دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ک.ع شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام.استاد.وقت عالی بخیر...دخترم مشکل هایپرتروفی (بزرگی عضله قلب)داره..قرص های کنکور -وراپامیل و دروکانتین مصرف می کنه..برخی مواقع درد قفسه سینه دارند بلاخص بعد از عدا خوردن...آیا باید دوز دارو ها رو زیاد کنن و ایا می شود قرص اسپرین مصرف کنه و یا نیاز نیست.دز کل راه کار چیه؟ممنون می شم‌...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام ابتدا باید از نظر گرفتگی عروق قلب بررسی شوند باید بیمار جهت تست ورزش مراجعه کنند

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پنج شش روز پیش حین انجام کار تنگی نفس و سرگیجه پیدا کردم فرداش به دکتر مراجعه کردم دکتر بعد از معاینه گفت چیزی نیست حساسیته شربت وقرص نوشت استفاده کردم دوسه ساعت بعد تنفسم نرمال شد الان چهارپنج روزه بدون ماسک اصلا نمیتونم بیرون برم هوای بیرون رو تنفس کنم سینم هم درد میگیره و هم میسوزه سمت راست سینم مشکل چندانی نداره اما طرف چپ دردش جوریه انگار ضربه خورده تشخیصتون چیه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      علائمتون میتونه ناشی از مشکلات قلبی یا ریوی یا اضطرابی باشه باید معاینه شوید و اکو انجام دهید

  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام من سه روزي هست درد شديدي دارم كه حتي يه عطسه و هم نميتونم بزنم بهم فشار مياره قسمت چپ سينم نميدونم قلبِ يا سرطان سينه الان نميفهمم اين درد از چيه ٢٣سال سن و اضافه وزنم دارم روستاهم هستم نتونستم تا الان به متخصصي مراجعه كنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد عضلانی است و به مشکل قلبی و سرطان ارتباطی نداره مسکن استفاده کنید

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام
    40 ساله هستم -دیابت ندارم-سابقه بیماری قلبی ندارم و در خانواده هم ندارم- ورزش هم میکنم البته از زمانی که درد شروع شده ورزش نکردم-درد از زمانی شروع شد (حدود سه ماه)که بخاطر آسیب در ورزش کتف راستم درد گرفت و این گرفتگی به پشت کتفم رسید و گرفتگی پشت کمکاکان ادامه دارد و قفسه سینه هم درگیر شده بطوری که هنگام نفس عمیق بالای قفسه سینه راست و پشت کتف درد بدی دارم -تنگی نفس ندارم- موقع خواب هم روی سینه می خوابم -علت دردی که مزمن شده چیست که حتی نمیتونم ورزش کنم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این درد احتمالاً قلبی نیست و مفصلی یا عضلانی  هست

      در ابتدا به روماتولوژیست مراجعه کنید

      اگر علائمتون ادامه داشت جهت بررسی قلبی و معاینه مراجعه بفرمایید

    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      با تشکر از پیگیری و جواب دهی سریع جنابعالی
      دیروز رفتم دکتر سی تی اسکن نوشته از قفسه سینه
      البته همان چند روز اول رفتم متخصص ارتوپد تست کرد با چند حرکت موضعی که کورتن تجویز کردو تزریق شد که یک هفته خوب بود بعد از از اون خفیف شروع شد و تا الان که بر شدتش اضافه شده که بد جور عذاب دهنده شده حتی در تنفس عادی هم درد دارم و موقع جا بجا شدن در خواب ودر حرکات کششی
      با زهم از
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

       به روماتولوژیست مراجعه کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود 2 ماه پیش سرماخوردگی شدید همراه با عفونت شدید گلو و سرفه شدید داشتم که بعد از بهبود به یکباره دچار درد شدید در سمت راست قفسه سینه شدم که با سرفه و عطسه شدید میشد و مخصوصا با کوچکترین حرکتی به اطراف و فشار درد شدید میشد که به عفونت ریه شک کردم که بعد از مراجعه به پزشک متخصص و عکسبرداری هیچگونه التهاب و عفونتی مشاهده نشد الان با گذشت بیش از 1ماه از شدت اولیه درد کاسته شده تنها مقداری درد هنگام نفس عمیق و سرفه شدید دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد می تونه به علت پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب یا پلوریت یا التهاب پرده دور ریه باشه

      مسکن استفاده کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکترم پدرم55ساله هستن و گاها شاید هفته ای یکبار درد قفسه سینه داره ک میگه با سرفه فک میکنه از وسط سینه سینش یک خلط کنده میشه داره و بیشتر تو حالت استراحت میاد سراغش و گاهی شبا سردرد شدید میگیرع استرسم زیا داره... این درد ناشی از چیه
    در ضمن سیگارم مصرف میکنه
    گاهی وقتا ماهی یکبار احساس نفس تنگی شدید و ضعف میکنه ب مدت 15دقیقه در حالت استراحت
    ممکنه در قلبی باشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کسی که سیگار مصرف میکنه هم مستعد مشکلات قلبی و ریوی هستند و هر دو میتونه همزمان با هم وجود داشته باشه

      بیمار باید معاینه بشه و اکو و تست ورزش انجام بده

  • تصویر کاربر پاكراي یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خانمي هستم پنجاه ساله زمينه ناراحتي قلبي و عروقي ندارم چند روزي است درد بين دو كتف داشتم وًگاهي وقت ها درد در قفسه سينه كه نيمه شب با همون درد بيدار شدم به همراه سوزش در پشت گردن و پشت سر سنگيني تنفس و كمي ضعف كه اين پروسه با اب خوردن و شربت معده در چند دقيقه بهتر شد البته استرس كرونا هم دارم فكر ميكنم شايد عصبي هم باشه در ضمن ديابت دارم ولي خوشبختانه با قرص كنترل شده است ممنون از اينكه وقت گذاشتيد متشكرم ارزوي سلامتي و موفقيت براتون دارم....
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این درد می تونه اضطرابی باشه

      ولی با توجه به دیابت و نوع دردتون هم میتونه ناشی از ریفلاکس مری و هم میتونه قلبی باشه باید حتماً توسط متخصص قبب معاینه بشید

  • تصویر کاربر روشا یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    سلام
    من 34 سال دارم و حالا سه روز است که در قفسه سینه احساس دردی دارم که قابل تحمل است، ابتدا درد در بالا سمت راست قفسه سینه بود و بعد از ساعتی رفع شد، بعد درد در بالا سمت چپ قفسه سینه ظاهر شد و رفع شد و حالا بالا وسط قفسه سینه بقول مادربزرگ انگار تیر میکشد درد دارد قابل تحمل است و اگر وقتی می نشینم خم نشوم و به بالا تنه فشار وارد نکنم دردی حس نمیکنم، گاهی درد بهرشکل سوزش به بالا سمت راست قفسه سینه منتقل میشود و در بازوی راست احساس فشار و سوزن سوزن شدن دارم و پای راست در قسمت ساق و مچ نیز احساس درد و سوزن سوزن شدن دارم، چقدر خطرناک است؟ خانواده پدری سابقه بیماری قلبی دارند، ممکن است عامل کرونا باشد، البته تب، سرفه، لرز ندارم و بعضی وقتها نمیدانم اشتباه میکنم یا نه اما بعضی وقت‌ها احساس می کنم کمی نفسم کم است و باید عمیق‌تر دم را انجام بدهم، ممکن است مشکل از ریه باشد؟ فیبروز یا متاستاز؟ فشار خون بالای ریوی؟ یا اینکه از قلبم است؟ نگران مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها هستم در این وضعیت شیوع بالای کرونا و در اهواز پزشکان قلب و ریه را اصلاً نمی‌شناسم، لطفاً من رو راهنمایی بفرمایید، واقعاً این نگرانی و اضطراب را نمی‌توانم تحمل کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد  و علایم قلبی نیست  و به نظر می رسد که اضطرابی هست 

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر بعد از برطرف شدن این شرایط مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رویا جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام من این درد رو از دوران کودکی دارم و نمی‌دونم چیه..
    تو حال خودمم و فرق نداره خوشحال یا ناراحت باشم یهو میبینی ی حس سنگینی و سمت چپم دارم و انگار از قلبم شروع میشه و سریع ميره ب مغرم میرسه و بی حال و سرگیجه میگیرم نفسم کند میشه انگار برا چند دقه تو دنیا نیستم ی صحنه های میبینم تمرکزم میره رو اونا و اطرفم فراموش میکنم دکتر رفتم میگم چیزی نمی‌فهمم یا میگن حمله عصبی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این هم میتونه علائم افت فشار وازوواگال باشه

      بهتره یکبار اکو بشید

      مایعات و یه مقدار نمک بیشتر مصرف کنید و از شرایط استرس زا پرهیز کنید

  • تصویر کاربر ستیا جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام.وقت شما بخیر.مادرم ۶۲ سالشونه و ناراحتی قلبی دارند وخیلی ساله دارو مصرف میکنند.از دیشب درد قفسه سینه داشتن که تا صبح خوب نشد یه قرص نیتروگلیسیرین استفاده کردند بعد ۵ ساعت هنوز درد مختصر و یه ضعف شدید دارند ممکنه که دچار حمله قلبی شده باشند؟میتونم یه قرص نیترو دیگه بهشون بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

       سلام

      بله ممکنه

      باید فورا به پزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر