دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    به پیوست عکس سی تی آنژیو حضورتان ارسال میگردد خواهشمند است در خصوص آنژیو گرافی نظر خود را بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      حتما باید آنژیوگرافی بشوید
  • تصویر کاربر Abas جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام من 22سالمه چند وقتیه که احساس درد معده و همچنین تپش قلب شدید، مخصوصا که دراز میکشم بیشتر میشه به طوری که دستم تکون میخوره هنگام ضربان قلب، دو بار هم رفتم نوار قلب گرفتن گفتن مشکلی نیست، به متخصص گوارش رفتم اونم آندوسکوپی کرد گفت مشکلی نیست احتمالا از اعصاب معدته و بعد یه چند تا دارو و شربت داد ولی یه مدت خوب میشه بازم شروع میشه. به نظر شما مشکل چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      علایم اضطرابی است
  • تصویر کاربر یسنا یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم ۳۵ ساله هستم چند وقتی هست که قفسه سینه م درد میکنه بعد به سمت راست و چپ میزنه من سه سال پیش مشکل معده داشتم میکروب هلیکوباکتر که با دارو خوب شدم دو هفته پیش دوباره رفتم دکتر اندوسکپی شدم دکتر گفت ورم معده دارم ومعدم گاز زیاد تولید میکنه دارو دادن برای درمان معده
    من اکو و نوار و تست ورزش هم دادم دکتر گفت خوبه مشکلی نیست یه مشکل دیگه اینکه من فوق العاده آدم استرسی هستم به طوری که ۶ تا دکتر قلب رفتم بعد دوتا از دکترا گفتن حالا که استرس داری سی تی هسته ای انجام بده ولی من نمیدونم چکار کنم درد طولانی مدت قفسه سینه برای قلب میشه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...علائم اضطرابی است
  • تصویر کاربر سما پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام .من ۲۹ سالمه و خانوم هستم.مشکل رفلاکس معده دارم و بسیار اظطرابی هستم و پیش روانپزشک هم میرفتم و گفتن مشکل ‌پانیک دارم.چند وقت پیش سیر خام خوردم شب و از فرداش درد و سوزش شدید سر معده داشتم و از یکی دو روز بعد درد وسط قفسه سینه.حدود ۲،۳ هفته ادامه داشت و شب ها واسه خوابم مشکلی ایجاد نمیکرد.فقط روزها حسش میکردم.تا اینکه خوب شدم اما چند روز پیش دوباره سیر خوردم تا صبح درد معده داشتم و دوباره دزد وسط قفسه سینه شروع شد.دکتر عمومی رفتم گفتن مشکل احتمال زیاد گوارشیه و پنتوپرازول دادن و فاموتیدین.البته من مصرف نکردم.بنظرتون ممکنه مشکل قلبی باشه؟یا اینکه همون داروهای معده رو مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر سما دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      یه احساسی هم تو گلوم دارم.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      ببینید اینها علایم استرسی هستند و ربطی به قلب ندارند احتمال قلبی بودنش هم بسیار کم است و با یک روانپزشک مشورت کنید بهتر است اگر خیلی شک داشتید یک اکو بگیرید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۹ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام. ضمن تبریک سال نو ، من مردی 49 ساله و ساکن کانادا هستم. چهار سال میشه که داروهای فشار خون مصرف می کنم. اسپیرونولاکتون25 و پروپرانولول 10 در صبح و آملودیپین 5 و کندسارتان 8 در غروب به همراه پروپرانولول. حدود یک ماه ونیم پیش حین رانندگی برای اولین بار احساس درد در سمت چپ سینه داشتم که ادامه پیدا کرد و بعد دست چپم تا حد زیادی لمس شد و بدنم هم خیس عرق شد. فورا به اولین بیمارستان مراجعه کردم و بعد از انجام نوار قلب و دوبار آزمایش خون و عکسبرداری از سینه گفتن چیز خاصی مشخص نیست اما باید به متخصص ارجاع داده بشی. با توجه به سیستم کند درمانی کانادا نوبت دکتر متخصص برای بیست روز بعد داده شد. من به کار برگشتم و مجددا دوازده روز بعد درست آخر فوریه دوباره حین کار و زمانی که داشتم از رمپ پارکینگ یک منزل به سمت خیابان می آمدم همان مشکلات به علاوه تپش شدید قلب و خستگی کلی و بی حالی در پاها به سراغم اومد.سربالایی کوتاه چهار متری رمپ منو به اندازه یه تپه نوردی خسته و نفس زنان کرد. خودم رو به ماشین رسوندم و نشستم . سعی کردم با نفسهای عمیق کمی آروم بشم. دست چیم و قسمتی از فک چپم میتونم بگم تقریبا پنجاه درصد لمس شده بود. تصمیم گرفتم فورا به بیمارستان مراجعه کنم اما بعد از طی صدمتر سرگیچه و تنگی نفس اجازه ادامه مسیر نداد. به سختی با 911 تماس گرفتم و اونها تونستن با ردگیری موبایلم سریع پیدام کنن و منو به بیمارستان بردن و دوباره همه اون کارهای بیمارستان قبلی انجام شد و نتیجه همان بود. چیز خاصی مشاهده نشد فقط ارجاع به متخصص جلو افتاد و دو روز بعد متخصص از من تست کاردیو و استرس گرفت و گفت مشکلی نداری و منو برای اکو فرستاد. پنج روز بعد تست اکو نشون داد کمی افتادگی دریچه دارم اما دکتر گفت خیلی جدی نیست و من گفتم اما علایم تنگی نفس و تپش قلب و خستگی من بعد از کمی کار و فعالیت معمولی هم بروز می کنه برای همین برام وقت تست ریه رزرو کردن برای چند ماه دیگه. اما مشکل اینجاست که من با این شرایط نمیتونم به کار برگردم. الان هم در مرخصی استعلاجی در منزل هستم. با یکی از دوستانم که پزشک عمومی است در ایران صحبت کردم و گفت معمولا در این موارد بعد از کاردیو و اکو ، برای تشخیص دقیقتر آنژیو گرافی توصیه میشه. اما در کانادا به این راحتی ها برای آنژبو اقدام نمی کنن چون درمان اینجا کلا دولتی است و تا جاییکه میشه درمانها و تشخیص های طبی هزینه بر رو دیرتر انجام میدن که خب واقعا کشنده است. من می خوام در این هفته به ایران بیام هر طور شده و مشکلم رو حل کنم . سوالم اینه که با این شرایط آیا مجاز به سوار شدن به هواپیما هستم ؟ چون بیست ساعت پروازه و دیگه اینکه زمان زیادی برای موندن در ایران ندارم و باید زود برگردم. هفت تا ده - دوازده روز نهایتا". آیا امکان آنژیو سریع و در صورت لزوم انجام درمان مقتضی وجود داره در کوتاه مدت و اینکه هزینه ها چقدر است ؟ میدونم که خیلی پرحرفی کردم اما می خواستم کاملا توضیح داده باشم. ضمنا خواهشمندم حتی المقدور پاسخ به صورت ای میل ارسال گردد چون تلفن ثبت شده متعلق به دوست من در ایران است. پیشاپیش از لطف وعنایت شما سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      بله منعی برای پرواز ندارید داروها را استفاده کنید. روز ۱۴ فروردین به مطب بیایید برای انژیو بررسی می کنیم اگر لازم بود همان هفته روز سه شنبه انجام می دهیم اگر در سیستم خصوصی تصمیم به انژیو داشته باشید حدود ۷ میلیون تومان هزینه اش خواه بود
  • تصویر کاربر حاتم پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    مدتی هست درد قفسه سینه تا زیر گلو دارم که گاهی به فک و چانه میزند .تست ورزش دادم خوب بود و تا آخر رفتم و مشکلی نداشتم .هنگام درد تنگی نفس دارم البته درد شدید نیست احساس سنگینی روی سینه میکنم. احتیاج به آنژیو یا سیتی آنژیو دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      اگر تست ورزش صددرصد سالم بوده نیازی نیست
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سی سالمه عمل جراحی قلب باز کردم دوسال پیش و مشکلم asdبود شلی خفیف رو به متوسط میترال دارم رفتم دندانپزشکی عصب کشی کردم به توصیه پزشکم قبلش4تا آموکسی‌سیلین 500باهم خوردم بعدشم یک هفته اس میخورم هنوز تا کی باید آنتی بیوتیک رو ادامه بدم؟؟؟
    ممنونم چون بازهم می‌خوام برم دندانپزشکی لطف میکنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      همان ۴ عدد نیم ساعت قبل کشیدن دندان کافی است نیازی نیست ادامه بدهیدش
  • تصویر کاربر کامیار پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آقای دکتر.مرد و 31 ساله هستم. بنده بیش از یکسال است که سمت چپ سینه ام، دنده چپ و بالای سینه و زیر کتف چپ و کمی وسط دنده ها، دائم در طول روز گرفتگی و دردهای گذرا دارم و سفت میشند.حتی وقتایی هم که ورزش نکرده باشم این گرفتگی در این قسمت ها هست. میتونم بگم تقریبا وقتی صبح چشم باز میکنم با این گرفتگی و دردهای خفیف بیدار میشم تا زمانی که میخوابم، فقط تنها تغییراتی که رخ میده در طول روز این دردها شدت و ضعف پیدا میکنه ولی در حدی هست که خیلی شدید و غیرقابل تحمل نمیشه، فقط چون همیشگی هست و دلیلی براش پیدا نمیکنم آزار دهنده شده. به پزشک قلب، گوارش و دکتر عمومی هم مراجعه کردم دلیل خاصی بهم نمیگند،فقط چندین ماه هرکدوم داروهای گوارش یا پراپرانول یا ضد اضطراب و مولتی ویتامین و... تجویز کردند که وضعیت تغییری نداشته. فقط بعضی مواقع، هنگام ورزش کردن مثلا وقتی شروع به دویدن میکنم و بدن گرم شده، از وسطای ورزش کردن تا یکی دوساعت بعد درد ها کمتر حس میشند و گاهی هم برطرف میشه تا چند دقیقه، بعضی اوقات هم خیر (ورزشکار حرفه ای نیستم و ورزش کردنم در حد پیاده روی و دویدن و نرمش هست). آیا نیاز به پیگیری داره و دلیل چیه که این وضع برطرف نمیشه و از بین نمیره؟ مبهم بودن و برطرف نشدنش واقعا کلافه ام کرده.
    1. تصویر کاربر کامیار سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      جناب دکتر به دلیل محدودیت در تعداد عکس ها، صفحه گزارش و چهارصفحه آخر از تست ورزشی که قبلا داده بودم را خدمتتان ارسال کردم. در ضمن امشب بعد از ورزش تقریبا موقع اتمام ورزش بود و داشتم بعد از دویدن با پیاده روی آرام سرد میکردم که درد ناگهانی و تقریبا شدیدی در وسط دنده ای در محل معده هست و همان محل هایی که درد همیشگی هست شروع شد و احساس ضعف و سستی بهم دست داد، به طوری که تا چند دقیقه بی انرژی و نگران بودم از این وضعیت و کمی حالت تهوع داشتم و بلافاصله فشارم را گرفتم چهارده روی هشت و نیم بود که البته هنوز بدنم در وضعیت ورزش بود و ضربان قلب 110 بود، پس از چند دقیقه استراحت مجدد گرفتم دوازده روی هفت و نیم شد.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      ببینید مسایل قلبی مطرح نیست تست سالم است و اکو هم اگر سالم باشد یعنی قلب شما سالم است پیشنهاد من ورزش منظم و کاهش وزن است داروی خاصی هم از نظر قلبی لازم نیست
    3. تصویر کاربر کامیار پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      بسیار سپاسگزارم آقای دکتر، پس محدودیتی در ورزش کردن و باشگاه بدنسازی رفتن وجود ندارد؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      اصلا و ابدا هر ورزشی می توانید بکنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    احساس سنگینی در ناحیه سینه و پشت سمت چپ؛و کرختی در دست چپ به صورت همزمان که گاهی اوقات اتفاق می افته و معمولا اخر شب یا اول صبح هستش و به صورت خود به خود خوب میشه...ممکنه که مربوط به قلب باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بهتر است برای چک قلب یک اکو و تست ورزش بدهید
  • تصویر کاربر احمدی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده چند روز پیش به خاطر سردرد شدید مسکن خوردم وشفاف دیکلوفناک استفاده کردم .بعد از چند روز دچار درد شدید درقفسه سینه شدم به طوریکه یه چپ و است سینه انتشار پیدا می‌کرد و در گلو و امتداد مری دچار درد وسوزش شدم وگاهی به شانه چپ وراست میزنه. درد شدید چند دقیقه طول میکشه وآروغ میزنم وبهتر میشه دوباره شروع میشه .قرص وشربت معده می خورم بهتر میشه ولی دوباره که غذا می خورم شروع میشه .نوار قلب هم گرفتم مشکل قابی نبوده ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا مشکلات گوارشی است اول یک بار متحصص گوارش بررسی کند اگر چیزی نبود یک اکو و تست ورزش بدهید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر