دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه بنظر میرسد که حاملگی فرایندی طبیعی باشد که با سلامت مغایر نیست، اما بارداری در شرایطی که مادر دچار بیماری قلبی باشد، می بایست تحت مراقبت پزشک انجام شود. خانم هایی با شرایط خاص قلبی حتما باید با پزشک خود در مورد ریسک های احتمالی در بارداری مشورت کنند. تیم پزشکی شامل متخصص قلب و متخصص زنان است که باید با در نظر گرفتن شرایط بیمار، موقعیتی را فراهم کنند تا بهترین نتیجه ممکن را در بر داشته باشد.

حاملگی باعث افزایش کار قلب می شود!

طی حاملگی تغییراتی در قلب و عروق خونی رخ می دهد و کار قلب نیز بیشتر می شود. حجم خون افزایش می یابد و بنابراین حجم خون خروجی در هر ضربان افزایش یافته و تعداد ضربان قلب نیز زیاد می شود. فشار خون نیز معمولا طی حاملگی کاهش می یابد که ممکن است گاهی باعث احساس سبکی سر شود. این درحالی است که این خانم ها سلامت هستند.

وجود شرایط خاص قلبی عروقی و حاملگی

بعضی خانم ها پیش از حاملگی دارای مشکلات قلبی عروقی خاصی هستند که احتیاج به توجه ویژه ی قبل، حین و پس از حاملگی دارد. این شرایط می توانند ریسک بروز خطرات را حین حاملگی افزایش دهند. ضمنا گاهی بعضی خانم ها مشکلات قلبی عروقی خاصی دارند که تا زمان حاملگی تشخیص داده نشده است!!!

در این حالات ممکن است پزشک، خانم را نسبت به بارداری و عواقب آن آگاه کرده و یا او را از نتیجه حاملگی مایوس کند و یا حتی او را از حاملگی منع کند.

علائم بیماری قلبی در بارداری

بیماری های مادرزادی قلب

نقص سپتوم دهلیزی، نقص سپتوم بطنی و باز ماندن مجرای شریانی شایع ترین بیماری های مادرزادی قلب هستند. در صورتیکه بیماری های مادرزادی با عمل جراحی اصلاح شده باشند، خانم میتواند یک حاملگی ایمن داشته باشد. اما حاملگی در خانم هایی که دارای بیماری مادرزادی با عوارض زیاد هستند، حاملگی توصیه نمی شود چرا که می تواند خطرناک باشد.

بیماری های قلبی با ریسک بالا در حاملگی

بیماران با بیماری قلبی جدی شامل مواردی که پیوند قلب و یا اینکه دریچه مصنوعی دارند، ریسک بالایی برای حاملگی و زایمان موفق دارند. نمونه غم انگیز و دراماتیک این شرایط، خانم جوانی با دریچه مصنوعی قلب بود که برای جلوگیری از تشکیل لخته و جلوگیری از سکته مغزی از رقیق کننده ی خون استفاده میکرد که علاوه بر اثرات سو داروی رقیق کننده بر جنین باعث خونریزی شدید حین زایمان شد.

خانم هایی با هرنوع از بیماری دریچه ای نیازمند ارزیابی دقیق توسط متخصص قلب قبل از برنامه ریزی برای حاملگی هستند که گاهی حتی انجام عمل جراحی قبل از حاملگی برای این بیماران ضروری بنظر می رسد.

ضرورت برنامه ریزی قبل از حاملگی

شما حتما باید توسط متخصص قلب ویزیت و ارزیابی شوید. قبل از شروع و برنامه ریزی برای حاملگی موارد زیر باید کنترل شود:

  • فشار خون و سطح کلسترول خون
  • تشخیص بیماری قلبی عروقی موجود
  • وجود بیماری قلبی و حمله قلبی یا مغزی قبلی
  • قدرت عملکرد قلبی
  • بیماری های دریچه ای قلب

کاردیولوژیست شرایط شما را مطابق گایدلاین ها ارزیابی می کند و ریسک حاملگی را برای سلامت شما و جنین شما تعیین می کند. این مراقبت ها قبل، حین و پس از حاملگی ضروری است تا سبب نتیجه ی حاملگی مطلوب، تولد نوزاد سالم و همچنین عدم تشدید بیماری مادر حین حاملگی باشد.

اگر فکر میکنید که گرفتگی عروق دارید قبل از بارداری تحت نظر پزشک باشید تا در صورت لزوم عمل آنژیو قلب را انجام بدهید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و  عروق در تهران

3.5/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تهمینه پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من خانمی ۳۵ ساله هستم که سال ۹۹ به خاطر کرونا مجبور به سقط جنین پنج ماهه ی خودم شدم، ریه ام نزدیک ۹۰ درصد سفید شد و خودم با مرفین در خواب مصنوعی بودم،دو ماه در آی سی یو بودم و بعد مرخص شدم بعد از حدود دوماه از مرخص شدنم متوجه تنگی نفس و ورم پا شدم که دکتر قلب رفتم و گفتند لخته خون در قلبم هیت و ای اف قلبم حدود ۳۰ درصد است،بعد از ۹ ماه درمان لخته از بین رفت و ای اف رسید به ۴۰ درصد، الان که در خرداد ۱۴۰۱ هستیم آنزیم پرو بی آن پی قلبم ۷۷۰ هست،دکتر قلب قبلی گفت ای افت حدود ۵۰ است و میتونی بارداربشی،ولی دکتر جدیدم اصلا موافق نیست و میگه ای اف قلبم ۴۰ تا ۴۵ هستش،و دیگه اجازه بارداری به من نداده،حالا نظر شما رو مایلم بدونم یه فرزند دارم دومی سقط شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      من توصیه ام انجام یک اکوکاردیوگرافی نزد یک فوق تخصص اکوست. اگر ای اف زیر ۵۰ باشد بارداری خطرناک است اگر هم ای اف خوب باشد می شود باردار شد
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دکتر.
    دکتر من قصد ازدواج دارم با یه دختر 26ساله که مشکل افتادکی دریچه میترال داره و گاهی دچار کمبود نفس میشه ولی داروی خاصی مصرف نمیکنه البته گاهی که قلبش درد میکنه یه نصفه متورال مصرف میکنه‌.ما خیلی همدیگرو دوست داریم خواستم بدونم اگه ازدواج کنیم بارداری براش مشکله.یا میتونیم بچه دار بشیم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      این توصیفاتی که میگویید اصلا مشکلی برای هیچ چیزی ندارد. افتادگی دریچه مشکلی است شایع که شاید شما و من هم داشته باشیم
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام من خانمی ۳۵ساله هستم یک ماه بعداززایمان اولم نارسایی قلبی پیداکردم ولب خوشبختانه بعدازیک سال وباره قلبم برگشت ودرحال حاضراکوقلبم تقریبا۵۳درصدرونشون میده ووضعیت خوبی دارم میخوام دوباره اقدام به بارداری کنم میخواستم نظرتون رودراین موردبدونم ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      خطرش بالاتر از یک حاملگی معمول است، ممکن است دوباره دچار نارسایی شوید. بارداری از نظر قلبی پرخطر خواهد بود و باید به دقت زیر نظر باشید
    2. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      وآقای دکتربرای من پیس میکرهم کارگذاشتن تقریبا۶سال پیش جواب آنالیزواکوروبراتون ارسال میکنم لطفابادقت نگاه کنیدینی اصلاامکان بارداری برام وجودنداره؟
    3. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکترتقریبا۶سال پیش توهمون نارسایی قلبی برام پیس میکرگذاشتن جواب آنالیزواکوروبراتون میفرستم لطفابادقت نگاه کنیدممنون میشم ینی اصلاراهی برای بارداریم وجودنداره؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بارداری در هر صورت پرخطر هم برای شما هم برای جنین خواهد بود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نيكا سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام، دخترم با تشخيص كاوازاكي بستري شد ، در اكوي اول التهاب ديده شد ، ivig گرفت و آسپرين شبي يك چهارم ، بعد از دو هفته اكوي مجدد كه گفتن زير دو ميلي هست و اصلن حتي قابل ديدن و نگراني نيست ، تصوير اكوهارو ميفرستم ، آقاي دكتر آيا بايدنگران آينده ي اين بيماري و قلب بود و چه كاري از دست ما برمياد براي انجام ؟ سپاس
    1. تصویر کاربر نيكا دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دو تا اكوقلبي
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      فعلا هیچ کاری خاصی لازم نیست اکو خوب است و درمان درستی انجام شده هر دو سه سال یک بار اکو بکنند فقط
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عاطفه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من متولد ۷۰ مادر زادی رگ قلبم ائورتگرفتگی داشت سال ۹۳ فنر گذاشتم الان داری خاصی مصرف نمیکنم بعضی موقع قرص فشار می خورم دکترم گفته در اینده بارداری برام خطر ناک هست می خواستم نظر شماراهم بدونم دکتر دیگه نرفتم می خوام ازدواج کنم هرمیدونه باردار نمیشم رد می کنه من راهنمایم کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر الان فشارهایتان خوب است منعی برای بارداری نیست
  • تصویر کاربر Zahra جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 625 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من ۲۶ سالمه و حدود یک سالی میشه تو قفسه ی سینم احساس درد میکنم وقتی برای بار اول به دکتر مراجعه کردم نوار قلب و اکو گرفتن و دکتر گفتن مشکلی نیست و قرص پرانول۲۰ تجویز کردن گفتن هر وقت درد شروع شد مصرف کن . سه ماه پیش با وجود مصرف این قرص دوباره همون درد اما خیلی خیلی شدیدتر شروع شد همراه با تعریق زیاد . اینبار پیش یه دکتر دیگه رفتم ایشون قرص کنکور تجویز کردن و من الان بیزوپرولول ساندوز مصرف میکنم آیا میتونم برای بارداری اقدام کنم آیا مصرف این قرص حین بارداری ویا قطع کردنش مضر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر تصمیم به بارداری دارید باید حتمن قبلش متخصص قلب یک بار معاینه کند و دارویتان را تغییر دهد چون این داروی فعلی شما برای استفاده در حین بارداری داروی مناسبی نیست
  • تصویر کاربر ارسلان شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر شریف و دلسوز آقای نجفی عزیز
    نوزاد دختر دارم که تو ۱۹ روزه گی بردم اکو که گزارش به پیوست خدمتتون ارسال میکنم الان نوزار ۲۶ روزه است.خیلی استرس داریم به دلیل زندگی تو شهر کوچیک و اوضاع کرونا دستمون از همه جا کوتاهه کمکمون کن بفهمیم بچه مون تو چه وضعیتیه و امکان داره بدون عمل خوب شه.
    خدا عمر باعزت بهت بده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید با توجه به گزارشی که شده یک بیماری مادرزادی قلبی دارد که بهتر است ببریدش برای عمل، عمل نکردنش به مرور برایش خطرناک می شود. هر چه زودتر بهتر.
  • تصویر کاربر فاطیما سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده نوزادی دارم که در روز4 تولد اکو شده است. درخواستم از جناب عالی در خصوص نتیجه اکو هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      یک سوراخ داخل قلب بین دو بطن گزارش شده بستگی به معاینه ی نوزاد دارد ممکن است جراحی بخواهد و ممکن است تنها توصیه به پیگیری بکنند و کاری نخواهد. این را پزشکی که معاینه میکند تشخیص می دهد
  • تصویر کاربر سمیرا جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    من کودکی دوساله دارم ک مینور است وفقر اهن دارد.در بارداری اکو قلب جنین دادم ک مشکلی نبود وهمه چیز سالم بود.از جنینی هم ک کودکم را دکتر بردم مشکلی نداشت.الان دوبار پیش اومده ک وقتی گریه کرده نفسش رفته ویک بارش هم تقریبا کبود شده.ایا این دلیل بر مشکل قلبی کودک است.؟وزن گیریش هم خوبه.خستگی هم در حال فعالیت ندارد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مجدد توسط همکاران فوق اطفال اکو شوند، البته احتمالا مشکلی نباشد ، اکر تهران هستین بفرمایین راهنمایی کنم
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام من 32 ساله هستم بیماری قلبی vsd دارم با فشار شریان ریوی در 25 سالگی باردار شدم و چیزی به دکترم نگفتم در بارداری خوب بودم اما زمان زایمان از کمر بی حس شدم و حالم خیلی بد شد و دست و پاها کبود شد و تا مرگ رفتم ولی خوب خدا رو شکر بچم خوب بود خودم هم به مرور حالم بهتر شد الان دکتر آ می گن دیگه نباید باردار بشی آیا میتوانم دوباره باردار بشم یا خطرناک ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر فشار ریه بالا هست خطر مرگ براتون داره

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر