دکتر محمد حسین نجفی

احساس فشار، سنگینی در قفسه سینه، احساس درد در معده، درد شدید در دست، تعریق زیاد و احساس نبض در گردن شایع‌ترین علائم سکته قلبی در جوانان است.

این روزها هر چند وقت یک‌بار از دور و اطراف مانند درگذشت هادی نوروزی،کاپیتان پرسپولیس خبر سکته جوانی را می‌شنویم و با تعجب می‌گوییم: «سنی نداشت که؛ چرا حمله قلبی کرد؟!» اما واقعا چرا این روزها سکته قلبی در جوانان زیاد شده است؟

به گزارش خبرآنلاین، جامعه ورزش ایران با خبر درگذشت هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس در سن ۳۰ سالگی شوکه شده است. مرحوم هادی نوروزی اما تنها یکی از جوانانی است که این روزها از گوشه و کنار خبر سکته قلبی یا مغزی آنها را می‌شنویم. تا پیش از این هر وقت حرف از سکته پیش می‌آید به فکر افراد مسن و سالخورده می‌افتادیم اما چه شده است که سن سکته این‌قدر پایین آمده است؟

هادی-نوروزی

پیش از پاسخ به این سوال ببینیم که:

تفاوت بین سکته قلبی خفیف و شدید چیست؟

اگر انسداد عروق، جریان خون را در یک سرخرگ بزرگ‌تر مختل کند، ممکن است حملات قلبی شدید نیز رخ دهند. در مقایسه، حمله قلبی خفیف زمانی اتفاق می‌افتد که در یکی از شریان‌های کوچک‌تر قلب، انسداد وجود داشته باشد یا انسداد ایجاد شده، جریان خون به عضله قلب را به طور کامل متوقف نکند.

علائم حمله قلبی در جوانان

سکته قلبی در جوانان و یا انفارکتوس میوکارد، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی‌می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان شود یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) رخ دهد. عمده‌ترین دلیل سکته قلبی در جوانان بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است.

فاکتورهای خطر سکته قلبی مانند دیابت، چربی خون، مصرف سیگار، چاقی و کم‌تحرکی از مدت‌ها پیش مطرح بوده‌ اما امروزه به دلیل تشدید این فاکتورها، سن سکته قلبی پایین آمده است.

علائم سکته قلبی خفیف یا کوچک چیست؟

علائم سکته قلبی خفیف در جوانان می تواند مانند یک فشار ناراحت کننده، فشردن یا درد در قفسه سینه احساس شود. علاوه بر این:

-ناراحتی در سایر نواحی بالای بدن مانند یک یا هر دو بازو، پشت، گردن، فک یا معده

-تنگی نفس قبل یا در حین ناراحتی قفسه سینه

-عرق سرد

-یا احساس تهوع یا سبکی سر

از دیگر علائم حمله قلبی خفیف محسوب می شوند.

ایست قلبی در جوانان

لازم است بدانیم که به طور کلی احتمال ایست قلبی در افراد جوان بسیار کم است. در افراد جوان بیماری های ژنتیکی (مثل سندروم بروگادا) یا بیماری های عضله ی قلب (نظیر کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک) یا آریتمی های خاص (مثل بیماری CPVT) علت ایست قلبی هستند که معمولا بخش زیادی از این بیماری ها با نوار قلب ساده، قابل تشخیص می باشند.

به خصوص افرادی که قبلا در خانواده سابقه ی فوت ناگهانی داشته اند، (مخصوصا افراد جوان) و یا اینکه علایمی نظیر طپش های قلبی و یا سنکوپ داشته اند و یا دچار درد قفسه ی سینه، به خصوص حین فعالیت می شوند، بهتر است برای اینکه از این بابت بررسی شوند، یک بار نزد متخصص قلب ویزیت شده و نوار قلب از ایشان اخذ شود. در صورتی که شک پزشک به بروز این بیماری ها بیشتر شود، اقدامات تشخیصی و درمانی بعدی، متناسب با تشخیص انجام شده صورت خواهد گرفت.

علت سکته قلبی در جوانان

سه علت اصلی سکته قلبی سوء مصرف مواد یا مصرف بیش از حد الکل، سیگار کشیدن و فشار خون بالا هستند. با این حال موارد دیگری نیز می توانند سبب سکته قلبی شوند که در ادامه به آنها می پردازیم:

عوامل-سکته-قلبی

۱- نقش آلودگی هوا

کلان شهر ها همیشه دغدغه آلودگی هوا را داشته و دارند در تحقیقات اخیر ثابت شده که اگر قلب کسی ۷۰درصد دچار گرفتگی عروق کرونر باشد آلودگی هوا با مکانیسم اختلال در اکسیژن رسانی میزان این تنگی را به ۹۰تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهد و همین نکته یعنی وقوع یک سکته حاد قلبی. پزشکان می گویند که اساسا هر نوع فعالیتی در شرایط بد آب وهوایی برای بدن مضر است حتی اگر آنچه صورت می گیرد یک فعالیت ورزشی باشد.

۲- نقش استرس در سکته قلبی

استرس باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام نورآدرنالین می‌شود. این ماده عروق بدن را تنگ می‌کند؛ بنابراین اگر فرد از قبل تنگی عروق داشته باشد استرس زیاد می‌تواند او را به سکته بیندازد.

۳- اختلالات قلب

⚠ ضخیم شدن عضله قلب (میوکارد)

این علت شایع ترین علت سکته قلبی در جوانان و مرگ ناگهانی مربوط به قلب در افراد زیر ۳۰ سال بخصوص ورزشکاران است.

⚠ اختلالات عروق کرونر

در این اختلال سرخرگ ها می تواند در طی ورزش فشرده شده و مانع جریان خون مناسب برای قلب شوند.

⚠ ضربان قلب سریع

این اختلال ممکن است منجر به غش یا حتی مرگ شود. در افراد جوان این اختلال بسیار شایع است.

علائم عروق نا به جای کرونری

۴- نقش سابقه خانوادگی در سکته قلبی در جوانان

علامت هشدار دهنده مهم دیگر سابقه خانوادگی مرگ در سن قبل از ۵۰ سال است. البته سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی شکمی، دیابت، سندرم متابولیک، عدم ورزش، از دیگر عللی هستند که همگی در بروز مرگ ناگهانی قلبی در افراد زیر ۳۰ سال نقش عمده دارند.

۵- نقش رژیم غذایی ناسالم

علاوه براین رژیم‌های غذایی نادرست و گرایش به سمت فست‌فودها روز به روز بیشتر می‌شود. در گذشته مادران برای تنقلات فرزندان‌شان  از  میوه و آجیل استفاده می‌کردند اما امروزه شکلات و فست‌فودها جای خوراکی‌های سالم را گرفته‌اند؛ به این ترتیب تعجبی ندارد اگر سن سکته قلبی پایین آمده باشد. 

اگر قبلا سن سکته ۵۰ یا ۶۰ سالگی بوده است امروزه حتی در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی نیز شاهد سکته‌ قلبی در جوانان  هستیم.

در ادامه مطالبی از مراجع بزرگ در این حوزه آورده ایم.

رژیم غذایی نا سالم دلیلی بر سکته قلبی در جوانان

عوامل موثر در افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی

تجمع رسوبات چربی در شریان ‌ها (سرخرگ ها) می تواند باعث تنگ شدن و گرفتگی عروق سراسر بدن شود (آترواسکلروز). عوامل خاصی در این اتفاق نقش دارند که می توانید بسیاری از این عوامل خطر را کاهش دهید و یا از بین ببرید تا کمتر در معرض ابتلا به حمله قلبی باشید.

عوامل خطر حمله قلبی عبارتند از:

1- سن

مردان در سن بالاتر از 45 سالگی و زنان در سن بالاتر از 55 سالگی، نسبت به افراد جوان بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.

2- دخانیات

سیگار کشیدن و حتی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار نیز یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی می باشد.

3- فشار خون بالا

فشار خون بالا به مرور زمان می تواند به شریان های نزدیک به قلب شما آسیب برساند. در صورتی که فشار خون بالا، به همراه بیماری های دیگری مانند چاقی، کلسترول بالا و یا دیابت رخ دهد، خطر آن حتی بیشتر است.

فشار خون بالا یکی از دلایل ابتلا به سکته قلبی در جوانان

4- کلسترول یا تری گلیسیرید (چربی) خون بالا

سطح بالای کلسترول LDL (کلسترول بد) در خون باعث تنگ شدن شریان ها می شود. سطح بالای تری گلیسیرید (نوعی چربی خون) نیز خطر بروز حمله قلبی را افزایش می دهد. اما سطح بالای کلسترول HDL (کلسترول خوب) در خون، می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد.

5- چاقی

چاقی و اضافه وزن می تواند باعث سطح بالای کلسترول خون، تری گلیسیرید (چربی خون) بالا، فشار خون بالا و دیابت شود. از دست دادن تنها 10 درصد از وزن بدن می تواند این احتمال را کاهش دهد.

6- دیابت 

تولید ناکافی انسولین (هورمونی که از لوزالمعده ترشح می شود) در بدن و یا پاسخ نامناسب سلول ها به انسولین، باعث افزایش سطح قند خون می شود و این اتفاق خطر بروز حمله قلبی را افزایش می دهد.

7- سندروم متابولیک 

این سندروم اغلب در افراد مبتلا به فشار خون بالا، چاقی و قند خون بالا رخ می دهد. سندروم متابولیک می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر کند.

8- سابقه خانوادگی حمله قلبی 

داشتن سابقه خانوادگی حملات قلبی زودرس (در مردان تا سن 55 سالگی و در زنان تا 65 سالگی)، ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار بدهد.

9- نداشتن فعالیت بدنی 

بی تحرکی و فعالیت بدنی ناکافی می تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون و چاقی شود. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، فشار خون پایین تر و قلب سالم تری دارند.

10- استرس 

استرس و فشار عصبی نیز می تواند خطر بروز حمله قلبی را افزایش دهد.

استرس بالا

11- مصرف مواد مخدر غیرقانونی 

مصرف داروهای محرک مثل کوکائین یا آمفتامین، می تواند باعث اسپاسم (گرفتگی) عروق کرونر و در نتیجه حمله قلبی شود.

12- سابقه پره اکلامپسی 

این اختلال باعث افزایش فشار خون در دوران بارداری می شود و به طور مادام العمر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

13- بیماری های خود ایمنی 

ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و… می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد.

راه های پیشگیری از ابتلا به سکته قلبی در جوانان

هیچ زمانی برای پیشگیری از ابتلا به حمله قلبی دیر نیست (حتی اگر قبلا به آن مبتلا شده باشید). دو مورد از راه های جلوگیری از حمله قلبی عبارتند از:

1- استفاده از داروها

مصرف برخی از داروها می تواند خطر بروز مجدد حمله قلبی را کاهش دهد و به عملکرد بهتر قلب کمک کند. در صورتی که پزشک برای شما دارو تجویز کرده است، مصرف آن ها را ادامه دهید و از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار باید آزمایشات مربوطه را انجام دهید و تحت نظر باشید.

2- سبک زندگی مناسب برای جلوگیری از ابتلا

داشتن یک سبک زندگی سالم به پیشگیری و کاهش خطر بروز حمله قلبی کمک می کند. یک رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشید، وزن مناسب خود را حفظ کنید، از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید، به طور منظم ورزش کنید، استرس خود را مدیریت کنید و هرگونه عواملی که می تواند منجر به حمله قلبی شود (مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و…) را کنترل کنید.

منبع:  خبرآنلاین

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-attack/symptoms-causes/syc-20373106

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

 

4/5 - (10 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آوینا یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام.
    من ۲۰ سالمە . پدرم بیماری قلبی دارند یک هفته‌ست من قلبم درد میگیره البته بعضی وقتا نمیتونم تشخیص بدم که قلبم است یا معده. چون دردش مثل درد معده ست ولی قفسه ی سینه‌م هستش. دردش به گردنم و پشتو شانه هام و دستم میرسه..
    نفسم هم میگیره.
    و اینکه یه مدتیه شب ها به سختی میتونم بخوابم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید. من فقیرم و نمیتونم سریع به پزشک مراجعه کنم . اگه فک میکنید جدی نیست ممنون میشم بهم بگید
    مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه بدون معاینه نمیشه اظهار نظر دقیق کرد

      باید معاینه شوید

      میتوتید بیمارستان تشریف ببرید

  • تصویر کاربر کیا یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان. احساس سبکی سر +سرگیجه +برادر قسمت چپ بدن+در در قفسه سینه و پشت کتف چپ و بازو چپ که هنگام استراحت پیدا میشن. اکو تست ورزش ورادیولوزی و نوار قلب گرفتم میگن از قلب نیس ام ار ای گرفتم میگن از مغز نیست. هرروز کمو بیش این حالو دارم. میگن عصبیه. قرص اعصاب میخورم ولی بددتر شدم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      باید جهت بررسی مراجعه کنید و اگر اضطرتب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رضازند چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    باسلام بنده ۳۳سالم هستش ازسال ۹۳ گاهی وقتها قلبم تیر میکشه موقع استراحت ولی موقع ورزش کردن ویا پیاده روی کردن اصلا دردی ندارم کلاازبین میرودو۱۰باری تست ورزش واکو انجام دادم سالم بود وحتی پیش خودتان سیتی انژیو کردم سالم بودوالان چندروزی هست که موقع دراز کشیدن ویانفس کشیدن درد خفیف تشدی میشود موقع قلت خوردن توی خواب هم تشدید میشود آیادرد قلبی هست یا غیرقلبی ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا غیر قلبی و اضطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

       

  • تصویر کاربر امیرحسین جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 20سالمه و هموگلوبین خون ام17/5 می باشد به نظر شما قرص اهن فیفول برای من مضره اگر مضره چه خطراتی داره
    ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نیاز به مصرف نیست 

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام من حدودا ۱۲ روز میشه قفسه سینه درد می‌کنه اما چند روزی است که خود قلبم فشرده میشه و درد میگیره به طوری که نمیتونم راه برم و راه رفتن برام سخته من به دکتر عمومی مراجعه کردم و قرص پروپانول و لورازپام داد و دارو مصرف میکنم ولی تاثیر خوبی نداشته هنوز قلبم رو میگیره. من ۲۸ سالمه و خانم هستم.حدودا ۹سال هم مشکل اضطرابی داشتم تابستون اکو و نوار قلب گرفتم مشکلی نبود . من بازم نگرانم الان قلبم فشرده میشه مشکل از چیه ؟ (البته شروع درد قفسه سینه و بعد خود قلب بود به خاطر مشکل بزرگ در زندگی بود ) چیکار کنم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید به پزشک قلب مراجعه کنید و تست ورزش انجام دهید

      برای درمان اضطراب هم به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مینا جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز و مهربان .
    من 36سالمه .زندگی و کار پر استرسی دارم و زیاد عصبی میشم.
    به محض زیاد شدن استرس کاری و خشم و عصبانیت قلبم درد میگیره به بازو و مچ دست و فک پایین و گردن و دلم انتشار پیدا میکنه و حتی انگشتان دست و پام تیر میکشه و تپش زیاد قلب پیدا میکنم .کم کاری تیرویید هم دارم که قرص مصرف میکنم .
    پارسال مراجعه کردم که پرولاپس دریچه میترال و mrو tr تشخیص داده شد و قرص پرانول رو تجویز کردند که با خوردنش حالم خوبه . وقتی این حالات رو دارم با مصرف میکنم
    تریگلیسرید189
    HDL40
    LDL133
    دکتر مشکل من چیه ؟چرا اینجوریم ؟باید چکار کنم؟
    ممنون و تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تست ورزش جهت بررسی قلب انجام دهید و اگر نرمال بود به روانپزشک مراجعه کنید

      برای چربی دارو لازم نیست و رژیم و ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر حقدوست جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام. بنده 6سال پیش سکته کردم و یکی از رگ های اصلی قلب مسدود شد. کمیسیون پزشکی تصمیم گرفتند که هیچ عمل فیزیکی بر رو قلب انجام نشود چون بافت های آن قسمت قلب از بین رفته بود و فقط تصمیم به دارو درمانی به جهت تثبیت وضعیت موجود نمودند و داروی کارویدیول از دز پایین شروع و اکنون با دز 25 در صبح 25در شب مصرف میکنم. میخواستم بدونم آیا این مصرف صحیح است.. بعد مصرف هم بی حس و حالی دارم و درد در زیر قلب.
    الان EF بنده 25 است. ممنونم میشم مرا راهنمای کنید.
    در ضمن مشکلی در راه رفتن و ورزش ندارم. ورم پا هم ندارم
    با سپاس و امتنان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به علایم قلبی و علایم حیاتی بستگی داره

  • تصویر کاربر نیلوفر پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر راستش امروز من دم صبح تقریبا ساعت چهار یبار از خواب بیدار شدم وبعد از اینکه دوباره خوابیدم خواب بدی دیدم که باعث شد قفسه سینم و قلبم بشدت درد بگیره جوریکه اون درد رو علاوه بر زمانی که خواب بودم و البته با شدت دردش از خواب بلند شدم تا چند دقیقه بعد از بیداری هم داشتم که البته خیلی زیاد بود و الان هم که حدود ۱۶ساعت از اون ماجرا میگذره کمی قلبم دردمیکنه بنظرتون من سکته خفیف کردم یا در شرفشم؟در ضمن من بیست سالمه و سابقه سکته قلبی توی خانواده نداریم.ولی بشدت برای خودم میترسم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بعیده چون درد قلبی طولانی مدت نمیشه ولی بدون معاینه نمیشه نظر دقیق داد و بهتره به پزشک مراجعا کنید

  • تصویر کاربر Zarei جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام.احساس میکنم قلبم سوراخه اون قسمت سوراخ هوا میکشه تو این حین نفسم بند میاد جوری ک عرق میکنم یه آه بلند میکشم درد قلبم میزنه به گردنم به دستم به رگای مچ دستم، میخواستم بدونم لازمه به دکتر مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید 

      اگر بهتر نشدید حهت بررسی و معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر م. جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من دختری 25 ساله هستم که اضافه وزن شدیدی دارم و طبق آزمایش‌هایی که برای تیروئید و چیزهایی که پزشک خواسته بودن انجام دادم گفتن 24درصد از حالت چاقی بدنم بخاطر احتباس آب و سدیمه
    من نمیدونم یعنی چی
    یه وقتایی صب که بیدار میشم ترشح حلقی صورتی کمرنگی دارم که خیلی چسبنده هست
    اخیرا دو هفتست خیلی حالم بده اول اینکه موقع بلعیدن غذا حس میکنم گلوم باد داره یا مری بسته است چون قورت دادن غذا برام سخت شده..دوم اینکه جدیدا مدام تنگی نفس دارم و شبا موقع خواب خیلی از مواقع به پهلو که میخوابم حس خفگی بهم دست میده به پشت کمر که میخوابم بازم همینطور
    سوم اینکه دست چپم یه جورایی بیحس و سرد میشه و سمت چپ سینم درد میکنه. یه درد ثابت خفیف دارم
    دردش یجوریه که از پشت کمرمم حس کوفتگی و درد و سوزن سوزن شدن داره
    امکانش هست مشکل قلبی خطرناکی وجود داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید اکو شوید تا بشه نظر داد

      در صمن به نظر مشکل اضطرابی دارید و باید به روانپزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر