دکتر محمد حسین نجفی

تست ورزش قلب چیست؟ تست استرس یا ورزش قلب، به ما این امکان را می دهد که واکنش قلب را  نسبت به افزایش حجم کار و تقاضای خون در طول ورزش را ارزیابی کنیم. این کار با ثبت نوار قلب (ECG) شخص در حین راه رفتن روی دستگاه تردمیل انجام می شود. تست ورزش در تشخیص بیماری ایسکمیک قلب (کاهش خون رسانی به ماهیچه های قلب به دلیل بیماری عروق کرونر) مفید است.

تست ورزش و ثبت مداوم نوار قلب به تشخیص گرفتگی عروق قلب کمک می کند. بر اساس پروتکل های موجود هر ۳ دقیقه بر سرعت و شیب دستگاه افزوده شده تا زمانی که تعداد ضربان قلب به عدد از پیش تعیین شده برسد.

تست ورزش

در صورت وجود اختلال در اکسیژن رسانی به قلب تغییرات ایجاد شده در نوار قلب موید این منظور خواهد بود. تست ورزش خوب (منفی از نظر گرفتگی عروق) از دقت مناسبی برخوردار است اما تست ورزش با تغییرات (مثبت از نظر گرفتگی عروق) نمیتواند به قاطعیت نشانه انسداد عروق باشد. به همین جهت توصیه می شود در صورت مثبت شدن تست ورزش از سایر روشهای تشخیصی استفاده شود.

 

خطرات تست ورزش قلب

این تست به صورت کلی بی خطر است و خطر بروز عوارض در آن بسیار کم است. عوارض جانبی احتمالی برای تست استرس تردمیل عبارتند از:

  • ریتم کشنده ی قلب (کمتر از 0.2 درصد)
  • سکته قلبی حاد (کمتر از 0.1 درصد)
  • مرگ (0.1 درصد)
  • به زمین افتادن

آیافرد بیمار می تواند تست ورزش قلب را انجام دهد؟

در صورتی که فرد به دلیل تب، آبریزش بینی یا ابتلا به یک بیماری حاد احساس ناخوشی دارد، نباید این آزمایش را انجام دهد.

تست ورزش چگونه انجام می شود؟

تکنسین یا متخصص قلب و عروق، الکترودهای ECG را روی قفسه سینه می گذارد و برای نظارت مستمر در طول آزمایش، یک کاف فشار خون را دور بازوی شخص قرار می دهد. پس از آن، پزشک وضعیت فرد را ارزیابی کرده و از او درخواست می کند که قبل از شروع آزمایش تردمیل، فرم رضایت نامه را امضا نماید.

بعد، فشار خون بیمار را گرفته و نوار قلب (ECG) او را در حالت استراحت ثبت می کنند. سپس تکنسین یا متخصص، در مورد چگونگی راه رفتن روی تردمیل توضیح خواهد داد و تردمیل با سرعت کمی شروع به حرکت می کند. بعد از آن، سرعت و شیب تردمیل به تدریج در فاصله های منظم ۳ دقیقه ای افزایش خواهد یافت. در این میان، فشار خون، ضربان قلب، ECG و وضعیت عمومی بیمار در طول تست به دقت کنترل می شوند. با پیشرفت مراحل، انجام تست می تواند بسیار سخت تر شود. به همین خاطر بیمار باید در صورت احساس خستگی، ناخوشی یا ناتوانی برای ادامه ی کار به پزشک یا تکنسین خود اطلاع دهد. تا در اسرع وقت تردمیل را متوقف کنند. لازم به ذکر است که پس از اتمام تست، فرد قادر به تکرار یا ادامه ی آن نخواهد بود.

هنگامی که تست ورزش به پایان می رسد، بیمار بایستی تقریباً به مدت ۵ دقیقه روی تخت استراحت کند، در این زمان نیز ECG و فشار خون او همچنان تحت نظارت و در حال ثبت شدن هستند.

نوار قلب، ضربان قلب، واکنش فشار خون و علائم ثبت شده در طول آزمایش تجزیه و تحلیل شده و گزارش آن به پزشک تحویل داده می شود.

کل این تست حدود یک ساعت طول می کشد که شامل زمان انتظار برای نوبت نیست.

فیلم تست ورزش قلب

آماده سازی های قبل از انجام تست ورزش قلب

  • در صورتی که لازم است داروی خود را برای فشار خون بالا (هیپرتنسیون) 3 روز قبل از آزمایش قطع کنید، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • قبل از آزمایش یک وعده غذایی سبک میل کنید.
  • از مصرف لوسیون، روغن یا پودر به قفسه سینه ی خود خودداری نمایید.
  • کفش و لباس ورزشی، جوراب و حوله ی خود را همراهتان داشته باشید. هرچند، بعضی مراکز کفش ورزشی اجاره می دهند.
  • آقایان می بایست به منظور قرارگیری الکترودهای ECG، موهای روی قفسه سینه ی خود را از قبل در منزل بتراشند.

بیمار باید قبل از انجام تست حتماً فرم رضایت نامه را امضا کند. افراد زیر 21 سال بایستی یکی از والدین خود را به عنوان همراه بیاورند.

شرایط بعد از انجام تست ورزش

افرادی که بعد از انجام تست احساس خوبی نداشته باشند، مدتی پس از آن را تحت نظر خواهند ماند. در صورت تداوم علائم، ممکن است برای بررسی و مراقبت در بیمارستان بمانند. در صورتی که جواب آزمایش غیرعادی باشد نیز احتمال دارد پس از مشورت با پزشک خود، برای بررسی های بیشتر بستری شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فلوشیپ آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مينا شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دكتر مهربان كه وقت ميگذاريد آقاي دكتر روش تشخيص سندرم بروگادا(longQt) سندرم ولف پاركينگسون وايت(wpw) و Arvd چيست ؟ از كجا بفهمم اين مشكلات رو ندارم ؟ چه تست هايي انجام بدم با تشكر ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اينها يك توضيح حداقل ده صفحه اي هست
      شما بايد به پزشك قلب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام...آزمایش خون گرفتم چربیم رفته بالا و الان درد قفسه سینه و فکم سنگین میشه رفتم اکو گرفتم دکتر بهم گفت مشکلی نداری و قرص آلپروزولام بهم داد و من اضطراب ندارم به نظرتون قرصارو بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب نداريد خير
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید. بنده مدتی (حدود 4 ماه) درد قفسه سینه داشتم به پزشک متخصص قلب مراجعه کردم و نوار قلب من دچار تغییراتی بود. ایشون اکو گرفتن و برای اطمینان من رو شب بیمارستان بستری کردن. تست انزیم قلب من منفی بود. ( دوبار تست کردن ) و مرخص شدم. برای من MRI قلب نوشتن که گویا خیلی سخت میشه نوبت گرفت. به پزشک دیگری مراجعه کردم سپس تست ورزش دادم و تست ورزش من نرمال بود ایشون گفت نیاز به آنژیو و MRI هم نیست.در ضمن ef من زمان ترخیص از اورژانس 55 درصد بود ولی در اکو دکتر 50 درصد. جوانی هستم سی ساله سابقه بیماری قلبی در پدر و مادر نداشتم. دیابت و چربی هم ندارم فقط تری گلسیرید من حدود 260 هستش. ایا نیازی به بررسی بیشتر است؟. من نوار و اکو رو براتون پیوست میکنم. گاهی دچار استرس شدید میشم سابقه پانیک هم داشتم و آیا پانیک میتواند نوار قلبی را کاذب نشان دهد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر مشكل قلبي نداريد
      بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
      ضمنا ef ٥٠ با ٥٥ خيلي فرق نداره و مهم نيست
  • تصویر کاربر پرن چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    تست ورزش انجام دادم،نوشته شده سی پی مثبت ودیسپنیو مثبت این یعنی چی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      عكسش رو بفرستيد
  • تصویر کاربر م شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر اگر در تست ورزش در مرحله ریکاوری ایست قلبی (اسیستول )کردم که با ماساژ برگشتم (در زنجان) اما در سی تی آنژیو( بیمارستان رجایی) بهمه چی نرمال نشان داده شد آیا می شود اطمینان داشت که مشکلی ندارم ضمنا سی تی آنژیو چند مدت اعتبار دارد باتشکر ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد ساير علل غير از مشكل عروقي بررسي شود
      بايد به دكتر فوق اريتمي مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر نسیم پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من 3ساله عمل قلب باز کردم تعویض دریچه شدم و قرص وارفارین مصرف میکنم آیا میتوانم باردار بشم یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد تا مراحل كامل توضيح داده شود
  • تصویر کاربر داریوش شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام حدود سه سال پیش بخاطر تنگی نفس به دکتر مراجعه کردم که ریه ام کمی مشکل داشت در عین حال دکتر برایم تست ورزش و اسکن هسته ای را تجویز کرد که انجام شد و تست ورزش خوب بود ولی در اسکن هسته ای ایسکمی نشان داده شد که دکتر برایم دارو از قبیل اسپرین ۸۰ و دروکانتین ۲/۶ و قرص چربی داد که یکسال مصرف کردم وسپس دوباره تست ورزش و اسکن هسته ای که تست ورزشم خوب بود ولی در اسکن ایسکمی نشان داده شد وسپس برای یکسال دیگر داروها را مصرف کردم منتهی اینبار قرص چربی خون به رزوواستاتین ۴۰ تغییر کرد وتایکسال دیگر هم مصرف کردم وسپس برای سال سوم باز هم تست ورزشم خوب بود ولی ایکن ایسکمی نشان میداد در خلال این مدت ازمایشات دیگری از قبیل اکو و تست ضربان قلب بصورت ۴۸ ساعته انجام دادم که نتیجه خوب بود واکو هم مشکلی نداشت البته بعد از انجام سومین ازمایشات تست ورزش و اسکن قلبی در سال سوم به دکتر مراجعه نکرده ام ولی داروهارا مصرف میکنم در ضمن در سه ازمایش هسته ای هر بار قسمتی از قلب را در مورد ایسکمی نشان میداد که در مورد قبلی نبود و مورد قبلی هم در اسکن بعدی نشانه ای نداشت حال اساسا بنده باتوجه به اکو و تست های ورزش و از انطرف اسکن های هسته ای که در سه سال متوالی انجام دادم ایا دچار مشکل قلبی هستم و اینکه حدود یکسال اخر بعداز انجام تست ورزش و اسکن که به دکتر مراجعه نکرده ولی داروها را از قبیل اسپرین ۸۰ و دوروکانتین ۲/۶ و رزوواستاتین چهل را همچنان مصرف میکنم ایا مصرف اینها اشکال دارد در ضمن طبق یک سونوگرافی داپلر رنگی از عروق کاروتید دارای ۳۷% در R.ECA و ۴۸%در R.ICA هستم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام داروها را مصرف كنيد . اينبار بجاي اسكن سي تي انژيو انجام گيرد
  • تصویر کاربر احد سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 603 مشاهده پرسش
    مادرم عمل جراحی قلب باز انجام داده ده روز پیش الان 3 روزه که از بیمارستان مرخص شده ی درن براش گذاشته بودن که چند روز بعد عمل درآوردنش و پانسمان روش گذاشتن ولی هنوز بسته نشده و از محل درن ترشح داره که رنگش سفید مایل به زرده ولی بدبو نیست،، خاستم ببینم مشکلی نداره و تا چند روز بعد عمل این ترشحات هست؟ مرحله بعد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تا يك هفته صبر كنيد
      اگر بهتر نشد به پزشكشون اطلاع بديد
  • تصویر کاربر اسماعیل یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خوبی
    شرمنده رفتم دندونم بکشم دکتر گفت مشکل داشتی الان آسپرین میخوری نمیتونم بکشم فقط از دکترت بپرس ک از کی میتونم بیام دندونم بکشم چون میگه باید قرص آسپرین قطع کنی. بعد من هر چندماه یکبار خون میدادم آیا میتونم باز برم اهدا خون انجام بدم.. ممنون میشم جواب بدین واقعا شرمنده مرتب مزاحم میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      براي چي اسپرين مصرف ميكنيد
  • تصویر کاربر احمدی پنجشنبه ۲۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام p.T من رو 26.7است
    وl.N.Rروی 2.8هست میخواستم جواب ازمایشم رو بدونم ...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      وارفارين ميخوريد و براي چي؟
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر