دکتر محمد حسین نجفی

تصور کنید که پس از سال ها تحقیقات دشوار، دانشمندان اعلام کردند که به درمان های موفقیت آمیزی دست یافته اند که هزینه های یک قرص، موجب نجات زندگی گردیده و می تواند هزینه های مراقبت های بهداشتی را نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار در سال های آینده کاهش دهد. چنین دارویی که حتی نیاز به تجویز هم ندارد، قرص آسپرین است. 

بهترین زمان مصرف قرص آ اس آ

زمان مصرف آسپرین در طول روز (صبح یا ظهر یا شب) تفاوتی در اثر دارو ندارد و بنابراین توصیه ی خاصی در این زمینه وجود ندارد. انتخاب در این زمینه به عهده ی بیمار است و توصیه می شود هر زمانی که برای بیمار راحت تر است از این دارو استفاده کند.

آسپرین 80 را چطور باید مصرف کرد؟

مصرف آسپرین 80 میلی گرمی معمولا به صورت روزانه یک مرتبه قرص کامل است. شاید در برخی بیماران به دلایل خاصی آسپرین با دوز بالاتری (مثلا 300 میلی گرم) تجویز شود که در این صورت پزشک حتما به شیوه ی درست مصرف تاکید خواهد کرد. در غیر اینصورت همان روش روزانه 80 میلی گرم توصیه می شود.

زمان خوردن قرص آسپرین برای غلظت خون

قرص آسپرین معمولا یکبار در طول روز مصرف می شود. بیماران، میتوانید این قرص را صبح ظهر و یا حتی شب مصرف کنند. اما از انجایی که بیشترین سکته ها معمولا اوایل صبح اتفاق می افتد، میتوانید برای جلوگیر از خطر احتمالی سکته، قرص آسپرین را شب ها مصرف کنید.

آیا مصرف قرص آسپرین ضرر دارد؟

از آنجایی که این دارو مانند همه داروها می باشد، مصرف قرص آسپرین هم دارای جنبه های منفی است. در میان دیگر عوارض جانبی، واکنش های آلرژیک ممکن است رخ دهد.

دوره های خونریزی و زخم معده می تواند جدی باشد. بنابراین، محققان این موارد را در تخمین به حساب آورده، و برآورد بالا، شامل این عوارض جانبی از مصرف قرص آسپرین می گردد.

این مطالعه بدست آمده، بر روی تاثیر مصرف قرص آسپرین با دوز پایین تاکید داشته، از قبیل ۸۵ میلی گرم دوز روزانه که اغلب با عنوان آسپرین بچه یاد می شود. دوزهای بالاتر ممکن است برای شرایط دیگر توصیه گردند (و همراه با خطرات بیشتر). 

تداخلات دارویی قرص آسپرین

علاوه بر این، مصرف قرص آسپرین می تواند با داروهای دیگر تداخل پیدا کند. به عنوان مثال، اگر شما قرص آسپرین را با دوز پایین برای قلب، و ایبوپروفن را برای آرتریت مصرف می کنید، این مهم است که ایبوپروفن حداقل ۳۰ دقیقه بعد یا بیشتر از هشت ساعت قبل از قرص آسپیرین مصرف نمایید. در غیر این صورت، خاصیت اثر بخشی قرص آسپرین ممکن است از دست برود.

قرص آسپرین بچه برای چیست؟

در صورتی که شما در خطر حمله قلبی هستید، اما با مشکلاتی مانند زخم معده یا مسائلی از این دست، دست و پنجه نرم میکنید، امکان دارد پزشک قرص آسپرین بچه و یا نوعی قرص روکش دار را برای شما تجویز کند. بیشتر سکته های قلبی و مغزی به این دلیل رخ می دهد که جریان طبیعی خون مسدود شده است. آسپرین خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به روشی ساده کاهش می دهد.

همچنین از آسپرین کودک برای کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط در اثر بیماری هایی مانند درد عضلانی، دندان درد، سرماخوردگی و سردرد استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتروز استفاده شود. آسپرین به عنوان سالیسیلات و داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) شناخته می شود.

چه کسانی باید قرص آ اس آ مصرف نمایند؟

مصرف قرص آسپرین

برای کسانی که در معرض خطرات بیشتر مشکلات قلبی و عروقی در آینده می باشند، از جمله کسانی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی در گذشته شده اند، آسپرین به صورت روتین برای کاهش عود مجدد توصیه می شود. برای هر کس دیگری، تجویزها متفاوت خواهد بود. برخی از کارشناسان مصرف قرص آسپرین با دوز پایین را برای همه افراد بالای ۵۰ سال توصیه می کنند. دستورالعمل های دیگر برای سایر افراد، بر اساس سن (به عنوان مثال، ۵۰ تا ۷۹ سال) و عوامل خطر ساز قلبی عروقی، که پیش بینی وقوع حمله قلبی یا سکته را در ۱۰ سال آینده شامل می گردد، محافظه کارانه تر خواهد بود.

علاوه بر این، مصرف آسپرین به صورت روتین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، در افراد با شرایط خاص ژنتیکی، از جمله سرطان روده بزرگ غیرپولیپی ارثی تجویز می گردد. بیماران دچار گرفتگی عروق قلبی اثبات شده، با بیماران دچار گرفتگی عروق مغزی (سکته مغزی) و بیماران دچار گرفتگی عروق اندام تحتانی، حتما باید آسپرین مصرف نمایند. اما آیا فردی که تابحال هیچکدام از شرایط فوق را نداشته، می تواند از مصرف آسپرین سود برد؟

برای تعیین اینکه آیا فرد در آینده احتمال ابتلا به نارسایی قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی-عروقی را دارد یا خیر، وب سایت Reynold risk score  تعیین کننده است و تخمینی از این حوادث طی ۱۰ سال آینده را دارد.

اثرات-مصرف-آسپرین

جهت تعیین ریسک به سایت Reynoldriskscore.org  مراجعه و  موارد زیر را تکمیل نمایید.

  • ۱-سن بر اساس سال
  • ۲-آیا در حال حاضر سیگاری هستید؟
  • ۳-فشار خون سیستولیک خود را بر اساس میلی متر جیوه بنویسید. مثلا اگر فشار خون شما ۱۲۰/۸۰mmgh است، فشار مورد نظر در این قسمت عدد ۱۲۰می باشد.
  • ۴-کلسترول توتال: میزان کلسترول را بر اساس آزمایشی که انجام داده اید، در این قسمت بر اساس mg/dl یادداشت کنید.
  • ۵-HDL: میزان HDL یا چربی خون را بر اساس میزان ثبت شده در آزمایش خون، در جای خالی ثبت کنید.
  • ۶- hsCRP از پارامترهایی است که آزمایشگاهی، تعیین می شود.
  • ۷-آیا پدر و یا مادر شما قبل از سن ۶۰ سالگی دچار حمله قلبی شده اند؟ در این قسمت پاسخ این سوال به صورت بله، خیر وارد می شود.

پس از تکمیل مراحل فوق، calculate 10 year risk را انتخاب کنید.

در نهایت میزان ریسک حوادث قلبی برای شما تعیین خواهد شد.

افرادی که میزان ریسک آن ها بالای %۱۰ باشد، از مصرف روزانه آسپرین ۸۰mg سود می برند.

توجه: لازم به ذکر است که برای افراد دیابتی این فرمول صدق نمی کند.

آسپرین بچه

چرا بسیاری از مردم قرص آسپیرین مصرف نمی کنند؟

این کاملا روشن نیست که چرا بسیاری از مردم قرص آسپرین را نادیده می گیرند. حدس من این است که ترکیبی از این عوامل، علت آنست:

  • عدم آگاهی از قرص آسپرین تجویز شده
  • به طور ویژه توسط پزشکان آنها توصیه نشده
  • نگرانی در مورد عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص آسپرین از مزایای بالقوه آن بیشتر است.
  • یک تجربه بد قبلی از مصرف آسپرین مانند واکنش های آلرژیک
  • به طور کلی گریز از مصرف دارو

ارزش تاکید بر این بدین علت است که زمانیکه با هر نوع درمانی می آید و به خصوص درمان پیشگیرانه، اولویت های فردی مساله مهمی هستند.

این برای شما به چه معنی می باشد؟

این مطالعه جدید نشان می دهد که خواص درمانی زیادی هستند که به سادگی شناسایی نشده اند؛ چرا که مردم بقدر کافی قرص آسپرین مصرف نکرده اند. اما هر فرد دارای مجموعه شرایطی برای خود می باشد که می تواند هر دو خطرات و مزایای قرص آسپرین، همچنین عملکرد خود او را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیم به مصرف و یا چشم پوشی از مصرف قرص آسپرین یک مساله بزرگ است، پس حتما در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر آسپرین بر آزمایش خون

البته تعداد اندکی از بیماران ممکن است به دنبال مصرف آسپرین دچار کاهش پلاکت شوند، که معمولا مورد مهمی نیست و نیازمند درمان خاصی نمی باشد، ولی در برخی بیماران شاید این کاهش پلاکت نیازمند قطع آسپرین شود. این موارد تنها به صلاح دید پزشک و بر اساس مشورت ایشان انجام خواهد شد

حساسیت زدایی آسپرین

آسپرین در بارداری

مصرف آسپرین به طول کل در بارداری منع خاصی ندارد و اتفاقا این دارو در برخی بیماران باردار با سابقه ی لخته های خون قبلی یا هم چنین فشار خون های حاملگی برای جلوگیری از بروز عوارض تجویز می شود و بسیار هم موثر است. 

تداخل دارویی آسپرین

به طول کل آسپرین تداخل دارویی مهمی ندارد و نیازی به نگرانی از اثرات جانبی آن با سایر داروها نیست. البته فراموش نکنید که در برخی بیماران که سابقه ی زخم های معده یا اثنی عشر را دارند، مصرف آسپرین ممکن است به خصوص در همراهی با برخی مسکن ها نظیر دیکلوفناک و ژلوفن و ناپروکسن به دردهای معده منجر گردد و این زخم ها را تشدید کند که در این موارد بهتر است با مشورت پزشک از داروهای محافظت کننده ی معده نظیر پنتاپرازول استفاده کرد.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (255 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهره شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی ۴۶ ساله هستم عروق عمقی واریس پای راست در قسمت ران ماهیچه و مچ پا هستم وبا دوساعت سرپا مچ پام میسوزه و تورم جوراب واریس هم استفاده می کنم الان به خاطر غلظت خون آسپرین ۸۰ میخورم مصرف آسپرین برام ضرری نداره ادمه دهم و پام سبک تر میشود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نا اصلا ضرری ندارد می توانید استفاده کنید
  • تصویر کاربر عباسی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پدرم دچار سکته قلبی شدند سال 99 که هم آنژیو شدند هم عمل قلب باز انجام دادند
    داروهایی که مصرف می کند
    اترواستاتین 1
    انژیپول نصف
    لوزار 2
    آسپرین 1
    فرومازویید 1
    چند ماهی است که در دستشویی دچار خونریزی از مقعد شدند. که بدون درد است.
    ممکنه از مصرف اسپرین باشد؟
    از طریق متخصص گوارش ویزیت بشوند؟
    اگر راهنمایی بفرمایید چه اقدامی برای ایشان انجام بدم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر عباسی سه شنبه ۱۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      به سوال من پاسخی داده نشده است
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      امکان اینکه از مسایلی مثل شقاق مقعدی باشد وجود دارد اسپرین ایشان قابل قطع نیست به هیچ وجه، یک متخصص گوارش ببیند و اگر لازم بود اقدامات بیشتری انجام شود طبق نظر خودشان باشد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نسترن پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، من 35 سالم هست و دچار اضطراب منتشر هستم، چند روز پیش یک حالت بدی توی قلبم احساس کردم که مثل هری ریختن دلم بود و نفسم ی لحظه می‌گرفت، وقت دکتر گرفتم مشکل اضطراب و حالت قلبم رو گفتن ، ضمنا پدرم هم بیماری قلبی دارند، با توصیف موارد فوق و انجام اکو و نوار قلب که دکتر گفتن سالم هست برای من قرص آ اس آ 80 و اتورواستاتین 20 تجویز کردن بنظرتون مصرف این داروها خطرناک نیست؟ من تقریبا هروز هفته ورزش میکنم و رژیم غذایی رعایت میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اسپزین نیاز نیست ولی اتورواستاتین را یک شب در میان بخورید
  • تصویر کاربر الی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر خانمی هستم ۳۸ساله. رگهای صورتی بنفش وقرمز روی قسمت ران وباسن وصورتم وجودداره ببشترروی رانم. گرفتگی پادردپا هم بعضی اوقات دارم. مراجعه کردم متخصص قلبوعروق گفتن واریس نیست اکودادم مشکلی نبود.. باتوجه به اینکه من یایسگی زودرس گرفتم گفتن باید اسپرین مصرف کنم وپنتو پرازول چون رفلاکس معده دارم ومکمل کلسیم که چندساله مصرف میکنم. ازوقتی اسپرین مصرف میکنم رفلاکسوسوزشم شدیدشده البته شیرهم زیادمصرف مبکنم برای پوکی اسنخوان.. سوالم اینه که اسپرین ادامه بدم؟ گفتن برای پبشگیری ازلخته خون باید هفته ای سه بار بخورم.. ممنون میشم راهنماییم کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      از نظر ما نیازی به مصرف اسپرین به هیچ وجه نیست و مصرفش توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیروتشکر
    هفته چهارم ازتاریخ مثبت شدن کرونارو رد کردم.متخصص داخلی ۳۰عدداسپرین ۸۰و ۲۰عددزالربان ۱۵ بصورت یکعددمصرف روزانه تجویز کرده اخرین ازمایش رو هم ضمیمه کردم
    کمی غلظت خون هم دارم تاکی اسپرین و زالربان رو مصرف کنم؟ظاهرا زالربان رو نمیشه یکباره قطع کرد
    1. تصویر کاربر حمید جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      فایل رو دوباره ضمیمه کردم
    2. تصویر کاربر حمید جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ظاهراعکس ضمیمه نمیشه
      D_dimer764
      Sgpt_alt53
      Wbc7.9
      Rbc6.31
      Hemo...17.2
      Hemato....51.8
      Mcv82.1
      Mch27.3
      Mchc33.2
      Plate....267
      Rdw_cv14.2
      Pdw10.8
      Mpv9.5
      P_lcr21.4
      سن ۵۰سال مذکر
      تاریخ ازمایش ۲۶مرداد
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      میتوانید بعد از ۴ هفته از بیماری قطع کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سهیل پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یک سوال داشتم پدر کرونا گرفته و متخصص بهشون قرص asa80 رو گفتند روزانه یکی مصرف کنند. پدرم پنج روزی است روزانه دو قرص asa80 مصرف کردند . آیا عوارض و خطر جدی وجود ندارد ؟ و باید چکار کنند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      نه خطری ندارد همان روزی یکی را بخورند
  • تصویر کاربر سيد دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر پدر بنده تازه ٦٠ ساله شدند و تازگي چكاپ دادند و مشكلي ندارند و دارويي هم مصرف نميكنند ميتوان براي جلوگيري از كنسرهاي گوارش و سكته قلبي از اسپرين استفاده نمايند؟ اگر بله دُز چند؟ و چطور؟ معمولا ٨٠ روزي ١ بار هست؟؟
    1. تصویر کاربر سيد یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سوال من نصفه اومد
      در رابطه با مادرمم عرض كردم ايشون هم ديابت داره هم فشار خون و هم چربي
      ايشونم ميتونه اسپرين مصرف كنه؟ چطور و چه دوزي
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما نیاز به مصرف اسپرین ندارید چون خطر خونریزی گورشی را بدون سود خاصی افزایش می دهد ایشان حتما بخاطر دیابت روزی یک عدد بخورند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام من کرونا داشتم حدود دو هفته میشه بهبود پیداکردم تازه اشتهام بهتر شده و غذاهای سبک میخورم بدنم خیلی ضعف داره حتی برای راه رفتن برای مصرف ویتامین ها و مکملها چه نسخه ای را پیشنهاد میکنید .تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شربت ژل رویال بهترین مکمل است
  • تصویر کاربر صدوقی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام اگه دریکشب دوتا قرص اسپرین ۸۰ مصرف بشه چه عوارضی داره وچکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      هیچ خطری ندارد
  • تصویر کاربر سرتاوانی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. مادر من مدت 5 سالی هست که بیمار شما هستند و چند ماه پیش تلفنی ویزیت شدند و شما فرمودید همون داورها رو ادامه بدن الان مشکل قلبی وجود نداره الحمدالله ولی مدتی هست پوست پاشون سوزش داره هر چند روز یک بار و اذیت می شن البته ایشون پاشون واریس هم داره سوال من این هست آیا داروی خاصی پیشنهادمی کنید به ایشون که مصرف کنند برای سوزش پوست پا یا این که من تلفنی از شما وقت بگیرم برای ویزیت انلاین.هر طور صلاح می دونید راهنمایی بفرمائید. با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      فعلا کار خاصی لازم نیست قرص ویتامین ب۱ ۳۰۰ میلی گرمی بهشان بدهید روزی یک بار
    2. تصویر کاربر سرتاوانی پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر ممنون از پاسختون ولی مادر من ب 1 300 رو هر شب مصرف می کنند با وجود این سورش پوست پا ادامه داره و خیلی اذیت می شن
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      گاباپنتین ۳۰۰ شبها بخورند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر