دکتر محمد حسین نجفی

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب، می تواند افراد را عصبی کند. آیا می‌دانید کدام درد قلب خطرناک است؟

 

همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افراد خطور می کند، ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده  ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت.

علت تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن سینه سمت چپ ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

🔔آیا شما تا به حال این نوع از درد قفسه سینه را داشته اید؟ احساس فرو کردن چاقو یا سوزش در قفسه سینه، تیر کشیدن قلب حتی در جوانان 

🔔از کجا بفهمیم که درد قلبی داریم یا درد معده؟ پاسخ در کلیپ زیر 

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید.

علائم خطرناکی که خانم‌ها باید مدام چک کنند

کدام درد قلب خطرناک است؟ در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد.

در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند!

– تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

– درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.

– هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند.

به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند.

بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پزشک پس از پرسیدن علایم اولیه و پرسیدن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، در صورت صلاحدید اقدامات تشخیصی از جمله نوار قلب و اکو را تجویز خواهد کرد.

دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق

پرسش از دکتر قلب🔔

3.5/5 - (62 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرقربانی جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر عزیز.ممنون بخاطر اینکه امکان استفاده از دانش خود را برای ما فراهم کردید.بنده29ساله هستم.حین ورزش استراحت و...ناگهان دچار تپش قلب ؛ترس؛تنگی نفس؛درد قفسه سینه میشم که مکان مشخصی درد نداره وسط قفسه سینه هست گاهی؛گاهی سمت چپ گاهی راست و...گاهیم تند. تست خون انزیم قلب.تست نوار قلب.اکو.تست وررش رو انجام دادم و دو پزسک متخصص قلب که گفتن یک مقدار افتادگی میترال دارید و جای هیچ نگرانی نیست.ارام بخش و کپسول معده تجویز کردن.اما بازهم دردها که میاد سراغم میترسم و بلحاظ روحی منو ناراحت کرده.خواهشمندم بی پرده بفرمایید جای نگرانی هست؟دلیل این درد چیه؟سپاس از شما??
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ف شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    Fatima:
    باسلام وعرض تشکرازتوجهتان بنده خانمی 44 ساله سابقه بیماری قلبی فامیلی نداریم.آزمایشات چربی.قند.عفونت منفی است. شبی دراثرتنگی نفس وسرگیجه شدیدبیدارشده وبعدازتهوع وساعتی، آرام شده .درنوارقلب گفتند اشکال دارد.دیگری گفت مشکلی نیست.ولی اکو وتست ورزش مشکلی نداشت.بعدازدوهفته دردی درقفسه سینه .سنگینی وتنگی نفس احساس میکنم که طول میکشد.اسکن هسته ای وتست ورزش دادم متخصص فرمودندمشکلی نیست بایدباپزشک مغزواعصاب مشورت کنیدوداروی گاباتین ومعده وپرانول تجویزفرمودند.ولی باز گاهی درددرسمت قلبم شدیداست وکمی درددرکتفم وخواب آلوده میشوم ولی بافعالیت اصلاشدیدنمی شودوضربانم هم تغییری نداردحدود70 است. بالاخره بیماری قلبی است یاخیر.چه کنم!ممنون
    چندبارهم سوال رافرستادم جوابی نیامده.سپاس اگرمراازنگرانی بیرون بیارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لادن سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    موقع تنفس درقسمت نای احساس سنگینی وکمبوداکسیژن ودردناچیزمیکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر آدینه دوشنبه ۴ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام
    من چن سال پیش به علت درد قلبم به دکتر مراجعه کردم و گفتند نرمی دریچه قلب دارم و هیچ دارویی تجویز نکردند.
    بعضی وقتا قفسه سینم بعضی وقتا قلبم گاهی اوقات دست چپم درد می گیرد. به تازگی هم احساس تنگی نفس میکنم. آیا این علائم مربوط به همان نرمی دریچه قلب می باشد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام بنده از ناحیه سمت چپ قفسه سینه و زیر قفسه سینه سمت چپ و گاها هم نزدیک به کتفم احساس درد شدید میکنم امروز هم از ناحیه شکم فقط سمت چپ و بیشر پهلوم احساس درد میکنم این حالت برای اولین بار بعد از کشیدن قلیان اونم اولین بار که استفاده کردم اینجوری پیش اومد و الان حدود 5 روزی است که این حالت را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شادلو یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    من بعضی وقتا حتی موقع استراحت دچار درد قلب بعد درد شدید قفسه سینه میشم طوری که انگار یک وزنه سنگین روی قفسه سینم هست و نمیزاره نفسم بالا بیاد و بعد دچار تنگی نفس میشم بعد از چند دقیقه که نفسم برمیگرده همچنان درد تو قلبم و پشت قلبم تو کتف و دست چپم را دارم و بعدش تمام بدنم میلرزه و لرز میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من پسر 16 ساله هستم
    من هنگام نفس کشیدن یعنی اینکه حدود 85درصد یا 90 درد نفس خود را می کشم احساس میکنم که
    شش من در حال ترکیدن است . در اولین روز نمی توانستم بخوابم یا بچرخم ولی الان می توانم هر کاری بکنم تقربا 3 روز گذشته است
    لطفا با این سوال جواب دهید
    ایا این بیماری خاصی است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۲۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    درود ۲۷سالمه چندروزی ورزش میکنم تازه ازمایش خون دادم فقط عفونت دیده شده چربی و قند ندارم اکثرا دست چپم بی حس میشه و پشت کتف و شونم بسیار درد میکنه ولی چندروزیش این اتفاق نیوفتاده حالا درد در قفسه سینم شروع شده درحالت کارروزانه یهو درد در حد مچاله شدن حس میکنم نمیتوانم تکان بخورم بعداز ۱۰ثانیه ول میکنه رو اول تعداد دفعات کم بود الان هی بیشتر میشود ممنونم میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر parvin پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    25 سالمه ,دختر مجرد
    چن روزیه که دست چپم درد میکنه
    ی جورایی دردش انگار از سینه چپم شروع میشه یا اینکه درد دستمه سینمو هم درد میاره!

    مثلا به پشت ک میخوابم انگار درد از سمت سینه چپم حرکت میکنه میره سمت دستم

    دستم شل و بی حس نیستولی حالتش مث وقتیه که بدون گرم کردن ورزش سنگین میکنی و عضله میگیره تا چن روز،

    کمتر ار یک هفته هست این مشکل واسم پیش اومده! بیشتر دستم درد میکنه ته سینمولی گاها تیر میکشه انگار سینه چپم!

    سینمو بررسی کردم خودم,مادرم,هیچ گره توده چیز خاصی نیس معمولیه مث اون یکی

    و درد بیشتر مربوط ب دستمه اما همونطور ک گفتم ب پشت ک دراز میکشم اینجوری میشم.

    اینو بگم که من بعد مدتها , چن روز پشت سرهم هی مطلب نوشتم با دستم, چپ دستم و بعد همون روز دستم درد میکرد ولی باز روز بعد مینوشتم اما دردش اون قدر نبود ک نتونم بنویسم ولی دیگه این روزا نمی نویسم ینی درد میکنه

    و اینکه من ی دو هفته میشه که پودر جوانه گندم گرفتم, برای افزایش اشتها!

    میخورم اونو خیلی اشتهام باز میشه ب حدی که چن بار حس کردم طر قسمت قفسه سینم یا معدم,دقیق نمیدونم,درد داشتم,ولی توی نت گشتم و از هرکس پرسیدم گفتن که این پودر ضرری نداره ,همراه ماست بعد غذا میخوردم.

    ایا میتونه ناشی از این باشه!؟

    من روستا زندگی میکنم و اینجا امکانات نداریم

    اینم بگم من حتی وقتی استراحت هم میکنم و دراز کشیدم هم دستم درد میکنه و اگه ب پشت دراز بکشم سینه چپم همراش درد داره

    ینی فرفی نداره کار کنم باهاش یا استراحت کنم!

    توی دستم هم بیشتر قسمت بازو,کناره سینه چپ و قسمت درونی ارنج که استخوان لولا داره,درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علي پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد
    تغريبا از هفته پيش تا اكنون دردي مبهم در قفسه سينه و ريه هايم دارم
    ٢6 سالم هست و ورزشكار هستم
    مشكل كم آوردن نفس ندارم
    اما اين درد يك هفته است اذيتم مي كند
    اين درد در روز هاي اول فقط شب ها موقع خواب وجود داشت الان تغريبا كامل وجود داره
    يك شب هم از استرس عرق زيادي كردم و لرز شديد كردم اما به خودم مسلط شدم و خوب شدم
    اين اتفاق ها از فردا روزب شروع شد كه من شب رفته بودم و 5 كيلومتر دويده بودم
    لطفا راهنمايي كنيد آيا مشكل قلبي و گرفتگي عروق دارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر