دکتر محمد حسین نجفی

تصور کنید که پس از سال ها تحقیقات دشوار، دانشمندان اعلام کردند که به درمان های موفقیت آمیزی دست یافته اند که هزینه های یک قرص، موجب نجات زندگی گردیده و می تواند هزینه های مراقبت های بهداشتی را نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار در سال های آینده کاهش دهد. چنین دارویی که حتی نیاز به تجویز هم ندارد، قرص آسپرین است. 

بهترین زمان مصرف قرص آ اس آ

زمان مصرف آسپرین در طول روز (صبح یا ظهر یا شب) تفاوتی در اثر دارو ندارد و بنابراین توصیه ی خاصی در این زمینه وجود ندارد. انتخاب در این زمینه به عهده ی بیمار است و توصیه می شود هر زمانی که برای بیمار راحت تر است از این دارو استفاده کند.

آسپرین 80 را چطور باید مصرف کرد؟

مصرف آسپرین 80 میلی گرمی معمولا به صورت روزانه یک مرتبه قرص کامل است. شاید در برخی بیماران به دلایل خاصی آسپرین با دوز بالاتری (مثلا 300 میلی گرم) تجویز شود که در این صورت پزشک حتما به شیوه ی درست مصرف تاکید خواهد کرد. در غیر اینصورت همان روش روزانه 80 میلی گرم توصیه می شود.

زمان خوردن قرص آسپرین برای غلظت خون

قرص آسپرین معمولا یکبار در طول روز مصرف می شود. بیماران، میتوانید این قرص را صبح ظهر و یا حتی شب مصرف کنند. اما از انجایی که بیشترین سکته ها معمولا اوایل صبح اتفاق می افتد، میتوانید برای جلوگیر از خطر احتمالی سکته، قرص آسپرین را شب ها مصرف کنید.

آیا مصرف قرص آسپرین ضرر دارد؟

از آنجایی که این دارو مانند همه داروها می باشد، مصرف قرص آسپرین هم دارای جنبه های منفی است. در میان دیگر عوارض جانبی، واکنش های آلرژیک ممکن است رخ دهد.

دوره های خونریزی و زخم معده می تواند جدی باشد. بنابراین، محققان این موارد را در تخمین به حساب آورده، و برآورد بالا، شامل این عوارض جانبی از مصرف قرص آسپرین می گردد.

این مطالعه بدست آمده، بر روی تاثیر مصرف قرص آسپرین با دوز پایین تاکید داشته، از قبیل ۸۵ میلی گرم دوز روزانه که اغلب با عنوان آسپرین بچه یاد می شود. دوزهای بالاتر ممکن است برای شرایط دیگر توصیه گردند (و همراه با خطرات بیشتر). 

تداخلات دارویی قرص آسپرین

علاوه بر این، مصرف قرص آسپرین می تواند با داروهای دیگر تداخل پیدا کند. به عنوان مثال، اگر شما قرص آسپرین را با دوز پایین برای قلب، و ایبوپروفن را برای آرتریت مصرف می کنید، این مهم است که ایبوپروفن حداقل ۳۰ دقیقه بعد یا بیشتر از هشت ساعت قبل از قرص آسپیرین مصرف نمایید. در غیر این صورت، خاصیت اثر بخشی قرص آسپرین ممکن است از دست برود.

قرص آسپرین بچه برای چیست؟

در صورتی که شما در خطر حمله قلبی هستید، اما با مشکلاتی مانند زخم معده یا مسائلی از این دست، دست و پنجه نرم میکنید، امکان دارد پزشک قرص آسپرین بچه و یا نوعی قرص روکش دار را برای شما تجویز کند. بیشتر سکته های قلبی و مغزی به این دلیل رخ می دهد که جریان طبیعی خون مسدود شده است. آسپرین خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به روشی ساده کاهش می دهد.

همچنین از آسپرین کودک برای کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط در اثر بیماری هایی مانند درد عضلانی، دندان درد، سرماخوردگی و سردرد استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتروز استفاده شود. آسپرین به عنوان سالیسیلات و داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) شناخته می شود.

چه کسانی باید قرص آ اس آ مصرف نمایند؟

مصرف قرص آسپرین

برای کسانی که در معرض خطرات بیشتر مشکلات قلبی و عروقی در آینده می باشند، از جمله کسانی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی در گذشته شده اند، آسپرین به صورت روتین برای کاهش عود مجدد توصیه می شود. برای هر کس دیگری، تجویزها متفاوت خواهد بود. برخی از کارشناسان مصرف قرص آسپرین با دوز پایین را برای همه افراد بالای ۵۰ سال توصیه می کنند. دستورالعمل های دیگر برای سایر افراد، بر اساس سن (به عنوان مثال، ۵۰ تا ۷۹ سال) و عوامل خطر ساز قلبی عروقی، که پیش بینی وقوع حمله قلبی یا سکته را در ۱۰ سال آینده شامل می گردد، محافظه کارانه تر خواهد بود.

علاوه بر این، مصرف آسپرین به صورت روتین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، در افراد با شرایط خاص ژنتیکی، از جمله سرطان روده بزرگ غیرپولیپی ارثی تجویز می گردد. بیماران دچار گرفتگی عروق قلبی اثبات شده، با بیماران دچار گرفتگی عروق مغزی (سکته مغزی) و بیماران دچار گرفتگی عروق اندام تحتانی، حتما باید آسپرین مصرف نمایند. اما آیا فردی که تابحال هیچکدام از شرایط فوق را نداشته، می تواند از مصرف آسپرین سود برد؟

برای تعیین اینکه آیا فرد در آینده احتمال ابتلا به نارسایی قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی-عروقی را دارد یا خیر، وب سایت Reynold risk score  تعیین کننده است و تخمینی از این حوادث طی ۱۰ سال آینده را دارد.

اثرات-مصرف-آسپرین

جهت تعیین ریسک به سایت Reynoldriskscore.org  مراجعه و  موارد زیر را تکمیل نمایید.

  • ۱-سن بر اساس سال
  • ۲-آیا در حال حاضر سیگاری هستید؟
  • ۳-فشار خون سیستولیک خود را بر اساس میلی متر جیوه بنویسید. مثلا اگر فشار خون شما ۱۲۰/۸۰mmgh است، فشار مورد نظر در این قسمت عدد ۱۲۰می باشد.
  • ۴-کلسترول توتال: میزان کلسترول را بر اساس آزمایشی که انجام داده اید، در این قسمت بر اساس mg/dl یادداشت کنید.
  • ۵-HDL: میزان HDL یا چربی خون را بر اساس میزان ثبت شده در آزمایش خون، در جای خالی ثبت کنید.
  • ۶- hsCRP از پارامترهایی است که آزمایشگاهی، تعیین می شود.
  • ۷-آیا پدر و یا مادر شما قبل از سن ۶۰ سالگی دچار حمله قلبی شده اند؟ در این قسمت پاسخ این سوال به صورت بله، خیر وارد می شود.

پس از تکمیل مراحل فوق، calculate 10 year risk را انتخاب کنید.

در نهایت میزان ریسک حوادث قلبی برای شما تعیین خواهد شد.

افرادی که میزان ریسک آن ها بالای %۱۰ باشد، از مصرف روزانه آسپرین ۸۰mg سود می برند.

توجه: لازم به ذکر است که برای افراد دیابتی این فرمول صدق نمی کند.

آسپرین بچه

چرا بسیاری از مردم قرص آسپیرین مصرف نمی کنند؟

این کاملا روشن نیست که چرا بسیاری از مردم قرص آسپرین را نادیده می گیرند. حدس من این است که ترکیبی از این عوامل، علت آنست:

  • عدم آگاهی از قرص آسپرین تجویز شده
  • به طور ویژه توسط پزشکان آنها توصیه نشده
  • نگرانی در مورد عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص آسپرین از مزایای بالقوه آن بیشتر است.
  • یک تجربه بد قبلی از مصرف آسپرین مانند واکنش های آلرژیک
  • به طور کلی گریز از مصرف دارو

ارزش تاکید بر این بدین علت است که زمانیکه با هر نوع درمانی می آید و به خصوص درمان پیشگیرانه، اولویت های فردی مساله مهمی هستند.

این برای شما به چه معنی می باشد؟

این مطالعه جدید نشان می دهد که خواص درمانی زیادی هستند که به سادگی شناسایی نشده اند؛ چرا که مردم بقدر کافی قرص آسپرین مصرف نکرده اند. اما هر فرد دارای مجموعه شرایطی برای خود می باشد که می تواند هر دو خطرات و مزایای قرص آسپرین، همچنین عملکرد خود او را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیم به مصرف و یا چشم پوشی از مصرف قرص آسپرین یک مساله بزرگ است، پس حتما در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر آسپرین بر آزمایش خون

البته تعداد اندکی از بیماران ممکن است به دنبال مصرف آسپرین دچار کاهش پلاکت شوند، که معمولا مورد مهمی نیست و نیازمند درمان خاصی نمی باشد، ولی در برخی بیماران شاید این کاهش پلاکت نیازمند قطع آسپرین شود. این موارد تنها به صلاح دید پزشک و بر اساس مشورت ایشان انجام خواهد شد

حساسیت زدایی آسپرین

آسپرین در بارداری

مصرف آسپرین به طول کل در بارداری منع خاصی ندارد و اتفاقا این دارو در برخی بیماران باردار با سابقه ی لخته های خون قبلی یا هم چنین فشار خون های حاملگی برای جلوگیری از بروز عوارض تجویز می شود و بسیار هم موثر است. 

تداخل دارویی آسپرین

به طول کل آسپرین تداخل دارویی مهمی ندارد و نیازی به نگرانی از اثرات جانبی آن با سایر داروها نیست. البته فراموش نکنید که در برخی بیماران که سابقه ی زخم های معده یا اثنی عشر را دارند، مصرف آسپرین ممکن است به خصوص در همراهی با برخی مسکن ها نظیر دیکلوفناک و ژلوفن و ناپروکسن به دردهای معده منجر گردد و این زخم ها را تشدید کند که در این موارد بهتر است با مشورت پزشک از داروهای محافظت کننده ی معده نظیر پنتاپرازول استفاده کرد.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (255 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امین جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما .
    آیا برای فردی که حدود ۴ سال است دچار سکته مغزی شده و الان با عصا راه میره ولی سمت چپ بدن توان و قوای قبل را ندارد ‌، مصرف قرص آسپرین به صورت روزانه پیشنهاد میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولاً تجویزمیشه

      د مگر اینکه خونریزی مغزی بوده باشه یا همزمان به علل دیگر داروی ضد انعقاد مصرف بشه

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۴۹ سالمه و برای پیشگیری از گرفتگی عروق یک روز در میان آسپرین مصرف میکنم
    آیا این نحوه مصرف مشکلی ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      آسپرین باعث پیشگیری از گرفتگی عروق نمیشه

      باید از فاکتورهای خطر رو کنترل کنید وزنتان را کم کنید ورزش کنید و سیگار نکشید

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    آیا آسپرین برای آفراد سیگاری مناسب هست یا نه؟ کسی که حدود۲۰ سال داره سیگار میکشه ولی تازه میخواد آسپرین مصرف کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ریسک ده ساله بیماری قلبی رد فرد بررسی شود

      ازنایش کامل انجام دهید و جهت بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهرداد پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پیشاپیش از صبر و حوصله شما در پاسخ گویی به سئوال نگارنده قدردانی می شود.
    اگر هر روز قرص کارودیلول 6.25mg به همراه صبحانه و 15 دقیقه بعد از صبحانه قرص اسپیرونولاکتون 25mg مصرف شود؛ آیا تداخل دارویی به وجود نمی آید؟

    با تشکر فراوان --- مهرداد رادمهر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر 

      تداخل ندارد و مانعی ندارد

  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام.....هرزگاهی قلبم تیرمیکشه و یکم درد میکنه.یه درد ریزدارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تیر کشیدن معمولا علت قلبی نداره

      اما اگر ادامه داشت بهتره ویزیت و معاینه شوید

  • تصویر کاربر داوود شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر عزیز،بنده 45سال سن دارم،33ساله تریاک می کشم 14سال سیگار کشیدم و الان22ساله ترک کردم،الان فقط تریاک میکشم،آیا اسپیرین بدرد من میخوره،یا نه،سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ازمایش انجام دهید و با جواب ازمایش جهت تعیین ربسک ده ساله بیماری قلبی مراجعه کنید تا بشه در مورد اسپرین تصمیم گرفت

  • تصویر کاربر عسگری شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    باسلام .مادر م هفتادو دو سال سن داره وپنج سال پیس قلبی دارد هیچ مشکلی جز فشار خون ندارد که قرص استفاده می کند چهار سال از درد ساق پادرست زیر زانو شکایت دارد باتوجه به مراجعات مکرر نزد پزشک سنتی ومتخصص هیچ نتیجه نگرفتیم حالا با عصا با درد راه می رود ایا تنگی عروق ساق پا دارند ومی شود در مان شوند . ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه عروقی یا عصبی باشه

      بیمار باید معاینه شود

  • تصویر کاربر برزگری شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید خانم54 ساله هستم من درد های عضلانی زیاد و دردقفسه سینه هم دارم بیماری رماتیسم هم دارم مصرف قرص آسپرین برام مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ریسک ده ساله بیماری قلبی محاسبه شود

      با جواب ازمایشات مراجعا کنید

  • تصویر کاربر Kamran پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 27 سالمه صبح ها وقتی از خواب بیدار میشم سرم درد میکنه به زور میتونم از خواب پاشم هموگلوبین خونم 17 ایا من غلضت خون دارم و میشه آسپرین مصرف کنم یا نه خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اسپرین روی هموگلوبین اثر نداره

      برای سردرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مرضیه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    با سلام.من ۳۵ سالمه و میخوام‌ازدواج کنم..با توجه به اینگه بیماری پی ان اچ دارم.و یکبار بدلیل لخته سدن تون و ترومبوز پوسیت در بیمارستان بستری شدم(بدلیل دررفتگی ران و فشار وارده به رگها)..
    آیا این مشکل من میتونه در روند بارداری من اختلال ایجادکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید با متخصص خون مشورت کنید 

      در حوزه تخصص من نیست

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر