دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من از دیشب نمیتونم نفس عمیق بکشم چون با دردخیییلی شدید قفسه سمت چپ سینم روی قلب مواجه میشم چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      معاينه و نوار قلب لازم است
  • تصویر کاربر R17 جمعه ۲۹ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 17سالمه و درد قفسه سینه دارم به طوری که درازکشیده هستم و بدنم رو میچرخونم احساس درد در قفسه سینم ایجاد میشه...زمانی که صاف وایستادم درد وجود نداره در حال حرکتم درد نمیگیره فوقش یه درد خفیف و درد خفیفی هم در پشتم احساس میکنم...به متخصص مراجعه کردم و نوار قلب و اکو وآزمایش خون گرفتن که خداروشکر نرمال بود...ممنون میشم بگین عامل این درد چیه ممکنه از معدم باشه؟
    ***********
    اقای دکتر بهتره به کدام متخصص مراجعه کنم برای درد های عضلانی
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ماهان یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    جواب نوار قلب ارسالی نرمال یا مشکلی خاص دارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهسا یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام دكتر خسته نباشيد، از ٣ روز گذشته سمت چپ سينه چپم يك درد مبهم و حفيفي داره، من به شدت ترس از بيماري دارم و در نت سرچ ميكنم علائم رو! بعد بازوم درد گرفت و سپس شانه چپم فكر ميكنم عضله تراپزم، البته اين دردها خفيف و مبهمن، تنگي نفس خفيفي هم گرفتم، سابقه آلرژي و تنگي نفس ناشي از استرس دارم. اما همش ميگم نكنه خدايي نكرده سرطان ريه، حمله قلبي و ... باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهنوش سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام،من دختری 24ساله هستم م حدود دو هفته پیش درد شدید زیر قفسه سینه ام احساس کردم و به سمت بالا یعنی قلبم و قفسه سینه ام میکشید طوری ک احساس میکردم دارن قلبمو سوراخ میکنم،زمان نفس کشیدن صد برابر بدتر میشد و اصلا به پهلو دراز نمیتونستم بکشم دردش خیلی بیشتر میشد دکتر رفتم نوار قلب گرفت گفت مشکلی نداری گرفتگی عضلات هستش اما لز همون موقع این درد همراه منه و امونمو بریده،و گاهی به شدت شدید میشه و اصلا نمیتونم نفس بکشم خیلی تیر میشکه و درد میکنه،چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر نسترن چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    پدرم یک ماهه عمل کرده .امشب با صدایی ترسید الان درد شدیدی احساس میکنه..ممکن خطرناک باشه چیکارکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      براي گرفتن نوار قلب به نزديكترين مركز مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام. جوانی 25 ساله هستم حدود یک ماه پیش بدلیل تپش قلب ب پزشک قلب مراجعه کردم ، بعد از تست نوار قلب و اکو همه پارامتر های اکو نرمال بود . اما بعد از یک ماه احساس میکنم طرف سمت چپ قفسه سینه ام ، بالای آن ب شکل تقریبا نقطه ای درد و تیر میکشد ، آیا باز انجام اکو نیاز است. با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      خير لازم نيست
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۲۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    قلبم گاهی طولانی مدت درد میگیره و تیر میکشه این حالت باعث میشه که پشتم هم درد بگیره و کمی هم دست چپم..تنفس کمی سنگین...خیلی کم پیش میاد اما سخته شرایطش..چی میتونه باشه علتش..راهنمایی لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۲۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      زمان فعالیت این اتفاق نمیفته در حالت عادی
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      پس منشا قلبي نداره و مهم نيست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ستاره سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام من یه دختر 22 ساله لاغر هستم و هر روز بعد از خواب بعد از ظهر تپش قلب شدیدی را تحربه میکنم که گاهی به 130-140 میرسدکه در این مواقع گاهی تنگی نفس هم دارم و این موضوع چندین سال است که در من وجود دارد.تنگی نفسم به صورت نفس های کوتاه و سریع نیست بلکه موقع انجام عمل دم حس میکنم هوا پایین نمیرود و مجبورم چندین بار نفس عمیق شدید بکشم تا اوضاع کمی بهتر شود اما باز هم حس میکنم اکسیژن کامل پایین نرفته است.و کاملا تفاوت را با حالت عادی تنفسم حس میکنم و این علایم معمولا تا یک ساعت بعد از بیدار شدن از بین میرود.و البته این تنها مشکل من نیست گاهی حس میکنم یک وزنه 30کیلوگرمی روی قفسه سینه ام و روی قلبم گذاشته اند و دارند فشارش میدهند و گاهی هم حس میکنم همین وزنه را جای قلبم درون سینه ام گذاشته اند از بس که سنگین میشود و در هر دو حالت حس تپش قلب شدید و تنگی نفس را دارم،چند روز پیش وقتی با خانواده ام برای خرید بیرون فته بودم و حدود یک ساعت پیاده روی کرده بودیم بعد از اینکه تویویکومغازه در حال نگاه کردن لباس ها بودم ناگهان حس سنگینی بسیار بشیار زیادی روی قفسه ی سینه ام کردم و وقتی دستم را روی قلبم گذاشتم تپش قلب شدیدی شروع شد به طوریکه با دستانم کاملا قلبم را احساس میکردم و انگار کف دستم داشت با سرعت و محکم میتپید.به سرعت یکجا نشستم و بعدش به خانه بازگشتیم و علایم من تا شب ادامه داشت و تا شب قلبم درد میکرد و تند میزد.و موقع خواب شروع به تیرکشیدن کرد به طوریکه دست چپ و کتف چپم مور مور و بیحس شده بود من به حساب اینکه خوب میشه به کشی نگفتم و دکترهم نرفتیم.و تا صبح علایم برطرف شد.این را هم بگویم که موقع حمله های تپش قلب و درد دست و مخصوصا پاهایم به شدت یخ میکند.در حالیکه بقیه ی اندام هایم دمایشان نرمال است و به گونه ایست که انگارهمزمان با تپش توی دلم هم یک چیزی میلرزد و فرو میریزد.این را هم باید بگویم که مادر من و خاله ام هردو ام وی پی داشتند که با گذر زمان به ام آر تبدیل شده است و اِی اف هم دارند و مدام قرص میخورند. وعمادربزرگم تیرویید پرکار دارد ولی وقتی من به دکتر غدد مراجعه کردم گفتن مستعد هستم اما ندارم و گفتن. علایم قلبی ام ربطی به تیرویید ندارد که یعنی مستقیما مشکل از قلبم هست.شرایظ دیگری که با آن مواجه شدم بعداز یک پرواز 4 ساعته بعد ار پیاده شدن از هواپیما فشار بسیار بسیار ریادی و تپش قلب حدود 145وتنگینفس داشتم در حالیکه بیحال روی یکی از صندلیا نشستم و نفس عمیق میکشیدم و این علایم هم تا دوروز ادامه داشت و حتی نتوانستم کوله پشتی ام را حمل کنم به محض بلند کردنش تپش قلبم دو برابر شد و نزدیک بود از حال یروم.در طول روز بیشتر وقت ها بیحالم و سریع خسته میشوم.... راستش 7سال پیش قبل از این اتفاقا پیش متخصص قلب رفتم و ایشان بعد از نوار قلب و اکو گفتن پرولاپس خفیف دارم و گفتن 6 ماه یکبار دکتر بروم وهرروز پروپرانول بخورم اما من فقط همان یکبار را دکتر متخصص رفتم بقیه اش فقط گهگداری که علایمم تزیادشده بود ک اکثراهمنیمه شب بودبه اورژانس رفتم و نوار گرفتم و برگشتم. میخواستم بپرسم آیا لازمس دوباره به دکتر مراجعه کنم؟آیا در طی این 7سال بیماریم پیشرفت کرده است؟و کلا نظر شمارا راجع به وضعیتم میخواستم بدانم متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر اروين یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با عرض سلام اقاي دكتر
    من جواني ٢٤ ساله هستم حدود دو ماه پيش من به تنگ نفسي با سابقه قبلي (حدودا يك سال پيش وسط امتحانا تنگ نفس ميشدم كه بعد از خوردن غذاي سنگين بدتر ميشد ولي بعد از يك هفته خوب ميشدم)امسال با يك استرس و تحت فشار خانواده كه ورزش كردن باعث شده قلبت مشكل پيدا كنه دچار تنگ نفس شدم كه واقعا در طول روز مخصوصا شبا اذيتم ميكنه و بعضي وقتا وسط جناغ سينم ميگيره ول ميكنه ولي اذيت كننده نيس فقط ي حس ناراحتي و ترس در من به وجود مياره كه حس ميكنم هر لحظه ممكنه دچار حمله قلبي شم من ب دو دكتر متخصص قلب مراجعه كردم و اكو و نوار قلب گرفتن گفتن قلبت سالمه
    ولي اقاي دكتر اين حس كه قلبم مشكل داره در من از بين نميره و حتي طوري شده از وزنه زدن هم ميترسم چون من ٢ ساله هم ورزش هوازي كار ميكنم هم بدن سازي،وقتي وزنه ميزنم البته فقط گاهي احساس سوزش در قلبم ميكنم كه باعث ترس و گرفتگي جناغ سينه ام شده و از كارم و ادامه ورزش دس ميكشم به نظره شما مشكل از كجاس،ممنون ميشم جواب بديد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر