دکتر محمد حسین نجفی

تست ورزش قلب چیست؟ECG ورزش که به آن تست استرس قلب یا تست ورزش نیز می گویند، نوعی الکتروکاردیوگرام (ECG) است. این آزمایش رایج به نحوه عملکرد قلب شما در هنگام ورزش می پردازد. تست ورزش به ما این امکان را می دهد که واکنش قلب را  نسبت به افزایش حجم کار و تقاضای خون در طول ورزش را ارزیابی کنیم. این کار با ثبت نوار قلب (ECG) شخص در حین راه رفتن روی دستگاه تردمیل انجام می شود. تست ورزش در تشخیص اسکمی قلبی و در نهایت  درمان ایسکمی خفیف قلبی  (کاهش خون رسانی به ماهیچه های قلب به دلیل بیماری عروق کرونر) مفید است.اگر کسی قادر به انجام تست ورزش نباشد از او استرس اکو با تزریق گرفته می شود که در واقع همان شبیه سازی تست ورزش است.

تست ورزش چگونه گرفتگی عروق را مشخص می کند؟

تست ورزش و ثبت مداوم نوار قلب به تشخیص گرفتگی عروق قلب کمک می کند. بر اساس پروتکل های موجود هر ۳ دقیقه بر سرعت و شیب دستگاه افزوده شده تا زمانی که تعداد ضربان قلب به عدد از پیش تعیین شده برسد.  در صورت وجود اختلال در اکسیژن رسانی به قلب تغییرات ایجاد شده در نوار قلب  نشان دهنده این منظور خواهد بود.  تست ورزش خوب (منفی از نظر گرفتگی عروق) از دقت مناسبی برخوردار است اما تست ورزش با تغییرات (مثبت از نظر گرفتگی عروق) نمیتواند به قاطعیت نشانه انسداد عروق باشد.  به همین جهت توصیه می شود در صورت مثبت شدن تست ورزش از سایر روش های تشخیصی استفاده شود.

تست ورزش

خطرات تست ورزش قلب

این تست به صورت کلی بی خطر است و خطر بروز عوارض در آن بسیار کم است. عوارض جانبی احتمالی برای تست استرس تردمیل عبارتند از:

  • ریتم کشنده ی قلب (کمتر از 0.2 درصد)
  • سکته قلبی حاد (کمتر از 0.1 درصد)
  • مرگ (0.1 درصد)
  • به زمین افتادن

فیلم تست ورزش قلب

آیافرد بیمار می تواند تست ورزش قلب را انجام دهد؟

قبل از انجام تست ورزش باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. او قطعا درباره ی بیماری های زمینه ای شما سوال میپرسد و بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت  همانطور که گفتیم اگر پزشک تشخیص بدهد که شما قادر به انجام تست ورزش نیستید، به شما توصیه میکند اکوکادیوگرام با تزریق را انجام دهید.

آماده سازی های قبل از انجام تست ورزش قلب

انجام تست ورزش

تست ورزش چگونه انجام می شود؟

تکنسین یا متخصص قلب و عروق، الکترودهای ECG را روی قفسه سینه می گذارد و برای نظارت مستمر در طول آزمایش، یک کاف فشار خون را دور بازوی شخص قرار می دهد. پس از آن، پزشک وضعیت فرد را ارزیابی کرده و از او درخواست می کند که قبل از شروع آزمایش تردمیل، فرم رضایت نامه را امضا نماید. بعد، فشار خون بیمار را گرفته و نوار قلب (ECG) او را در حالت استراحت ثبت می کنند. سپس تکنسین یا متخصص، در مورد چگونگی راه رفتن روی تردمیل توضیح خواهد داد و تردمیل با سرعت کمی شروع به حرکت می کند. بعد از آن، سرعت و شیب تردمیل به تدریج در فاصله های منظم ۳ دقیقه ای افزایش خواهد یافت.

 در این میان، فشار خون، ضربان قلب، ECG و وضعیت عمومی بیمار در طول تست به دقت کنترل می شوند. با پیشرفت مراحل، انجام تست می تواند بسیار سخت تر شود. به همین خاطر بیمار باید در صورت احساس خستگی، ناخوشی یا ناتوانی برای ادامه ی کار به پزشک یا تکنسین خود اطلاع دهد. تا در اسرع وقت تردمیل را متوقف کنند. لازم به ذکر است که پس از اتمام تست، فرد قادر به تکرار یا ادامه ی آن نخواهد بود. هنگامی که تست ورزش به پایان می رسد، بیمار بایستی تقریباً به مدت ۵ دقیقه روی تخت استراحت کند، در این زمان نیز ECG و فشار خون او همچنان تحت نظارت و در حال ثبت شدن هستند. نوار قلب، ضربان قلب، واکنش فشار خون و علائم ثبت شده در طول آزمایش تجزیه و تحلیل شده و گزارش آن به پزشک تحویل داده می شود. کل این تست حدود یک ساعت طول می کشد که شامل زمان انتظار برای نوبت نیست.

شرایط بعد از انجام تست ورزش

افرادی که بعد از انجام تست احساس خوبی نداشته باشند، مدتی پس از آن را تحت نظر خواهند ماند. در صورت تداوم علائم، ممکن است برای بررسی و مراقبت در بیمارستان بمانند. در صورتی که جواب آزمایش غیرعادی باشد نیز احتمال دارد پس از مشورت با پزشک خود، برای بررسی های بیشتر بستری شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

منیع: informationsupport

4.2/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سما چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سمت چپ بدنم یکم سِر شده کف پام درد میکنه بازوی چپم سر شده رنگم یکم زرد شده شکمم بزرگ شده انگار ک چن ماهه باردار باشم ولی باردار نیستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد حتما مراجعه كنيد و معاينه شويد
  • تصویر کاربر محبوبه جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    تنگی دریچه قلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      سوالتون چيه
    2. تصویر کاربر محبوبه جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام وقتتون بخیر،ببخشین مادرم گفتن تنگیه دریچه قلب داره ،آیا خطرناکه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به شدت تنگي و علايم بيمار داره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر
    پدرم 3سال پیش 4تا رگهاش گرفته بود و عمل قلب باز کرد،الان دریچه آئورتش تنگ شده دکترا میگن باید عمل بشه و تو کاشان کسی قبول نکرده برا عملش،میخواستم بهم مشاوره بدید که کدوم بیمارستان و پیش چه دکتری ببرمش که انشالا نتیجش خوب باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ابتدا بيمار بايد ويزيت شوند و مدارك رويت شود
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    باسلام الان چند وقته احساس لرزش در قلبم میکنم روی سینه علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نوار قلب رو ببینم
  • تصویر کاربر ریحان شنبه ۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دوهفته پیش اکو انجام دادم ولی دکتر فقط گفتند افتادگی نسبتا زیاد دریچه میترال دارم که دارای علامت است و مشکلات دیگه قلبم رو نگفتند و از طریق نت متوجه شدم مشکلات دیگه ای هم دارم
    trivial mr&Tr__Av__LV NLfunction
    تا اینجا دستگیرم شده که نارسایی خفیف دربچه میترال وtrرو دارم که دکترم بهم نگفت .اقای دکتر LV NL چیه؟
    همش احساس نگرانی دارم ایا مشکل قلبم حاده ؟
    دکتر پرانول و کلرودیازپکساید تجویر کردند و ورزش
    خواهش.میکنم راهنمایی بفرماییدو ترجیحا تایپ بفرمایید
    34سالمه وخانم هستم
    خیلی خیلی متشکرم .


    ا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين نارسايي دريچه ها مهم نيست
      اون هم يعني بطن چپ نرماله
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه منيد
  • تصویر کاربر حانیه سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 622 مشاهده پرسش
    با سلام . اقایی50 ساله با سابقه عمل قلب باز به منظور تعویض دریچه آئورت ، در سال 87 در سال 92 نیز به علت افزایش ضربان قلب شدید پیس میکری 3 حفره ای گذاشتن . دو هفته قبل دچار 3مرتبه شوک ICD شدم و بعد از انجام اکوی قلبی مشخص شد EF 15%شده است . اکنون روزی 2 عدد قرص امیو دارون مصرف میکنم . اقای دکتر ایا نیاز به پیوند قلب هست ؟ و چه راهی برای افزایش ef وجود داره ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونن كانديد باشن
      به بيمارستان رجايي تهران مراجعه كنيد
      فعلا تنها راه دارو هست
  • تصویر کاربر امیری سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. مادرم، 68 ساله است و هیچ علائم ناراحتی قلبی تا اسفند 96 نداشت. یک شب با خم نمودن سرش ، احسلس تنگی نفس نمود به بیمارستان انتقال یافت و 3 شب سی سی یو بود و گفتند که اکو قلبش نشان می دهد که ای اف 10 تا 15 است و دارو دادند و به مطب یک دکتر رفتیم و ای اف شده بود 20 با داروهایی که از بیمارستان می خورد و دکتر گفت باید آنژیو نماید. اگر گرفتگی داشت رفع شود و اگر گرفتگی نبود باید پیوند قلب یا جراحی یا پیس میکر بگذارد. پیش دکتر دیگری رفتیم گفت چون یک ماه ،قبل حمله ، سرما خورده ، ویروس به قلب آسیب زده ،دارو باید تا 3 ماه بخورد و آنژیو لازم نیست و بعد 3 ماه به مطب بیاید. دکتر سوم گفت آنژیو شود و آنژیو را انجام دادیم و گرفتگی نداشت و سکته هم نکرده بود و دکتر سوم دارو داد و گفت 3 ماه بعد بیایید و البته گاما اسکن در بیمارستان هم از سکته نشانی نداشت ولی موضوع مهم این است که از وقتی دارو می خورد ، زرد رنگ شده، بی حال است، دلهره دارد، به دکترها هم گفتیم ،بعضی داروها را حذف نمودند و بعضی را نصف نمودند و متاسفانه با اینکه فشار مادر اصلاً بالا نبود ولی به او داروی کاهش فشار داده بودند که بعد پیگیری آن را حذف نمودند. بعد این توضیح ها می خواستیم از جنابعالی بپرسیم چکار کنیم؟ مادر ما دارد ضعیف تر می شود با این قرص ها. او تا اسفند هیچگونه علائم خستگی، بی حالی، دلهره، رنگ زرد، فشار خون ، تنگی نفس نداشت ولی این قرص ها او را داغون نمودند، چه کنیم؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر چهارمیری سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من بعد از هر بار نزدیکی کردن دست چپم درد میگیره و حالت سر شدن بهش دست میده و باید ماساژ بدم تا کم کم دردش کمتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا عصب دست درگيره
      بهتره به دكتر مغز و اعصاب مراجعه كنيد
      از

      در ضمن بهتره تست ورزش هم از نظر قلبي انجام دهيد
  • تصویر کاربر خسروی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام پدرم 59ساله بر اثر سکته قلبی ef قلبش 15درصده.ودوتا از رگای قلبش بسته شده دکتر براشون بالن زدن یکی از مویرگ هاشونو میخواستم ببینم احتمال اینکه ef قلبشون بیاد بالا چند درصده وچقدر میاره بالا؟خیلی متشکراز زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      گاهي تا ٥ درصد. ولي معمولا در همين حد ميمونه
    2. تصویر کاربر خسروی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون که جوابمو دادین بابام دیابتم دارن واینکه احتمال زنده بودنشون چند ساله؟ . بودن کسایی که با همین شرایط 6 یا7 سال زندگی؟ کردن یا efشون اومده بالا؟ یا چه راهی هست که بتونیم انجام بدیم نمیدونم مثله پیوند سلول بنیادی و.. خواهش میکنم جوابمو بدین خداخیرتون بده
    3. تصویر کاربر خسروی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون که جوابمو دادین بابام دیابتم دارن واینکه احتمال زنده بودنشون چند ساله؟ . بودن کسایی که با همین شرایط 6 یا7 سال زندگی؟ کردن یا efشون اومده بالا؟ یا چه راهی هست که بتونیم انجام بدیم نمیدونم مثله پیوند سلول بنیادی و.. خواهش میکنم جوابمو بدین خداخیرتون بده
    4. تصویر کاربر خسروی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون که جوابمو دادین بابام دیابتم دارن واینکه احتمال زنده بودنشون چند ساله؟ . بودن کسایی که با همین شرایط 6 یا7 سال زندگی؟ کردن یا efشون اومده بالا؟ یا چه راهی هست که بتونیم انجام بدیم نمیدونم مثله پیوند سلول بنیادی و.. خواهش میکنم جوابمو بدین خداخیرتون بده
    5. تصویر کاربر خسروی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون که جوابمو دادین بابام دیابتم دارن واینکه احتمال زنده بودنشون چند ساله؟ . بودن کسایی که با همین شرایط 6 یا7 سال زندگی؟ کردن یا efشون اومده بالا؟ یا چه راهی هست که بتونیم انجام بدیم نمیدونم مثله پیوند سلول بنیادی و.. خواهش میکنم جوابمو بدین خداخیرتون بده
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      طول عمر رو نميشه دقيق مشخص كرد
      تنها راه هم درمان دارويي هست فعلا
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر اصغر سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام ووقت بخیر خدمت اقای دکتر .اقای دکتر بنده 44 سال دارم ومدت بیشازده سال است که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستم ودارو میخورم.وتا پاییزسال گذشته قرص نیفیدیپین میخوردم همرا با لوزارتان ومتورال .امادکتر معالجم سال گذشته عوض نیفیدیپین املودیپین برای من تجویزکرد وبا مصرف این قرص در پاهامبثورات جلدی خا خالی وتورم قوزک پام وهمچنینین گزگز کف پابه ووجود امد اما با توجه به فشار خونم من به مصرف دارو ادامه دادم تا الان که به خاطر اب اوردن ریه وتنگی نفسدر بالا رفتن از سربالایی در بیمارستان بستری هستم همچنین اقایدکتر من زمستان گذشته به علت سرماخوردگی سینه پهلو کردم وهچنین محل زندگی من از پاییز سال گذشته که تبریز زندگی میکردم به شهر جدید سهند که در ارتفاعات سهند هست واز تبریز صدو پنجاه متر بالاتر هست زندگی میکنم با این توصیف اقای دکتر به نظر شما مشکل اب ریه من بیشتر از چی میتونه باشه از بیناری قلبی یا عوارض املودیپین ویا ارتفاع ویا سینه پهلو با تشکر ببخشین سوالم خیلی طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اينطور نميشه گفت
      بايد ويزيت شويد و نوار قلب و اكو و تست ورزش انجام دهيد تا علت مشخص شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر