالا سوالم اینه آیا امکان داره مشکلم بیماری اعصاب باشه یا همون بیماری قلبیه در ضمن استرس شدید هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شرح حالتون به قلبي بودن نميخوره
      پرولاپس مهم نبست
      اضطرابتون رو درمان كتيد و اگر ادامه داشت ويزيت شويد
  • تصویر کاربر سمانه شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید
    آقای دکتر راستش من یک برادرداشتم که با بیماری سوراخ قلب بزرگ به دنیا آمد در سه ماهگی عمل قلب بسته شد و در سه سالگی عمل قلب باز شد ولی نتیجه ای نداشت ما تا سن حدود 12 تا 13 سالگی به پزشک قلب برای بررسی قلب وریه اقدام می کردیم و برادرم سه نوع دارو کاپتوپریل،فروزماید و دیگوکسین مصرف می کردند از حدود سیزده چهارده سالگی حال برادرم خیلی بهتر شد یعنی فعالیت جسمانی اش خیلی بهتر شده بود به خاطر همین دیگر ما فقط برای درمان سرماخودگی به دکتر مراجعه می کردیم از حدود آخرای سن هیجده سالگی فعالیت کمتری داشت که ما حس می کردیم به خاطر شرایط بدنی که دارد و چون بزرگ شده دوست ندارد به خارج از منزل برود و بازی کند چون علی رضا قلبش بزرگ شده بود ویک طرف قفسه ی سینه اش جلو آمده بود و قوز هم پیدا کرده بود و بسیار لاغر بود و مدرسه ی استثنایی عقب ماندگان ذهنی می رفت که البته برای برادرم خفیف بود از حدود نوزدهم یا بیستم فروردین برادرم حالت هایی داشت مثلا نمی توانست خوب راه برود و خسته می شد یا مدت زمان خوابش از قبل سه چهار ساعت بیشتر شده بود ما تصمیم گرفتیم شنبه او به بیمارستان ببریم تا وضعیت قلب و ریه اش را بررسی کنند اما روز جمعه اول گفت سرم درد میکند بعد بی اشتها شده بود و و کمی هم احساس لرز می کرد تند تند دستشویی می رفت و اوق های شدیدی میزدما فکر می کردیم که از شکمش هست به خاطرهمین به او مسکن و کمی داروی گیاهی دل درد دادیم این داروی گیاهی را معمولا برای دل دردش قبلا می دادیم از حدود ساعت 10 شب حال او بد شد طوری که زرد شده بود و سرش را از رو مبل بر نمی داشت به خاطر همین پدرم او را به دکتر برد و پزشک برای او سرم و رانتیدین و مسکن تزریق کرد
    حدود 45 دقیقه زیر سرم بود بعد به خانه آمد و حالش بهتر شده بود و اشتهایش باز شد و سوپ خورد بلافاصله بعد از خوردن سوپ یعنی حدود نیم ساعت بعد از درمانگاه آمدن چشم هایشرا فشار داد و گفت سرم گیج می رودو بعد از ده دقیقه از پله ها پایین می رفتیم (چون داشتیم جایی می رفتیم)
    روی پله شروع کرد حدود 10تا 12تا اوق شدید زدن و بعد گفت وای سرم گیج می ره و بعد صورت و دست هایش سیاه شد و از دنیا رفت
    آقای دکتر این را هم اضافه کنم که از حدود چها پنجم عید زیر قفسه سینه یعنی پهلوی سمت چپش درد میکرد که دکتر ها اسپاسم تشخیص می دادند
    چون ما نگذاشتیم کالبد شکافی کنند پشیمانیم
    به نظر شما با این نشانه می تواند علت مرگ چه چیزی باشد
    ببخشید از این که طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شايد نارسايي كليه يا مسموميت داروويي بوده
  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پدری دارم داری پیس میکر از نوع crt d . که اریتمی که داشتند گذاشتند ولی یکی از رگهای قلبشونم متأسفانه گرفته . با نظر چندین دکتر متخصص گفتند به خاطر سن بالا ریسک فنر زدن بالاست و قرار بر دارو پیس میکر شد . متاسفانه پدر بنده سیگاری هستند و به هیچ عنوان ترک نمکنند . الان چند روزی موقع خواب شب میگن که تنگی نفس دارند ولی هم فشار هم ضربان قلب درسته و قرص ها مرتب مصرف میشه .نوبت آنالیز پیس میکر هم دقیقا چهار روز پیش بود که خدارو شکر هم چیز مرتبه و مشکلی از لحاظ پیس میکر وجود نداره . ولی تنگی نفس دارند ولی احساس سوزش یا تیر کشیدن یا علائم قلبی دیگه ای ندارند فقط تنگی نفس الان میخواستم بدونم ممکنه به خاطر مصرف سیگار تنگی نفس از سمت ریه باشه یا بازهم مربوط به قلبه . الان حدودا شش ماهه پبس میکر گذاشتند هر سه ماه به سه ماه انالیز میشن و به تازگی این مشکل پیدا کردند با تشکر که وقت میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. به احتمال زیاد تنگی نفس بیشتر قلبی است
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    درد کتف و دست چپ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیرحمایتی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمردی35ساله هستم که حدودیک سال است که متوجه نارسایی قلبی بادرجه کارکرد15_20درصدهستم.میخواستم بدونم احتیاج به باتری دارم یانه?باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر