دکتر محمد حسین نجفی

حمله ایسکمی گذرا یا TIA مخفف (transient ischemic attack)، سکته قلبی خفیف است که علائمی مشابه سکته ایجاد می کند، اما معمولا به مدت چند دقیقه طول می کشد و منجر به آسیب های دائمی نمی شود.

حمله ایسکمی گذرا که بیشتر به نام حمله خفیف از آن یاد می شود ممکن است یک هشدار جدی باشد. در حدود ۱ نفر از ۳ نفری که حمله ایسکمی گذرا داشته اند، در کمتر از یکسال دچار سکته مغزی خواهند شد. یک حمله ایسکمی گذرا می تواند هم به عنوان یک هشدار و هم یک شانس برای بیمار باشد. هشداری برای سکته مغزی قریب الوقوع و فرصتی برای جلوگیری از مرحله های بعدی آن.

سکته مغزی

علائم سکته قلبی گذرا

حملات سکته قلبی گذرا معمولا چند دقیقه طول می کشند. و جالب اینکه بیشتر علائم و نشانه ها  ظرف یک ساعت از بین می روند. علائم و نشانه ها TIA شبیه به افرادی است که در مراحل اولیه سکته مغزی قرار دارند.از علائم  آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ضعف، بی حسی یا فلج در صورت، بازو یا پا، به طور معمول در یک طرف از بدن

۲- بریده بریده حرف زدن یا گفتار مبهم یا مشکل در شناخت دیگران

۳- نابینایی در یک یا هر دو چشم یا دوبینی

۴- سرگیجه یا از دست دادن تعادل و هماهنگی

شما ممکن است بیش از یکی از این علایم را داشته باشید، علائم و نشانه ها ممکن است بسته به منطقه ای که مغز را درگیر می کند، شبیه یا متفاوت باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما مشکوک به این هستید که یک حمله ایسکمی گذرا داشته اید، فورا به پزشک مراجعه کنید. ارزیابی دقیق و شناسایی شرایط بالقوه، ممکن است به شما در جلوگیری از سکته مغزی کمک کند.

علل حمله ایسکمی گذرا

سکته قلبی گذرا منشاء یکسانی با حمله خفیف دارد، که رایج ترین نوع سکته مغزی است. در سکته ایسکمیک، لخته جریان خون بخشی از مغز شما را مسدود می نماید. در یک حمله ایسکمی گذرا، بر خلاف یک سکته مغزی، انسداد مختصر است، و هیچ آسیب دائمی وجود ندارد.

عوامل خطر حمله ایسکمی گذرا

برخی از عوامل خطر برای حمله ایسکمی گذرا و سکته مغزی تغییر ناپذیرند. ولی بقیه را شما می توانید کنترل کنید.

شما نمی توانید عوامل خطر زیر را برای حمله ایسکمی گذرا و سکته مغزی تغییر دهید. اما دانستن اینکه شما در معرض خطر هستید می تواند در شما انگیزه برای تغییر شیوه زندگی به منظور کاهش خطرات دیگر ایجاد نماید.

# سابقه خانوادگی

# سن 

# جنس (مردان احتمال کمی بالاتر از TIA و سکته مغزی دارند)

# داشتن حمله ایسکمی گذرا در گذشته

# بیماری سلول داسی شکل

# نژاد سیاه پوستان 

عوامل خطری که شما می توانید برای کنترل آن گام بردارید.

شما می توانید تعدادی از این عوامل کنترل یا درمان کنید- از جمله برخی بیماری ها و انتخاب شیوه زندگی- که خطر سکته مغزی را افزایش می دهند. داشتن یک یا چند از این عوامل خطر بدین معنا نیست که شما یک سکته مغزی خواهید داشت، اما وجود دو یا بیشتر آنها در شما خطر ابتلا را به ویژه در شما دوچندان می کند.

شرایط سلامتی

# فشار خون بالا 

# کلسترول بالا

# بیماری قلب و عروقی

# بیماری شریان کاروتید 

# بیماری عروق محیطی (PAD)

# دیابت

# سطوح بالای هموسیستئین

# اضافه وزن

– انتخاب شیوه زندگی

# سیگار کشیدن

# فعالیت بدنی

# تغذیه نامناسب به ویژه، خوردن چربی و نمک زیاد

# نوشیدن زیاد الکل

# استفاده از مواد مخدر

# استفاده از قرص های ضد بارداری

# آنچه شما می توانید هم اکنون انجام دهید.

آزمایش و تشخیص حمله ایسکمی گذرا

از آنجا که یک سکته قلبی گذرا کوتاه مدت است، پزشک شما ممکن است فقط براساس سابقه پزشکی این رویداد نسبت به هر یافته ای که در طی یک معاینه فیزیکی و عصبی معمول بدست آمده، تشخیص دهد.

– آزمایش ها و معاینه فیزیکی

پزشکتان ممکن است عوامل خطرساز سکته مغزی ارزیابی کند، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بالا بودن سطح اسید آمینه هموسیستئین.پزشکتان همچنین ممکن است از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای آشفته بیشتر شریان ها که ممکن است نشان دهنده آترواسکلروز باشد استفاده نماید. و یا پزشکتان ممکن است قطعات کلسترول و یا تکه های پلاکت (آمبولی) در عروق خونی کوچک شبکیه چشم شما در پشت چشم تان در طول معاینه چشم با استفاده از افتالموسکوپ مشاهده کند.

– سونوگرافی شریان کاروتید

یک دستگاه مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را به گردن شما می فرستد. سپس امواج صوتی از طریق بافت و پشت گردن شما منتقل گردیده، و پزشک شما می تواند تصاویر را بر روی یک صفحه نمایش برای بررسی میزان تنگی یا لخته شدن در شریان های کاروتید تجزیه و تحلیل کند.

– سی تی اسکن (CT)

اسکن سر نیز ممکن است به صورت یک ارزیابی غیرتهاجمی سرخرگ گردن و مغز شما مورد استفاده قرار گیرد. سی تی آنژیوگرافی از اشعه X شبیه به یک سی تی اسکن استاندارد سر استفاده می کند اما همچنین ممکن است شامل تزریق یک ماده حاجب به یک رگ خونی باشد.

– تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این روش، با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی، می تواند یک نمای سه بعدی مرکب از مغز شما تولید کند.

– آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA)

انجام آنژیوگرافی

این یک روش ارزیابی شریان گردن و مغز شما است. آن از یک میدان مغناطیسی قوی مشابه با MRI استفاده می کند.

– اکوکاردیوگرافی

پزشکتان ممکن است یک اکوکاردیوگرافی از طریق مری برای بررسی دقیق تر شما انتخاب کند چون لوله از پشت قلب شما عبور می کند می تواند تصاویر واضحتر از لخته های خونی بدهد که به روش سنتی اکوکاردیوگرافی قابل مشاهده نیستند.

– آرتریوگرافی

این روش تصاویری از شریان ها در مغز شما می دهد که به طور معمول در تصویربرداری اشعه ایکس دیده نمی شود. رادیولوژیست یک لوله باریک انعطاف پذیر (کاتتر) از طریق یک برش کوچک، معمولا از کشاله ران شما وارد می کند.

کاتتر از طریق شریان های اصلی شما و کاروتید یا شریان ورتبرال دستکاری شده. سپس رادیولوژیست یک رنگ از طریق کاتتر تزریق می کند تا تصاویر اشعه ایکسی از عروق در مغز شما ایجاد گردد. این روش ممکن است در برخی موارد استفاده شود.

درمان و داروها

درمان دارویی گرفتگی عروق پا

هنگامی که پزشکتان علت حمله ایسکمی گذرا شما را تعیین کرد، هدف از درمان اصلاح ناهنجاری و جلوگیری از سکته مغزی است. بسته به علت TIA شما، پزشکتان ممکن است داروهایی برای کاهش تمایل لخته شدن خون و یا ممکن است جراحی و یا یک روش بالون (آنژیوپلاستی) توصیه کند.

– داروها

پزشکان با استفاده از چند دارو بعد از یک حمله ایسکمی گذرا احتمال سکته مغزی را کاهش می دهند. بسته به محل، علت، شدت و نوع TIA دارو انتخاب می گردد. اغلب دو نوع دارو تجویز می شود:

# داروهای ضد پلاکت

این داروها احتمال چسبندگی پلاکت های خون را، که یکی از اجزای سلول های گردشی خون هستند کاهش می دهند. هنگامی که عروق خونی آسیب می بینند، پلاکت ها بهم چسبیده و شروع به تشکیل لخته می کنند، که این فرایند توسط انعقاد پروتئین ها در پلاسمای خون تکمیل می شود.

دارو ضد پلاکتی که اغلب استفاده می شود آسپیرین است. آسپرین دارویی با حداقل هزینه و کمترین عوارض جانبی بالقوه است. یک جایگزین برای آسپرین کلوپیدوگرل داروی ضد پلاکت (پلاویکس) است.

پزشکتان همچنین ممکن است Aggrenox تجویز کند، که ترکیبی از آسپرین با دوز پایین و دی پیریدامول داروی ضد پلاکتی، برای کاهش لخته شدن خون است. دی پیریدامول کمی متفاوت از آسپرین عمل می کند.

# ضد انعقادها

این داروها شامل هپارین و وارفارین (کومادین، Jantoven) می باشد. آنها سیستم پروتئین های انعقادی به جای عملکرد پلاکت تحت تاثیر قرار می دهند. هپارین برای یک بازه زمانی کوتاه و وارفارین برای بازه طولانی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

این داروها نیاز به نظارت دقیق دارند، اگر فیبریلاسیون دهلیزی وجود داشته باشد، پزشکتان ممکن است نوع دیگری از داروهای ضد انعقاد، (dabigatran (Pradaxa تجویز کند.

– عمل جراحی

اگر شما یک سرخرگ گردنی (کاروتید) با تنگی متوسط یا شدید داشته باشید پزشکتان ممکن است عمل اندآرترکتومی کاروتید را برای شما توصیه نماید. یک برش ایجاد شده و عروق باز می شود، پلاک ها برداشته گردیده، و شریان بسته می شود.

– آنژیوپلاستی

در موارد انتخاب شده، یک روش به نام آنژیوپلاستی کاروتید یا استنت گذاری، یک گزینه درمانی محسوب می گردد. این روش شامل استفاده از یک دستگاه بالن مانند، برای باز کردن یک شریان مسدود و قرار دادن یک لوله سیمی کوچک (استنت) در درون شریان برای باز نگه داشتن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

2.7/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تهمینه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید آقای دکتر من دختری ۳۷ ساله دو روز هست که پشت سرم سمت چپ نزدیک قلبم احساس سوزش میکنم ... میخواستم ببینم مشکل جدی نداشته باشم
    البته من چهار تا دیسک کمر دارم که دوتاش شدید درگیر شدن وجراح گفته باید جراحی کنم اما متاسفانه هزینه عمل برام سنگین هستش ... داروهای ویتامین ب۱ ،امپول های ketorolac30,vitamin B complex 2ml,vitamin B12 1000,قرص فرورال،باکلوفن ۱۰،آلفن ایکس ال۱۰۰،رواکتون۲۰ میلی گرم چند ماهه استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در سن شما احتمال بیماری قلبی خیلی زیاد نیست بخاطر همین هم احتمالن این دردها بیشتر منشا اضطرابی و استرسی دارد اگر شدتش زیاد است فقط محض اطمینان یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 17ساله هستم جنسیت من مرد اقامن حدود ده روز پیش دست چپم درد میکرد ولی بازیر بغلم اماالان سه روزه کهقلبم میسوزه به همراه تیر میکشه وسینم هم در میکنه البته بالای سینم اقای دکتر به نظر شما من تا 3روز گذشته300متر میدویدم هیچ مشکلی نداشتم اما الن دومتر میدوم قلبم میگیره ونبض درون گردنم میزنهمن سه روز دیگر نوبت دارم به نظر شما جدیه یانهالبته قلبم همیشه درد نمیکنه بعضی وقتا من
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      به نظر نمی رسد در سن شما درد قلبی باشد یک نوارقلب و عکس قفسه ی سینه بگیرید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، چند وقتیه موقع خواب وقتی برعکس میخوابم یا به حالت خاص, قلبم برای یک ثانیه می ایسته و دوباره شروع به زدن میکنه, چهل ساله ۹۳ کیلوگرم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر نکرار شد یک نوار قلب بگیرین
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 6412 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وتبریک سال جدید خدمت دکتر نجفی عزیز ، قبل از هرچیزی باید کمال تشکر رو داشته باشم از کلیه کادر پزشکی عزیزمان که در راه خدمت به مردم ، جان خودشونو فدا کردند ، دست تمامی کادر پزشکی را میبوسیم ، بنده جوانی 28 ساله باقد174 و وزن68 کیلو هستم که جدیدا دچار مشکل قلبی شدمه ، اخرای برج یازده بود که درحین خودارضایی دچار یه سردی داخل قلبم شدم و ناگهان احساس ضعف و تپش قلب ناگهانی خیلی زیاد و نفس تنگی و لرزش در بدن و ته گلوم احساس خشگی شدم که بااب خوردن برطرف نشد واین مشکل برای حدود بیست دقیقه ادامه پیدا کرد تا رسیدم به دکتر که وقتی رسیدم دکتر کاهش پیدا کرده بود و روی 90 در دقیقه بود و فشارم هم11 بود که نوار قلبم هم خوب بود ، دکتر عمومی بودن و یک قرص ایندرااد تا صبضربانمایندرالبهوسه حالم بهتر شده بود ولی تا سه چهارروز دیگر خود ارضایی نکرده ام ولی با فعالیت و بالا رفتن ضربان قلبم احساس نفس تنگی و ضعف میکردم و یعد از پنج روز شروع کردم به عمل خودارضایی که بعد از دو دقیقه دوباره همون ضربان قلب و مشکلات امد سراغم البته به طرز خیلی بدتر و وحشتناک ، همون شب ازم ازمایش انزیم قلب گرفتن که منفی بود و گذشت تا یک هفته بعد که براثر یک بحث خانوادگی دوباره همون مشکل اومد سراغم که این سری اشهدمو خوندم نفسم دیگه در که وقتی دوباره نوار قلب گرفتم دکتر بهم گفت اریتمینمیومداری ، رفتم دکتر قلب اهواز ازم ازمایش تیروعید و چرتیروعیدی و قند و.... گرفتن فقط عوره خونم کمی بالا بود و همه چیزم نرمال بود و اکو هم دادم که دکتر گفت هیچیت نیست که خانوم دکتر هم دوست خواهرم بود البته خواهرم سر پرستار هستن ، دیگه دست به اون عمل زشت نزدم و حالم دیگه اصلا بد نشد و از استرس و نگرانی خودمو دور کردم خداروشکر خوب بودم تا اینکه زور زدم به قالی خیس ، حالم دوباره بد شد البته فقط تپش قلب داشتم با خشکی دهان که حدودا ده دقیقه طول کشید العان جدیدا پشت کتفم پخیییلی تر احساس سوزش و در قسمت میانی بازوی چپم همیشه از یک نقطه تیرمیکشه قبلا اینجوری نبودمه ،واقعا معضرت میخوام خیلی طولانی شد، جدیدا نمیتونم چیزای ده کیلویی رو بلند کنم تپش قلب میگیرم ضعف میرم حالم بد میشه ،قبل از این ماجرا ها سه چهارماهی بود احساس میکردم رگای سرم سرد میشن و خون بهشون نمیرسه البته ازمایش خون هم دادم دکتر گفت هموگلوبین خونت14 هست که خوبه ، دکتر قلب هم رفتم گفت شاید رگ اضافه داشته باشی البته بهش نگفتم خودارضایی میکردم وبهم گفت شاید پانیک باشه یا رگ غصبی اضافه داری که باید بسوزونیمش ،و جدیدا با کوچکترین احساس خوشحالی و ناراحتی بدنم بی حال میشه و چندتادکتر رفتم ولی فقط قرض کنترل ضربان قلب بهم دادن که همون یک ماه پیش قطعشون کردم چون فشارمو خیلی پایین می اورد ، البته با نظر پزشک ، حالا هم کسی نیست که برم پیشش ،موندم چیکار کنم ، اگه بشه تلفنی باهاتون صحبت کنم عالیه و حتی حضوری بیام ، اگه ممکنه نظرتون رو درمورد بیماریم بگیدد یه دنیا ممنونتون میشم باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر زهرااکبری سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    za .....:
    عرض سلام و احترام وتبریک سال نو،اقای دکتردیروز ناگهان دچاردردشدیدی درناحیه معده وبالای معده طوری که تا20دقیقه تنفس برایم دشوارشد به خرخر کردن افتادم البته دوماه قبل هم همین حمله اسپاسمی برایم پیش امدمنتها5,دقیقه بود،بنده دچارمشکل معده هم هستم وداروی امازول میخورم بسیارفول استرسم دیروز اورژانس امدفشارم 15بود ،بعددرمانگاه رفتم نوارقلب گرفتن البته 3ساعت بعدازحمله بودوسه ساعت بعدان آزمایش آنزیم قلب گرفتن.دکتراورژانس گفت چیزی نیس اما بنده عکس نواروازمایش را برایتان ارسال مینمایم بشدت استرس دارم که سکته نکرده باشم

    زهرااکبری38ساله،اقای دکترفقط یه سوال ببینیدحمله شدیددردکه درناحیه معده بودو20دقیقه تنفسم مشکل به خرخرافتادم،منتها نوارقلبی را 4ساعت بعدازحمله وازمایش آنزیم را7ساعت بعدازمن گرفتن بدلیل کرونا در بیمارستانها مادنبال بیمارستان بودیم که کرونا نباشه براهمین طول کشید،،،،،بااین اوصاف آیا نواروازمایش من ارزیابی دقیقی میشود که با فاصله بعدازحمله گرفته شد....وایا اگر مشکل ازمعده من باشد دچاردردشدیدوتنگی نفس 20دقیقه ای میشودایا این است یانه فقط قلبه،یاپنیک،بخداخیلی استرس دارم،الان دچاریبوست شدید خونریزی مقعدی نیز شدم،توروخداراهنمایبم کنین متخصصان قلب 15عیدمیان مطب ،من تااون موقع مناظربمونم مشکلی براقلبم پیش نمیاد،پشتم سمت چپ دردخفیف دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

       سلام پاسخ شما قبلا داده شد

  • تصویر کاربر امین شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سوال قبلیم در مورد یخ زدن سمت چپ بدنم و تیر کشیدن رگهای عصبی و ساییده شدن مفاصل و سر صدا افتادن مفصلهای سمت چپم بود که تیر کشیدنش به قلبمم میزنه که شما گفتین برم دکتر روماتولوژی .... اقای دکتر به خاطر شیوع این ویروس 2 هفتس دکتر مورد نظرم رو تو رامسر پیدا نکردم و خیلی تیر کشیدن رگهای عصبیم این روزا اذیتم میکنه البته بیشتر سمت چپم وجدیدا دست وپای راستمم درگیر کرده و مفصلام از مفصلام صدای خورد شدن میاد البته ااییده شدن مفصلام همراه با تیر کشیدن رگهام هستش که شامل اطراف قلبمم میشه.. ببخشید پر حرفی کردم فقط میخاستم بدونم قرصی یا امپولی هست فعلا کنترل کنم تا بعد عید برم برای درمانش تهران پیش یک دکتر تخصصی. ((کلا تیر کشیدن رگهای عصبیم جدیدا تو کل قسمتای بدنم میچرخه)) ????????????????سپاس گذارم جناب اقای دکترنجفی
    1. تصویر کاربر امین سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      ?
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام فعلا گاباپنتین ۱۰۰ روزی یک عدد استفاده کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام بعضی وقتها در خواب احساس خفگی و درد در ناحیه سینه ام دارم و از خواب می پرم و در خواب همان لحظه کابوس می بینم که با فریاد از خواب بیدار می شوم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکن است که اپنه خواب  یا اضطراب داشته باشید باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین.جناب دکتر من چند روزی هستش سمت چپ بدنم قفسه سینه و قلبم احساس داغی و درد دارم.در ضمن دهنم خشک میشه و درد از پشت کمر همان ناحیه احساس میشه.ممنون میشم راهنمایی کنید با شرایط الان میترسم برم دکتر.سرفه و تنگی نفس هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع دردها معمولا قلبی نیست و اضطرابی هست با این حال اگر علائمتون بهتر نسد باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر امین جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سوال قبلیم در مورد یخ زدن سمت چپ بدنم و تیر کشیدن رگهای عصبی و ساییده شدن مفاصل و سر صدا افتادن مفصلهای سمت چپم بود که تیر کشیدنش به قلبمم میزنه که شما گفتین برم دکتر روماتولوژی .... سوال جدیدم اینه که با توجه به این که هموگلوبینم 16.3 هستش نیاز نیس فصد خون کنم؟؟ یا ربطی نداره.؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      خیر

  • تصویر کاربر sevil پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام .خانمی 41 ساله هستم که به مدت یک هفته هست در قسمت زیر بغل و پشت قلب احساس درد شدید و سنگینی در نفس کشیدن دارم.بخاطر شیوع بیماری جدید از رفتن به پزشک و بیمارستلن میترسم.در ضمن در خانواده پدری و مادری سابقه سکته در سنین پایین خیلی زیاد هست.بنظرتون ای یک علامت ناراحتیه قلبی هست.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به نوع شرح حالتون احتمال اینکه قلبی باشه کمتر هست

      ولی متاسفانه بدون دیدن و معاینه بیمار و نوار قلب نمیشه اظهارنظر دقیق کرد اگر علائم ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر