دکتر محمد حسین نجفی

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که سالانه ۷ میلیون نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند. پوشش اخبار مسائل مربوط به آلودگی هوا افزایش قابل توجهی یافته که در نتیجه باعث آگاهی بیشتر شما نسبت به تاثیرات منفی آلودگی هوا بر روی سلامت شما و عزیزان تان شده است.

امروزه آلودگی هوا تبدیل به یک پدیده جهانی شده است. حتی در مناطقی با سطوح ایمنی از نظر آلودگی، با این وجود شغلتان می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال، کارگران بارانداز، رانندگان کامیون و کارگران دیگر که به طور مداوم در معرض سطوح بالایی از گازهای گلخانه ای تولیدی قرار می گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی می باشند.

چگونه آلودگی هوا باعث بیماری می گردد؟

هنگامی که شما در هوای آلوده، ذرات و دیگر آلاینده ها را نفس می کشید، این ذرات به درون ریه هایتان نفوذ کرده و دیواره لوله برونش و ریه شما را ملتهب می سازند. این امر منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری های قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس، سرفه و مشکلات تنفسی می گردد.

اگر شما مبتلا به هر گونه شرایط قلبی و تنفسی باشید، شرایط شما با توجه به قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بدتر خواهند شد. این امکان وجود دارد که شما بتوانید با خوردن مواد غذایی مناسب از خود در برابر این قبیل شرایط محافظت نمایید. تحقیقات نشان داده است که غذاهای خاص که غنی از ویتامین C و E هستند، می توانند به پاکسازی سیستم بدنی شما، به ویژه راه های هوایی تان کمک نمایند. این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان هستند و دارای خواص ضد التهابی می باشند. چنین مواد غذایی عبارتند از:

۱- روغن زیتون

روغن زیتونویتامین E، آلفا توکوفرول موجود در روغن زیتون، عملکرد ریه را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون همچنین برای کاهش التهاب ریه مفید می باشند. بهترین راه برای مصرف روغن زیتون و به دست آوردن حداکثر مزایای آن در طول پخت و پز می تواند استفاده از آن در سالاد باشد؛ چرا که در معرض حرارت قرار گرفتن آن در طول پخت و پز می تواند ترکیبات شیمیایی آن را تغییر داده و برخی از خواص بسیار باارزش آن را از بین ببرد.

۲- دانه کتان

دانه کتان سطح بالایی از فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا ۳ را دارا می باشد. فیتواستروژن دارای خواص آنتی اکسیدانی برای کمک به کاهش علائم آسم و دیگر واکنش های آلرژیک می باشد. شما می توانید بذر کتان را روزانه در سالاد مخلوط نموده و یا آن را به غذاهای پخته خود اضافه کنید.

۳- آووکادو

آواکادویک گروه تحقیقاتی زیست محیطی از کالج کینگ لندن یک مطالعه برای یافتن پاسخ اینکه آیا ویتامین E می تواند اثرات آلودگی هوا بر روی ریه را کاهش دهد یا خیر را انجام داده اند. این تحقیق نشان داد سطوح کاهش یافته ای از ویتامین E در افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم وجود دارد و باعث شد تا محققان به این نتیجه برسند که غذاهایی از قبیل آووکادو و اسفناج هر دو سرشار از ویتامین E بوده و می توانند به مقابله با اثرات انواع خاصی از ذرات آلودگی هوا کمک نمایند.

۴- کلم بروکلی
بروکلییک مطالعه بالینی ۱۲ هفته ای انجام گرفته در استان جیانگ سو دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جانز هاپکینز باعث دریافت این مطلب گردید که افرادی که کلم بروکلی مصرف کرده اند، سموم مرتبط با آلودگی لایه ازن و ذرات معلق را بیشتر از بقیه افراد دفع نموده اند. این دفع با توجه به خاطر وجود سولفورافان، یک ترکیب ضد سرطان موجود در کلم بروکلی می باشد.

برای رسیدن به این نتیجه، محققان یک نوشیدنی حاوی آب، آب آهک، آناناس و پودر جوانه بروکلی را به شرکت کنندگان دادند. گروه کنترل همان شربت اما بدون پودر جوانه بروکلی را مصرف نمودند. شرکت کنندگانی که محصولات غذایی و آشامیدنی حاوی کلم بروکلی را نوشیده بودند، سطوح بالاتری از مواد سرطان زا را دفع نموده بودند. علاوه بر خوردن کلم بروکلی، دیگر کلم ها نیز ریسک ابتلا به بیماری های تحلیل برنده مخصوصا سرطان را کاهش می دهند.

۵- گوجه فرنگی

گوجه فرنگیرژیم غذایی شما باید شامل مقدار زیادی از گوجه فرنگی تازه باشد؛ چرا که آنها حاوی لیکوپن می باشند و این آنتی اکسیدانی ست که از شما در برابر بیماری های تنفسی محافظت می نماید.

در پایان باید گفت که استفاده از مواد غذایی برای جلوگیری از اثرات منفی آلودگی هوا نه تنها شیوه ای ایمن و ساده می باشد، بلکه همچنین می تواند موجب صرفه جویی بسزایی در امر سلامت و درمان شما شود. دولت ها و گروه های زیست محیطی همچنان به ایفای نقش خود در کنترل آلودگی هوا ادامه می دهند، خوب غذا خوردن برای شما شیوه ای محسوب می گردد که با انجام اقدامات این چنینی به بهبود سلامتی خود کمک نمایید.

به یاد داشته باشید که یک سالاد از آووکادو، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، روغن دانه کتان و زیتون برای شما مانند یک شام بسیار عالی به حساب می آید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر