دکتر محمد حسین نجفی

گرفتگی رگ های قلب یا گرفتگی عروق قلب اصطلاحی است که معمولا به بیماران مراجعه کننده با بیماری عروق کرونر اطلاق می شود. در تسلب شرایین قلب در واقع ساخت پلاک باعث تنگی عروق عرضه کننده خون به عضله قلب می گردد.

این انسداد قلبی، اگر به اندازه کافی شدید باشد می تواند جلوی رسیدن خون مورد نیاز برای عملکرد عضلات قلب را بگیرد، به خصوص زمانی که جریان خون بیشتری مورد نیاز است؛ مثلا شما در صورت گرفتگی رگ های قلب ،زمانی که ورزش می کنید علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس احساس می کنید.

تست های مختلفی می توانند برای دیدن این نقاط از قلب که جریان خون در آنها به خطر افتاده مورد استفاده قرار گیرند، از جمله تست ورزش و اسکن هسته ای قلب . با این این حال چنین آزمایشاتی کامل نیستند و بیشتر در بیماران مشکوک به گرفتگی رگ های قلب  مورد استفاده قرار می گیرند. اما یک روش استاندارد با ارزیابی مستقیم برای تشخیص گرفتگی عروق قلبی یا همان تسلب شرایین قلب، عمل آنژیو قلب می باشد که طرح کلی و جامعی از رگ های قلبی ارائه می دهد. در ادامه تفسیر نتایج آنژیوگرافی قلب آورده شده است.

تفسیر آنژیوگرافی قلب

۱- شریان های کرونری طبیعی قلب

# اسم رگهای قلبی

در تصویر بالا سه سرخرگ که بر روی سطح قلب قرار دارند و خون را به آن عرضه می کنند، نشان داده شده است. یکی از عروق در سمت راست و دو شریان در سمت چپ وجود دارد. رگ سمت راست به عنوان کرونر راست شناخته می شود. در سمت چپ، که سمت اصلی قلب می باشد، ما شاخه نزولی قدامی چپ یا همان LAD را داریم که از جلوی قلب به پایین آمده و قسمت جلو و دیواره اصلی و سپس اطراف ناحیه چپ که جداره قلب را تشکیل می دهند را تامین می کند. اگر شما به دقت نگاه کنید، یک شریان بزرگ به نام شریان اصلی چپ، LAD و اطراف آن را تامین می نماید. شریان اصلی چپ و حتی عروق LAD به قدری مهم و حیاتی هستند که انسداد عروق در این شریان ها به عنوان یک زنگ خطر شناخته شده است!

تصویر بالا نشان می دهد که عروق کرونر تحت آنژیوگرافی قلب در وضعیت نرمال و طبیعی هستند. شریان صاف و بدون بی نظمی به نظر می رسد. به همین دلیل است که ما در پاسخ بیان می کنیم اگرچه عروق با آنژیوگرافی طبیعی به نظر می رسند و هیچ انسداد قلبی قابل توجهی به وضوح دیده نمی شود، اما ممکن است رسوب پلاک های چربی در دیواره های عروق قلب وجود داشته باشند که امکان مشاهده ی آنها با این تست وجود ندارد.

این نوع گرفتگی رگ های قلب هنوز می تواند در طول زمان گسترش یابد، به همین دلیل افراد در معرض خطر بیماری عروق کرونر و با سابقه خانوادگی بیماری قلبی باید تحت نظارت دقیق قرار داشته باشند و تنها به خاطر جواب آنژیوگرام طبیعی و بدون گرفتگی رگ های قلب ، سهل انگاری نکنند.

۲- گرفتگی رگ های قلب با علامت بیماری عروق کرونر خفیف

تصویر فوق عروق قلب را با برخی از مناطق گرفتگی در حدود ۲۰-۴۰٪ نشان می دهد. به طور معمول ما انسداد قلبی کمتر از ۴۰ درصد را گرفتگی خفیف رگهای قلب می گوییم. چنین انسدادی به وضوح منجر به کاهش  جریان خون نمی شود؛ در نتیجه بسیار بعید است که باعث بروز علائم گردد.

البته مهم است که به یاد داشته باشید شواهد روشنی در اینجا از بیماری پیشرونده عروق کرونر قلب وجود دارد و این بیماران نیاز به کنترل و چکاب عوامل خطر بیماری عروق کرونر ( کلسترول ، دیابت ، سیگار کشیدن، فشار خون و غیره) و مصرف داروهای مناسب دارند. همچنین کاهش مسائل استرس زا نیز با تغییر در شیوه زندگی، ورزش کردن، کاهش وزن و اصلاح رژیم غذایی نیز در این بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

توجه بسیار ویژه به این مسائل می تواند از پیشرفت انسداد و گرفتگی رگ های قلب جلوگیری و به ایجاد ثبات در آن کمک نماید. فراموش نکنید که اغلب انسداد خفیف قلب می تواند منجر به سکته قلبی خفیف ناپایدار و پشت سر هم شود.

۳- تفسیر جواب آنژیوگرافی با علامت بیماری عروق کرونر متوسط

گرفتگی متوسط عروق کرونر در واقع میزان متوسطی از انسداد قلب است که معمولا در حدود ۴۰-۷۰٪ می باشد، همانطور که در نمودار بالا آمده است، یک انسداد ۵۰ درصدی در ابتدای عروق کرونری سمت راست وجود دارد که قابل مشاهده است. معمولا انسداد قلب در حد متوسط محدودیت قابل توجهی برای جریان خون ایجاد نمی کند و بنابراین به بروز علامت منتهی نمی گردد.

بیماری عروق کرونر متوسط به همان شیوه بیماری خفیف درمان می گردد که اساسا با توجه به عوامل خطر، داروها و اصلاح شیوه زندگی می باشد. گاهی اوقات انسداد قلبی در حالت انتهای بالاتر از حد متوسط (۵۰-۷۰٪) ممکن است به آزمایش های اضافی برای  بررسی دقیق بیمار نیاز داشته باشد که این حالت در صورتی است که شاهد بروز علایم چشمگیر و یا غیر معمول باشیم.

۴- گرفتگی رگ های قلب با علامت بیماری عروق کرونر شدید


انسداد قلبی شدید معمولا در محدوده بیش از ۷۰٪ است. این میزان محدوده با کاهش قابل توجه میزان جریان خون به عضله قلب در ارتباط است و می تواند علائمی زمینه ای مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس ایجاد نماید. در تصویر بالا انسداد ۸۰٪ می تواند در ابتدای عروق دیده شود.

انسداد قلبی شدید منجر به علائمی می گردد. بیماران با گرفتگی رگ های قلب بیش از ۷۰ درصد با قرار دادن استنت تحت درمان قرار می گیرند. نتیجه عملکرد رگ بعد از استنت گذاری در سمت راست تصویر بالا نشان داده شده است. گاهی اوقات عمل جراحی قلب باز در انسداد شدید نیاز است که تشخیص آن با پزشک متخصص قلب و عروق می باشد.

۵- تفسیر نتایج آنژیوگرافی با علامت عروق کاملا گرفته، حمله قلبی بزرگ!

همانطوری که در تصویر بالا دیده می شود یک انسداد ۱۰۰٪ در ابتدای شریان کرونری راست وجود دارد که جریان خون را بسیار بیشتر از حالت های قبل گرفتگی عروق قلب، متوقف کرده است. این نوع از تسلب شرایین منجر به حمله قلبی خواهد شد. چنین انسداد قلبی معمولا با علائم عمده ای همراه است و به درمان سریع و به موقع نیاز دارد.

همانطوری که در تصویر بالا می بینید،، گرفتگی رگ های قلب با قرار دادن استنت درمان شده تا به جریان خون اجازه از سرگیری طبیعی داده شود. اگر درمان گرفتگی رگ های قلب در زمان مناسب انجام نگیرد (معمولا چند ساعت اولیه، هر چه زودتر بهتر)، احتمال مرگ عضله قلب زیاد خواهد بود. در این حالت عضله قلبی معمولا نمی تواند دوباره بهبودی خود را به دست آورد، در نتیجه عملکرد پمپاژ قلب کاهش یافته و در نهایت منجر به نارسایی قلبی و یا فوت بیمار می شود.

مشاهده سوالات شایع بیماران قلبی در مورد گرفتگی رگ های قلب

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.4/5 - (44 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهیلا چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    بعدم آقای دکتر رگ پشت ساق پای چپم به شدت میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      احتمالا مربوط به داروهاي مدر و كاهنده پتاسيم است
  • تصویر کاربر ح دوشنبه ۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 3685 مشاهده پرسش
    سلام استاد.من از دانشجویان خودتون هستم.خواستم بعد از کلاس سوالمو بپرسم که نشد متاسفانه.
    شرح حالم :دخترم.22ساله. بعد از تولد ظاهرا یه موتلینگ یک طرفه داشتم که همون موقع دکترم میگه مشکلی نیست و تموم میشه.دیگه دنبالشو نمیگیره مامانم چون کم کم بهتر میشم و هیچ مشکل دیگه ای هم ایجاد نمیشه.اما خب قضیه اینه که کاملا خوب نمیشه و من هنوزم دست و پای چپم گاهی این حالت موتلینگ رو پیدا میکنه.وقتی دستم پایین قرار داره و روی پام زیاد بایستم.ولی وقتی که مثلا دراز کشیدم یا دست و پام بالا قرار میگیره این حالت از بین میره.واقعا هیچ ایده ای در موردش ندارم و چون هیچ علامت خاص دیگه ای ندارم واسه ش دکتر نرفتم.حس میکنم یه وضعیت عجیب غریب نادره.نظرتون چیه استاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اغلب اختلال پاراسمپاتيك هست و مهم اينه كه هيچ اهميتي نداره پس نگران چي هستين
  • تصویر کاربر ایمانی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    جناب دکتر خسته نباشید خدمت شما عرض کنم دوروز قبل باپرسش از اینکه پدرم سه رگ مسدودی داره وگرفتگی شدید دریچه آئورت داره فرمودید نمیشه آنژیوگرافی پلاستی برای تعویض دریچه انجام داد بعلت بستن بودن عروق،امیدوارم الان حضور ذهن دارید وبخاطر دارین الان برام سوال پیش اومده که میشه در مرحله ای با آنژیوپلاستی گرفتگی عروق ورگها باز کرد بعد به مدت فاصله زمانی که شما تشخیص دهد میدین عمل آنژیوگرافی پلاستی برای تعویض دریچه انجام داد؟ بسیار ممنون از اینکه وقت گرانبها شمارو بما اختصاص میدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله قابل انجام است بشرط انكه اناتومي و ساختار عروق احازه بدهد
  • تصویر کاربر عصمت جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر طاعات و عباداتتون قبول بنده درد شدید از کمر تا نوک انگشت پا حین راه رفتن درد پا بیشتر میشه بعد تیر شدیدی در پام ایجاد میشه و حس میکنم رگ پام کشیده میشه گاهی اوقات در گودی کمر تپ زدن یا لرزش ایجاد میشه از جایی کف پاهام نسبتا بی حس هست ولی نبض پام خوبه مشکل من چی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر خسته نباشيد
    ميخواسم بدونم طول عمر كسانيكه كه باتري قلب دارند چقدر است آيا ميتوانند مثل يك إنسان عادي عمر كنند ؟؟؟لطفا به سؤالم جواب بديد خيلي نگرانم و فكرم مشغوله
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ليلا یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    باسلام وخداقوت جناب دكترپدرم خاطره ي خوبي ازخدابيامرزبرادرشون ندارن وبه همين صورت اهل دكترودارونيست و خيلي بسختي دكترميره اونم به اصرارو ناراحتي مادرم ميره چندساليه داروي ديابت و فشارخون ميخوره فشارشون تا ٢١بودولي الان ١٢ميشه حدوديك ماهي ميشه بامادرم رفتن دكتر ودكتر دوباره گفتن آنژيو منهي پدرم ازجراحي ميترسه براي سه ماه دارو تجويزكردن:متفورمين5٠٠ اكسابين٢٠ ومتوهگزال4٧٠5 وزيپيتين5٠ پدرمون عاشق ماه رمضونه اهل سحري وافطاريه بابچه ونوه هاش الانم ماحاضريم هيچ كدوممون بخاطرپدرم روزه نگيريم تا مشكلي پيش نيادخيلي خيلي ميترسيم ومدتيه همگي ناراحتيم ومن چندروزه سردردم واعصابم بهم ريخته عصباني ميشن درموردشون سوال كنيم عقايدهاص خودشونودارن توروخداراهنمايي كنيد چكارهايي ميتونم بكنم امروز يواشكي بنام خودم بادكترتغذيه وقت گرفتم كه يجورايي روتغذيشون بتونم مانوربدم خدابه شماوخانواده محترمتون سلامتي كامل روز افزون عنايت بفرمايد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۱۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    نظرتونو درمورد این اسکن که برای ائورت توراسیک هست بگید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهارسبزی چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادر من دوسال پیش امبولی پا شدن به لطف خدا خوب شده بودن و فقط قرص آسپرین میخوردن ولی الان تقریبا دوهفته اس هرزگاهی پاوناخونشون کبود میشه درضمن سابقه بیماری صرع وفشارخون داره و دارو مصرف میکنه...ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر فریبا چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام,من الان 10 روزه که جراحی کردم کوارکتاسیون آئورت بودم از پشت جراحی شدم نه از قفسه سینه اسم این روش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      توراكوتومي
  • تصویر کاربر حمیدرضانظری چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دچار بیماریavm هستم چهارساله ک این رگ بزرگ شده و قرص میخورم.میترسم برم عمل کنم ایا اخر عمرم باقی میمونه یعنی خوب نمیشه میشه دچارمرگ کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      باعث مرگ نميشود ولي اگر حجم زيادي از خون از ان عبور مند باعث نارسايي قلب ميشود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر