دکتر محمد حسین نجفی

نوار قلب برای نظارت بر عملکرد قلب استفاده می شود. هر ضربان قلب شما با پالس الکتریکی آغاز می گردد که به طور معمول از سلول های ویژه ای در محفظه سمت راست بالای قلب منشا می گیرند. نوارقلب همچنین ECG یا EKG نیز نامیده می شود که سیگنال های الکتریکی انتقال یافته از قلب را ثبت می کنند.

پزشک می تواند از نوارقلب برای مشاهده الگوهای میان ضربانات قلبی و ریتم آن برای تشخیص شرایط مختلف قلب استفاده کند. نوار قلبی روشی غیر تهاجمی، تستی بدون درد با نتایج سریع است. پزشک ممکن است در مورد نتایج نوار قلب با شما در همان روز انجام تست و یا روز بعد آن صحبت کند.

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام

چرا از بیمار نوار قلب  گرفته می شود؟

نوارقلب روش غیرتهاجمی بدون درد، برای تشخیص انواع بسیاری از مشکلات قلبی معمول است. پزشک ممکن است از نوار قلب برای تشخیص موارد زیر استفاده کند:

  • بی نظمی در ریتم ضربان قلب (آریتمی)
  • اگر شریان مسدود یا تنگ شده در قلب (بیماری عروق کرونر) باعث درد قفسه سینه یا حمله قلبی شوند
  • مشکلات ساختاری حفره های قلب
  • حمله قلبی گذشته
  • چگونگی روند درمانی بیماری های قلبی، مانند ضربان ساز( پیس میکر ) در حال کار

اگر شما سابقه خانوادگی بیماری های قلبی دارید ، پزشک ممکن است نوارقلب را به عنوان یک تست غربالگری اولیه پیشنهاد دهد، حتی اگر شما هیچ علایمی نداشته باشید. معلوم نیست که چگونه الکترو کاردیوگرام ها در غربالگری افرادی که هیچ نشانه ای ندارند، کمک کننده هستند.

خطرات نوار قلب چیست؟

نوارقلب یک روش بی خطر است. شما ممکن است یک ناراحتی جزئی، شبیه به از برداشتن چسب پانسمان، زمانی که الکترود های ثبت کننده از قفسه سینه تان برداشته می شوند، احساس کنید. گاهی ممکن است بدن به نوار الکترود حساس باشد و سبب قرمزی یا تورم بر روی پوست شما شود.

در یک تست استرس ، در حالی که شما ورزش می کنید و یا بعد از مصرف داروهایی که اثراتی شبیه به فعالیت بدنی دارند، ECG یا نوار قلب برداشته می شود که ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم یا به ندرت، یک حمله قلبی شوند . این عوارض جانبی توسط ورزش و یا دارو، نه خود ECG ایجاد می شوند.

هر گونه خطر برق گرفتگی در طول انجام نوارقلبی وجود ندارد. الکترودهای قرار داده شده بر روی بدن شما تنها فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کنند. الکترودها برق را ساطع نمی کنند.

آمادگی بیمار برای انجام تست نوار قلب

آماده سازی ویژه ای لازم نیست. با این حال، پزشک در مورد داروها و یا مکمل های که مصرف می کنید، با شما صحبت خواهد کرد. برخی از داروها و مکمل ها ممکن است بر روی نتیجه نوار قلب شما تاثیر بگذارند.

نوارقلب می تواند در مطب پزشک یا بیمارستان انجام شود و اغلب توسط یک تکنسین اینکار صورت می گیرد. پس از تغییر به یک لباس بیمارستان، شما بر روی یک تخت بررسی دراز می کشید.

الکترودها که اغلب ۱۲ تا ۱۵ تا هستند، به دست ها، پاها و قفسه سینه متصل خواهند شد. الکترودها پدهای چسبنده اعمال شده با ژل یا نوار برای کمک به تشخیص و هدایت جریان الکتریکی قلب شما می باشد. اگر شما در قسمت های بدن خود که در آن الکترودها قرار داده خواهد شد، مو داشته باشید، تکنسین ممکن است برای چسبیدن صحیح الکترودها، مقداری از موها را بتراشد.

شما می توانید به طور معمول در طول انجام نوار قلب نفس بکشید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که شما برای دراز کشیدن آماده هستید. حرکت کردن، صحبت کردن و یا تکان خوردن ممکن است بر روی نتایج تست الکتروکاردیوگرام شما تاثیر گذارد. نوار قلب استاندارد فقط چند دقیقه طول می کشد.

همانطور که شما بر روی تخت دراز کشیده اید، الکترودها پالس هایی را ثبت خواهند کرد که ضربان قلب شما را ایجاد می کنند. این پالس ها به شکل امواج بر روی نمایشگر رایانه ثبت و یا بر روی کاغذ چاپ می شوند. پزشک با مشاهده امواج حرکت های نرمال پالس ها را خواهد دید.

اگر شما یک بی نظمی ضربان قلب که گهگاه رخ می دهند داشته باشید، ممکن است فرآیند انجام نوار قلب یا ECG بیشتر از چند دقیقه زمان برد. در چنین شرایطی پزشک ممکن است انواع دیگری از ECG را توصیه کند که در ادامه معرفی شده اند.

– هولتر مانیتورینگ ضربان قلب

هولتر مانیتورینگ ضربان قلب به عنوان یک مانیتور ECG سیار شناخته می شود، یک مانیتور هولتر ریتم قلب شما را برای یک دوره ۲۴ ساعته ثبت می کند. سیم هایی از الکترود بر روی قفسه سینه به یک دستگاه ثبت کننده با باطری وارد شده و در جیب شما و یا بر روی یک تسمه یا بند حمل می گردند. در حالی که شما این مانیتور را می پوشید، تمام فعالیت ها و علائم خود را در طی روز یادداشت خواهید کرد. پزشک یادداشت های شما را با اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه مقایسه کرده تا علت علایم شما را بفهمد.

– ثبت کننده رویداد

اگر علایم شما اغلب رخ نمی دهند، ممکن است پوشیدن یک دستگاه ثبت کننده رویداد به شما توصیه شود . این دستگاه شبیه به یک مانیتور هولتر است، اما اجازه می دهد تا شما ثبت ریتم قلب خود را تنها زمانی که علائم اتفاق می افتد، انجام دهید . شما می توانید یافته های ECG را از طریق خط تلفن برای پزشک خود ارسال کنید.

– تست ورزش

اگر مشکلات قلبی شما اغلب در طول ورزش رخ می دهد، پزشک ممکن است بخواهد در طول یک ECG شما بر روی تردمیل راه بروید و یا بر روی دوچرخه ثابتی پدال بزنید. این یک تست استرس یا تست ورزش نامیده می شود. اگر شما مبتلا به یک وضعیت پزشکی می باشید که برای شما راه رفتن را مشکل می کند، ممکن است به شما دارویی برای تقلید اثر ورزش بر قلبتان تزریق شود .

پس از انجام تست نوار قلب چه می شود؟

معمولا، پزشک قادر است به شما نتایج ECG تان را در همان روز انجام آن توضیح بدهد. اگر نوارقلبی شما طبیعی است، شما ممکن است به آزمایش دیگری نیاز نداشته باشید. اگر نتایج نشان دهنده وجود یک مشکل قلبی در شماست، شما ممکن است به تکرار ECG و یا سایر آزمایشات تشخیصی مانند اکوکاردیوگرافی نیاز داشته باشید. درمان بستگی به چیزی دارد که باعث ایجاد علائم و نشانه ها در شما می شود. شما می توانید فعالیت های عادی روزانه خود را پس از انجام نوار قلب از سر بگیرید.

تشخیص بیماری ها با خواندن نوار قلب توسط پزشک

داشتن یک ضربان قلب سریع ، آهسته و یا نامنظم سرنخ هایی در مورد بیماری قلبی به پزشک می دهد از جمله:

۱- ضربان قلب

به طور معمول، ضربان قلب را می توان با چک کردن نبض اندازه گیری کرد. اما اگر نبض به دشواری احساس می شود و یا برای شمارش دقیق خیلی سریع یا خیلی نامنظم است، نوار قلب یا ECG ممکن است کمک کننده باشد.

۲- ریتم قلب

نوار قلب می تواند به پزشکتان در شناسایی ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی ، ضربان قلب کندتر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی کمک کند. این شرایط ممکن است هنگامی رخ دهد که هر بخشی از سیستم الکتریکی قلب دچار اختلال در عملکرد شود. در موارد دیگر، داروها، مانند مسدود کننده های بتا همچون بتا بلوکرها ، داروهای روان گردان یا آمفتامین، می توانند آغاز کننده آریتمی باشند.

۳- حمله قلبی

نوار قلب، اغلب می تواند شواهدی از یک حمله قلبی در گذشته یا یک سکته قلبی در حال پیشرفت را نشان دهد. الگوهای موجود در ECG ممکن است نشان دهنده آسیب دیدن بخشی از عضله قلب و همچنین میزان آسیب باشند.

۴- خون و اکسیژن رسانی ناکافی به قلب

نوار قلب می تواند زمانی انجام شود که شما علائمی دارید و می تواند به پزشکتان در تعیین اینکه آیا درد قفسه سینه توسط کاهش جریان خون به عضله قلب از جمله درد قفسه سینه با آنژین ناپایدار ایجاد شده، کمک کننده باشد.

۵- ناهنجاری های ساختاری

نوار قلب می تواند سرنخ هایی در مورد بزرگ شدگی حفره ها و یا دیواره های قلب، نقایص قلبی و سایر مشکلات قلبی فراهم کند. اگر متخصص قلب و عروق هر گونه بی نظمی در ریتم قلب شما پیدا کرد، ممکن است دیگر روش های تشخیص بیماری های قلبی عروقی را برای شما تجویز کند.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

4/5 - (13 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من مدتی است که دچار نفس تنگی شده ام و سمت چپ قفسه سینه هر از گاهی یک سوزش شدید و درد خفیفی دارم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد حتما اكو و تست ورزش شويد
  • تصویر کاربر ریاضی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام پدر من 76 سال دارد 6 ماه است که عمل بالون انجام داده و کاملا حالشون خوب بود اما هفته پیش درد شدید در قوزک پای راست بعد چپ احساس کرد اول پاها ورم داشت ولی الان ورم پا خوابیده ولی قادر به راه رفتن نیست میخواستم بدونم به عمل بالون ارتباط داره لازم به توضیح است که پدرم برای یه کاری یه مسارفرت رفتن که حدود 12 ساعت در ماشین بودن و بعد از اون این اتفاق افتاد ممنون میشم راهنمایی کنید همچنین هیچ دردی به جز پا در دیگر نقاط بدن احساس نمی کند
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير ربط نداره
      ممكنه لخته در پا باشه
      فورا مراجعه كنند
    2. تصویر کاربر ریاضی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ممنون و سپاس فراوان
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام حضور جناب آقای دکتر نجفی
    مادرم به دنبال یکسری بیحالیهای مکرر به پزشک مراجعه نمودند که از ایشان نوار قلب گرفته شد. دو تصویر از ابتدا وانتهای نوار مذکور پیوست می‌گردد. خواهشمند است نظر خود را در این خصوص اعلام بفرمایید.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام با نوار قلب به تنهايي نميشود قضاوت كرد معاينه و شرح خال ميخواهد
  • تصویر کاربر فرشته سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ،برای مشکلم به دکتر مراجعه کردم وتست ریه و نوار قلب ازم گرفتن یه سری داروی معده و مقداری آرامبخش و قرص قلب بهم دادن و گفتن که قلبم تنبله و باید ورزش کنم ولی این سوزش و درد در سمت چپم همچنان هست البته من سینه هام کیست داره و چند وقت پیش کتف سمت چپم دچار گرفتگی شدیدی شد که یک هفته طول کشید تا خوب بشه مشکل تیروئید هم دارم و دو سالی هست که از مشکل تب خال ناحیه تناسلی رنج میبرم که باعث درد و سوزن سوزن شدن بدنم میشه و داروی والاسکلویر1000 مصرف میکنم احتمال داره این سوزش ناشی از ویروس تب خال باشه که با تنبلی قلب در هم آمیخته و شدت درد و سوزش و بی حس سمت چپم زیاد شده تنبلی قلب خیلی خطرناکه یا با ورزش رفع میشه و نیاز به مصرف دارو ندارم .باید این هم بگم من تب داشتم و چند ماهی خونه موندم و تحرکی نداشتم چون گرما باعث بوجود آمدن تب خال میشد و تشدید بیماری و متاسفانه سهل انگاری کردم و تو خونه به خاطر شرایط روحی بد ورزش نکردم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      درد به تب خال ربطي نداره
      استرسوتونو درمان كنيد
      براي قلب بهتره تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    از دوشب پیش ناگهان درد شدید در کتف سمت چپم شدم که کشیده شد به دستم و احساس تنگی نفس .الانم حس تنگی نفس دارم و درد در ناحیه بازو سمت چپ و یکم سرگیجه هستم بنظر شما به پزشک مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله حتما
      بايد معاينه شويد و نوار قلب بگيريد
    2. تصویر کاربر نرگس چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      تشکر
      فقط یه سوال احتمال داره از. کم خونی باشه
    3. تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۱۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      تشکر
      فقط یه سوال احتمال داره از. کم خونی باشه
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      تنگي نفس ميتونه به علت كم خوني باشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر nareges یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام من۱۶سالمه و دخترم.چند وقتی هست که بعضی وقتا سمت چپ سینم و جای قلبم تیر می‌کشه و ی سوزش خاصی داره،هرچند دقیقه دو سه ثانیه تیر میکشه و قطع میشه و تا مدتی ادامه داره،بعضی شب هاهم موقع استراحت آخر شب وسط سینم احساس سوزش میکنم ک با نفس عمیق بیشتر میشه،ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين احتمالا اضطرابيه
      به روانپزشك مراجعه كنيد و اگر بهتر نشديد جهت معاينه و بررسي تكميلي مراجعه بفرماييد
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    من یک جوان بیست ساله هستم
    مدتي است دچار چند تنش استرس زا شده ام
    و قفسه سینه در سمت چپ دچار تیر کشیدن و از پشت ب سمت شانه و دست چپ میگردد و این درد با استراحت بهتر می شود
    البته ناخودآگاه پنجه دست چپم درد گرفته بصورتی که قادر به برداشتن حتی وسیله ای سبک نیستم
    بنظر شما این مشکلات ممکن است به دلیل بیماری قلبی باشد؟
    باتوجه به اینکه خانواده من سابقه و ارث این بیماری را دارند
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      بهتره حتما توسط متخصص قلب ويزيت شويد
      اگر چه بيشتر مختمل است كه در اثر اضطراب باشد
  • تصویر کاربر شهرزاد پنجشنبه ۲۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    دردکتف وپشت وحالت سوزش آیااژاسترسم میشه باتپش قلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      هم ميتونه قلبي و هم از استرس باشه
      بايد ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر نام چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    من الان چندروزک احساس میکنم وسط قفسیه سینم چیزسنگینی هست البته براچندلحظه بددست چیمم دردمیکنه نگرانم ب کتفم وپشتمم میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد فورا به متخصص قلب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    دختری 22ساله هستم اما مدتی هست که پستان چپم بزرگتر از سینه راستم شده است وگاهی وقت ها تیر میکشد وگاهی انگار میسوزد همزمان با این علامت ها دست چپم مخصوصا کف دستم زیاد درد میکند والبته با انجام فعالیت گاهی وقت ها دردم زیاد تر میشود ایا این ها مربوط به سرطان سینه است؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير اما بايد به متخصص زنان مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر