دکتر محمد حسین نجفی

حمله ایسکمی گذرا یا TIA مخفف (transient ischemic attack)، سکته قلبی خفیف است که علائمی مشابه سکته ایجاد می کند، اما معمولا به مدت چند دقیقه طول می کشد و منجر به آسیب های دائمی نمی شود.

حمله ایسکمی گذرا که بیشتر به نام حمله خفیف از آن یاد می شود ممکن است یک هشدار جدی باشد. در حدود ۱ نفر از ۳ نفری که حمله ایسکمی گذرا داشته اند، در کمتر از یکسال دچار سکته مغزی خواهند شد. یک حمله ایسکمی گذرا می تواند هم به عنوان یک هشدار و هم یک شانس برای بیمار باشد. هشداری برای سکته مغزی قریب الوقوع و فرصتی برای جلوگیری از مرحله های بعدی آن.

سکته مغزی

علائم سکته قلبی گذرا

حملات سکته قلبی گذرا معمولا چند دقیقه طول می کشند. و جالب اینکه بیشتر علائم و نشانه ها  ظرف یک ساعت از بین می روند. علائم و نشانه ها TIA شبیه به افرادی است که در مراحل اولیه سکته مغزی قرار دارند.از علائم  آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ضعف، بی حسی یا فلج در صورت، بازو یا پا، به طور معمول در یک طرف از بدن

۲- بریده بریده حرف زدن یا گفتار مبهم یا مشکل در شناخت دیگران

۳- نابینایی در یک یا هر دو چشم یا دوبینی

۴- سرگیجه یا از دست دادن تعادل و هماهنگی

شما ممکن است بیش از یکی از این علایم را داشته باشید، علائم و نشانه ها ممکن است بسته به منطقه ای که مغز را درگیر می کند، شبیه یا متفاوت باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما مشکوک به این هستید که یک حمله ایسکمی گذرا داشته اید، فورا به پزشک مراجعه کنید. ارزیابی دقیق و شناسایی شرایط بالقوه، ممکن است به شما در جلوگیری از سکته مغزی کمک کند.

علل حمله ایسکمی گذرا

سکته قلبی گذرا منشاء یکسانی با حمله خفیف دارد، که رایج ترین نوع سکته مغزی است. در سکته ایسکمیک، لخته جریان خون بخشی از مغز شما را مسدود می نماید. در یک حمله ایسکمی گذرا، بر خلاف یک سکته مغزی، انسداد مختصر است، و هیچ آسیب دائمی وجود ندارد.

عوامل خطر حمله ایسکمی گذرا

برخی از عوامل خطر برای حمله ایسکمی گذرا و سکته مغزی تغییر ناپذیرند. ولی بقیه را شما می توانید کنترل کنید.

شما نمی توانید عوامل خطر زیر را برای حمله ایسکمی گذرا و سکته مغزی تغییر دهید. اما دانستن اینکه شما در معرض خطر هستید می تواند در شما انگیزه برای تغییر شیوه زندگی به منظور کاهش خطرات دیگر ایجاد نماید.

# سابقه خانوادگی

# سن 

# جنس (مردان احتمال کمی بالاتر از TIA و سکته مغزی دارند)

# داشتن حمله ایسکمی گذرا در گذشته

# بیماری سلول داسی شکل

# نژاد سیاه پوستان 

عوامل خطری که شما می توانید برای کنترل آن گام بردارید.

شما می توانید تعدادی از این عوامل کنترل یا درمان کنید- از جمله برخی بیماری ها و انتخاب شیوه زندگی- که خطر سکته مغزی را افزایش می دهند. داشتن یک یا چند از این عوامل خطر بدین معنا نیست که شما یک سکته مغزی خواهید داشت، اما وجود دو یا بیشتر آنها در شما خطر ابتلا را به ویژه در شما دوچندان می کند.

شرایط سلامتی

# فشار خون بالا 

# کلسترول بالا

# بیماری قلب و عروقی

# بیماری شریان کاروتید 

# بیماری عروق محیطی (PAD)

# دیابت

# سطوح بالای هموسیستئین

# اضافه وزن

– انتخاب شیوه زندگی

# سیگار کشیدن

# فعالیت بدنی

# تغذیه نامناسب به ویژه، خوردن چربی و نمک زیاد

# نوشیدن زیاد الکل

# استفاده از مواد مخدر

# استفاده از قرص های ضد بارداری

# آنچه شما می توانید هم اکنون انجام دهید.

آزمایش و تشخیص حمله ایسکمی گذرا

از آنجا که یک سکته قلبی گذرا کوتاه مدت است، پزشک شما ممکن است فقط براساس سابقه پزشکی این رویداد نسبت به هر یافته ای که در طی یک معاینه فیزیکی و عصبی معمول بدست آمده، تشخیص دهد.

– آزمایش ها و معاینه فیزیکی

پزشکتان ممکن است عوامل خطرساز سکته مغزی ارزیابی کند، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بالا بودن سطح اسید آمینه هموسیستئین.پزشکتان همچنین ممکن است از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای آشفته بیشتر شریان ها که ممکن است نشان دهنده آترواسکلروز باشد استفاده نماید. و یا پزشکتان ممکن است قطعات کلسترول و یا تکه های پلاکت (آمبولی) در عروق خونی کوچک شبکیه چشم شما در پشت چشم تان در طول معاینه چشم با استفاده از افتالموسکوپ مشاهده کند.

– سونوگرافی شریان کاروتید

یک دستگاه مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را به گردن شما می فرستد. سپس امواج صوتی از طریق بافت و پشت گردن شما منتقل گردیده، و پزشک شما می تواند تصاویر را بر روی یک صفحه نمایش برای بررسی میزان تنگی یا لخته شدن در شریان های کاروتید تجزیه و تحلیل کند.

– سی تی اسکن (CT)

اسکن سر نیز ممکن است به صورت یک ارزیابی غیرتهاجمی سرخرگ گردن و مغز شما مورد استفاده قرار گیرد. سی تی آنژیوگرافی از اشعه X شبیه به یک سی تی اسکن استاندارد سر استفاده می کند اما همچنین ممکن است شامل تزریق یک ماده حاجب به یک رگ خونی باشد.

– تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این روش، با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی، می تواند یک نمای سه بعدی مرکب از مغز شما تولید کند.

– آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA)

انجام آنژیوگرافی

این یک روش ارزیابی شریان گردن و مغز شما است. آن از یک میدان مغناطیسی قوی مشابه با MRI استفاده می کند.

– اکوکاردیوگرافی

پزشکتان ممکن است یک اکوکاردیوگرافی از طریق مری برای بررسی دقیق تر شما انتخاب کند چون لوله از پشت قلب شما عبور می کند می تواند تصاویر واضحتر از لخته های خونی بدهد که به روش سنتی اکوکاردیوگرافی قابل مشاهده نیستند.

– آرتریوگرافی

این روش تصاویری از شریان ها در مغز شما می دهد که به طور معمول در تصویربرداری اشعه ایکس دیده نمی شود. رادیولوژیست یک لوله باریک انعطاف پذیر (کاتتر) از طریق یک برش کوچک، معمولا از کشاله ران شما وارد می کند.

کاتتر از طریق شریان های اصلی شما و کاروتید یا شریان ورتبرال دستکاری شده. سپس رادیولوژیست یک رنگ از طریق کاتتر تزریق می کند تا تصاویر اشعه ایکسی از عروق در مغز شما ایجاد گردد. این روش ممکن است در برخی موارد استفاده شود.

درمان و داروها

درمان دارویی گرفتگی عروق پا

هنگامی که پزشکتان علت حمله ایسکمی گذرا شما را تعیین کرد، هدف از درمان اصلاح ناهنجاری و جلوگیری از سکته مغزی است. بسته به علت TIA شما، پزشکتان ممکن است داروهایی برای کاهش تمایل لخته شدن خون و یا ممکن است جراحی و یا یک روش بالون (آنژیوپلاستی) توصیه کند.

– داروها

پزشکان با استفاده از چند دارو بعد از یک حمله ایسکمی گذرا احتمال سکته مغزی را کاهش می دهند. بسته به محل، علت، شدت و نوع TIA دارو انتخاب می گردد. اغلب دو نوع دارو تجویز می شود:

# داروهای ضد پلاکت

این داروها احتمال چسبندگی پلاکت های خون را، که یکی از اجزای سلول های گردشی خون هستند کاهش می دهند. هنگامی که عروق خونی آسیب می بینند، پلاکت ها بهم چسبیده و شروع به تشکیل لخته می کنند، که این فرایند توسط انعقاد پروتئین ها در پلاسمای خون تکمیل می شود.

دارو ضد پلاکتی که اغلب استفاده می شود آسپیرین است. آسپرین دارویی با حداقل هزینه و کمترین عوارض جانبی بالقوه است. یک جایگزین برای آسپرین کلوپیدوگرل داروی ضد پلاکت (پلاویکس) است.

پزشکتان همچنین ممکن است Aggrenox تجویز کند، که ترکیبی از آسپرین با دوز پایین و دی پیریدامول داروی ضد پلاکتی، برای کاهش لخته شدن خون است. دی پیریدامول کمی متفاوت از آسپرین عمل می کند.

# ضد انعقادها

این داروها شامل هپارین و وارفارین (کومادین، Jantoven) می باشد. آنها سیستم پروتئین های انعقادی به جای عملکرد پلاکت تحت تاثیر قرار می دهند. هپارین برای یک بازه زمانی کوتاه و وارفارین برای بازه طولانی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

این داروها نیاز به نظارت دقیق دارند، اگر فیبریلاسیون دهلیزی وجود داشته باشد، پزشکتان ممکن است نوع دیگری از داروهای ضد انعقاد، (dabigatran (Pradaxa تجویز کند.

– عمل جراحی

اگر شما یک سرخرگ گردنی (کاروتید) با تنگی متوسط یا شدید داشته باشید پزشکتان ممکن است عمل اندآرترکتومی کاروتید را برای شما توصیه نماید. یک برش ایجاد شده و عروق باز می شود، پلاک ها برداشته گردیده، و شریان بسته می شود.

– آنژیوپلاستی

در موارد انتخاب شده، یک روش به نام آنژیوپلاستی کاروتید یا استنت گذاری، یک گزینه درمانی محسوب می گردد. این روش شامل استفاده از یک دستگاه بالن مانند، برای باز کردن یک شریان مسدود و قرار دادن یک لوله سیمی کوچک (استنت) در درون شریان برای باز نگه داشتن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

2.7/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام من قلبم بعضی وقتا تیر میکشه مشکل من چیه 24سالمه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا از قلب نيست و شايد اضطراب داريد
      اگر ادامه داشت بهتره ويزيت شويد
  • تصویر کاربر سمیرافخری یکشنبه ۳۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام.من23ساله هستم دوسالی هست که بعضی وقت ها سمت چپم به شدت تیر می کشه و اخیرا هنگام کشیدن جارو برقی تمام قفسه سمت چپم درد گرفت و حدود 8ماه پیش خلط خونی داشتم چندروز پیش هم وسطای خوابم نمی تونستم نفس بکشم وخیلی ترسیده بودم.نمیدونم این مشکل از قلب یا ریه.
    ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتره اول از نظر ریه بررسی شوید
  • تصویر کاربر makhmaltarh شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشیدمن هنگام ورزش کردن یاکارپرتحرک سمت راست سینم یابیشترمواقع وسط سینم احساس میکنم یچیزی دارن واردمیکنن نفسموکامل قطع میکنه اصلانمیتونم نفس بکشم یابایدسرجام ثابت بمونم تکون نخورم نفس که عمیق به هیچ وجه نمیتونم بکشم ولی اروم خیلی کم یابایددرازبکشم تکون نخورم بعدیکی دودقیه درست بشم
    بیشترمواقع هم مواقعی که ناراحت میشم یادرحالت عالی که نه کاری انجام میدم نه ورزشوتحرکی این اتفاق برام پیش میاد
    میخاستم بدونم مشکلم چیه؟جدی هستش مشکلم؟
    چندباری به دکترعمومی مراجعه کردم بعدمعاینه گفتن بدنم ضعیف هستش کمبودپروتئین وویتامین دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما حتما بايد تست ورزش شويد
  • تصویر کاربر ندا سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من خانمی 37ساله هستم تقریبا 4سالی هست که احساس تیر کشیدگی بالای قفسه سینم سمت چپ دارم که 1یا3بار تیر میکشه و زودم برطرف میشه شاید 1ثانیه اما بعدش موقت برای چند دقیقه تپش قلب میگیرم ونفسم بعدش تنگ میشه اونم 1ثانیه 2سال پیش اکو دادم گفتن مشکلی ندارم بنظر شما چکار کنم پیش چه دکتری برم البته یه کوچولو مشکل معده ام دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطراب داريد و بهتره به روانپزشك مراجعه منيد
      اگر ادامه داشت مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر فیض جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام .من به مدت 4سال هست که سوزش قلب دارم .اما درد قفسه سینه اصلا ندارم .پیش دکتر رفتم .گفتن چیزی نیست .قرص تپش قلب داد که من اصلا تپش قلب ندارم .اون زمان که رفتم پیش دکتر سرباز بودم .و الان 4سال هست که سوزش قلب دارم .بنظر من به سربازها بی توجهی میشد.ممنون ازتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب داريد درمان كنيد
      اگر ادامه داشت تست ورزش انجام دهيد تا مشخص شود از قلب هست يا خير
  • تصویر کاربر احسان شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خیلی وقته از سمت چپ دردهای ازار دهنده ای دارم یکم بالاتر از قلبم بیشتر وقتا درد میکنه قفسه سینه ام درد میکنه و بعد نیم ساعت یا یک ساعت دردش میخوابه اکثر وقتا همین درد رو دارم برای اکو رفتم گفت دریچه میترال قلبم شل هست من از این دردها میترسم بیشتر وقتا شب خوابم نمیبره از درد ازار دهنده اش!!!! با اینکه همیشه فشار خونم نرماله!!!! قلبمم بین 70 تا 65 میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام احتمالا درد قلبي نيست و اضطرابيه
      اگر ادامه داشت تست ورزش انجام دهيد
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت جنابعالی دکتر جان من حدود چند سال هست مشکل درد قلب دارم آنژیو که شدم جوابش گفته شد که رگ های زیرین قلبم به دلیل اسپاسم میگیره و تیر کشیدگی و درد و همچنین درد دست راست دلیلش همینه البته افتادگی دریچه هم دارم چند روز پیش دردی که گرفت با روزهای قبل فرق کرد درد تیر کشیدگی قلبم و بلافاصله پست سرم درد گرفت و فک پایینم قسمت گردنم قسمت چپم درد گرفت حالا میخواهم بدونم مشکل چی بود البته من بلافاصله قرص نیتروگلسیرین خوردم و اسپری زدم و آزمایشی که برای کم کاری تیرود دیروز جوابشو گرفتم آلکالین فسفاتم رو بالا اعلام کرده ممنون میشم راهنماییم کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دردتون مشكوك به درد قلبي هست و بايد بلافاصله ويزيت شويد
  • تصویر کاربر فریبادرستی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    ببخشید اقای دکتر دوباره مزاحمتون شدم،خواب رفتگی دست و پام عم پیتونه از همین قلبم باشه؟از وقتی قلبم درد میکنه دست و پامم گزگز میکنه زود زود خواب میرن،تو اکو و نوار قلبم چیز خاصی نشون نداده؟ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر majidandalib جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام
    سمت چپ بدن از پشت زیر کتف درد تیر میکشه و ران سمت چپ بدن روش تیر میکشد نه مداوم پاشنه پای چپم گاهی تیر میکشه علت چیست البته دکتر امپول نرولیون به من داده برای نرمی استخوان میخواستم بدونم علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام این تقریبا دو ساعته که قلبم تیر میکشه و درد دارم به پزشک مراجعه کردم و نوار قلب گرفتم پزشک گفت نوار قلب مورد ندارد اما باز هم تیر کشیدن دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر