دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام...دختری18 ساله هستم...حدود یک ماه سرفه های های نامنظم داشتم و گاهی همراه درد های قفسه سینه اما چند وقته درد قفسه سینه شدید تر شده به طوری که هنگام درد صاف ایستادن برام سخت میشه ...سوزش های در داخل قفسه سینه م بوجود اومده(سوزش ها بیشتر در وسط قفسه سینم احساس میشه)..و طی دوهفته اخیر کشیدن نفس عمیق برام سخت شده و تلاش برای کشیدن نفس عمیق باعث درد بیشتر در قفسه سینم میشودو شب های این مشکل تنفس عمیق برام بیشتر جدی میشود همچنین موقع خواب با ایجاد خلط در گلو همراه است...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر fatima.shin یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام من زمانی ک استرس و اضطراب دارم دردی در قفسه سینه حس میکنم ب همراه سرد شدن دستان و سخت تنفس میکنم زمانی ک عصبانی و یا ناراحتی شدیدی ب سراغم می اید این درد را ب همراه تنفس سخت دارم و چند روزیست ک در کنار انها دچار سردرد شده ام درد نیز بصورت سوزش و سنگینی است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر ارزو.درویشی سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام.پدرم دچار حمله قلبی شدن پنجشنبه هفته قبل بخش سی سی یو بودن چهارشنبه مرخص شدن رگ اصلیشو فترگذاشتن.امروز داروی اسپرین رو باید صبح میدادیم بخوره یادمون رفت.یکی هم شی باید بخوره خاستم بپرسم نوبت صبح ک یادمون رفت چکارباید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    باسلام
    دختری20ساله هستم ، حدود 4روزه که موقع بلند شدن و حتی وقتی که دراز کشیدم و پهلو به پهلو میشم احساس درد در قفسه سینه میکنم
    مادرم بیمار قلبی هست و تا الان دوبار آنژیو گرافی انجام داده میخواستم ببینم بیماری قلبی هست ؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر Alireza پنجشنبه ۷ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    با
    سلام و خسته نباشید.
    من پسری هستم 30 ساله مدتیه که قلبم تیر میکشه ب طور خیلی خفیف که این حالت یه ساعتی طول میکشه،و وقتی تیر میکشه احساس میکنم نفسم کند میشه البته احساس میکنم،بعدش هر چند روز یکبار میاد سراغم.
    من ورزش میکنم بدنسازی.
    ممنون میشم اگه جواب بدید،
    خدا حفطتون کنه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا توسط متخصص قلب ويزيت شويد
  • تصویر کاربر سپیده شنبه ۱۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید 25سال دارم و مدتیه در ناحیه ی سمت چپ از قسمت ستون مهره های گردن کتف احساس درد میکنم که این باعث دردی در قلبم میشه و گاها با تپش شدید همراه هست سابقه ی بیماری قلبی ندارم اما معده درد دارم آیا این بیماری قلبیست یا از همان معده درد ناشی شده؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توسط همكاران متخصص قلب ويزيت شويد
  • تصویر کاربر محدثه یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام. پدرم ٣ هفته است انژيو كردن و دوتا فنر گذاشتن الان ٢ روزه ريه درد دارن. اكو هم رفتن دكتر راضي بودن. اين درد براي چيست؟??
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      درد ريه؟
      اگر درد قلبي نيست اهميت نداره و با مسكن تحت نظر پزشك درمان بشن
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۲۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما .خانم بنده دريچه ميترالشان مقداري گشاد است وانژيو انجام داده اند و رگها مشكلي نداشتندحدود دوماه قبل ولي همچنان از درد قفسه سينه ودست چپوگاهي پشت رنج ميبرند وهنگام بالا امدن از پله ها بيشت اذيت ميشوند ونفس ميزند وقرصهاي مصرفي اسپرين متورال مي باشد خيلي ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام براي پاسخ هم بايد خودشون و هم فيلم اژيو و اكو ديده شود
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما سه ماهی هست درد قفسه سینه دارم همراه با تنگی نفس قبلا هم عفونت معده داشتم ازمایش یو بی تی دادم خوب شدم متخصص قلب اکو دادم مشکلی نبود فوق متخصص ریه هم رفتم اسپره داد اونم فایده نداشت درد هم همیشگی هست فشار سنگی رو احساس میکنم ک میخوام مشت بزنم تو سینم غذا خوردن و حرف زدن هم برام نفس تنگی میاره در صورتی ک فوتسال بازی میکنم نباید کم بود نفس داشته باشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بهتره توسط متخصص قلب ويزيت بشين
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر