دکتر محمد حسین نجفی

اگرچه بنظر میرسد که حاملگی فرایندی طبیعی باشد که با سلامت مغایر نیست، اما بارداری در شرایطی که مادر دچار بیماری قلبی باشد، می بایست تحت مراقبت پزشک انجام شود. خانم هایی با شرایط خاص قلبی حتما باید با پزشک خود در مورد ریسک های احتمالی در بارداری مشورت کنند. تیم پزشکی شامل متخصص قلب و متخصص زنان است که باید با در نظر گرفتن شرایط بیمار، موقعیتی را فراهم کنند تا بهترین نتیجه ممکن را در بر داشته باشد.

حاملگی باعث افزایش کار قلب می شود!

طی حاملگی تغییراتی در قلب و عروق خونی رخ می دهد و کار قلب نیز بیشتر می شود. حجم خون افزایش می یابد و بنابراین حجم خون خروجی در هر ضربان افزایش یافته و تعداد ضربان قلب نیز زیاد می شود. فشار خون نیز معمولا طی حاملگی کاهش می یابد که ممکن است گاهی باعث احساس سبکی سر شود. این درحالی است که این خانم ها سلامت هستند.

وجود شرایط خاص قلبی عروقی و حاملگی

بعضی خانم ها پیش از حاملگی دارای مشکلات قلبی عروقی خاصی هستند که احتیاج به توجه ویژه ی قبل، حین و پس از حاملگی دارد. این شرایط می توانند ریسک بروز خطرات را حین حاملگی افزایش دهند. ضمنا گاهی بعضی خانم ها مشکلات قلبی عروقی خاصی دارند که تا زمان حاملگی تشخیص داده نشده است!!!

در این حالات ممکن است پزشک، خانم را نسبت به بارداری و عواقب آن آگاه کرده و یا او را از نتیجه حاملگی مایوس کند و یا حتی او را از حاملگی منع کند.

علائم بیماری قلبی در بارداری

بیماری های مادرزادی قلب

نقص سپتوم دهلیزی، نقص سپتوم بطنی و باز ماندن مجرای شریانی شایع ترین بیماری های مادرزادی قلب هستند. در صورتیکه بیماری های مادرزادی با عمل جراحی اصلاح شده باشند، خانم میتواند یک حاملگی ایمن داشته باشد. اما حاملگی در خانم هایی که دارای بیماری مادرزادی با عوارض زیاد هستند، حاملگی توصیه نمی شود چرا که می تواند خطرناک باشد.

بیماری های قلبی با ریسک بالا در حاملگی

بیماران با بیماری قلبی جدی شامل مواردی که پیوند قلب و یا اینکه دریچه مصنوعی دارند، ریسک بالایی برای حاملگی و زایمان موفق دارند. نمونه غم انگیز و دراماتیک این شرایط، خانم جوانی با دریچه مصنوعی قلب بود که برای جلوگیری از تشکیل لخته و جلوگیری از سکته مغزی از رقیق کننده ی خون استفاده میکرد که علاوه بر اثرات سو داروی رقیق کننده بر جنین باعث خونریزی شدید حین زایمان شد.

خانم هایی با هرنوع از بیماری دریچه ای نیازمند ارزیابی دقیق توسط متخصص قلب قبل از برنامه ریزی برای حاملگی هستند که گاهی حتی انجام عمل جراحی قبل از حاملگی برای این بیماران ضروری بنظر می رسد.

ضرورت برنامه ریزی قبل از حاملگی

شما حتما باید توسط متخصص قلب ویزیت و ارزیابی شوید. قبل از شروع و برنامه ریزی برای حاملگی موارد زیر باید کنترل شود:

  • فشار خون و سطح کلسترول خون
  • تشخیص بیماری قلبی عروقی موجود
  • وجود بیماری قلبی و حمله قلبی یا مغزی قبلی
  • قدرت عملکرد قلبی
  • بیماری های دریچه ای قلب

کاردیولوژیست شرایط شما را مطابق گایدلاین ها ارزیابی می کند و ریسک حاملگی را برای سلامت شما و جنین شما تعیین می کند. این مراقبت ها قبل، حین و پس از حاملگی ضروری است تا سبب نتیجه ی حاملگی مطلوب، تولد نوزاد سالم و همچنین عدم تشدید بیماری مادر حین حاملگی باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

3.5/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرانک دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 814 مشاهده پرسش
    با سلام
    من در هفته 22 بارداری سونوگرافی آنومالی داشتم. من دو قلو باردارم. متاسفانه در یکی از بچه هام قوس آیورت سمت راست دیده شد. همچنین در بطن چپ هم یک نقطه سفید دیده شد. در غربالگری اول در هفته سیزدهم عدد nt هر دو زیر 2 بود و ریسک تریزومی بسیار پایین بود. با این حال پس از آزمایش امروز وقت تست آمینوسنتز گرفتم تا از سلامت ژنتیکی هر دو مطمین شوم.
    خواهشمند است اینجانب را در خصوص مشکلات احتمالی راهنمایی فرمائید.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    پسرم 2سال است بیماری تترالو ژی فالوت داره تا امسال هیچ مشکل نداشته ولی یهو چند هفته قبل کبود شد برای پنج دقیقه بی حال بودنش سرد شد نظر شما برای درمانش چیه ؟ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      سريعا به بيمارستان رجايي بخش اطفالش مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    من تو سوال قبلی گفتم که دکتر گفتند پی دی ای بسته شده میخواستم ببینم غیر از اون تو اکوش مشکل دیگه ای وجود نداره عکس اکو رو براتون میفرستم،اگه امکانش هست تفسیر بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر roghaey جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    باسلام ک عرض خسته نباشی خدمت شما دختری دارم 9 سالش هست و در سن یک سالگی به علت گرفتگی دریچه ریه بالون زده است و چون هر سال تحت نظر دکتر بودو هرساله اکو میشود و این سری که اکو شد دکتر مریوطه گفت از جای عمل نشت خون دارد و 6 ماه دیگر بیاری اگه ادامه داشت ام ار ای انجام بدهد سوال من از شما این است که علتش چیست و باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      دريچه مصنوعي دارن
      گزارش عمل رو بفرستيد
  • تصویر کاربر عبدالحلیم پنجشنبه ۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام بیمار با تشخیصavsd آیا بعد از عمل بھبودی کامل حاصل می شود تا چند سال عمر می کنند با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نجیب شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام
    خواهر زاده ی من دوسالشه چند مدتیه که بردیمش پیش دکتر اطفال تشخیص دادن که یکی از دریچه ها گشاد شده ولی نوعشو نمیدونم فقط میخواستم ببینم درحالت های مختلف چقدر امکان داره خوب بشه
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    دختر 4 ماهه دارم که حدودا وقتی 45 روزش بود متخصص اطفال به دلیل سوفل قلبی به فوق تخصص قلب اطفال در زنجان ارجاع داد. پزشک قلب گفت خیلی چیز مهمی نیست و تنگی دریچه ریوی هستش و معمولا به مرور زمان بهبودی به دست میاد ولی بازم برای چکاپ 2 ماه دیگه بیایید. چند روز پیش دوباره رفتیم که گفت اصلا تغییر نکرده. نه بهتر شده و نه بدتر.. گفت 3 ماه دیگه بیایید اگه بهتر نشه باید بالون بزنیم.. دخترم نسبت به قبل بیشتر داره نفس نفس میزنه. خس خس میکنه و خوب نمیخوابه.. بالون بزنه درمان قطعی میشه و دیگه هیچوقت مشکلی نخواهد داشت؟ بالون زدن عوارض نداره؟ ممکنه خودش خوب بشه؟ بالون زدن خطر داره؟؟ 3 ماه دیگه که دخترم میشه 7 ماهه دیر نیست؟؟ تا 3 ماه آینده پیش دکتر دیگه نبرم؟ واقعا با بالون زدن 100 درصد درمان میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام فرزند من سندورم داون و complete avsd می باشد . بار اول که اکو کردیم اندازه سوراخ 1.3 میلیمتر بود ولی این بار 6 میلی متر بود. آیا امکان کوچک شدن avsd و ترمیم خودبخودی وجود دارد یا نه؟ و اینکه با این مشکلات امکان زنده ماندن فرزندم چقدر است با عمل و بدون عمل؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر م.ج. دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 556 مشاهده پرسش
    با سلام،
    من در سن 33 سالگی و 19 هفته بارداری هستم (اولین بارداری).
    به دلیل سونو NT=2.3 که در حد مرز ماکزیمم نرمال قرار داشت از طرف پزشک برای من اکو قلب جنین تجویز شد. در سونو 18 هفته نیز تمام اجزای جنین نرمال بود. در اکو 18 هفته نکته قابل توجه، عدم تقارن خفیف بطن ها و بزرگتر بودن بطن چپ نسبت به بطن راست مشاهده شد و توصیه شد هفته 23 مجددا اکو تکرار شود. ضمنا وجود سوراخ در دیواره بین بطنی نیز گزارش شد. برای من بسیار مورد سوال است که نهایتا این مساله (عدم تقارن) چه عواقبی ممکن است به دنبال داشته باشد، اهمیت آن تا چه حد است و به طور معمول prognosis آن چگونه است. آیا احتمال برطرف شدن خودبخودی در هفته های آینده وجود دارد؟ ضمنا گزارش اکو به شرح زیر می باشد:
    Mildly asymmetric Vent. RV<LV.
    Two Echogenic dot in (LV=1.7 mm , RV= 2 mm)
    MID Muscular VSD (1mm)
    H.R= 156/min
    No Dysrythmia

    پیشاپیش از توجه شما متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آرزو سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام
    من سه ماه قبل از زايمان به آمريكا اومدم و اينجا زايمان كردم دكترها تشخيص دادن يه سوراخ كوچك در قلب فرزندم هست كه به من گفتن از نوع دوم هست
    حالا نوزاد من سي روزه هست و ميخواهيم به وطن برگرديم براي پرواز با توجه به قلب فرزندم مشكلي وجود ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      احتمالا
      ASDSecondum
      هست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر