دکتر محمد حسین نجفی

Lifestyle, Health

تحقیقات نشان می دهد که خندیدن برای عروق خونی شما بسیار خوب است. در سال های اخیر، مطالعات یک ارتباط قوی بین احساسات و سلامت قلب و عروق نشان داده است.

تحقیقات نشان می دهد که خصومت، خشم، افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی همگی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را بالاتر می برند.

بر عکس اینحالت: خنده، شادی و حس شوخ طبعی در واقع می تواند به شما کمک کند تا سالم بمانید. تحقیقات انجام شده در انجمن قلب و عروق آمریکا (AHA) نشان می دهد که خندیدن می تواند هورمون های استرس را کاهش داده، و باعث کاهش التهاب عروق و افزایش HDL، کلسترول خوب، گردد.

AHA همچنین بیان می کند اثرات مثبت خندیدن تا ۲۴ ساعت دوام دارد.

در اینجا سه روشی که در آن خندیدن می تواند به بهبود سلامتی قلبی شما کمک کند آورده شده است:

۱- افزایش جریان خون با خندیدن

محققان دانشگاه مرکز پزشکی مریلند دریافتند که خنده با گشاد کردن لایه داخلی عروق خونی، که اندوتلیوم نامیده می شود، باعث افزایش جریان خون می شوند.

خندیدن باعث آزاد شدن بتا اندورفین در هیپوتالاموس گردیده، که منجر به انتشار اکسید نیتریک و در نتیجه اتساع عروق می گردد. اکسید نیتریک ماده شیمیایی است که با کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک کلسترولی از قلب تان محافظت می کند.

به گفته این پژوهشگران تغییر در اندوتلیومی که ناشی از خندیدن است به نظر می رسد فوایدی شبیه به ورزش هوازی و یا استفاده از داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین ها داشته باشد. تفاوت در این است که خنده خود به خودیست و اثر فوری دارد.

۲- کاهش هورمون های استرسی

همچنین نشان داده شده است که خنده اثرات مفیدی بر دیگر جنبه های بیوشیمی بدنمان می گذارد. به عنوان مثال، به کاهش هورمون های استرس، از جمله کورتیزول و اپی نفرین منجر می شود. استرس باعث تنگی عروق خونی می گردد.

۳- افزایش آنتی بادی

خندیدن باعث افزایش تولید تعداد سلول های آنتی بادی شده، که سیستم ایمنی قوی تری ایجاد می نماید.

دکتر بنیکو بارزیلای متخصص قلب و عروق بیان می کند که: نمی توان از تمامی مزایای خنده آگاهی بدست آورد. خندیدن منجر به کاهش فوری در پاسخ منفی بدن به استرس گردیده و باعث می شود که رگ های خونی بدن – از جمله قلب – افزایش جریان خون مورد نیاز را داشته باشند.

محققان به تازگی شروع به درک مزایایی کرده اند که خنده می تواند به منظور ارتقاء سلامت قلب داشته باشد. برخی تصوراتی که وجود دارد حاکی از اینست که خندیدن به صورت منظم حتی می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد.

چند پیشنهاد برای کاهش استرس

  • به جنبه روشن و مثبتی از هر چیز نگاه کنید.
  • با عزیزان تان برای شادی و خنده بیشتر زمان بیشتری را صرف کنید.
  • فیلم های کمدی تماشا کنید.

با طنزگونه کردن بخش های مختلف زندگی، شما می توانید تاثیر بزرگی در سلامتی قلب خود داشته باشید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر