دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیدا دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام. زنی ۴۵ ساله هستم بدون سابقه بیماری قلبی الان مدت ۶ ماهه که درد خفیفی در قلبم هر روز در بیداری هر دو سه ساعت یک بار به مدت چند دقیقه گاهی طولانی میشود این درد رو حس میکنم که در این دو ماه آخر درد به قفسه سینه ام هم کشیده شده و اما دست چپم مدام در طول روز درد میکنه، که شامل کتف و بازو و آرنج و به ندرت مچ دست- و‌ جدیدا پای چپم هم گاهی یه چند ثانیه درد میگیره، وقتی دراز میکشم تپش قلبو از پشت در ناحیه کمرم پشت قلب سمت چپ حس میکنم، و احساس تپش قلب در هنگام دراز کشیدن دارم که وقتی ضربان قلب رو در این حالت میگیرم حداکثر ۶۵ هستش، و اکثر اوقات در هنگام دراز کشیدن درد خفیف قلب و قفسه سینه و همچنین سمت چپ گردن و دست چپم نیز درد میگیرد-آیا مشکل من مربوط به قلب هست یا خیر در ضمن اضافه وزن و سابقه مشکلات گوارشی و چربی و فشار خون و ... ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است نوار قلب بگیرین ، بنظر قلبی نیست
  • تصویر کاربر Amin پنجشنبه ۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر خداقوت و خسته نباشين
    من مرد ٣٠ ساله وزنم ٨١ ، سابقه هيچگونه مشكلات قلبى ندارم، مدت ٢ ماهى هست كه قفسه سينم شروع به درد گرفتن كرد و همراه درد قفسه سينه علايم سردرد پشت سر، بعضى اوقات بيحالى و ضعف، قرمز و متورم شدن چشم ها، و رفلاكس معده ام ميگيرم و آب دهان رو قورت ميدم احساس ميكنم برميگرده مياد بالا، و هر وقت كه دچار استرس و اضطراب و هيجان و عصبى بشم اين حالت برام پيش مياد درد تيزى در فقسه سينه ميگيره تا ٥،٦ روز ادامه داره همراه علايمى كه گفتم و نرمال ميشه همه چى و علايم همه از بين ميره . به نظرتون مشكل از كجاست؟ پنتوپرازول ٢٠ ميخورم هر وقت كه رفلاكس بگيرم.ولى مشكل اصلى دردقفسه سينه هست. با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است يك تست ورزش انجام بشود
  • تصویر کاربر یحیی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من 45سالمه مدتی هست در هنگام راه رفتن و دویدم یا کار کردن دچار درد در کل قفسه سینه میشوم که با مالیدن پشت کتف خوب میشوم وتا زمانی که فعالیت نداشته باشم مشکلی ندارم و به محض کار کردن باز هم درد شروع میشه و در هنگام استرس و نا راحتی هم درد شروع میشه و در ضمن ناراحتی معده هم دارم
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اين درد الگوي درد قلبي دارد و پيگيري لازم است
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیرآقای دکتر من درد قفسه سینه دارم بیشتر وقتی درد میکنه که حالت نشسته روی زمین باشم وکاری انجام بدم دقیقا قسمت بالا سمت چپ.ووقتی یکم درازبکشم بهترمیشه هرازگاهی هم زیاد سرپاباشم وکارکنم درد میکنه نفخ وبادمعده هم زیاددارم ولی معدم خیلی کم ترش میکنه. ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است ابتدا نوار قلب بكيرين . اگر با فعاليت تشديد ميشه بررسي لازمه
  • تصویر کاربر مهشید سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    مدتیه وسط سینه احساس درد دارم یه حالت سنگینی وقتی دراز میکشم اخساس فشردگی وسط سینه دارم انگار یه وزنه گذاشتن وسط سینه ام بعضی وقتا جناق سینه ام میگیره و با یه تقه و صدا یهو قفل میسه و باز میشه خیلی ‌وحشتناکه مخصوصا وقتا دراز کشیدم و میخام یهویی پاشم استخونوسط سینم میگیره و همه دردام از همین نقطست الان ۵/۶ ماهه
    درد بعضی وقتا به پشت کمرم هم‌میزنه یه حالت گرفتگی عضلانی همراه هست و اینکه درد وسطسینه به گلوم هم میزنه کلا قفسه سینه سینگینه / اکو دادم و نوار قلب و تست ریه عکس از قفسه سینه و... مشکلی نبود /احساس میکنم از معده باشه ولی چه ارتباطی به درد پشت کمر و فشردگی قفسه سینه داره نمیدونم چیکار کنم قرص معده خیلی واسم نوشتنکه عوارضش بدترم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره تست ورزش انجام بشه
  • تصویر کاربر سینا یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مت 24 سالمه 2 روزه قسمت بالای سینه سمت چپ کمی درد داره اما موقع لمس و موقع سرفه یا عطسه درد نداشتم و استرس کرونا دارم
    مشکل از چیه لطفا راهنمایی کنید ترسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام فعلا با اين علامت كاري لازم نيست
  • تصویر کاربر Aram دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 45 سال دارم خانوم و هیچ گونه بیماری خاصی نداشتم تا چند ماه پیش که نصفه شب قفسه سینم سنگین شد و نتونستم نفس بکشم خیلی وحشتناک بود سریع آمبولانس بردنم بیمارستان بهتر شدم ادامه دار شد اول از قلب شروع کردم تا مرحله آنژیوگرافی که گفت هیچ مشکلی قلب نداره. بعد ریه کل آزمایشات ریه انجام دادم اونم گفت مشکلی نداره در حالت استراحت هم سراغم میا درد و گرفتگی قفسه سینه سمت چپ بیشتر هم نصف شب اینجوری میشه وقتی ریه سالم قلب هم سالم پس چیه؟ خیلی اذیت شدم تو این چند ماه هی میاد سراغم وزنم هم بالا هست نظر شما چیه؟ یعنی از معده هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله احتمال اینکه از دستگاه کوارش باشه زیاده
  • تصویر کاربر zahra پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید،،خواهر من ۱۹سالشه و پشت کنکوریه چند روزه احساس سنگینی در قفسه سینه داره و امروز سمت چپ قفسه سینه اش زیر سینه درد ملایمی داشت که با دراز کشیدن بدتر میشه و میگه احساس میکنم که یک حباب این قسمت قرار داره،،خواهش میکنم راهنمایی کنید چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اين دردها اغلب نهديد كننده و قلبي نيستند. ميتوانند از دارويي مثل كلرديازپوكسايد استفاده نمايند
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با درود خدمت آقای دکتر بزرگوار یک سوال داشتم من ۴۴ سالم هست چند روزی هست وقتی به سمت چپ می خوابم درد شدیدی در قفسه سینه سمت چپ احساس می کنم که با نفس کشیدن عمیق خیلی بدتر می شود و زمانی که ایستاده ام تقریبا مشگلی ندارم دردی شبیه شکستگی قفسه سینه ولی هیچ نوع ضربه و آسیبی هم بهش وارد نشده در ضمن فشار خون معمولا ۱۱ روی ۷ الان دیگه اصلا نمی توانم به سمت چپ بخوابم همش فکر می کنم دارم بدتر می شوم و به خاطر کرونا هم می ترسم به مراکز درمانی بروم .در ضمن انتی اسید و فاموتیدین ۴۰‌یک سالی هست که مصرف می کنم چون معمولا زیر باد کولر هم می خوابم می تونه یک نوع اسپاسم‌ماهیچه باشه ؟
    ممنون از راهنمایی تان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام درد شما قلبی نیست و عضلانی هست الن یک عدد روزانه همراه پنتاپرازول مصرف کنید به مدت ده روز
  • تصویر کاربر abas شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر نجفی
    بنده مشکل معده دارم ریفلاکس یا اسید زیاد وفتق کوچک هایتال ونفخ وورم ودارو مصرف میکنم بعضی مواقع درد جناغ سینه وسمت چپ سینه دارم وچونکه سمت چپ بود خدمت همکاران قلب وعروق رفتم اکو انجام شد مشکلی نداشتم وگفتن که اگه میخواهی از نظر قلب مطمعن بشید سی تی انژیو قلب در بیمارستان جم انجام دادم که اونم مشکل نداشتم از نظر گرفتگی وغیره درکل کمی ادم استرسی هستم و وقتی قفسه سینم درد میگره چون سمت چپ هست توجهم میره رو قلبم میخواستم بدونم از نظر شما با این کارهایی که انجام شده ومشکلات معده مشکلم همان معده میباشد یا مربوط به قلب درضمن موقع فعالیت کاری اطلا نمیباشد درحالت ارامش بدن این درد به سراغم میاید واکثر مواقع خودش خوب میشه حالت میگیره ول میکنه
    ممنون میشم اقای دکتر اگر راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      این درد مربوط به قلب نیست، علت این درد شما معده و مسائل اعصاب است.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر