دکتر محمد حسین نجفی

بین 10 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از بدن کاملاً طبیعی است. در عین حال، اگر بعد از غذا خوردن احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود دارید، طبیعی است که نگران باشید. به هر حال، اگر این درد ناشی از تجمع گاز در شکم باشد، باید آن را در ناحیه شکم خود حس کنید نه نزدیک قلب.

در حالی که ممکن است درد قفسه سینه به دلیل گاز معده باشد، اما میتواند نشان دهنده یک مشکل جدی قلبی نیز باشد. لطفاً توجه داشته باشید، چنانچه پس از مطالعه این مقاله هنوز نمی توانید با اطمینان، درد ناشی از معده را از درد قلبی افتراق دهید، احتیاط کنید و برای دریافت مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص درد قفسه سینه ناشی از معده

چنانچه گاز در معده یا در قسمت چپ روده بزرگ شما تجمع یابد، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. ممکن است در اثر بلع میزان زیادی هوا، گاز در دستگاه گوارش شما گیر کند. علاوه بر غذا و نوشیدنی، ممکن است شما مبتلا به بیماری باشید که سبب ایجاد دردهای ناشی از گاز شود مانند:

تفاوت های قابل توجهی بین درد ناشی از گاز و حمله قلبی وجود دارد. زمانی که علت این مشکل گاز باشد، احتمالاً موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

اگر علت درد، سوزش سر دل باشد، بلافاصله پس از صرف غذا اتفاق می افتد یا می تواند در طول شب شما را از خواب بیدار کند. شما احساس خواهید کرد که سوزش ناشی از اسید، از معده به سمت گلو حرکت می کند. احتمالاً در دهان خود نیز طعم ترشی را احساس خواهید کرد. مصرف آنتی اسیدها یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد قفسه سینه ناشی از گاز است.

دلایل دیگر مرتبط با غذا نیز وجود دارد که می تواند احساس درد ناشی از گاز در نزدیکی قفسه سینه را توجیه کند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت درد قفسه سینه ناشی از معده و قلب

درد قفسه سینه ناشی از قلب 

چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود درد یا سوزش احساس می کنید، ممکن است علت آن چیزی جدی تر از گاز باشد. اگر هر یک از علائم زیر همراه با درد شدید ناشی از گاز وجود دارد باید برای بررسی حمله قلبی فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. علائم حمله قلبی شامل این موارد است:

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

درمان خانگی درد قفسه سینه و معده 

درمان گاز درد در قفسه سینه اغلب در خانه شروع می شود. درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش درد ناشی از گاز اضافی در قفسه سینه کمک کند:

1_ مایعات گرم بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند به حرکت گاز اضافی در سیستم گوارش کمک کند، که می تواند درد و ناراحتی گاز را کاهش دهد. نوشیدن نوشابه های غیر گازدار از مصرف گاز اضافی جلوگیری می کند. آب گرم یا چای های گیاهی ممکن است به کاهش درد و ناراحتی برای برخی افراد کمک کند.

2_ مصرف زنجبیل 

ریشه زنجبیل به طور سنتی برای کمک به مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند به برخی علائم گوارشی کمک کند. چای زنجبیل، آب نبات های جویدنی، نوشیدنی ها و محصولاتی از این دست می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

3_ از محرک های احتمالی اجتناب کنید

اگر علت دقیق گاز درد در قفسه سینه مشخص نباشد، بهتر است از هر گونه محرک گوارشی احتمالی خودداری کنید. این می تواند شامل نوشابه ها و نوشابه های گازدار، شیر و محصولات لبنی و گلوتن باشد.

4_ ورزش

ورزش ممکن است به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کند تا از بین برود. حتی یک پیاده روی ساده!

درمان دارویی درد قفسه سینه ناشی از معده 

گزینه های درمانی پزشکی برای کمک به درد گاز در قفسه سینه در دسترس هستند. داروهای بدون نسخه، مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول) ممکن است برخی از علائم سوء هاضمه را کاهش دهند.

شرایط مزمن، برای مثال، التهاب زخمی‌شونده روده بزرگ، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون، ممکن است نیاز به درمان با نسخه پزشک داشته باشند، اگرچه درمان در هر مورد متفاوت است.

در بیشتر موارد مسمومیت غذایی، فرد می تواند با درمان خانگی مانند هیدراتاسیون و استراحت بهبود یابد. در موارد بدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا زمان بستری در بیمارستان داشته باشند. در برخی موارد، سنگ کیسه صفرا ممکن است با دارو قابل درمان باشد که ممکن است بدن را تشویق کند تا سنگ ها را در طول زمان حل کند.

4.1/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من یه چند روزی هست درد قفسه سینه دارم بیشتر‌هم موقعی هست ک میام خونه وقتی ک بیرونم حتی ماسک هم دارم ۱وبعضا ۲تا متوجه درد نمیشم خیلی ولی خونه ک میام درد میگیره قفسه سینم و من ۲۲سالمه اقا هستم و احساس میکنم داخل سینم سنگ ریزه هست پارسال هم همینجوری بودم منتها با تب و لرز ولی امسال تب و لرز ندارم تست کرونا هم دادم منفی بود. ضربان قلبمم میزونه مشکلی‌ندارم .ممکنه واس اضطراب یا ترس باشه ...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ممکن است استرس و اضطراب باشد توصیه می کنیم یک بار حتما نوارقلب و اکو بگیرید
  • تصویر کاربر اکبرقاسمی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر5ساله که درد قفسه سینه دارم یک سال پیش خدمت شما رسیدم تا مطمئن باشم مشکل قلبی نیست و جنابعالی با اکو قلب و تست ورزش فرمودید که مشکل قلبی نیست ولی درد همیشه بامن هست البته 6 ماهی بود که خوب شده بودم ولی دوباره درد شروع شده لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      منشا قلبی ندارد باید مسایل گوارشی و اضطرابی را بررسی کنید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من مبتلا به کرونام ریه درگیری ۱۵ درصدی داشتم ولی چون فقط هفته اول تب داشتم و بعد از اون دیگه نه تبی داشتم نه سرفه اکسیژن خونمم خوب بود برای همین دکتر برام پردنیزولون نوشتن با ضد انعقاد خون به جای تجویز رمدسیویر من حدود ۱۷ روز مصرف کردم درکل ( بک هفته قبل از دادن سیتی اسکن و ۱۰ روز بعد از سیتی) به تازگی ۳ روزه دچار نفخ شدید شدم و بعد از ان دو تا شانه و دستام و قفسه سینم درد گرفت اونم به صورت کلی و تا زیر بغلم ادامه داره.دوبارم دچار رفلاکس معده شدم.نوار قلب و آنزیم پروترومبین دادم و تست دی دایمر همه مشکلی نداشت امروز کمی معده درد هم داشتم میخواستم ببینم از عوارض کورتون و مال معدس این درد؟! چون تنگی نفس هم ندارم .۲۵ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بله احتمالا مشکل معده ناشی از عوارض دارویی است پنتاپرازول ۴۰ ناشتا بخورید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من درد یه هفته ای وسط قفسه سینم دارم و اینم بگم قبل محرم هرشب مشروب میخوردم دکترم رفتم عکس از ریه و نوار قلب دادم گفتن خوبه چیزی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اگز نوار سالم بوده که جای نگرانی نیست فقط سر فرصت یک بار اکو کنید
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز .ببخشید من یک ماه پیش کرونا گرفتم و خوب شدم از چند سال پیش مشکل گوارش دارم و قرص امپرازول و کیلیدینیوم سی مصرف میکردم که نکردم دیگه هر از گاهی مشکل تنگی نفس خیلی محدود بعد از صرف غذاهای سنگین داشتم نزدیک دو سال هست هرروز یک ساعت پیاده روی میکنم اهل خوردن غذاهای مضر نیستم بعد از کرونا چند روزی درد در وسط قفسه سینه داشتم ولی اصلا مشکل تنفسی ندارم کمی گاهی با استرس تپش قلب میگیرم پهلو درد و کمر درد گاهی دارم بیشتر موقع خواب چند سال پیش هم سنگ کلیه داشتم دوروز پیش صبح زنجفیل مصرف کردم و دمنوش بادرنجبویه و در وعده ی شام غذای کمی شور خوردم نزدیک های صبح با لرز و عرق زیاد از خواب پاشدم تپش قلب شدید داشتم فشارمو گرفتم 18 بود کمی خیار و سماغ خوردم اومد پایین و دوباره رفت بالا دکتر رفتم عمومی امپول داد فشارم اومد پایین نوار قلب گرفت خداروشکر خوب بود رفتم سونوگرافی همه چی خوب بود فقط دوتا سنگ 3 م م دارم ازمایش هم دادم جوابشو نگرفتم هنوز و اینکه دیشب هم رفتم پیاده روی یک ساعت و هیچ مشکل تنفسی و چیز دیگه ای نداشتم فقط امروز بالای کمرم بین دوتا شانه درد میکنه و بیشتر درد عضلانی هست که با اوردن دست ها به داخل بیشتر میشه بازوی سمت راستم هم کمی درد داره چند وقت پیش سرم زدم به همون دست راست چند وقت پیش کمی هم گرفتگی گردن داشتم دکتر مزاج شناسی هم رفتم که طبع خیلی سردی دارم و بلغم بدنم زیاده 32 سال سن دارم ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک بار نوارقلب و اکو کنید که هم درد شانه بررسی شود و هم وضعیت فشارخون که اگر لازم بود درمان مناسب صورت بگیرد
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت شما جناب دکتر.
    بنده 28 سال سن دارم ، دارای سابقه نرمی دریچه میترال . از دو روز پیش دچار درد قفسه سینه شدم در مرکز قفسه سینه و دو طرف بالا . به طوری که حس میکنم استخوان های قفسه سینه ام درد میکند و دچار کوفتگی هستند . احساس سنگینی ، تنگی نفس ، سوزش و ... ندارم . وقتی بدنم را کش میدهم و بادگلو میکنم کمی احساس درد تسکین پیدا میکند و این درد به طور دائمی نیست .
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمائید . با تشکر از شما .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اینها ربطی به مشکل میترال ندارد ولی محض اطمینان یک بار تست ورزش کنید هرچند احتمالا از استرس است و نه مشکلات قلبی
  • تصویر کاربر یاسمن دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام. آقای دکتر، من یک خانم 39 ساله هستم بدون سابقه بیماری قلبی. سه هفته قبل دچار کرونا شدم و الان تقریبا بهبود پیدا کردم. (درگیری ریه در حد یک لکه کوچک دو سه درصدی داشتم) الان فقط مقداری ضعف بدنی و گاهگاهی احساس تیرکشیدن در سمت چپ قفسه سینه در قسمت جلو و پشت دارم. سؤالم این هست که: اولا آیا ضروری است که الان چکاپ قلبی بشوم؟ ثانیا آیا بعد از بهبودی از کرونا نیازی به مصرف آسپرین هست یا خیر؟ پیشاپیش سپاس از پاسخگویی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک اکو بکنید و تا سه ماه اسپرین بخورید
  • تصویر کاربر ا.اردانی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام
    مدتی است درد قفسه سینه چپ دارم که به پشت کمرم میزنه ووقتی شدت دار میشه پستان سمت چپم داغ میشه و میسوزه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک بار اکو و تست ورزش کنید
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    در ادامه پاسخ سوال شماره Zm9y8103283
    فشارشون عموما ۱۴ الی ۱۵ روی ۸.۵ الی ۹.۵ هست ( البته هیجان زده که بشوند فشار تا ۱۷ هم میرود) و ی خورده هم عدم همکاری دارند تو گرفتن فشار، از لحاظ ریه هم به نظر وضعیتشون خوبه تنفسشون ۱۴ بار در دقیقه، فعال هستند پیاده روی یک ساعته بردمشون، اما پای راستشون دچار سندروم بعد از دی وی تی شده ی لکه های قرمزی ایجاد شده. در به خاطر بحث روان ناشی از ترومای مغز قرص به هیچ وجه نمیخورند. دکتر جان چطور باید عکس های نوار قلب رو بفرستم ۱۲ عکس هست، در ضمن در خصوص واکسن هم زحمت بکشید راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      فشارشون رو الان گرفتم ۱۴ روی ۹.۵ بود.
    2. تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      این هم کل نوار قلبشون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      واکسن را که حتما بزنند در مورد فشار با توجه به اینکه خودشان هم خیلی همکاری نمی کنند بهتر است خیلی وسواس به خرج ندهید در همین حاد کافی است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فواد یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    حدودا سه ماه پیش در ناحیه قلب یه سنگینی احساس کردم که رفتم نوار قلب، اکو و آزمایش خون دادم گفتن هیچ مشکلی نداره قلبت و ممکنه از معدت باشه

    بعد رفتم پیش متخصص گوارش گفتن بیا برای آندوسکوپی و فرداش که رفتم با اینکه از شب قبلش چیزی نخورده بودم داخل معدم چیزی بود و گفتن امروز از ساعت ۸ شب چیزی نخور و فرداش رفتم دوباره آندو شدم و گفتن هیچ مشکلی معدت نداره و همش استرسه، فقط معدت گویا سریع غذارو رد نمیکنه و این حرفا که متوجه نشدم این یه بیماری هست یا خیر!
    دو داروی دومپریدون و رابپرازول دادن ولی بعد یه ماه یه ذره هم بهتر نشدم که هیچ بدتر شدم.

    تا الانم حدود دوماه می‌گذره که گفتم اگه از استرس باشه احتمالا خودش خوب میشه ولی هیچ تغییری نداشتم

    درد قفسه سینم بیشتر شده متاسفانه، با اینکه تا حالا یک بارم غذا برنگشته توی دهنم یا سوزشی نداشتم تو ناحیه مری ولی احساس می‌کنم رفلکس دارم

    من ترکیه هستم و درمان ها تا اینجا در ترکیه انجام شده.

    بعد به صورت آنلاین با متخصص گوارش ایرانی ارتباط برقرار کردم و ایشون داروهای نورتریپتیلین 10، باکلوفن 10 و فاموتیدین 40 به بنده تجویز کردن که بعد از گذشت یک ماه استفاده هنوز هیچ بهبودی حاصل نشده

    موقع چرخیدن به سمت چپ و راست مخصوصا به سمت راست، ناحیه جناق و سمت چپ به اندازه یک مشت درد میگیره، مهره کمرم دقیقا پشت معدم موقعی که خم میشم به سمت جلو درد میگیره و این دردها امونم رو بریده نزدیک به 5 ماهه و هیچ آزمایش و دارویی روم تاثیر نداره :( حسابی خسته شدم از این اوضاع
    30 ساله هستم، مصرف مشروب و سیگار ندارم، موقع ورزش مشکل تنفسی و درد در ناحیه قلب ندارم، مشکل اسهال یا یبوست ندارم، خیلی کم گاهی بعد از خوردن غذا یه حس خفیف از حالت تهوع دارم که سریع برطرف میشه، از حد معمول بیشتر آروغ میزنم بعد از هر وعده غذا

    آزمایشات پیوست شد.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید، پیشاپیش ممنونم و عذرخواهی می کنم بابت طولانی شدن، اگر راه ارتباطی هست با پرداخت هزینه برای مشاوره بیشتر بفرمایید تماس بگیرم، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تا به حال اکو و تست ورزش داده اید؟
    2. تصویر کاربر فواد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اکو بله اول شرح حالم نوشتم فقط گفتن پرده پریکاردت کمی ملتهب هست که رو به بهبوده، تست ورزش خیر، دکتر گفتن (با توجه به نتیجه آزمایش خون) اگه هنگام ورزش دردی ندارم نیازی به تست ورزش نیست، موارد جزیی تر رو هم گویا توی آزمایش خون نوشته بودن برای گرفتگی رگ ها و...

      آیا تست ورزش ممکنه چیز خاصی نشون بده چون هزینش خیلی زیاد میشه اینجا، اگر پاسخ بله هست تست ورزش دقیقا چه مواردی رو میتونه نشون بده که اگر حیاطی هست یه کاریش بکنم.
      و اینکه مشکلات کبد، لوزالمعده، صفرا و... آیا توی آزمایش خونم مشخصه؟ آیا مشکلی از این بابتا نیست احتمالا؟
      با تشکر و آرزوی سلامتی
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      در ازمایش خون مشکل مهمی نشان نداده است از نظر من نیاز به کار خاصی نیست و این علایم منشا قلبی ندارند اگر توانستید تست ورزش بدهید بهتر است ولی واجب نیست و احتمالا نتیجه ی آن هم خوب خواهد بود یک متخصص گوارش ببیند بهتر است
    4. تصویر کاربر فواد سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ممنون از شما
      متخصص گوارش تنها کاری که می کنن سونو و آندو میکنن که مشکلی در آندو مشاهده نشد. به غیر از اینا چی می تونه باشه در بدترین حالت؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نهایتا مشکلات اضطرابی است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر